Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skuter chińczyk, światła przygasają oraz słaba prądnica

Billy Corgan 20 Kwi 2007 22:01 90460 52
  • #1 20 Kwi 2007 22:01
    Billy Corgan
    Poziom 19  

    Witam, może ktoś będzie potrafił mi pomóc..

    Skuter Romet Router XL.. chińszczyzna..

    Otóż światła przednie (długie, krótkie, na wysokich obrotach czy też nie..) przygasają mi mniej więcej o połowę w momencie gdy hamuję bądź włączam kierunkowskaz (wtedy migają w rytm kierunkowskazu) To straszna lipa tak jeździć i wstyd jak cholera.
    Koleś w serwisie ASO wymieniał mi już regulator i nic, ale on sam nie wie z jakiej planety pochodzi więc od niego pomocy nie uzyskam. A jestem na niego skazany bo gwarancja....

    Mam 2 żarówy z przodu po 35W.

  • #2 20 Kwi 2007 22:05
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    światła zasilane z akumulatora?

  • #3 20 Kwi 2007 22:11
    Billy Corgan
    Poziom 19  

    Nie z prądnicy

  • #4 20 Kwi 2007 22:16
    oloolo
    Poziom 24  

    Po prostu za słaba prądnica (jak sam naopisałes chinszczyzna :) ), rozwiązanie to dać słabsze zarówki

    ale zaraz zaraz Romet to chińszczyzna ?

  • #5 20 Kwi 2007 22:20
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jeżeli tak było od początku to ten typ tak ma i pomóc może tylko tak jak kolega pisał zmiana żarówek, ale jeżeli tak nie było to wygląda to na zbyt duże obciążenie prądnicy (czasami aku wali na zwarcie a w takich sprzętach tak to się objawia czasem)
    oloolo tak teraz te "nowe" produkuje tania siła robocza a został tylko nasza nazwa

  • #6 20 Kwi 2007 22:21
    Billy Corgan
    Poziom 19  

    Skuterki 4suwy sprowadzane z Chin lub Tajwanu (2suwy) i montowane w Polsce ze znaczkiem Rometa. Ponoć seria 2007 ma być produkowana made in Poland.

    A jeśli wyjmę jedną żarówkę (mam 2 oka) celem sprawdzenia czy to od prądnicy to nic się nie stanie? czy mogę tak przetestować?

    ps. tak było od początku.
    a może masa gdzieś ucieka?
    aku w dobrym stanie.

  • #7 20 Kwi 2007 22:23
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    możesz wyjąć żarówkę (gdyby się spaliła efekt taki sam więc nic nie ryzykujesz)
    no to możesz dołożyć masę (lub +)
    zobacz czy masa na silniku dobra

  • Pomocny post
    #8 20 Kwi 2007 22:32
    oloolo
    Poziom 24  

    Tutaj cewki zasilające przednią lampę prawdopodobnie nie mają żadnego połączenia z akumulatorem , gdyby mi kazali skonstruować skuter najtańszym kosztem to tak właśnie bym to zrobił
    Gdyby skuter nie był na gwarancji to możnaby dowinąć kilka zwojów do prądnicy , dać regulator i byłoby ok ,albo zasilić zarówki z akumulatora a te cewki podłaczyc tez do aku, wtedy nie byłoby migania
    ale poki to cos jest na gwarancji to lipa

  • #9 28 Maj 2007 20:56
    Billy Corgan
    Poziom 19  

    Ok, więc problemem było złe podłączenie 1 przewodu, masowa usterka w tego typu klonach..
    Na przełącznik świateł szło napięcie z prądnicy w skutek czego nie miałem świateł pozycyjnych ani podświetlania licznika bez uruchamiania silnika.
    Ten problem rozwiązany, ale jest następny.

    Prądnica w tym dziadostwie jest obliczona na oddawanie max. 45W mocy.
    Rzecz w tym że zakupiłem halogeny 25/25W (ten skuter ma 2 światła z przodu), oryginalne żarówki też były 25/25W.
    Problem taki że teraz światła świecą mi na pół gwizdka, tj. zasilane są przez regulator, na którym w skutek nadmiernego obciążenia napięcie spada do 7V (omg!).
    Objawia się to całkowitą ślepotą w nocy :D muszę jeździć z otwartą szybką w kasku :P
    Chcę dowinąć trochę zwojów do cewek w prądnicy ale nie wiem czy to pomoże. Napewno zwiększy to napięcie dochodzące do regulatora, a co za tym idzie również moc, ale co jeśli ten regulator najprościej obcina wszystko ponad 12V poprzez zwarcie do masy? Czy wtedy to walka z wiatrakami?

    Jeszcze jedno laickie pytanie: czy prądnica pracuje w oleju??

    Niewiele to pewnie da ale ten skuter to typowy chiński 4-sów rocznik 2006, z silniczkiem bz 139QMB.

    Pomocy bo w końcu przywale w drzewo jakiejś ciemnej nocy :P (nie chcę rezygnować z halogenów bo mają rewelacyjny rozkład światła, no i długie to rzeczywiście długie.. oświetlają drogę a nie kosmos)

    Moderowany przez Błażej:

    Popraw temat zgodnie z pkt 10.9 Regulaminu.

  • #10 28 Maj 2007 21:18
    oloolo
    Poziom 24  

    Billy Corgan napisał:


    Chcę dowinąć trochę zwojów do cewek w prądnicy ale nie wiem czy to pomoże. Napewno zwiększy to napięcie dochodzące do regulatora, a co za tym idzie również moc, ale co jeśli ten regulator najprościej obcina wszystko ponad 12V poprzez zwarcie do masy? Czy wtedy to walka z wiatrakami?


    Tak obcina ale w tym przyadku nic nie obcina bo nie ma czego obcinać, skoro
    pradnica nie daje rady
    Ale dlaczego nowe halogeny słabo swiecą skoro sa tej samej mocy co oryginały ? chyba ze moc oryginalnych była wyssana z palca, wtedy wszystko jasne
    Dowiniecie drutu do cewek oczywiscie pomoze, wiec jesli masz do nich dobry dostep i nic nie zepsujesz to mozna dowijac
    Ale dowiń tylko do tych ktore zasilają swiatła

  • #11 28 Maj 2007 21:31
    Billy Corgan
    Poziom 19  

    Ok ale czy ta prądnica pracuje w oleju? czy muszę spuszczać olej z silnika by dotrzeć do cewek?

  • #12 28 Maj 2007 21:37
    oloolo
    Poziom 24  

    NIe wiem skuterowcem nie jestem , jezdze duzym moto a w duzych przewazanie jest w oleju, w skuterku nie powinna
    Sam sprawdzisz , a oleju nie musisz spuszczac po prostu przechyl wkuter na bok.
    Jesli masz w oleju to nie dowiniesz cewek bo one będą zalane żywicą i nierozbieralne

  • Pomocny post
    #13 28 Maj 2007 21:53
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    W tak małym pojeździe to dynamo nie powinno być zanurzone w oleju. Jest to stosowane w większych motocyklach z sucha miską, gdzie zbiornik oleju jest równocześnie komorą alternatora. Tutaj raczej nie ale głowy za to nie dam.
    Aby oszczędzić trochę prądu możesz wstawić gdzie się da LEDy. Oczywiści trzeba to robić z głową. Spokojnie możesz wstawić diody w podświetlenie wskaźników, pozycyjna przednią. Mozesz też w tylna lampę, tylko tam będzie więcej zabawy. Zawsze to kilka wat do przodu.
    Jeśli jednak dalej będziesz chciał walczyć o poprawę oświetlenia, a jest to typowy skuter, to podejrzewam, że będziesz mógł do niego zamontować jakiś inny zespół prądotwórczy z innego pojazdu. Jest tego sporo na wszelkich motobazarach (giełdy motocyklowe - cykliczne imprezy w wybranych miastach). A jeśli te halogeny świecą tak dobrze, to może zastanów sie na pozostawieniem jednego, ale skutecznego źródła światła.
    Jak masz i możesz, to zamieść tu schemat elektryki w tym cudzie techniki. A dla porównania możesz też spojrzeć na stronę:
    http://arecki113.republika.pl/
    Może tamte schematy cię do czegoś natchną.

  • #14 29 Maj 2007 20:35
    Billy Corgan
    Poziom 19  

    Znalazłem na tej stronie schemat który niby zwiększa prąd???

    Jak to działa, czy zamiast grzebać w cewkach nie mógłbym zbudować sobie takiego układu?[/url]

  • #15 30 Maj 2007 00:43
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    nie jest to dobre rozwiązanie. Ten układ ma stabilizować napięcie, a stabilizacja to odbywa się poprzez wytracanie tego napięcia na elemencie stabilizacyjnym. Czyli wydzieli sie dużo ciepła, a spowodowane ono będzie przez traconą w ten sposób energię.
    W rozwiązaniach motocyklowych alternatorów z magnesem stałym jako wirnikiem, stosuje się regulatory oparte na tyrystorach, które otwierają się na określony czas (kąt przebiegu) i dzięki temu stabilizują napięcie na określonym poziomie.

  • #16 30 Maj 2007 17:10
    oloolo
    Poziom 24  

    Billy Corgan napisał:
    Znalazłem na stronie schemat który niby zwiększa prąd???

    A gdzieś Ty wyczytał ze ten układ zwieksza prąd ? przeciez to jest temat o regulatorze napiecia

  • #17 10 Sie 2007 22:25
    Billy Corgan
    Poziom 19  

    oloolo napisał:
    albo zasilić zarówki z akumulatora a te cewki podłaczyc tez do aku, wtedy nie byłoby migania
    ale poki to cos jest na gwarancji to lipa


    Witaj po czasie trochę, ale problem słabych świateł odkładałem aż do teraz.
    Możesz mi nieco bardziej objaśnić co masz na myśli?

    Chciałbym podłączyć te halogeny pod aku więc jak te cewki podłączyć, jak to ma wyglądać. W regulatorze mam 4 wtyki,
    1. do aku
    2. z prądnicy
    3. do żarówek
    4. masa

    Gdy po prostu podłączam żarówki pod aku, ładowanie siada.. tj w okolicach 11V a tak być nie może.

  • #18 11 Sie 2007 09:41
    oloolo
    Poziom 24  

    Całe oswietlenie podłączyc do akumulatora , oczywiscie przez przełącznik lub przekaźnik , a prądnice stuningować tzn odpowiednio polączyć wszystkie cewki ze sobą albo przewinąc taką samą iloscia zowjów, ale jesli masz prądniczke zalaną zywicą to nie dasz rady jej ruszyć, robiłem tak z pradniczką w jawce 50 ktora miała oryginalnie bodajze 20Watt , po przerobieniu dała rade całemu oswietleniu tzn. samochodowemu halogenowi 55/60Watti i a z tyłu w lampie była zaroweczka chyba 5Watt. plus do tego regulator własnej produkcji na 1 tyrystorze

    Ja łaczyłem cewki rownolegle z tym ze dodałem dodatkowo 4 cewke , bo oryginalnie było 3 , 1 do iskry reszta oswietlenie

  • #19 11 Sie 2007 22:13
    Billy Corgan
    Poziom 19  

    Witaj, dzięki za odpowiedź.

    To jest schemat mojego skuterka:
    Skuter chińczyk, światła przygasają oraz słaba prądnica

    Jak widać do regulatora idą 2 kabelki z prądnicy, masa i + aku.
    Na tym schemacie przednie światła zasilane są napięciem zmiennym (kabelek żółty - Y).

    Masz pomysł jak to pozmieniać by utrzymać ładowanie aku jeśli podłączę światła pod aku? Jakie minimalne napięcie ładowania powinno być na obrotach jałowych, oraz wyższych?

    Schemat regulatora jest bardzo podobny to tego z linku: https://www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=189538&sid=43d30616e9614bb1a894fd81a4296f7e

    Podsumujmy:
    Chcę zrezygnować z cewki świetlnej, wobec tego mogę to tak podłączyć?
    Skuter chińczyk, światła przygasają oraz słaba prądnica
    (oczywiście minus żarówek jest na masie układu :D)
    Chodzi mi tylko o poprawne ładowanie aku od strony teoretycznej, jak pozmieniać podłączenia przy regulatorze by było ładowanie ok.

    Czy takie połączenie (cewka świetlne + ładowania) równolegle zda egzamin.
    dzięki za cierpliwość do mnie :)

  • #20 12 Sie 2007 18:05
    pawel komar 3 plus
    Poziom 12  

    wymień prądnice

  • Pomocny post
    #21 12 Sie 2007 20:26
    oloolo
    Poziom 24  

    Cewki w pradnicy mozesz tak połączyć tylko wtedy kiedy mają one po równo zwojów i takim samym drutem, ale nie wiem czy dadzą one rade wyprodukować 12V , w jawce nie było praktycznie żadnej elektryki i dlatego sie o nic nie bałem nieważne czy było 6V czy 14 V bo nic tym nie było zasilane tylko założyłem regulator na wszelki wypadek zeby miec pewność ze nie spale halogena , przy max obrotach moja prądnica potrafiła dac chyba 6A przy 12V ! , tutaj jest inaczej i musi być 12 V.

    Oryginała (regulatora) tak nie podlączaj ew. jakis własny zrobiony , jesli chcesz cudowac to nie podłączaj oryginalnej elektryki bo cos mozesz spalić.
    Ja bym nie ryzykował , ciezko mi powiedziec coś jak nie widze skutera

    Jesli da sie odłączyc całkowicie prądnice to sprobuj to zrobić (odłącz absolutnie wszystkie kable od prądniczki), jesli skuter bedzie tak działał , mozna probować łączyć cewki i zrobić własne ładowanie a oryginalne pozostawić niepodłączone.

    Ja bym zrobił tak: odpiął pradnice , połączył cewki , jesli są takie same ! podpiął pod nią halogena 12V i sprawdził czy pradnica da rade go zasilić , ew zmierzył miernikiem na zakres nap zmiennego ile bedzie dawac pod obciązeniem, jesli tak to jestes na plus, i mozna zaczac mysleć dalej.

    Regulator moge zrobić jesli znajde w swoich zakurzonych papierach schemat.

  • #22 27 Sty 2008 10:32
    SztymPL
    Poziom 9  

    W to jednak jesteście, zaraz prądnicę zmieniać a i tak na przyszłość w 4 suwach olej silnikowy jest obok cylindra a w 2 suwach olej silnikowy jest z tyłu tam gdzie kop starter. A co do migania świateł ja też miałem taki problem ale już go rozwiązałem bo w skuterze jest niestety tylko 1 cewka i ona idzie i do świateł i do świecy a świeca trochę tego prądu bierze a ja kiedyś miałem słaby akumulator co prawda można było odpalić skutera na elektro starterze ale nie miał już takiej mocy jak powinien mieć bo gdy jest zimno akumulator traci nawet do 10% energii więc podładuj akumulator sprawdź czy na kablu wychodzącym z akumulatora nie u gorał lekko bezpiecznik a jeśli to nic nie da to naprawdę masz słabą prądnicę. Mnie akumulator wysiadł i go wyrzuciłem, wyciągnąłem jedną żarówkę i jet wszystko ok.......

  • #23 08 Wrz 2008 17:31
    lukwyr00422
    Poziom 13  

    Witajcie ja mam też taki problem, ale ja mam pod aku podłączone światłą już miałem wymieniony regulator napięcia chodziło 2 dni po czasie znowu zmieniony i jest o samo tyle samo pokazuje jak wtedy 11.84 na światłach o 1.5V za mało.Proszę o jakąś pomoc.

  • #24 12 Lis 2008 22:14
    kuna198900
    Poziom 1  

    ziomek przygasaja ci bo pasz przypalony stator inaczej uzwojenia zqasilania a wiec czeka cie wymiana uzwojen zasilania a regulator napiecia jest po miedzy aku a swiatłem jak by był uszkodzony regulator to z zaruwki na małych obrotach bys miał w srodku dym a na wiekszych by sie przepaliła z powodu z byt duzej mocy
    :idea:

    Dodano po 2 [minuty]:

    im mniej uzwojen tym wieksza moc jesli jest przebicie to masz albo nie masz zasilania z statoru...

  • #25 13 Lis 2008 19:28
    sqra71
    Poziom 9  

    Witajcie , chciałbym się podpiąć pod temat . Padł mi regler w KTM . Kupno nowego to ok 600 PLN więc odpada . Alternator jest jednofazowy samowzbudny . Napięcie daje do 60V więc jest ok . Próbowałem dopasować regler od skuterka niestety na wyjściu napięcie waha się od 8 do 20 V a prąd jest tak mały że ledwo LEDa świeci . czy ktoś potrafi zaprojektować regulator napięcia ? Moja desperacja graniczy już z obłędem .

  • #26 09 Gru 2008 23:37
    Billy Corgan
    Poziom 19  

    Witam po czasie.

    Wracając do tematu,

    spójrzcie na ten schemat typowego regulatora napięcia w chińskich 4T:

    Skuter chińczyk, światła przygasają oraz słaba prądnica

    Załóżmy sytuację, że pomijam żarówkę (nie podłączam) do napięcia zmiennego, tylko łączę cewki świateł + ładowania (mają równą ilość zwojów tym samym drutem) i przeznaczam to tylko na ładowanie akumulatora.

    Czy zatem w tym wypadku ten regulator będzie ładował stale akumulator jeżeli to samo światło podłączę pod niego? i nie będzie np. przeładowywał akumulatora non stop?

  • #27 19 Gru 2008 21:21
    BANANvanDYK
    Poziom 37  

    No proszę, efekt mojej pracy skopiowany z BikePics.

    Przy skuterach wyposażonych w ten regulator napięcie akumulatora dochodzi do 16 - 17V.

    Co do Twojego problemu - obwiniałbym stator. Normalnie powinien bez problemu pociągnąć żarówki o łącznej mocy 50W, a stałe napięcie powinno być stabilizowane już od 3000 RPM.

    Podłączenie świateł pod akumulator przy takim regulatorze nie polecam. To że na więcej drutu (koniec uzwojenia) = większa moc jest nieprawdą. Cewka ma większą indukcyjność i rezystancję co powoduje że wydajność jest nieco gorsza niż na odczepie do świateł.

    Możnaby poprzerabiać stator na ładowanie akumulatora i światła z akumulatora, ale przeróbki niepotrzebnie skomplikowałyby sprawę.

  • #28 23 Gru 2008 21:14
    Billy Corgan
    Poziom 19  

    Dzięki za odpowiedź.
    Właśnie jestem na etapie kompletnego przewijania statora.

    Ma 8 cewek. Cewkę iskrownika już przewinąłem (orginalnie były 2, ja zmieściłem w jednej, drut nieco cieńszy - 0,17mm, działa bardzo sprawnie, testowałem).

    Pozostałe 7 cewek nawijam szeregowo oczywiście w odwrotnym kierunku. Całość pójdzie na ładowanie.
    Taką przeróbkę statora zwą z angielska 'floating ground', czyli początek i koniec cewki ładowania idzie bezpośrednio do regulatora, ten zajmuje się wyłącznie ładowaniem aku.

    Oryginalnie stator posiadał 2 cewki ładowania z wątłym drucikiem (0.85mm). Przeróbka opiera się na całkowitym wypełnieniu pól statora drutem grubości 1.1mm.
    Wymieniam również kable w instalacji skutera na takie o większym przekroju.

    Się napisałem a nie zadałem jeszcze pytania.
    Interesuje mnie czy oryginalny regulator (Twój schemat) poradzi sobie z ładowaniem aku z tak przewiniętego statora, czy może musi to być regulator zupełnie innego rodzaju?
    Widzę że znasz się na rzeczy, doradź mi proszę bo zadawałem już setki pytań na tym forum, ale widzę że niewielu jest tu gości siedzących w temacie (mają urlop? :)

  • Pomocny post
    #29 23 Gru 2008 22:03
    BANANvanDYK
    Poziom 37  

    Regulator na moim zdjęciu nie nadaje się. Właściwie pełni on funkcję ogranicznika napięcia podawanego na żarówki, nie posiada on regulatora ładowania - jak widzisz z końca uzwojenia prąd ładowania płynie tylko przez diodę.

    Generalnie w Aprili RS 50 lub RX 50 jest podobnie, różnica polega na tym że stator ma cewkę "masową" bez odczepu. Regulator napięcia ogranicza napięcie podawane na żarówki, a ładowanie również odbywa się diodę.

    Do Twojej przeróbki zastosowałbym mostek Graetz'a (cewka "bezmasowa") oraz poniższy regulator (stosowany także w regulatorach od skuterów):
    Skuter chińczyk, światła przygasają oraz słaba prądnica
    Zasady działania nie muszę chyba tłumaczyć. Istnieje szansa wykorzystania oryginalnego regulatora (podłączenie tylko ładowania) o ile nie trafisz na wersję z ładowaniem przez diodę.

    Wiele interesujących rzeczy znajdziesz na stronie http://www.motelek.net/ . Tam pokazany jest "tuning" statorów Kokusan (Derbi) oraz PVL (Simson).

  • #30 23 Gru 2008 23:33
    Billy Corgan
    Poziom 19  

    Faktycznie, świetna ta strona. Szkoda tylko że u mnie z niemieckim... no.

    Możesz mi jeszcze powiedzieć, czy tego rodzaju, bardziej złożone regulatory będą pasować do mojej przeróbki z AC na DC?

    Skuter chińczyk, światła przygasają oraz słaba prądnica

    Skuter chińczyk, światła przygasają oraz słaba prądnica

    I czemu służą te tranzystorki, czy tu zachodzi również regulacja prądu a nie tylko napięcia?

    Stator ma obsługiwać wyłącznie ładowanie aku, pod którego podłączone będą wszystkie odbiorniki, w tym oczywiście światło.
    Chodzi mi tylko o to by nie zniszczyć aku wskutek złego doboru regulatora.

    Jaki jest sens stosowania w mostku diod schottkiego (oprócz mniejszego grzania i straty napięcia)?

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME