Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zapłon Stihl w silniku ETZ150

skyer 29 Apr 2007 15:04 14388 16
  • #1
    skyer
    Level 11  
    Witam szanownych klubowiczów

    Chce wykorzystać w silniku ETZ150 moduł zapłonowy od urządzenia Stihl. (Musi być mały, niezawodny i lekki). Posiada Magneto (symbol 4134 400 1200) oraz cewkę wysokiego napięcia (Bosh). Jest to kompletny BEZSTYKOWY, BEZOBSŁUGOWY układ zapłonowy od pilarki spalinowej (chyba).

    Zamocowałem magneto na wale. Problem w tym, że nie wiem, jak umieścić cewkę aby odpowiednio ustawić moment zapłonu. Magneto posiada 2 silne magnesy obok siebie i przechodząc obok cewki dają iskrę, ale w jakim położeniu dokładnie? Niestety nie wiem nawet, od jakiej piły czy kosiarki pochodzi ten zapłon.

    W załączniku są zdjęcia tego zapłonu. Do kompletu jest jeszcze szarpanka do uruchamiania silnika.

    proszę o pomoc bo nie mam pojęcia jak to ruszyć

    Zapłon Stihl w silniku ETZ150

    Zapłon Stihl w silniku ETZ150
  • Helpful post
    #2
    Breżniew
    Level 22  
    Cewka powinna być na wprost cylindra. Niestety dokładne wyprzedzenie musisz ustalić doświadczalnie. Ten zapłon jest raczej z kosiarki z silnikiem 4T.
  • Helpful post
    #3
    mzmaniek
    Level 16  
    tak jak kolega napisał doświadczalnie, wiadomo że tłok musi się znajdować w górnym położeniu minimalnie przed samym końcem maksymalnego sprężania,
  • #4
    skyer
    Level 11  
    No i teraz mam kolejny problem... niestety brak iskry w tym zapłonie. Cewka ma oznaczenie: Bosh 2 204222. Do masy połączony jest jeden kabelek. Dodatkowo cewka jest w 2 miejscach przymocowana do silnika więc chyba masa jest prawidłowa. Jak kręcę kołem i przystawię palec do fajki świecy - kopie ale chyba nie tak, jak powinno. Na świecy iskry brak. Zastanawiam się czy może cewka nie jest od tego magneta... Kupiłem ten zapłon na giełdzie staroci, niby gość zarzekał się, że jest dobry, a tu lipa...
  • Helpful post
    #5
    mzmaniek
    Level 16  
    może kwestia ustawienia dystansu ( szczeliny) pomiędzy magnetem, a cewką
  • #6
    skyer
    Level 11  
    Przerwę ustalałem na różne wielkości, teraz jest na grubość podwójnej kartki A4 więc chyba niewielka... sam już nie wiem co z tym robić.
  • Helpful post
    #7
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Magneto może być całkiem dobre, koledzy zauważą że przy rozruchu pilarki wał i koło zamachowe magneta osiągają dość duże obroty, dużo większe niż w motocyklu przystosowanym do zapłonu bateryjnego.
  • #8
    skyer
    Level 11  
    Koło na wale napędza przekładnię śmigła w przełożeniu 2:1. Jesli więc kręcę smigłem to wał kręci się dość szybko a iskry i tak brak. Ale tak jak mówię. Nawrt wtedy, mogę dotknąć przewodu WN palcem i wyczuwam napięcie, ale nie takie, żeby jakies wyjątkowo mocne było...
  • Helpful post
    #9
    User removed account
    User removed account  
  • Helpful post
    #10
    robsons10
    Level 23  
    Podłącz jeszcze małą świecę od pilarki i sprawdź czy będzie różnica.
  • #11
    skyer
    Level 11  
    Tak Panowie. Dziekuję wszystkim za wszelką pomoc.

    Za przeproszeniem trafia mnie już szlag... Jestem tak zdesperowany, że kupiłem całą używaną pilarkę Stihl i rozwaliłem na części pierwsze. Wyjąłem magneto, cewkę i szarpankę - reszta poszła na złom. Cewka była identyczna. Tyle tylko, że magneto z pilarki kręci sie w lewą stronę. Rozwierciłem magneto, założyłem do silnika, kręcę śmigłem i... znowu nic.

    Ale przed rozwaleniem pilarki wyjąłem świecę i rozrusznikiem sprawdzałem, na jakich obrotach uzyskam iskrę. Okazuje się, że aby na świecy wystąpiła iskra, należy dość energicznie pociągnąć! Co więcej - szarpanka daje kilkanaście bardzo szybkich obrotów wałem, podczas gdy obrót śmigłem może kilka obrotów i to dużo wolniejszych.

    Pokombinowałem i zmieniłem w magnecie układ zatrzasków do szarpanki aby zmienić obroty. Dopasowałem szarpankę ale jeszcze nie próbowałem bo czasu brakło. Czy tym razem będzie upragniona iskra? - nie wiem. Ale ten cholerny zapłon nie daje mi spać.

    Koło magnesowe ma oznaczenie magnesów N i S. Ciekawe, czy jak będzie kręcić się w odwrotną stronę, nie będzie problemów z iskrą...

    pozdrawiam
  • Helpful post
    #12
    User removed account
    User removed account  
  • Helpful post
    #13
    mzmaniek
    Level 16  
    kierunek obrotów jest ważny, masz dwa stałe magnesy o innej polaryzacji,
  • #14
    skyer
    Level 11  
    Przedtem i teraz magnes wchodzi najpierw w rdzeń z cewką.

    Najbardziej prymitywne wynalazki zawsze działają. Podpiąłem moduł zapłonowy Poloneza 1.6 a cewkę od Stihla wykorzystałem jako impulsator. Wstawiłem dodatkowo cewkę WN od MZ, akumulator i działa. Ten zapłon Stihl fajnie nadaje sie jako impulsator :)

    Ot taka ciekawostka.

    Dodano po 12 [minuty]:

    Ale oto spójrzcie co znalazłem. Przekrój pilarki... Wygląda na to, że magnes faktycznie powinien mijać najpierw rdzeń cewki no ale tak u mnie jest.
  • #15
    zetmarcin
    Level 10  
    Witam

    Mam podobny problem z tą różnicą że mam kompletny układ zapłonowy z silnikiem 2 suwowym. Ale niestety musiałem zmienić kierunek pracy silnika i pojawiły się trudności z zapłonem. W związku z tym mam pytanie czy kolejność magnesów w kole zamachowym ma znaczenie?
    Próbowałem obrócić cewkę o 180 stopni ale to też nic nie dało ponieważ kolejność przejścia magnesów jest nadal niezgodna z kolejnością fabryczną.
    Próbowałem napędzać silniczek wiertarką i wyszło że jak ma kierunek obrotów oryginalny to iskra pojawia się przy dosyć niskich obrotach, a jak kierunek obrotów jest zmieniony to iskra pojawia się dopiero na wyższych. Może ktoś ma dokładny schemat działania takiego zapłonu bezstykowego pił? (jak to jest z tymi magnesami) Albo może macie na to jakiś sposób żeby iskra pojawiała się na niskich obrotach tak jak było na oryginalnym kierunku wirowania?
    Będę wdzięczny za wszelkie sugestie:))

    pozdrawiam
  • #16
    User removed account
    User removed account  
  • #17
    miloszeek
    Level 10  
    Racja ale motyw ze sworzniem nie w osi tłoka dotyczy raczej większych silników czterosuwowych. Jeśli kolega zetmarcin posiada silnik dwusuwowy, jest raczej marna szansa że otwór na sworzeń jest niecentryczny, nie spotkałem sie jeszcze z takim przypadkiem. Przy zmianie kierunku obrotów nie ma co kombinować z tłokiem, przecież dla dwusuwa wszystko jedno czy kreci sie w lewo czy w prawo. Teraz co do zapłonu od kosiarki/piły jeśli: zmieniasz kierunek obrotów, musisz także odwrócić cewkę o 180° i powinno działać.

    Należy pamiętać że do wytworzenia iskry w tych układach wymagane są duże obroty przy rozruchu, większość pilarek ma ustawione wolne obroty na około 3000, poniżej tego już zaczynają sie kłopoty z równa praca silnika, być może spowodowane gubieniem iskry. Czasem warto zastanowić sie czy nie lepiej jest zastosować bateryjny układ zapłonowy. pozdro