Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sygnalizator świateł mijania.

pol48 30 Apr 2007 20:27 6409 4
Wago
  • Sygnalizator świateł mijania.
    Sygnalizator służy do przypominania o włączeniu i wyłączeniu świateł mijania.
    Jest bardzo przydatny zwłaszcza teraz, kiedy obowiązkowo jeździmy na światłach mijania.
    Jak to działa?
    Po przekręceniu kluczyka w stacyjce włącza się sygnał akustyczny oraz zapala się czerwona migająca LED.
    Włączenie świateł wyłącza sygnalizację akustyczną i optyczną.
    Po wyłączeniu zapłonu sygnalizacja włącza się ponownie przypominając nam o wyłączeniu świateł.
    Sygnalizator może być zainstalowany praktycznie w każdym samochodzie, który takiego sygnalizatora nie posiada.
    Schemat ideowy jest przedstawiony na rysunku.
    Ze względu na to, że nie mogłem kupić układu CD4030(70) (cztery bramki EXOR) postanowiłem zrobić to urządzenie na ogólnie dostępnym układzie CD4011 (cztery bramki NAND).
    W uzupełnieniu) tranzystorem układ tworzy bramkę EXOR.
    Bramka logiczna EXOR jest to bramka, której stan wyjścia wynosi 1, gdy nie ma w wejściach samych jedynek ani samych zer.
    Elementy na wejściu układu pin (8 i 6) zabezpieczają bramki przed zakłóceniami ze strony układu zapłonowego.
    Jeżeli na obu wejściach bramek pin (8 i 6) jest stan niski lub wysoki to sygnalizacja nie działa.
    Jeżeli na wejściu bramki (pin 8) jest stan wysoki a na wejściu (pin 6) jest stan niski (lub odwrotnie) to sygnalizacja działa.
    Napięcie wyjściowe (pin 11) zasila LED jak również włącza i wyłącza generator akustyczny.
    Generator akustyczny zbudowałem na układzie NE555. Kondensatorem 10nF ustalamy częstotliwość
    generatora. Z wartościami takimi jak na schemacie częstotliwość wynosi około 1 kHz.
    Z wyjścia (3) układu NE555 poprzez tranzystor zasilany jest przetwornik piezoelektryczny.
    Można zastosować głośnik usuwając rezystor 1Kom bocznikujący przetwornik.
    Głośnik powinien mieć rezystancję, co najmniej 40 om. Mimo że zastosowałem przetwornik piezo, dźwięk jest wystarczająco głośny.
    Dołączenie do instalacji w samochodzie.

    [1]- należy dołączyć do plusa instalacji samochodowej (+ akumulatora) za pomocą przewodu z przelotowym gniazdem bezpiecznikowym. Bezpiecznik 200mA (układ w stanie spoczynku pobiera prąd około 10 mA).

    [2]- należy dołączyć do instalacji gdzie pojawia się napięcie po przekręceniu kluczyka zapłonu.

    [3]- należy dołączyć "do przełącznika świateł" gdzie występuje napięcie po włączeniu świateł mijania.

    [4]- masa samochodu ( - akumulatora)

    [5]- dołączenie LED katodą do masy.

    Sygnalizator zamontowałem w swoim samochodzie (OpelVectra)
    PS.Wszystkie potrzebne przewody znalazłem w skrzynce bezpiecznikowej.

    Mieczysław Wymazała

    Proszę zamieścić zdjęcia poprzez opcję "Załaduj zdjęcie":
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic796975.html [c_p]

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    pol48
    Level 13  
    Offline 
    Has specialization in: "-"
    pol48 wrote 71 posts with rating 18, helped 2 times. Live in city ***. Been with us since 2003 year.
  • Wago
  • #2
    Zbych034
    Level 39  
    Nie możesz zmniejszyć rozmiaru tych plików?
    Poz
  • Wago
  • #3
    Marian B
    Level 37  
    Urządzonko ładnie zrobione, i napewno działa, tylko w obecnej chwili montowanie takiego, jednak dość skomplikowanego urządzenia mija się z celem. Poprostu lepiej jest zamontować automatyczny wyłącznik świateł, a może to być nawet tylko sam przekażnik, i można "zapomnieć" o istnieniu wyłącznika świateł.
    Natomiast, warto podobny sygnalizator zamontować do monitorowania pracy kierunkowskazów, ale tam nie jest potrzebna tak rozbudowana logika, wystarczy tylko generator i głośniczek.
  • #4
    booli
    Level 11  
    Wg mnie przerost formy nad treścią.

    Osobiście zbudowałem sobie chyba najprostszy sygnalizator składający się z buzzera 12V diody prostowniczej i dwóch bezpieczników. Połączyłem to wszystko w szereg i włączyłem w miejsce bezpieczników świateł pozycyjnych i szyb elektrycznych (dowolny bezpiecznik na którym pojawia się napięcie po włączeniu stacyjki --> plus buzzera). Dioda jest po to aby nie uszkodzić buzzera przy włączeniu świateł pozycyjnych przy wyłączonej stacyjce - wtedy zasilanie "pójdzie" na minus buzzera.
    Układ ten ma trzy zasadnicze zalety: jest wręcz prostacki, niezawodny (piszczenia buzzera nie sposób zignorować) i nie ingeruje w instalację elektryczną samochodu (ważne w przypadku aut na gwarancji).

    Jeżeli chodzi o wyłączanie świateł to każdy "cywilizowany" samochód ma taki układ sygnalizacyjny montowany fabrycznie. Można jednak skomplikować mój układ i buzzer umieścić w gałęzi mostka prostowniczego i wtedy powinien działać w obie strony.
  • #5
    sq4ffp
    Level 15  
    Można prościej! Mostek prostowniczy i na wyjście napięcia "stałego" buzer, zmienne do bezpieczników. Włączmy to cudo pomiedzy bezpiecznik świateł i zasilanie zapłonu (dla diesla zasilanie zaworu odcięcia paliwa na pompie). Masz zapłon brak świateł to cudo wyje! Nie masz zapłonu, masz światła cudo wyje. W innych przypadkach siedzi cicho. Układ prosty i niezawodny.