Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Fotowoltaika
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Auto klima z Nowego Elektronika

tomekzen 16 Sty 2003 20:56 97210 220
  • #31
    twingo
    Poziom 17  
    TAAAAAA, fajne te wyliczenia, ale jakoś mnie rozbawiły. 1 kW to ma farelek. :D i tak sobie przypomniałem jak koleś z parteru pewnego zimowego ranka wsadził do malucha farelka celem ogrzania wnętrza przed podróżą. Jak sądzicie co się stało ?
    BUM, Maluszek zapłonoł żywym ogniem.
    Tak, że myślę pół żartem pół serio, że z tymi kilowatami to przesadziłeś.
    Ale spoko. Pożyjemy zobaczymy. Kto nie spróbuje ten się nie dowie.
    Puki co to nie ma tu gościa który mógłby coś powiedzieć na ten temat, bo nikt nie zainstalował. A jakoś nie chce mi się wierzyć żeby autor projektu wypuścił totalnego kaszalota.
    A moduł można kupić za 47 zł.
  • Fotowoltaika
  • #32
    midas78
    Poziom 19  
    Nie wiem czy to takie smieszne. W koncu instalacje ogrzewajace domki energia sloneczna dzialaja dobrze. I ten 1.5 kW/m kwadrat to nie przesada. Co prawda nie orientue sie za bardzo ile procent tego ciepla przenika do samochodu, ale na pewno sporo. A zreszta wazne jest tez na jaka powierzchnie rozlazyma ta moc. Z farelki leci powietrze na powiedzmy 30x30cm.
    Przyszedl mi do glowy pewien eksperyment. Sprobujcie podgrzac wnetrze samochodu powiedzmy lutownica 100W. Nie wiem czy to sie uda. A slonko daje rade i to calkiem niezle, czyli moc dostajaca sie do samochodu musi byc wieksza.
  • #33
    twingo
    Poziom 17  
    Otóż zdziwiłbyś się ile ciepła potrafi wytworzyć grzałka o mocy 100W. Pracuję akurat w firmie, która ma w swojej ofercie grzałki do stosowania w szafach energetycznych, które stoją na dworzu. Szafa taka ma objęstść od 1m3 w zwyż i zbudowana jest z blachy o grubości 1mm.Grzałeczka to nie lutownica. Nie chodzi tu w głównej mierze o moc jaką oddaje ale o powierzchnie ! . Grzałka zbudowana jest jako duży radiator w ten sposób, że przez wnętrze może przepływac powietrze. Jeśli zastosujesz dodatkowo mały wetylator to zapewniam Cię, że jest w stanie ogrzać wnętrze samochodu w przeciągu 15 minut. Więc nie musisz już eksperymentować.
    I właśnie takie rozwiązanie zaproponowane jest w tej "autoklimie" . Wyraźnie jest powiedziane, że moduły muszą być wyposażone w radiatory przez które będzie przepływać powietrze skierowane do kabiny.
  • #34
    midas78
    Poziom 19  
    To wszystko prawda. Ale nie zlamiesz praw fizyki.
    Jezeli zalozymy, ze auto jest otoczone (na zewnatrz pozostaja radiatory cieplych stron ogniw Peltiera) oslona bilansowa, to zeby wewnatrz tej oslony (auta) nie zmienila sie temperatura to ilosc ciepla doprowadzona do wnetrza musi zostac w jakis sposob oddana na zewnatrz. Jezeli temp w aucie jest wyzsza niz na zewnatrz to cieplo bedzie oddawane cala powierzchnia auta i moze wtedy wieksza czesc energii zostanie wypromieniowana na zewnatrz. Ale jezeli zalozymy, ze uda nam sie obnizyc za pomoca "klimy" temp ponizej temperatury otoczenia to jest problem, bo cieplo nie tylko nie bedzie nam przeplywac z auta na zewnatrz, ale jeszcze bedzie sie do niego dostawac. Co jeszcze bardziej utrudni ochlodzenie wnetrza (promieniowanie + wymiana przez przegrode).
    A radiator bedzie mial tylko wplyw na szybkosc przejmowania ciepla - mozna by powiedziec, ze na sprawnosci - z wnetrza auta, a nie na zwiekszenie ilosci ciepla przekazywanego z wnetrza.

    Mysle, ze ten problem rozwiaze dopiero ktos kto odwazy sie zalozyc ten wynalazek u siebie i opisze to na forum.
  • #35
    _Marcin
    Poziom 11  
    Czy posiadacie dalsza czesc opisu i program do tego ukladu z NE???

    Kupilem 4 moduly zbudoudowalem uklad zalozylem w aucie potrzebuje tylko programu i powiem wam jak to dziala ze wstepnych prob bez programu przy 4 peltierach to urzadzenie dziala bardzo dobrze w ciagu 5 minut wychlodzi auto ktore stalo w sloncu (teraz zima) i bylo calkiem cieple w srodku.

    Chcialem uruchomic uklad na gotowo i sprawdzic co sie dzieje.

    Pozdr.
  • #36
    twingo
    Poziom 17  
    No stary, ale żeś napisał.
    Dawaj więcej szczegółów !!!!!!! Jakie moduły, jakie radiatory, jaka konstrukcja.
    Tak to tylko gula nam rozbujałeś. :cry:
    Rozpisz się trochę !!!! Miejsca nikt Ci nie żałuje !!!!
  • #37
    _Marcin
    Poziom 11  
    twingo, szczegoly pozniej najpierw potrzebuje dalsza czesc opisu lub artykul z NE oraz program.

    Klime zamontowalem w samochodzie FORD ESCORT, uruchamialem ja na sucho bez programu ale z wentylatorami, ukld dziala poprawnie.

    Jesli bedzie dzialac wszystko poprawnie po uruchomieniu elektroniki to zrobie szczegolowe zdjecia i opisze wszystko dokladnie.
  • Fotowoltaika
  • #38
    macrus
    Poziom 17  
    Witam serdecznie i chętnie się przyłączę do prósb kolegów o przesłanie schematu tego urządzonka.
  • #39
    twingo
    Poziom 17  
    ee tam. Ta elektronika to moim zdaniem niepotrzebny bajer. Co mi tam po wyświetlaczu skoro i tak temperatury na tym nie ustawisz z racji wydajności. Ale jak tam sobie uważasz.
    Mi chodzi o szczegóły dotyczące tylko i wyłącznie modułów i chłodzenia ich gorącej strony. Mimo wszystko opisałeś to zdawkowo.
    Skoro zrobiłeś i podobno działa to byłbyś tak miły i poświęcił nam pare linijek.
  • #40
    radziuk
    Poziom 13  
    Z tego co widzę temat ciągnie się już długo.
    Właśnie na niego wpadłem :-).
    Co do elektroniki to faktycznie może służyc za fajny bajer, i do sterowania aż tak rozbudowana nie jest konieczna.
    Oczywiście ochrona modułów byłaby przydatna (nadprądowa/nadnapięciowa), bo szkoda "zjarać" drogawe moduły :-\.
    Inna sprawa to zabezpieczenia temperaturowe za wysoka/niska temperatura modułów oraz dla zapominalskich (załatwienie akumulatora)
    Autor zeskanowanego artykułu wspomina o dwóch modułach na średnie auto, od tego trzeba było zacząć dyskusję! Chyba że wszyscy mają fizykę w paluszku :-) Zawsze to jakieś odniesienie do zapotrzebowania na moc chłodniczą w samochodach. A dobra podbudowa teoretyczna nie jest zła ! :D Do ogrzewania domów stosuje się przelicznik 45W/m3 a w praktyce- odbiega się bardzo a do tego moc grzejników wodnych zależy silnie od warunków pracy itd itp. Temat rzeka. I tu trzebaby zapytać jakiegoś praktyka, jak to jest w samochodach... albo samemu praktykować :-\
    Ja widziałem moduły od 4W (36PLN) do 172W (249PLN)! Więc ilość modułów nie jest wyznacznikiem mocy :-) chociaż najczęściej widziałem po ok 50W.
    Zrobiłem zestawienie które daje całkiem ciekawe wyniki(załącnik).
    Robiłem go dość szybko, ale sądzę że będzie czytelny.
    No to kończę ten przydługawy tekst...
    Czekam na ciąg dalszy ! Powodzenia !
  • #41
    tabaluga
    Poziom 11  
    Idzie lato moze powoli ale dojdzie a temat jest dobry.
    wywody fizyczne i praktyczne przeczytalem i mam jedna uwage nie chcemy z auta zrobic chłodni czasem obniżenie temperatury o 2-3 stopnie poprawia komfort jazdy. Dodatkowo taki uklad napewno osusza powietrze a wadomo ze wysoka temp przy suchym powietrzu jest latwiejsza do wytrzymania
    mam nadzieje że powrocimydo konstruktywnej dyskusji na temat autoklimy
  • #42
    chaos

    Poziom 12  
    Witam
    Niedawno natknelem sie na ten temat i faktycznie moze by cos takiego zmajstrowac.
    Przesledzilem watek i wpadlem na pomysl, aby zastosowac w obiegu wode. Dokladniej chodzi mi o stworzenie dodatkowego obiegu z woda i chłodnica.
    Czy ktos moze probowal ochlodzic takimi modulami wode?
    Ile czasu trzeba aby ochlodzic wode z temp powiedzmy 25-30 st. C do 4-5 st.C. Stosujac zestaw modolow o mocy 100W.
    Pozdrawiam
  • #43
    radziuk
    Poziom 13  
    Z tego co pami?tam:
    ciep?o=ró?nica temperatur*ciep?o w?a?ciwe*masa
    czyli sch?odzenie 5 litrów wody o 20'C:(przybli?enie)
    20*4200*5=420kJ
    czas schladzania= energia/moc
    420kJ/100W=4200s czyli ponad godzin?
    do tego dodac sch?odzenie obudów rur itp.
    Przy za?o?eniu ?e uk?ad nie wymienia energii z otoczeniem. Po takim sch?odzeniu ca?e 100W pójdzie na sch?odzenie wn?trza pojazdu :-)
  • #44
    tabaluga
    Poziom 11  
    mialem podobny pomysł ale ja myślalem o wodzie albo plynie w obiegu chlodzenia goracej czesci ogniwa a tu nie bedzie wogule czekać można wtedy zastosować jakąś chłodnice zewnetrzna. i jeszcze jedno nie grozi wtedy przegrzanie ogniwa!!!. czy te wymiary ogniw np.40/40 to w mm czy cm:)

    tabaluga
  • #45
    radziuk
    Poziom 13  
    Wymiary Peltierów w [mm].
    Najwazniejsze zeby nie przegrzac strony goracej ! Temp: 80'C rzy "zwyklych" modulach, lub 200'C przy wysokotemperaturowych (z którymi sie jeszcze nie spotkalem).
    Co do 100W mocy chlodniczej to mozna schlodzic z 35'C do 21'C (chyba nie za zimno ?) 1m3 powietrza, raz na ok 140 sekund.Oczywiscie o ile nie zrobilem byka w obliczeniach :-\
    Ciekawe jak wyglada odbior ciepla z zewnatrz, tzn sloneczko silnik cieplo osob w pojezdzie...
    Moze gdzies jest w internecie (na pewno jest ale trzeba poszukac :-D )
  • #46
    Rubik
    Poziom 15  
    Witam
    Temat jest rewelacyjny. Sam mam wiele przemyśleń a i fizyka się mocno kłania. Nie znam szczegółów jak koledzy wykonaliście to wszysko fizycznie, zwracam tylko uwagę żeby 90% uwagi poświęcić odbieraniu ciepła po stronie gorącej. Strona gorąca oddaje moc równą sumie mocy od prądu i mocy od przejętego ciepła ze strony zimnej. O ile moc od prądu jest umownie const o tyle moc od ciepła przejętego zależy o różnicy temperatur między stronami i teraz uwaga !!! dla modułu o mocy np 60W jest on w stanie przetransportować np 200W energii cieplnej przy różnicy 1 stopień między stronami !!! przy różnicy np 20 stopni wydajność spada do 40W. Dane te są z głowy bo akurat nie mam katalogu pod ręką. Jak by ktoś chciał to mogę podać dane wiarygodne. Chciałem tylko zasygnalizować że generalnie trzeba się dobrze zastanowic co zrobić ze stroną gorącą bo to jest klucz do potencjalnego sukcesu, w który oczywiście wierzę. Pozdrawiam Rubik
  • #47
    tabaluga
    Poziom 11  
    czyli wychodzi na moje należy chlodzic ciecza strone gorąca i odprowadzać cieplo poza kabine tylko gdzie moze zrobić dodatkową chłodnice przed ta co już jest można by wykożystac nagrzewnice z jakieos auta (tanią) i zamontować wiatraczek. dodatkowo trzeba zrobić mala elektryczna pompe wodna może są takie gotowe np do akwarium tylko one maja inny sposob zasilania. A ogniwa z radiatorami i odbiornikami ciepla wsadzić do kratki nawiewu środkowego?
  • #48
    radziuk
    Poziom 13  
    W opisach na stronach producentow modulow podaja przekroczenie dopuszczalnej temperatury strony goracej (np 80'C) bardzo negatywnie wplywa na zywotnosc modulów !!!
    Poza tym nie zalecaja sterowania typu zwykle wlacz/wylacz ze wzgledu na spadek zywotnosci modulu poprzez zuzycie mechaniczne przy znacznych zmianach temperatury. Zalecane jest sterowanie PWM 1kHz lub 2kHz (w zaleznosci od producenta). Pomysl ze strona chlodna z radiatorami w kratce nawiewu jest wg mnie OK. Chlodzenie strony goracej przez ciecz-pompa-chlodnica jest tez jak najbardziej OK. Odbior ciepla z chlodnicy w czasie jazdy nie powinien byc problemem-wykozystac ped powietrza w komorze silnika, gdzies przy "grillu":-). Gorzej przy postoju gdzie sa problemy z temperatura w kabinie i w chlodnicy :-( wtedy duuuuzy wentylator moze uratowac sprawe.
    Mam pomysl na "prosty" sposob ale jeszcze sie zastanowie zeby sie nie osmieszyc jakas glupota :-)
  • #50
    radziuk
    Poziom 13  
    OKI: to jest przecież chłodzenie kompa.
    Chyba że nie zrozumiałem Twoich intencji...
    Chłodzenie chłodzeniem, ale samochód komputerem nie jest :-) To są różne środowiska pracy. Oczywiście nikomu nie zabronię stosowania chłodzenia procesora w samochodzie.
    Cały czas też szukam.
  • #51
    radziuk
    Poziom 13  
    Czy ktos widzial podobna tematyke w internecie ? Cos nie moge trafic na taki temat (moze slaby angielski:-() Zawsze mozna sie podeprzec doswiadczeniami innych... Po co wywazac otwarte drzwi.
  • #52
    tabaluga
    Poziom 11  
    patrzylem na link od OKI i ten blok wodny mi sie podoba:)
    Jeden taki mogłgy schłodzić dwa małe (35/35) ogniwa. Pompa wodna też fajna tylko ma chyba za małą wydajność a taką chlodnice można zrobić samemu z dostępnych w sklepach rurek miedzianych, świetnie sie lutuja. Ciekawe tylko ile kosztuje ten blok wodny i trzeba znaleść lepszą pompe.
    :wink:
  • #53
    radziuk
    Poziom 13  
    Szperałem, gmerałem....
    Znalazłem jakąś stronę o klimatyzacji w samochodach na której autor podał że klima zwiększa spalanie o jakieś 0.34-0.37 litra na godzinę pracy przy maksymalnym nasłonecznieniu. Więc można założyć że jest to maksymalna moc jaką pobiera układ klimatyzacji w samochodzie. Był to wywód dość ogólny więc napewno są odstępstwa...
    Po kolejnych poszukiwaniach przeróżnych obliczeniach itd wyszło mi że moc chłodnicza min=806,25;avg=1502,38;max=2389,58 (nakładanie błędów :-) )
    Brałem pod uwagę że klima w samochodach jest sprężarkowa (sprawność od 2,15 do 3,1 W/W)A pobór paliwa wziąłem z danych agregatów prądotwórczych :-D . Jeżeli ktoś może to zweryfikować to bardzo proszę o wnioski !!! A dla chętnych całośc tego "pokręconego" zestawienia mogę umieścić na forum (*.xls 24k). Oczywiście moc chłodząca peltierów może być mniejsza, ale ile ?! :-\. Biorąc pod uwagę 100W zimna :-) trzeba odprowadzić 250-300W mocy "w powietrze" i zapewnić kilkanaście amper... w każdym bądź razie tak mi "wychodzi" :-)
    Temat chyba trochę przyschnął, może już są pierwsze egzemplarze ?????
    Ciekawe co dalej :-) Czekam, czekam...
  • #54
    16misiek90
    Poziom 11  
    Najlepiej wykorzystać powietrze w cyrkulacji zamkniętej, nie weim czy to dobry pomysł, ale na pewnych odcinkach drogi "przerabianie tego samego powietrza już schłodzonego da jeszcze lepsze efekty jak ciągły nawiew gorącego z zewnątrz. Dodatkowe rozwiązanie konstrukcyjne dla pojazdów, które nie umożliwiają recyrkulacji powietrza.
  • #55
    OKI
    Poziom 18  
    Więc tak.
    Temat nie dawał mi spokoju i postanowiłem zadziałać coś w tym temacie.
    Zanabyłem dwa ogniwa 53W 14,7V 40x40 i dorobiłem radiator chłodzący.
    Radiator chłodzący o szer. 5cm gr2cm dł25cm chłodzony cieczą.
    Przy próbie wodnej udało mi się schłodzić małe radiatory 50x50x40 do -12C, które pokryły się szronem.
    Przy zastosowaniu przedmuchu powietrza tem. wzrosła do 8C.
    Postanowiłem zastosować więkrze radiatory, aby skuteczniej schładzać powietrze i wymusić więkrzy przepływ.
    Zanabyłem AL 250x100x70 16zeber
    Przy 26C wejś. na wyjściu otrzymałem 18C
    Sądzę że ogniwa pojedynczo już nie dają rady.
    Spróbuję rozciąc go na pół i zastosować dwie sztuki na jedną powstałą połówkę radiatora.
    Zobaczę jak się zachowa temp.

    O dalszych bojach poinformuję.
  • #56
    Jaro511
    Poziom 13  
    Witam
    Takie moduły mozna kupic całkiem niedrogo na www.4max.com.pl jest tam duzy wybór a scan zamieszcze za pare dni to sobie zobaczycie :)
  • #57
    mojomax
    Poziom 15  
    _Marcin napisał:
    Czy posiadacie dalsza czesc opisu i program do tego ukladu z NE???

    Kupilem 4 moduly zbudoudowalem uklad zalozylem w aucie potrzebuje tylko programu i powiem wam jak to dziala ze wstepnych prob bez programu przy 4 peltierach to urzadzenie dziala bardzo dobrze w ciagu 5 minut wychlodzi auto ktore stalo w sloncu (teraz zima) i bylo calkiem cieple w srodku.

    Chcialem uruchomic uklad na gotowo i sprawdzic co sie dzieje.

    Pozdr.


    Chętnie posłuchałbym jak to zamontowałeś mechanicznie.

    Sam zastanawiam się, czy nie umieścić ogniw peltiera gdzieś na zewnątrz samochodu (oczywiście z odpowiednimi radiatorami odprowadzającymi ciepło) a do środka pompować tylko schłodzony płyn chłodniczy.

    Możnaby podpiąć się pod nagrzewnicę, która jest standarowo montowana we wnętrzu samochodu, przy nagrzewnicy powietrza.
    Nagrzewnica stałaby się chłodnicą :)


    Co wy na to w te upalne dni ? :)

    Czy możesz opisać dokładniej efekty działania twojego systemu ?
  • #58
    OKI
    Poziom 18  
    Jeszcze nie zamontowałem do auta, więc nie napiszę o efekcie działania nic więcej.
    Powietrze schładzam za pomocą radiatorów, strona gorąca jest chłodzona cieczą poprzez wymiennik ciepła czyli chłodnicę.
    Chłodnica jest to zaadaptowana nagrzewnica od Cinquecento, wszystko pogania pompka od spryskiwacza która chodzi na 5V ze względu na czas pracy.
    Ale i tak się pierunsko grzeje i podejrzewam że nie wytrzyma testów.
    Jak uda mi się to uruchomić to napiszę co i jak.
    Na razie sam jestem bardzo ciekaw rezultatów, tych wydanych pieniędzy.
  • #59
    jszk
    Poziom 12  
    Tak sobie obserwuję tą dyskusję od pewnego czasu i chyba wrzucę kamyczek do ogródka, bo jestem duży sceptykiem w stos. do tego rozwiązania. Uderzę ze strony praktycznej.
    1. Mam lodówkę samochodową na takim ogniwie, i pomimo dobrego chłodzenia strony gorącej temp. w lodówce (małej) spada b. wolno, wręcz niemal wcale przy włożeniu tam kilku nagrzanych butelek piwa np. To zasadniczo utrzymuje temperaturę, jeśli się tam wrzuci coś zimnego.
    2. moc kompresora chłodniczego w standardowej klimie w samochodzie sięga 5kW, a czasem przydało by się jeszcze więcej (żeby szybko słodzić rozgrany słońcem samochód po postoju)
    3. Ogniwami wyciągniemy max 500W, (więcej alternator nie wydoli) to jest 1/10 mocy normalnej sprężarki, więc jeśli dobrze liczę osiągniemy 1/10 wydajności chłodzenia. (chyba że to są "inne" waty).
    4. Samochód to ciągła wymiana powietrza, spróbujcie zamknąć dopływ i wytrzymać w 3 osoby w samochodzie więcej niż 2 minuty, do tego w upale. Musi być dopływ, więc powietrze musi być schładzane na bieżąco, a nie tak jak ktoś powyżej liczył objętość samochodu w m3 w ileś tam minut zostanie schłodzona. Człowiek też wydziela ciepło (podobno 40W na łepka).
    Na razie wystarczy, nie zrozumcie mnie źle, sam jestem zainteresowany klimą w samochodzie, ale marnie to widzę. Może ktoś w końcu założy i sprawdzi.
  • #60
    radziuk
    Poziom 13  
    do jszk: uściślenie " nie tak jak ktoś powyżej liczył objętość samochodu w m3 w ileś tam minut zostanie schłodzona." jest zupełnie prawdziwe zostanie schłodzona, a nie "Zostanie świetną klimatyzacją" ;-) obliczenia są czystą fizyką i są prawdziwe przy konkretnych założeniach. Założenia są bardzo elementarne i skierowane jedynie na rozwiązanie jednej ze składowych złożonego systemu cieplnego pojazdów ( nic nie jest proste, ale składa się z prostych elementów).
    Chcę Cię dobrze zrozumieć, ale też być zrozumianym, więc uściślam bo raczej nie było to do końca zrozumiane...
    Co do obciążenia alternatorów to decydując się na rozbudowę auta można pokusić się na dorzucenie alternatora :-) i pociągnąć z 1,5kW.
    * * *
    Sądzę że raczej chodzi w tym wątku o osiągnięcie chociażby namiastki klimy niekoniecznie wersji "LUX" :-).
    Każdy stopień w upale daje bardzo dużą ulgę.
    Chcę zwrócić uwage na pominięty a bardzo ważny aspekt ekologiczny - brak freonów czy pochodnych ulatniających się ze std. klimy mniej lub bardziej degradujących środowisko. Co prawda peltiery zbudowane są z "niezbyt ekologicznych" materiałów, ale nie są przeznaczone na "zużywanie" chyba że ktoś sproszkuje peltiera i rozpyli ;-\
    Oczywiście wszystko wyjdzie w praniu, niestety na tą chwilę nie jestem w stanie dołączyć się do praktycznych "badań" :-)))