
Sygnalizator służy do przypominania o włączeniu i wyłączeniu świateł mijania.
Jest bardzo przydatny zwłaszcza teraz, kiedy obowiązkowo jeździmy na światłach mijania.
Jak to działa?
Po przekręceniu kluczyka w stacyjce włącza się sygnał akustyczny oraz zapala się czerwona migająca LED.
Włączenie świateł wyłącza sygnalizację akustyczną i optyczną.
Po wyłączeniu zapłonu sygnalizacja włącza się ponownie przypominając nam o wyłączeniu świateł.
Sygnalizator może być zainstalowany praktycznie w każdym samochodzie, który takiego sygnalizatora nie posiada.
Schemat ideowy jest przedstawiony na rysunku.
Ze względu na to, że nie mogłem kupić układu CD4030(70) (cztery bramki EXOR) postanowiłem zrobić to urządzenie na ogólnie dostępnym układzie CD4011 (cztery bramki NAND).
W uzupełnieniu) tranzystorem układ tworzy bramkę EXOR.
Bramka logiczna EXOR jest to bramka, której stan wyjścia wynosi 1, gdy nie ma w wejściach samych jedynek ani samych zer.
Elementy na wejściu układu pin (8 i 6) zabezpieczają bramki przed zakłóceniami ze strony układu zapłonowego.
Jeżeli na obu wejściach bramek pin (8 i 6) jest stan niski lub wysoki to sygnalizacja nie działa.
Jeżeli na wejściu bramki (pin 8) jest stan wysoki a na wejściu (pin 6) jest stan niski (lub odwrotnie) to sygnalizacja działa.
Napięcie wyjściowe (pin 11) zasila LED jak również włącza i wyłącza generator akustyczny.
Generator akustyczny zbudowałem na układzie NE555. Kondensatorem 10nF ustalamy częstotliwość
generatora. Z wartościami takimi jak na schemacie częstotliwość wynosi około 1 kHz.
Z wyjścia (3) układu NE555 poprzez tranzystor zasilany jest przetwornik piezoelektryczny.
Można zastosować głośnik usuwając rezystor 1Kom bocznikujący przetwornik.
Głośnik powinien mieć rezystancję, co najmniej 40 om. Mimo że zastosowałem przetwornik piezo, dźwięk jest wystarczająco głośny.
Dołączenie do instalacji w samochodzie.
[1]- należy dołączyć do plusa instalacji samochodowej (+ akumulatora) za pomocą przewodu z przelotowym gniazdem bezpiecznikowym. Bezpiecznik 200mA (układ w stanie spoczynku pobiera prąd około 10 mA).
[2]- należy dołączyć do instalacji gdzie pojawia się napięcie po przekręceniu kluczyka zapłonu.
[3]- należy dołączyć "do przełącznika świateł" gdzie występuje napięcie po włączeniu świateł mijania.
[4]- masa samochodu ( - akumulatora)
[5]- dołączenie LED katodą do masy.
Sygnalizator zamontowałem w swoim samochodzie (OpelVectra)
PS.Wszystkie potrzebne przewody znalazłem w skrzynce bezpiecznikowej.
Mieczysław Wymazała
Proszę zamieścić zdjęcia poprzez opcję "Załaduj zdjęcie":
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic796975.html [c_p]
Cool? Ranking DIY