Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pralka Amica PC5580B425 - błąd E22

pajero 15 Apr 2007 21:45 65353 19
Renex
  • #1
    pajero
    Level 11  
    Temat już był poruszany.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic452622.html

    Jednak u mojej osoby jest trochę inaczej. Otóż gwarancji od 6miesięcy już nie mam.

    Zaczęło się od komunikatu E22. Pomógł reset. Ale po nabraniu wody silnik z oporami wchodzi na normalne obroty. Jakby trzymał hamulec. Potem rozpędza się (np. na wirowaniu) i chodzi aż do zmiany kierunku. Potem znowu mozolnie rusza.

    Sprawdziłem:
    - pasek: luzy wg mnie dobre
    - szczotki silnika – na oko bez wyjmowania dobre
    - łożyska – chodzą cicho, bębnem można kręcić normalnie
    - brak oznak uszkodzeń kabli, nadpaleń etc.

    Jak sprawdzić:
    -prądnice tacho (czy to jest tachometr obrotów, zlokalizowany na osi silnika – żółte kable?)
    - triak sterujący obrotami;
    - elektronikę - mam schemat elektryczny i połączeń od PA5580B421, oraz opis trybu serwisowego ale do pralek A410, ..A411, A420, . A510, ..A520, B421; - który nie mogę uruchomić (krok 4, dioda "Gotów" nie mruga).

    Czy dużo różni się PA5580B421 od mojej PC5580B425? Kto mi pomoże?
    Pralka Amica PC5580B425 - błąd E22
  • Renex
  • Helpful post
    #2
    mrhari
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Witam,
    Szczotek nie sprawdza się na oko :D , przecież to tylko 4 wkręty.
    Proponuje odkręcić te wkręty i wyjąć szczotki to się okaże czy są ok.

    a jeśli dobrze pamiętam E22 oznacza uszkodzony triak.
  • Helpful post
    #3
    zayzayer
    Home appliances specialist
    Komutator w silniku iskrzy?
  • Renex
  • Helpful post
    #4
    dipol
    Level 34  
    wymyj elektronikę spirytusem sprawdz elektrolity zawsze mi pomaga na święta dostała 100-gram i przestała głupieć hihi
  • #5
    pajero
    Level 11  
    zayzayer wrote:
    Komutator w silniku iskrzy?

    Nie. Szczotki wyciągnięte "zdrowe". Pralka była stosunkowo mało używana.

    Przemyć elektro? Nigdy tego nie robiłem...

    mrhari wrote:
    Witam,
    a jesli dobrze pamietam E22 oznacza uszkodzony tyrystor.


    Wymienić bez testów dalszych i tyle ?
  • Helpful post
    #6
    mrhari
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Naped mozesz sprawdzic w trybie serwisowym.
    prog 6. przez 12sec obroty obroty w prawo z predkoscia 53obr/min 3 sec przerwy i kreci w lewo.
    prog 7. uruchamia wirowanie az do max obrotow.

    Jesli dioda "gotow" nie mruga to prawdopodobnie zle wchodzisz w tryb serwisowy.

    przepraszam za brak pl.znakow
  • #7
    pajero
    Level 11  
    Oki, wznowie test serwisowy. Jutro, dziś już baby spi...

    Ogólnie, silnik wydaje odgłosy jakby pralka zmieniała biegi z szarpnieciem (np. ze skrzynią automatyczną). Przy małych prędkościach od 0 do około 50 obr/min szarpie, potem do max - 800 obr/min (przy wirowaniu) przyspiesza płynnie.
    Oczywiście ma problemy z ruszeniem, ale ruszy.

    Znalazłem opis podobnego problemu, zalecano wymianę kondensatora rozruchowego silnika (16 µF).... co wy na to :?:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic692192.html

    18-04 17:00
    Nie mogę wejść do trybu serwisowego. Mam pralę Comfort a nie np. Digital. Różnica oznaczeń diod. Mam też 3 ale opisane jako:
    1. Gotowa/Koniec
    2. Pracuje
    3. Blokada drzwi.
    Aby uruchomić tryb serwisowy robię:
    1. na 1sekundę przekręcam pokrętło na dowolny program by sprawdzić czy pralka może być gotowa do pracy.
    2. na pozycji OFF czyli zero "0" wciskam i trzymam przycisk START
    3. przekręcam pokrętło na program 1 zgodnie ze wskazówkami zegara - tu powinna mrugać dioda Gotów....
    ...a tak nie jest

    A w temacie: telefon do serwisu, wyrok: zepsuty silnik, wymiana. Ciekawe czy oni tak zawsze - nawala silnik to go wymienić, nawala elektronika - wymienić... :(
  • #8
    pajero
    Level 11  
    Jest to kontynuacja tematu, lecz okazało się, że to elektronika...

    Demontaż modułu elektronicznego o mało nie zakończył się połamaniem płytki z powodu przeoczenia wkrętu na TORX 6. Poniżej fotki "opalenia" przy (pkt.2) kondensatorze 10µF 1PLN
    a od strony przycisków przy:
    pkt.1 mostek prostowniczy DF06S 1PLN
    pkt.3 przetwornica TNY264G 6PLN
    Proszę zobaczyć fotki. Są dziwne ślady- biały nalot, czy to przegrzanie :?:
    Pralka Amica PC5580B425 - błąd E22
    Co radzicie wymienić :?:
  • #9
    pajero
    Level 11  
    Niestety wymiana kondensatora nic nie dała... :cry:

    A który to tyrystor od sterownia silnikiem :?:
  • Helpful post
    #10
    80arturr
    Level 18  
    Kolego daj spokój tej elektonice u Ciebie problem leży po stronie silnika najlepiej go wymień. Co do tego nalotu to te moduły nawet z fabryki przychodzą z takimi plamami.
  • #11
    pajero
    Level 11  
    Zgadza się... dziś go miałem wymontowanego. Nie wykryłem uszkodzeń. Ale po montażu, już po włączeniu programu wirowanie - wyskoczył bład E-22. No i widziałem iskrę między wirnikiem a stojanem. Czyli silnik do bani.

    Kupić nowy czy dać do przewijania :?:
  • Helpful post
    #12
    Anonymous
    Level 1  
  • #13
    pajero
    Level 11  
    Dziś odebrałem silnik od fachowca. Stwierdził, że jeśli na pełnych obrotach i w połączeniu szeregowym z żarówką (=mniejsze obroty) silnik chodzi to wszystko jest OK. Nie stwierdził przebić na obudowę.
    Jego wiarygodność jest wątpliwa, bo 1.5 tygodnia czekałem na ww. usługę (podobno problemy rodzinne).

    Czy zawołanie fachowca do pralki coś da ?
    Kupić nowy silnik (widziałem tą iskrę - programator jej przecież nie zrobił) ?
  • Helpful post
    #14
    Anonymous
    Anonymous  
  • #15
    pajero
    Level 11  
    Dziś był fachowiec.

    Tachometr niekoniecznie dobry. Nie działa równo, przerywa.

    Radzi wymianę - GDZIE GO KUPIĘ... zwykłe sklepy nie mają, piszą:
    Quote:
    Niestety nie ma tej części osobno. Cały silnik.
    lub odsyłają do serwisu AMICI - czekam na odpowiedź.

    Podejrzewa także uszkodzenie elektroniki. W domyśle TRIAK

    KTÓRY to na płytce - łopatologicznie proszę, są 3 obok siebie i jeden trochę dalej - i jaki ma symbol (oznaczenie ?)
  • #16
    pajero
    Level 11  
    Ten fachura nie pojęcia o elektronice...
    Naprawia pralki - niby.
    To ja więcej umiem a uważam się za amatora.

    Apropo - to który jest ten TRIAK od silnika ?
  • Helpful post
    #17
    mrhari
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Ten od silnika jest z drugiej strony pcb niz te 3 o ktorych piszesz i jest na radiatorze, jesli mnie wzrok nie myli to jet to btb12-600bw
  • #18
    pajero
    Level 11  
    Kupiłem nowy tachometr za 30pln (ze zdekompletowanego nowego silnika - ze servisu :) ) i nic.
    Kupiłem nowy Triak - i to samo.
    Zamawiam nowy silnik.
  • Helpful post
    #19
    mrhari
    VIP Meritorious for electroda.pl
    skryn wrote:
    pajero wrote:

    Kupić nowy czy dać do przewijania :?:

    Na początek, potraktuj komutator pumeksem... czyli dotarcie komutatora silnika. Jak to zrobić, poczytaj archiwum działu AGD.
    Jeżeli nie pomoże, to będziemy myśleć... :D


    Witam, a co z komutatorem? Radze to zrobic przed zakupem nowego silnika!
    Mozesz oszczedzic kilka PLN.


    Zobacz Prywatne Wiadomosci