Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Auto klima z Nowego Elektronika

tomekzen 28 Jul 2005 18:01 98866 220
  • #181
    jannaszek
    Level 39  
    tylko dwie osoby są zorientowane ,a reszta?szkoda mówić
    zostawmy ten temat proszę ,bo szkoda się kompromitować
    powiem tylko tyle ,żeby zrozumieć zagadnienie:
    musiałoby się wyłożyć pół dachu samochodu modółami peltiera ,wewnątrz jeszcze dmuchawa która by odbierała zimno od radiatorów ,aby osiągnąć skutek klimo podobny
    lodówka... jeden-2 moduły peltiera izolacja wręcz idealna wewnętrznej częći od zewnętrznej -i tu zdiwienie ciepła wydziela 4 razy więcej niż zimna -to samo ze sprężarkami czy pompami ciepła
    TERMODYNAMIKA ............
  • TermopastyTermopasty
  • #182
    autoel
    Level 25  
    Ciekawe że nikt nie pokusił się o wykorzystanie LPG do "napędu" "pseudoklimy" , a wydaje się się to o wiele prostsze (i tańsze) , pomijając oczywiście kwestie legalizacyjno-homologacyjne itd.,itp.
  • #183
    Pfemek
    Level 23  
    Otóż ja się pokusiłem o pseudo klime z LPG (jest osobny temat na elektrodzie, wystarczy poszukać) i to też niestety bez rezultatów tak że jesli klima do auta to tylko sprężarkowa...
  • #184
    machoney
    Level 15  
    cze, dlaczego tak dużo jest wypowiedzi o tych mocach, objętościach, że peltiery nie wydolą schłodzić? trzeba sobie postawić cel: czy ma to być 100% klima (na zewn 35 stopni a w aucie np 18) czy coś co podniesie komfort jazdy czyli da nam chłodny podmuch z nawiewu (a nie podmuch powietrza o temp panującej na zewn). Myślę że schłodzenie powietrza wychodzącego z nadmuchów jest wystarczająco dobrym wynikiem. Do tego nie potrzeba 3kW mocy a chłodniej kierowcy napewno będzie. jestem teraz na etapie przygotowawczym do takiego układu. pzd
  • #185
    skylark
    Level 25  
    W takim razie niedowiarki (także i ja) co mają jako takie pojęcie o klimatyzacjach czekają na "wyniki" "zapalonych entuzjastów".
    TERMODYNAMICE MÓWIMY NIE! :-)
  • #186
    jannaszek
    Level 39  
    machoney wrote:
    cze, dlaczego tak dużo jest wypowiedzi o tych mocach, objętościach, że peltiery nie wydolą schłodzić? trzeba sobie postawić cel: czy ma to być 100% klima (na zewn 35 stopni a w aucie np 18) czy coś co podniesie komfort jazdy czyli da nam chłodny podmuch z nawiewu (a nie podmuch powietrza o temp panującej na zewn). Myślę że schłodzenie powietrza wychodzącego z nadmuchów jest wystarczająco dobrym wynikiem. Do tego nie potrzeba 3kW mocy a chłodniej kierowcy napewno będzie. jestem teraz na etapie przygotowawczym do takiego układu. pzd

    nawet rury spiro tym nie schłodzisz
    czy ty naprawdę nie jażysz że elementy karoseri i tapicerki nagrzewają się do blisko 70 stopni????>?no chyba że masz auto ze styropianu 15 cm gr.
    ale proponuję dwa moduły peltiera po jednym na skroń - chłodny umysł ,i uczucie świezości
    i boso na jednej płytce na dywaniku
  • #187
    machoney
    Level 15  
    jesteś strasznie sceptyczny. powiedz mi skąd to Twoje 100% przekonanie, że to nie ma prawa dzialać? czy zrobiłeś cos takiego? czy masz ewentualnie przeliczenia teoretyczne, z których to jednoznacznie wynika? czy to co mówisz to tylko Twoje 'widzi mi się'?? jeśli tak, to nie bądź taki zgryźliwy. pzd

    Dodano po 1 [godziny] 55 [minuty]:

    P.S.
    Oto moje wytłumaczenie teoretyczne słuszności dzialania układu jako schładzacza powietrza wdmuchiwanego do kabiny. jeśli gdzieś popełniłem błąd, proszę o korektę:

    W równowadze termodynamicznej można założyć, że moc wydzielona na peltierze jest równa szybkości odprowadzania ciepła co można zapisać P=W/t=Q/t
    Ciepło Q oddane przez powietrze można opisać:

    Q=m*c*(tp-tw)=q*V*c*(tp-tw)=S*t*q*c*(tp-tw)

    P=Q/t= S*q*c*(tp-tw)
    gdzie:
    P- moc
    S- prędkość powietrza w nadmuchu - 240 l/min=0,004 m3/s
    q- gęstość powietrza - 1,2 kg/m3
    c- ciepło właściwe - 1020 J/(kg*K)
    tp- temperatura powietrza
    tw- temp. wylotu
    obliczenia:
    P= 0,004 * 1,2 * 1020 * (35 - 20) = 73,44 W
    Jest to moc potrzebna do schłodzenia powietrza z 35 do 20 stopni C.
    Jeśli jestem w błędzie, proszę o korektę tego rozwiązania. Pzd
  • TermopastyTermopasty
  • #188
    jkowalik
    Level 11  
    No ładnie.
    A teraz gdybyś mógł obliczyć jaki będzie miało wpływ to schłodzone powietrze (20 st. C) na powietrze wewnątrz kabiny przeciętnego sedana (35 st. C) + 2 osoby.
    Pozostaje jeszcze problem jak odprowadzić 73W ciepła z drugiej strony Peltiera?
    Pozdrawiam
  • #189
    Rubik
    Level 15  
    74W to piękny wynik tylko nie zapomnij o sprawności wymiany między chłodnicą a powietrzem co powoduje z chłodnica realnie powinna być jeszcze przynajmniej kilka stopni chłodniejsza (a może nawet kilkanaście - zależy od rozwinięcia). Do tego dochodzą cechy modułu - pojedynczy moduł o mocy powiedzmy 60W oferuje moc chłodniczą około 150W przy ZEROWEJ różnicy temperatur. Każda różnica między stronami powoduje (cirka w kwadracie) spadek skuteczności. Do tego dochodzi moc po stronie gorącej która stanowi sumę sumę mocy od prądu i od przetransportowanego ciepła. Ten wątek ma już 3 lata - jakbyś kolego cały przeczytał to nie wypisywał byś takich prawd wyrwanych z kontekstu.
    Pozdrawiam RUBIK
  • #190
    skylark
    Level 25  
    machoney wrote:

    Dodano po 1 [godziny] 55 [minuty]:

    P.S.
    Oto moje wytłumaczenie teoretyczne słuszności dzialania układu jako schładzacza powietrza wdmuchiwanego do kabiny. jeśli gdzieś popełniłem błąd, proszę o korektę:

    W równowadze termodynamicznej można założyć, że moc wydzielona na peltierze jest równa szybkości odprowadzania ciepła co można zapisać P=W/t=Q/t
    Ciepło Q oddane przez powietrze można opisać:

    Q=m*c*(tp-tw)=q*V*c*(tp-tw)=S*t*q*c*(tp-tw)

    P=Q/t= S*q*c*(tp-tw)
    gdzie:
    P- moc
    S- prędkość powietrza w nadmuchu - 240 l/min=0,004 m3/s
    q- gęstość powietrza - 1,2 kg/m3
    c- ciepło właściwe - 1020 J/(kg*K)
    tp- temperatura powietrza
    tw- temp. wylotu
    obliczenia:
    P= 0,004 * 1,2 * 1020 * (35 - 20) = 73,44 W
    Jest to moc potrzebna do schłodzenia powietrza z 35 do 20 stopni C.
    Jeśli jestem w błędzie, proszę o korektę tego rozwiązania. Pzd


    Zwrócę uwagę na jedno zagadnienie... wymianę powietrza!
    Założenie nie powinno być robione dla pudełka o przenikalności zero i bez przedmiotów i osób "produkujących ciepło". Stąd też wydajność dmuchawy powietrza w samochodzie jest ok. 500m³/h a nie marne 14,4m³/h.
    A to już po poprawce w Twoim wzorze daje ponad 2,5kW.
    Co do samego wzoru i pozostałych założeń... bez komentarza.
  • #191
    jannaszek
    Level 39  
    ja chrzanię wzory ,które działają na papierze ,mam 5 lat doświadczenia z thermoking,iem ,autoklimą i serwisie/budowie hłodni i dojrzewalni owoców
    pracowałem tezż 3 miesiące w piekarni szwajcarskiej ,tunele,głębokie mrożenie ,klimatyzacja hali o pow 1 ha ,woda lodowa,odzysk itp[moc zainstalowana w gigakaloriach ] pomagałem rozwiązywać problemy techniczne norwegom,niemcom i holendrom których narobili na desce kreslarskiej inżynierowie z obcykanymi wzorami[zapomnieli że jest jeszcze mechanika /dynamika cieczy chłodzącej {5tyś litrów różnych freonów}]
    pytasz ,więc ci wyliczam skąd ta zgryżliwość -moduły peltiera testowałem 8lat temu ,więc prosze...
    tak masz rację świeża bryza doprowadzona rurą spiro [ale w obiegu wew] do nozdrzy za pośrednictwem kombinezonu i hełmofonu pilota
    mam też pronumeratę avt od hyba 10 lat i naczytałem sie bardziej lub mniej niedorzecznych artykółów nikomu niepotrzebnych projektów -to jest wydawnictwo i chodzi o sprzedaż mięsięcznika
    ci którzy tam projektują i zarażają chłopców palacych się do elektroniki -sami się z tego smieją ,ale biorą kasę bo chłopaki potrzebują wynalazków
    nie twierdzę że wszystko jest tam o kubeł rozbić
  • #192
    machoney
    Level 15  
    :) a czy Wy wiecie co to za moc, te 74W?? to moc jaką muszę odebrać z powietrza aby je schłodzić z 35 do 20 stopni. to nie moc peltierów, to nie moc do schłodzenia całej kabiny.
    Co do Pana Wszechwiedzącego (jannaszek) - jeśli ten temat Cię męczy to po co go śledzisz. Nic więcej twórczego chyba już nie wymyślisz. Podziel się więc swoim bogadym doświadczeniem aby stworzyć ten układ albo przestań pisać rzeczy, które nic nie wnoszą.

    Wracając do tematu: odbieranie ciepła myślę zrobić na bloku wodnym. Pozwoli to na zmniejszenie wymiarów tego, co musi być zamontowane w kanale nadmuchowym. Na zimnej stronie peltiera chcę umieścić radiator montowany na prockach (duża powierzchnia wymiany ciepła). Co do dmuchawy - zależy gdzie będzie układ zamontowany. jeśli w kanale na desce to przepływow chyba tak wielkich tam nie uzyskamy ale oczywiście mam to na uwadze gdyż 240l/min to wartość którą założyłem do obliczeń. jeśli będę miał konkretne wielkości to dam znać. pzd
  • #193
    Rubik
    Level 15  
    Jeżeli zrobisz tak jak piszesz to nic z tego nie będzie !!!!!!!!!! radiator z procka ma duużo za małą powierzchnię aby uzyskać kilka stopni różnicy między chłodnicą a powietrzem - dane z książki: 1m2 powierzchni oddaje 20W mocy przy delta 1 stopień kelwina, przy wiaterku 1m/s - zweryfikuj jaką ma powierzchnię radiator z procka - wzrost prędkości powietrza poprawia wydajność ale w końcu dochodzą turbulencje i wydajność już nie rośnie. Identyczna sprawa jest po stronie gorącej - tylko że tam dochodzi jeszcze ciepło od prądu. Reasumując aby schłodzić tą ilość powietrza o 15 stopni trzeba utrzymać realną różnicę temperatur na peltierze przynajmniej 40 stopni (zależy od rozwinięcia radiatorów) co powoduje że wydajność modułów radykalnie spada. Pozdrawiam RUBIK
    PS
    Przeczytaj ten wątek (cały) - są tu opisy doświadczeń - negatywnych niestety
  • #194
    jannaszek
    Level 39  
    śledzę bo to mój konik , ilubię sięprzyglądać zapędom teoretycznym
    ktoś kto się zna na czymkolwiek wie doskonale że jeśli temp na zewnątrz jest 35 ,to pod deską gdzie ggrzeje się elektryka,podświetlenie ,cewki pk,sąsiedztwo grodzi silnika ze znikomą izolacją termiczną,czy obecność węża z gorącą cieczą ,do zaworu -jest z ca łą pewnością ok 50 st. [dochodzi też absorbcja promieni słonecznych przez czarne wykończenie deski
    -chyba przestanę śledzić....-nie param się przeliczaniem bilansów cieplnych ,bo poco mi to ,w ciągu minut dostaję konkretne dane z tabel na podstawie wymagań ,nie mam zamiaru tracic czasu na budowę perpetum mobile [które nie istnieje]ale mam korćka by sprawdzić te twoje ciągi arytmetyczne , są na oko! grubo zaniżone-74 wat to jak wspomniałem szklankę piwa w IZOTERMIE przy czasie 30 minut z 15 do+ 4 st
    żczę samych sukcesówPS . zapomniałm o radio- wyjąłeś je kiedykolwiek po godzinie jazdy na 35 stzewnętrznej temp? ,ostrożnie bo się możesz popażyć od końcówki..
  • #195
    ravdobrzynski
    Level 11  
    O Pan Top Gun jest zainteresowany tematem. :) Zamierzam zrobić tylko nie wiem kiedy. Chociaż co jakiś czas powoli powoli do przodu. Wszystko zaczyna się układać dość obiecująco :).
    Pozdrowienia
  • #197
    machoney
    Level 15  
    Co do samych ogniw, prawdą jest, że moc przepompowywania ciepła jest tym większa im mniejsza jest różnica temperatur strony zimnej i ciepłej. Wynika z tego, że moc max przepompowywania ciepła osiąga się przy zerowej różnicy temp. Jest to jednak dla mnie nie istotne gdyż celem peltierów jest ochłodzenie radiatora zamontowanego w kanale nawiewu powietrza do kabiny. Na radiatorze dokonuje się wymiana ciepła (czyli te moje wyliczone 74W potrzebne do schłodzenia o 15'C o przepływie 240 l/min). Teraz należy wyznaczyć powierzchnię radiatora i rzeczywisty przepływ powietrza z nadmuchu. pzd
  • #198
    ravdobrzynski
    Level 11  
    Zgadzam się, że 74 W to za mało . Zgadzam się, że 300W to mało. Z moich obliczeń wynika, że realne jest osiągnięcie mocy do 4kW. Tylko trzeba zastosować dodatkowy alternator, a nawet 4 szt. Ale przecież Tym co się upierają, że da się to zrobić nie chodzi o klime taką prawdziwą.... wystarczy coś co będzie z nawiewu dmuchało chłodnym powietrzem. Prawdą jest to, że 2 ogniwka to można sobie włożyć... :) bez obrazy. Pisałem wcześniej jak można to zrobić..... przynajmniej co należałoby zrobić....ale ludzie nie czytają. Widzą temat i ...wylewają Swoje myśli. To co, że ktoś wcześniej się produkował..... I nie chodzi mi tu o osoby, które z uporem maniaka wierzą, że da się to zrobić na 2 -5 ogniwach, chodzi mi o wszystkich pozostałych .... co nawet chyba nie wiedzą i nie starają się zrozumieć o co chodzi np Panu Machoney . LUDZIE NIE CHODZI O KLIMATYZACJĘ O MOCY 4 kW !!! NAM WYSTARCZY 1kW ŻEBY WIAŁO CHŁODNYM.
    ale co ja się produkuję skoro i tak nikt tego za tydzień nawet nie przeczyta....bo będzie 10 postów że się nie da i że mamy się leczyć.
    POZDROWIENIA I więcej WYROZUMIENIA. :)
    PS: zamieszczam plik ze strony firmy MELCOR producenta ogniw.
    Attachments:
  • #199
    skylark
    Level 25  
    Niedługo minie 3 lata jak temat jest "wałkowany"!
    Mądrali przewinęło się już wystarczająca ilość.
    Jak widać teoretyków co mówili, że da się to zrobić też sporo. I co? I nic praktycznego nikt nie zrobił.
    Może wystarczy już teoretyków.
    JAK ZROBISZ TO NAPISZ!
  • #200
    jannaszek
    Level 39  
    ja żegnam się z tym tematem
    serdeczne pozdrowienia ,nie było na celu obrażać ,czy ośmieszać ,-było natomiast uzmysłowić ,co niektórym ,ale bez sensu
    taaaaaaaaaak dasie na stówe,i już
  • #201
    Bogini_płodności
    Level 2  
    W odpowiedzi na prośbę szanownego kolegi Machoney'a, który prosił forumowiczów o ewentualną korektę swojej intelektualnej wirtuozerii, chciałabym z tego miejsca przekazać na tym forum swoje uwagi i spostrzeżenia.

    Poprawność powyższych obliczeń nie budzi najmniejszych obaw.
    Uzyskany wynik równy 73,44 wata jest prawidłowy.
    Inaczej niestety wygląda interpretacja zarówno rachunku jak i samego wyniku uzyskanej mocy.

    Faktem jest, że moc rzędu 73 watów wystarcza do zmiany temperatury powietrza o objętości 1 m3 o 15'C w czasie około 4,17 minuty. Należy pamiętać jednak, że cały układ musi być izolowany, tzn taki, w którym nie następuje wymiana ciepła z otoczeniem układu, co w przypadku kabiny samochodu jest nieosiągalne.

    Rozpatrzmy przypadek pierwszy:
    (Założono, że konstrukcja techniczna modułu Peltiera wraz z radiatorami, zapewnia stosunkowo wysokie współczynniki przejmowania ciepła oraz ciepło z modułów odbierane jest w sposób prawidłowy i usuwane na zewnątrz)

    Moduł Peltiera (71W | U=15,4V | I=8A | TM-127-71A) zamontowany w obwodzie dostarczającym do kabiny auta powietrze zasysane z zewnątrz (+35'C) wg przykładu i parametrów podanych przez machoneya, przy maksymalnym jego obciążeniu spowoduje obniżenie temperatury przelatującego powietrza o 0,06'C (przepływ 240 dm3/min). Zatem do auta wlatywać będzie powietrze nie o temperaturze 35'C a o 34,94'C. Jest to nieodczywalne dla zdolności percepcyjnych człowieka.

    Obliczenia:

    Q = 1,2 * 1020 (15'C) = 18,36 kJ

    Jeżeli na początku jest 35'C to po czasie 250 sekund będzie 20'C.
    Zatem zależność spadku temperatury od czasu ma postać:

    T - T0 = - 0,06 * t

    Gdyby założyć, że konstrukcja radiatora (wymiennika na peltierze) miała by taką geometrię, która pozwoliła by na intensywne przekazywanie ciepła z powietrza do peltiera w ciągu 1 sekundy przy przepływie 4dm3, to na wylocie dmuchawy otrzymalibyśmy temperaturę :

    T - T0 = - 0,06 * t dla t = 1

    T = 34,96'C


    Rozpatrzmy przypadek drugi:
    (założenia jak wyżej)
    Ten sam Peltier montujemy w obwodzie, w którym powietrze nie jest zasysane z zewnątrz tylko z wewnątrz kabiny na zasadzie cyrkulacji. Wg powyższych obliczeń potrzeba 250 sekund aby schłodzić 1m3 powietrza o 15'C. Wszystko się zgadza. Trzeba jednak uwzględnić wymianę ciepła z otoczeniem. Do obliczeń wezmę pod uwagę tylko powierzchnie szybowe kabiny. Resztę potraktujmy dla ułatwienia jako izolację.

    Powierzchnię przeszklenia cechuje określona gęstość strumienia ciepła. Wynosi ona:

    q = k deltaT k - wsp. przenikania ciepła

    k = 1 / ( (1/alfa1) * grubość szyby/wsp przewodzenia ciepła szkła * (1/alfa2)) [W/m2K]

    k = 11,83 [W/m2K]

    Zatem q = 11,83 * 15 = 177,5 W/m2 co dla przeszklenia o powierzchni około 2,2 m2 daje
    strumień = 390,5 W / 2,2m2

    Wniosek: Peltier ma 71W a tylko przez same szyby tracimy prawie 400 W.
    Zatem bilans ujemny.



    Przypadek trzeci:
    Żeby móc rozkoszować się nawiewem chłodnego powietrza o temperaturze 20'C przy wydajności 240l/min, musielibyśmy zastosować zespół ogniw o łącznej mocy 18,36kW.
    Taka klima kosztowała by naszą kieszeń około 15 tyś pln.

    Hmm. Ale jaka radość... ? I duma!

    Pozdrawiam wszystkich, szczególnie Machoneya!
  • #202
    machoney
    Level 15  
    wszystko ok, tylko jedno jest inaczej w moim podejściu: wiem, że na peltierach nie opłaca się robic klimy w pełni tego słowa znaczeniu. Nie chodzi mi o to aby w samochodzie było 20'C a o to, żeby mieć chłodny podmuch z nawiewu. mając do odebrania 74W ciepła z powietrza i stosując 2 ogniwa 70W mamy ok 70W zapasu na straty cieplne. Jeśli założymy że ciepła strona będzie chłodzona w układzie wodnym (zresztą była już propozycja aby nadmiar ciepła dostarczyć do reduktora - w autach na gaz - i tam zrobić wymiennik ciepła). mam do wykonania parę pomiarów i jeśli będzie to po mojej myśli to zacznę montować układ. pzd
  • #204
    Bogini_płodności
    Level 2  
    machoney wrote:
    wszystko ok, tylko jedno jest inaczej w moim podejściu: wiem, że na peltierach nie opłaca się robic klimy w pełni tego słowa znaczeniu. Nie chodzi mi o to aby w samochodzie było 20'C a o to, żeby mieć chłodny podmuch z nawiewu. mając do odebrania 74W ciepła z powietrza i stosując 2 ogniwa 70W mamy ok 70W zapasu na straty cieplne. Jeśli założymy że ciepła strona będzie chłodzona w układzie wodnym (zresztą była już propozycja aby nadmiar ciepła dostarczyć do reduktora - w autach na gaz - i tam zrobić wymiennik ciepła). mam do wykonania parę pomiarów i jeśli będzie to po mojej myśli to zacznę montować układ. pzd


    Wytłumacz proszę, w jaki sposób osiągniesz chłodny nadmuch?
    Jeden Peltier przy max. pracy schłodzi powietrze o 0,06'C...
    Żeby schłodzić powietrze o 1 stopień - zapewne przeliczyłeś już w pamięci ile trzeba włożyć takich ogniw? ...

    (Poprzez swój sceptycyzm, chcę wyrazić konstruktywną krytykę.
    Nie sądź, że się czepiam!)
  • #205
    ravdobrzynski
    Level 11  
    Do bogini płodności:
    Konstruktywna krytyka/twórczość

    Ile w takim razie potrzebuję "mocy chłodzącej" w samochodzie, aby czuć się komfortowo? Jaka jest minimalna wartość tej mocy? Czy 800W wystarczy? Przecież sprężarka w samochodzie nie pracuje w sposób ciągły. Jaka powinna być maksymalna temperatura powietrza w kabinie żeby czuć się "normalnie"?

    :) Skoro klimatyzacja samochodowa ma w praktyce moc rzędu 4kW to dlaczego do udowadniania, niemożliwości wykonania klimatyzacji na ogniwach peltiera przyjmuje się maksymalnie niekorzystne wartości parametrów... i wychodzi 18kW. :) Chyba że klimatyzację będziemy zakładali w kabriolecie bez przedniej szyby.

    PS
    :) Ale nie rezygnuj i nie odchodź :) Proszę. Bo w końcu znalazł się ktoś kto ma wiedzę i jeszcze chęci (co prawda chęci do udowodnienia że to niemożliwe), ale dzięki temu będzie można w tym temacie do czegoś dojść :)
  • #206
    Bogini_płodności
    Level 2  
    Na pytanie pierwsze i drugie odpowiem, jak podasz mi konkretne wartości. Fizyka czy matematyka, nie lubią pojęć względnych typu: czuję się komfortowo... Podaj jaka temperatura by cię satysfakcjonowała to odpowiem ci na te pytania.

    >> Czy 800W wystarczy?

    Taką mocą schłodzisz powietrze (w założonych powyżej warunkach) o około 0,7'C . Pewnie jesteś zdziwiony ale tak jest. Te obliczenia odnoszą się do tzw stanów ustalonych (w necie znajdziesz definicje).

    Gdybyś jednak cyrkulował schładzanym powietrzem, to mógłbyś przy 800Watt na tyle wystarczająco schłodzić powietrze, by odczuć to na własnej skórze (ale bez podniety).

    >> Jaka powinna być maksymalna temperatura powietrza w kabinie żeby czuć się "normalnie"?

    To pytanie to kwestia indywidualna każdego kierowcy (pasażera). Ja pocę się gdy temp. jest większa niż 23'C. Ty ...? ;)

    >> Skoro klimatyzacja samochodowa ma w praktyce moc rzędu 4kW to dlaczego do udowadniania, niemożliwości wykonania klimatyzacji na ogniwach peltiera przyjmuje się maksymalnie niekorzystne wartości parametrów... i wychodzi 18kW. Chyba że klimatyzację będziemy zakładali w kabriolecie bez przedniej szyby.

    Odp: Obliczone 18kW odnosi się do stanu ustalonego (wspomnianego powyżej). Stan nieustal;ony w tym przypadku będzie gy schładzane powietrze będzie schładzało kolejne porcje powietrza (albo poprzez wymiennik ciepła albo w sposób bezpośredni). W tym przypadku 4kW jest racjonalne.

    Zagadnienia cieplne są dość trudne, zwłaszcza gdy mamy do czynienia ze stanami nieustalonymi. Gdybyś chciał poznać rozkład temperatur przy założonej mocy 0,8kW w funkcji czasu - daj znać - zapłacisz - opracuję zagadnienie.

    Dla lepszego zobrazowania przytoczę przykład urządzenia do podgrzewania wody - to takie małe urządzenie, przez które w czasie rzeczywistym przypływa woda i jest podgrzewana.. Różnica temp. jest rzędu 30'C, strumień wody mizerny a przyłącza tego urządzenia wymagają w większości zasilania prądem trójfazowym :) Rozumiesz już chyba o co chodzi... ?

    W ∑ to tyle.
    Pozdrowienia.
  • #207
    Tommy82
    Level 40  
    A co myslicie o pomysle zrobienia klimy na zasadzie dzialania lodowki absorbcyjnej tej z amoniakiem
    Tam jest w zasadzie tylko grzalka ktora mazna by grzac z akumulatora jakas niska moca by sysyem w miare non stop pracowal (lub byl zdolny do pracy np 2 godziny przed wyruszeniem w droge) natomiast w momecie odpalenia silnika to juz cieplo mozna brac z kad sie chce jakis wymiennik ciepla i mozna grzac z inst chlodzenia a jesli bedzie malo mamy przeciez caly kolektor wydechowy.
    Ogolnie energia do klimy za darmo totalnie bo to cieplo odzyskanie z wydechu i tak jest tracone paradoksalnie zwiekszylibysmy ogolna sprawnosc naszego pojazdu. Podejzewam ze wydajnosc takich lodoweczek nie jest jakas przerazajaca (nie wiem jak jest zalezna od ilosci ciepla doprowadzonego przez grzalke bo tego nam w aucie nie bedzie brakowac) ale w momecie gdy bedzie za friko (brak dodatkowego obciazenia silnika) to nawet jak by chlodzila slabo na zasadzie chlodniejszego nawiewu to bylo by cos nie trzeba by bylo po 4 alternatory wkladac i tak dalej... a efekt jakis zawsze by byl
    Oczywiscie prawa autorskie zastrzezone :P
    Co o tym sadzicie ?? zastanawiam sie jak by wygladalakwestja sprawnosci takiego czegos. Od dawna ilosc ciepla ktora ulatuje z silnika nie dawala mi spokoju moze tak by sie ja dalo wykozystac
  • #208
    chrobot
    Level 15  
    ostatnio w niemczech widzialem lodówka samochodowa chlodzaca /morozaca do - 18 °C ,gabaryty - b.duza torba , a zbudowana na bazie agregatu sprezarkowego, cena przekraczała 300 Euro , te na bazie modulu peltiera nie przekraczały 50 Euro . w polsce ceny sa podobne. wniosek prosty co dobre i sprawdzone to w cenie
  • #209
    ravdobrzynski
    Level 11  
    A po co grzać z akumulatora? Ciepła masz pod dostatkiem w spalinach.
    Szukałem długo na ten temat w internecie.....i ciężko coś konkretnego znaleźć. Podobnie jak dane na temat klimatyzacji samochodowej. Wszyscy mówią , że to za mało a nie wiedzą ile jest , ani ile mogłoby byc. Jaka temperatura panuje w samochodzie? Jaka temperatura nam wystarczy? Jaka moc jest potrzebna? Ile mocy pobiera sprężarka w samochodzie? Mało kto wie. Ale wszyscy mówią: " Nie wiem ile trzeba ale to co mówisz to za mało"

    Zgadzam się!!!!
    75 W to za mało do chłodzenia powietrza w samochodzie, chyba że się na zimnej stronie usiądzie :). Zresztą jedno z zastosowań ogniw jest chłodzenie i ogrzewanie foteli w samochodach. Idealnie się do tego nadają ze względu na możliwość dokładnej regulacji temperatury (można chłodzić i podgrzewać).

    UWAGA!!!!

    Prawdą są wyprowadzenia Pani BOGINI_PŁODNOŚCI. Przy założonym przepływie 240 l/min, żeby schłodzić powietrze o 15 stopni trzeba mieć ogniwa o łącznej mocy chłodzenia równej 18kW !!!!!

    Jest jedno ale. Skąd te założenia?? Tak sobie wybrane?
    Jeżeli chodzi o wydajność powietrza to zgodzę się, że 240 l/min jest prawdziwe. Ale różnica 15 stopni to przegięcie jeżeli chodzi o klimatyzację na ogniwach. A ludzie nie czytają, albo nie chcą słyszeć. Dla nich klimatyzacja to klimatyzacja. I koniec.
    LUDZIE ZROZUMCIE O CO INNYM CHODZI. Nam wystarczy "schładzacz powietrza, żeby w aucie było np 27 a nie 18!!!. Tym bardziej, że temperatury w Polsce bardzo rzadko przekraczają 30 stopni.

    Rozumiem, że większość się denerwuje i puka w czoło jak słyszy: " wezmę dwa ogniwka, o mocy 75 W kazde.. " Zgadza się. Ten kto tak mówi nie zdaje sobie sprawy, że to się nie uda. Ale niech spróbuje i się sam przekona. Ja tak zrobiłem i wiele mi to dało. BO chciałem wiedzieć dlaczego to nie działało. I trochę doczytałem , dowiedziałem się gdzie są ewentualne problemy. Ci co mówią że na ogniwach się nie da zrobic tego też są w błędzie. Da się tylko koszty będą WIELKIE. I problemy tez.
  • #210
    Tommy82
    Level 40  
    Quote:
    A po co grzać z akumulatora?


    z praktyki wem ze jak wojek mial tak w przyczepie to wlaczal godzine przed wlozeniem piwa ;)
    Tylko ze tamta byla na gaz butli na 12 v i na 220 palnik i 2 grzalki
    A tak a serjio to wydaje mi sie ze to ma musi chwilke pochodzic nim zacznie chlodzic z tad to wyprzedzenie by w momecie wejscia do auta juz biegalo