Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nie dziala automatyczny włącznik świateł w samochodzie:-(

02 Maj 2007 05:51 4448 27
  • Poziom 16  
    Witam!!!

    Zrobilem taki ukladzik i nie dziala:-(
    Po przekreceniu kluczyka odpaleniu samochodu od razu na przekazniki idzie napiecie okolo 3,3 V i grzeje sie tranzystor T3. Czasami wystarczy tylko przekrecic kluczyk w pozycje zaplon wtedy kontrolka caly czas sie swieci i na cewki przekaznikow idzie napiecie okolo 2,2V

    Schemat podlaczenia:
    Nie dziala automatyczny włącznik świateł w samochodzie:-(

    Nie dziala automatyczny włącznik świateł w samochodzie:-(

    Nie dziala automatyczny włącznik świateł w samochodzie:-(

    T1-CTBC 327-25
    T2,T3,T4 FBG27 BC639 tak jes napisane na tranzystorkach


    Moze mi ktos pomoc usunac usterke?

    Masa kontorlki ladowania znika gdy zgasnie kontorka i pojawia sie zamiast masy okolo 14V wiec chyba dobrze sie podpialem. Zasilanie za stacyjka tez jest dobrze podlaczone.


    Bo w projekcie sa inne tranzystory czy to moze byc problem?

    Nie znam sie za bardzo na elektoronice. Ale wytrawilem sam plytke:D

    Prosze o pomoc!!!

    Pozdrawiam arur
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 23  
    JA bym dał tranzystr większej mocy -chodzi o T3,poza tym nie wiem po co w tym układzie jest d 2 i rezystor obok ? sprubój to odpiąć żeby t3 był wysterowany tylko przez d1
  • Poziom 23  
    jeszcze pytanie -jaki dałeś przekażnik ? bo jeśli typowy do świateł to napewno taki tranzystorek go nie wysteruje
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 39  
    Na pierwszy rzut to nieco inne parametry T2-T4. Mianowicie mniejsza moc i mniejsze wzmocnienie. Ale głównego problemu upatrywałbym w niewłaściwej pracy T1 lub pojawianiu się napięcia na wyjściu wyłącznika. Ale niestety należy pomierzyć wszystkie węzły układu.
  • Poziom 16  
    Mam dwa przekazniki na 40A 12V polaczone rownolegle. Nie znam sie za bardzo za elektronice. Moglby mi ktos powiedziec co mam zmierzyc?


    Pozdrawiam arur
  • Poziom 37  
    Bardzo mądrze. Przecież ta chińszczyzna potrafi przy 12V ciągnąć ze 200mA. Razy 2 -to pobór samych cewek przy 14V około 5W -dla tranzystora 0.8W! Oczywiście że powinien być zimny, raz na zawsze! Zamień go bezwzględnie na np. BD285 bo zrobi Ci psikusa w czasie jazdy i zagrozisz innym. Nie grzeb w urządzeniach bezpieczeństwa jeśli piszesz że się nie znasz. Dobrze że nie zapuszczasz przez niego rozrusznika.
  • Poziom 16  
    a Tak wogole to ile swiatla pobieraja A? zarowki mam H4
  • Poziom 37  
    Możesz mieć 55/60 a nawet 80/100 lub 90/100 tak więc rozrzut od 4,6A do 8,5A. Sprawdź które masz, podziel moc przez 12V i wyjdzie prąd w A.
    A w ogóle to one światło wydzielają a nie pobierają, jak to żarówki :)
  • Poziom 16  
    20A przekaznik z "poloneza" wiec napewno to nie jest syf. wystarczy na wszystkie swiatla?
  • Poziom 37  
    A ile Ci wyszło prądu? zresztą w porównaniu z chińskim 40A jest podobny a za BOSCHA musiałbyś zabulić jak za 10 chińczyków. Są dostępne u VW w wersji wykonywanej w PRC :)
  • Poziom 16  
    Jutro jade po czesci jakie radzicie wymienic tranzystory? Wszystkie? Ale na jakie?
  • Poziom 37  
    Najtrudniej ma T3. Wystarczy BD285, BD243
  • Poziom 16  
    To samo;-( Tez grzeje sie T3 i na wyjsciu okolo 5V z przekaznikami.
  • Poziom 37  
    A radiator założyłeś? Moc kilku W nie rozproszy się sama. Narysuj jak mierzysz te 5V z przekaźnikami, bo nie kumam.
  • Poziom 16  
    Ten uklad wogole nie dziala jak powienien. Na cewke przekaznika idzie to 5V a powinno isc 12V zeby przekaznik zaczal dzialac.
  • Poziom 37  
    Jak to powinno isc 12V, przecież jest do +12 podłączony. A jeśli na tranzystorze zostaje ci 5V to znaczy że się nie otwiera do końca. Zmniejsz 2 ostatnie rezystory w bazie T3 z 10k na 560R-1k/po bokach D1/.
  • Poziom 16  
    Odlaczylem cewki przekaznika i sprawdzilem miernikiem i okazuje sie ze jest zwarcie ale bez podlanczania napiecia do plytki. Przekazniki narazie odpialem i gdy podlacze napiecie do plytki i podam i podam mase z kontrolki alternatora to tranzystor w pare sekund jest goracy. Moze jakies wskazowki?
  • Poziom 23  
    CZy cały czas chodzi o tranzystor T3 ? czy on tak się grzeje? nawet bez przekażnika ? ,może masz żle podpięty układ ,sprawdź jeszcze raz połączenia bo jak odepniesz przekażnik to kolektor t3 wisi w powietrzu czyli tranzystor nie jest obciążony ,napisz dokładnie jakie masz napięcia na tranzystorach bez przekażnika .
  • Poziom 16  
    Na tym ostatnim rysunku jest dokladny skchemacik czy bylbys taki dobry i zaznaczyl i dokladnie w ktorych miejscach mam sprawdzic napiecie?
  • Poziom 23  
    Wiesz co kolego zmontowałem taki układzik na szybko ,zastosowałem tranzystory BD 135 i Bd 136 takie były pod ręką ,podpiąłem przekaźnik samochodowy i układ zadziałał ,nie montowałem D2 i rezystora obok , a napięcie jakie mam na kolektorze T3 to około 4 V w czasie załączenia przekaźnika ale różnica potencjału wynosi 10 V i to w zupełności wystarcza by przyciągnąć styki przekażnika, tak jak pisałem sprawdź jeszcze raz dokładnie montaż swojego układu.
  • Poziom 16  
    Czy dioda D2 to nie jest potrzymanie? Ze jak w czasie jazdy zapali nam sie kontorlka ladowania to uklad bedzie dzialal dalej?
  • Poziom 37  
    Dokładnie tak. Zmniejszenie rezystorów 10k do około 1k lepiej nasyci T3 (będzie na nim mniejszy spadek). W zimę nie będzie 10V tylko 8V i nie powinno się tego tak zostawiać.
  • Poziom 16  
    Po uruchomieniu T3 nagrzewa sie w pare sekund:cry: Nie wiem co moze byc nie tak. Zamieszczam zdjecia moze cos zle przylutowalem....
    Uklad nie dziala tak jak powinien. Na wyjsicu zamiast 12V jest 5V

    Pozdrawiam arur



    Nie dziala automatyczny włącznik świateł w samochodzie:-(

    Nie dziala automatyczny włącznik świateł w samochodzie:-(
  • Poziom 14  
    ARUR... a po co Ci ten automatyczny włącznik świateł skoro i tak trzeba jeździć cały rok z włączonymi światłami ? ;)
  • Poziom 16  
    Bo swiatla w tym urzadzonku zalaczaja sie gdy alternator zacznie ladowac akumulator. W ziemie gdy autko nie chce zapalic to jest potrzebne.
  • Poziom 39  
    Trochę dziwne z tym T3 (grzaniem się). Jeśli już posprawdzałeś to jedyna podpowiedź dioda D3 podłaczona w odwrotnym kierunku. Tylko dziwne, że jeszcze jest diodą (a może nie). Dla potrzeb uruchomieniowych odłącz ją a w miejsce przekaźnika podłącz np opornik ok 500 Ω.
  • Poziom 23  
    Według mnie to dioda jest dobrze wpięta ,kolego ,napisz czy zastosowałeś się do porad tutaj udzielanych typu -zmniejsz wartośc oporników ,wymień tranzystory na większej mocy a Ty piszesz tylko że grzeje się T3 zrób coś -póżniej podziel się uwagami bo jak Ci pisałem mój układzik który zmontowałem zadziałał bez problemu .