Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Potrzebny schemat prostownika inwerterowego do rozruchu auta

kundzios 22 Apr 2007 14:47 10077 14
  • #1
    kundzios
    Level 19  
    Witam
    Jak w temacie poszukuje schematu prostownika dużej mocy do rozruchu samochodów. Chciałbym, aby ten prostownik był mały i lekki dlatego myślę nad zmodyfikowaniem spawarki inwerterowej, aby na wyjściu miała regulację od 10V do 15V i wydajności do 200A. Jednak mam za mało wiedzy, aby tak zmodyfikować spawarkę inwerterową. Myślałem o zmniejszeniu ilości zwoi na uzwojeniu wtórnym w spawarce, ale mam problem z regulacją napięcia wyjściowego.

    Dlatego proszę bardziej doświadczonych elektroników o pomoc, może już Ktoś z Was wykonał coś takiego i udostępni schemat.

    Z góry dzięki.
    Pozdrawiam Kundzios.
  • #2
    MACIEK_M
    Level 29  
    Wszytko fajnie, ale tak praktycznie to lepiej kupić za 120 zł akumulator i miec spokój. Prostownik wymaga biegania po placu z kablami, co nie jest bezpieczne, przedłużacze, spadki napięć i te sprawy, ponadto takie prostowniki mogą generować zakłócenia bardzo niezdrowe dla nowoczesnej elektroniki pojazdów. A na awarii w polu to już trzeba mieć agregat. Po co komplikować życie, jak są prostsze, tańsze i bezpieczniejsze rozwiązania.

    Pozdrawiam Maciek_M

    P.S. Co na to praktycy ????
  • #3
    mada30
    Level 15  
    W pełni popieram maciek_m, ostatnio usuwałem skutki działania prostownika rozruchowego w dwóch autach. Właściciel warsztatu wydał dodatkowe kilkaset złotych na elektronikę do tych aut. Kiedyś miałem na wózku podłączony akumulator z prostownikiem małej mocy oraz radiem samochodowym. Same korzyści: słuchasz radia i masz zawsze naładowany przewoźny starter.
    Koszt: - akumulator z wymiany, - radio z demontażu, - prostownik 30zł
    Ile wydasz na prostownik 200A?

    Pozdrawiam mada
  • #4
    kundzios
    Level 19  
    A jakie mogą być skutki działania prostownika rozruchowego w samochodzie?
  • #5
    tomahawk_
    Level 18  
    czytanie ze zrozumieniem, post wyżej, ale to w przypadku nieumiejętnego wykorzystania

    spawarka może generować szpilki wysokiego napięcia, a to nie jest zdrowe dla elektroniki w aucie
  • #6
    mada30
    Level 15  
    W Peugeot 306 uszkodzony kontroler silnika wspomagania kierownicy, Opel Omega uszkodzona kaseta -leją wtryski. Te dwa auta były uruchamiane prostownikiem rozruchowym. Ten warsztat nie ma elektryka, zdarzenie miało miejsce jednego dnia. Wiemy ile pyłu przewodzącego morze być w miejscu gdzie się szlifuje blachy. Obudowa prostownika - duże otwory wentylacyjne. Uzwojenie pierwotne i wtórne - na jednym karkasie. Prawdopodobna przyczyna: duży prąd --> przepięcie --> uszkodzenie.
    Z akumulatorem chyba nie będę miał takich problemów?
    Ale chyba odpowiadam nie na temat.

    Pozdrawiam serdecznie
  • #7
    kundzios
    Level 19  
    tomahawk_ mi chodziło o konkrety, umiem czytać.
    A zasilacz komputerowy, chyba jest trochę podobny w budowie jak spawarka inwerterowa, a zakłócenia ma usunięte, tylko że jest mniejszej mocy. Ja się nie znam to tylko mój kolejny pomysł :) .
  • #8
    rafal8916
    Welding machines specialist
    Do rozruchu czego ma być ten prostownik i po co ci aż 200A, to moim zdaniem lekka przesada. Można zroić taki prostownik poprzez modyfikację schematu zasilacza ATX lub spawarki inerterowej ale konieczne będzie zrobienie odpowiedniej stabilizacji napięcia wyjściowego i solidnego dławika wyjściowego poza tym zmiana przekładni trafa, dołożenie układu regulacji napięcia o której pisałeś oraz kilku innych drobiazgów. Odrazu jednak ostrzegam że koszt budowy takiego prostownika będzie wysoki (potrzebne elementy dużej mocy np. diody prostownicze oraz rdzeń na trafo który również do najtańszych nie należy). Jeżeli nie masz doświadczenia w dziedzinie zasilaczy impulsowych to będziesz miał spore problemy przy budowie i uruchomieniu więc odradzam.
  • #9
    kundzios
    Level 19  
    Ten prostownik ma być do rozruchu samochodów, a nawet traktorów, pisze w pierwszym poście.
    Nie mam za dużo doświadczenia w tym dlatego chciałbym jakiś schemat.
    Zostaje mi chyba zwykły transformator dużej mocy, a regulacje może na tyrystorach się zrobi na pierwotnym.
  • #10
    rafal8916
    Welding machines specialist
    A więc może powiem tak. Napisz czy posiadasz jakieś części z demontażu które można by do tego wykorzystać to coś z kolegami pokombinujemy.Jeżeli jednak nie posiadasz żadnych części i chcesz wszystko budować z nowych to szykuj się na koszt nawet kilkaset zł.
  • #11
    kundzios
    Level 19  
    Jedyne co mam to diody 400A 200A 150A po kilka sztuk, transformatorów ferrytowych nie mam(mam sporo, ale takich małych okrągłych z klamerką) no i oczywiście drobne elementy.
  • #12
    kierbedz4
    Level 36  
    W chwili obecnej auta naszpikowane elektroniką nie znoszą uruchamiania auta z matki. Napięcie z matki przy instalacji 12V wynosi około 18V.Wszystkie instrukcje exploatacji samochodów przestrzegają użytkowników przed uruchamianiem auta z matki.Skutki takiego uruchomienia mogą być fatalne a straty niewymierne jak zniszczenie komputera pokładowego wartości od 1000 do kilku tysięcy zł w zależności od modelu auta oraz innych sterowników naszpikowanych elektroniką. Z matki możesz odpalić ciągnik rolniczy starą Warszawę Wołgę Syrenkę oraz kombajn zbożowy i na tym koniec.Przy uruchomieniach silników diesla zasilanie zapalarki z sieci wynosi 400V ze względu na duże prądy rozruchowe.Posiadam taką matkę i jestem w stanie ją odstąpić Bezpiecznie odpalić auto możesz tylko z przy podłączeniu z dodatkowego akumulatora podłączając oba równolegle zwracając uwagę na biegunowość za pomocą dodatkowych kabli rozruchowych.Auto z którego pożyczamy prądu powinno być na chodzie.

    Dodano po 23 [minuty]:

    Masz za dużo kasy kup kable rozruchowe. Nic bardziej mylnego.Kable rozruchowe zakupione w handlu posiadają bardzo grubą izolację lecz przekrój żyły miedzianej wynosi około 4 do 6 mm2 co w zasadzie nie pozwoli na odpalenie samochodu.Należy wykonać kable rozruchowe samodzielnie zakupując w hurtowni elektrycznej przewód nie mniej niż 25mm2 oraz 4 zaciski krokodylowe na prąd rozruchu 160A [jeden zacisk koszt 10zł].Tak wykonanymi przewodami odpalam silniki samochodów bez problemów w sytuacjach gdy uruchomienie aut kablami zakupionymi w handlu jest niemiżliwe.
  • #13
    kundzios
    Level 19  
    Chyba dam sobie spokój z tym prostownikiem rozruchowym.
    Czyli, nawet zwykły transformator rozruchowy też jest szkodliwy dla samochodu?
  • #14
    mada30
    Level 15  
    Tam gdzie są duże prądy z transformatora zawsze jest możliwość przepięć ( tzw: szpile). A zasilacze w komputerach mają już szereg zabezpieczeń przepięciowych.
  • #15
    rafal8916
    Welding machines specialist
    Aby wyeliminować szpilki przy przetwornicy impulsowej trzeba robić zabezpieczenia a także stabilizację napięcia wyjściowego oraz porządny dławik wyjściowy. Podsumowując ja odradzam tego typu kombinację ze względu na koszt oraz kłopotliwość wykonania a także niebezpieczeństwo jakie niesie ze sobą używanie tego typu urządzeń. Lepiej kupić sobie porządny akumulator. Będzie taniej i bezpieczniej :)

    [zamykam. 17.06.2008. Mariusz Ch.]