Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Łodowanie w motocyklu HONDA CJ250T

03 Maj 2007 22:54 7250 51
  • Poziom 10  
    Witam,
    Panowie czytam tak wasze wypowiedzi i jestem pełen podziwu. W związku z tym, chciałbym prosić o pomoc. Mam motocykl HONDA z 1979r z "dziwną" elektryką. Standardowo 12V. Z prądnicy wychodzą 4 przewody - czyli na mój laicki umysł 3 fazy i uziemienie. Byłoby ekstra gdyby wszystkie przewody szły do regulatora, ale nie. Tylko dwie fazy dochodzą do regulatora, trzecia CHYBA idzie przez stacyjkę. Problem mam z ładowaniem - tylko 12V na wysokich obrotach. Regulator elektryk sprawdził i stwierdził, ze jest ok. Przy sprawdzeniu ładowania bezpośrednio z prądnicy jest "tylko" 30V. To chyba mało. Mam pytanie więc. Jak cholera się z tym uporać. Prądnica jest nieosiągalna - nawet używana. Mam schemat instalacji. Może jest ktos z Wawy, chętnie dam zarobić, zeby tylko to cholerstwo działało.
    Pozdrawiam
    Paweł
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 24  
    Odkrec dekiel i zrob zdjecie prądnicy wtedy pogadamy :)
    Być moze ma zwarcie ta prądnica , na wysokich obrotach powinna dawac ponad 100V
    Schemat instalacji obowiazkowo wrzuc na forum , to podtstawa
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 22  
    jesli masz schemat to daj go tutaj to znacznie ulatwi sprawe, bez schematu to jak po omacku.
  • Poziom 10  
    A GDZIE SORRY MOZNA WRZUCIĆ SCHEMACIK?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    na schemacie widzę prostownik selenowy który zapene szlag trafił
  • Poziom 42  
    jest to dość stary motocykl i w nich było wiele ciekawych i nietypowych rozwiązań...najlepiej by było obejrzeć moto i przemierzyć instalację.Jeśli masz ochotę to zapraszam do mojego serwisu w podwarszawskich Ząbkach.
    Na pw podaję nr telefonu
  • Poziom 10  
    oka. mam zdjęcia. wydaje mi się, ze właśnie ten prostownik jest źle podłączony, bo jest nieoryginalny.
    na zdjęciach widać cztery przewody. w prostoniku są trzy ale jeden wyłamany. jak to podłaczyć? schemat instalacji był załaczony wcześniej. gdyby się chciało wam chłopaki spojrzeć, to będę wdzięczny.
    Acha. na tym zaznaczonym jaki biało/czerwony ktoś zrobił jako masę a tam jest prąd - co mnie dziwi.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    ten prostownik to się raczej nie nada (wydaje mi się że to zwykły mostek 1-faz)
    ze schematu wynika że na tym czerono białym ma być +12V już wyprostowane do aku
    jeżeli możesz to podaj rezystancje pomiędzy masą a każdym z tych przewodów (zielony, różowy, żółty)
  • Poziom 10  
    sprawdze, choć nie wiem czy dobrze to zrobie. amperomierz jest potrzeby?
    masa może być z akumulatora?

    co ciekawe. jak w ogóle zdejmę ten "prostownik" to nic się nie zmienia. ładowanie nadal jest na poziomie 12V.

    coś widze, ze nic nie wymyśle i czeka mnie dłuuuga i kosztowna wizyta u elektryka :( z przeróbką instalacji na "normalną"....
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    zmierz rezystancję (omomierzem) może być masa z aku ale lepiej weź z silnika.
    nic się nie zmiena bo jak ładowania nie było tak nadal go nie ma, najlepiej podłączyć jakiś sprawny mostek np. z alternatora od samochodu i zobaczyć czy coś się zmieni
    przydały by się jeszcze pomiary napięcia na każdej z faz
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    To proste japońskie rozwiązanie. I kłania się czytanie schematów. Masz cztery przewody, bo jeden z nich w złączce, to przewód od wyłącznika biegu neutralnego (luzu). Z samej prądnicy, a właściwie dynama, bo tam jest raczej na 100% magnes stały wychodzą trzy przewody: W - white (biały), Y - yellow (żółty), i P - pink (różowy). I w tej instalacji w czasie jazdy bez świateł motocykl jest zasilany z przewodów Y i P poprzez prostownik i regulator, a po włączeniu świateł, zasila je dodatkowa faza z przewodu W i jest to najprawdopodobniej prąd zmienny (jest to dość popularne rozwiązanie w starszych maszynach).
    Tu trzeba pomierzyć uzwojenia , sprawdzić prostownik i regulator. Na schemacie nie ma tabeli łączeń elementu pod nazwą HEADLIGHT CONTROL SWITCH. Trzeba po prostu sobie ten schemat wydrukować, nawet pokolorować przewody (to ułatwia pracę) i prześledzić drogę prądu z prądnicy do akumulatora.
  • Poziom 10  
    NA PRZEWODACH WYCHODZĄCYCH JEST JAKIEŚ 10ohm I JEST RÓWNY DLA WSZYSTKICH TRZECH PAR CEWEK. ŁADOWANIE TO 30V. ZDJĘCIE ALTERNATORA/PRĄDNICY/DYNAMA W ZAŁĄCZENIU. CHYBA JEDNAK NIE DAM SAM RADY. ELEKTRYK, KTÓRY W SUMIE MNIE OLAŁ, POWIEDZIAŁ, ZE REGULATOR JEST OK, ZE 30V TO MAŁO BEZ OBCIĄŻENIA JESLI CHODZI O ŁADOWANIE. CO DO PROSTOWNIKA TO NIE WIEM.

    Moderowany przez Błażej:

    Drugi raz powtarzać nie będę! Ostrzeżenie za pisanie z użyciem Caps Locka. Regulamin pkt 10.9. Przy następnym takim poście temat powędruje do kosza!

  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Tak jak napisałem. W momencie włączenia świateł głównych pojazdu dołączone zostają dodatkowe uzwojenia alternatora, by zwiększyć jego moc.
    Prostownik, jeśli spalony, można wymienić na dowolny mostek. Choć ja bym zwrócił uwagę na górną częstotliwość pracy takiego mostka, bo częstotliwość prądu jest tu dużo większa niż w sieci energetycznej. Można taki mostek poskładać z dwóch diod podwójnych (jedna ze wspólna anodą, druga z katodą) z jakiejś przetwornicy lub zasilacza impulsowego.
    A przewody do alternatora są, ze względu na ciężkie warunki, w jakich pracuje alternator, puszczone w dodatkowym oplocie z materiału. Widać to na zdjęciach.
    PS. Przecież są schematy i książka serwisowa, więc w czym problem? Do sprawdzenia tej instalacji wystarczą: woltomierz (na prąd stały i zmienny), amperomierz (tak jak woltomierz) i kilka żarówek (by sprawdzić i obciążyć instalację do pomiarów).
    PPS. A jak ten elektryk sprawdził regulator? Bo to nie jest typowy regulator jak w alternatorach samochodowych. Ten regulator, to regulator stratny, bo wirnik na magnesie stałym ma stałe pole magnetyczne i nie można go regulować, tak jak w alternatorach samochodowych. Ten regulator "obcina" wszystko, co jest ponad dopuszczalne napięcie poprzez zwarcie do masy (realizowane jest to najczęściej na tyrystorze). Więc samochodowe techniki sprawdzania nie mają tu zastosowania. A właśnie regulatory są w takich instalacjach najwrażliwszym punktem. Inną przyczyna palenia się regulatora jest zwarcie wewnętrzne cewek stojana. Ze starości i w wyniku pracy w ciężkich warunkach (temperatura, olej) uzwojenia dostają zwarć (niewykrywalne zwykłym miernikiem, bo zbyt mała oporność) i żaden prostownik/regulator nie wytrzyma takich warunków pracy.
    Na zdjęciu ze schematem HEADLIGHT CONTROL SWITCH jest widoczny fragment tekstu, w którym jest opisana procedura sprawdzenia instalacji. Powinna tam być tabela z podanymi napięciami przy poszczególnych obrotach. Wystarczy PRZECZYTAĆ!
  • Poziom 10  
    Bardzo przepraszam za te wielkie litery. Rozpisałem się duzymi i nie chciałem przepisywać. Więcej już się to nie powtórzy ! Obiecuje !

    Wracając....zdjąłem klemę i w ogóle prad nie idzie na akumulator. Silnik zgasł. Prąd wychodzi z alternatora i znika. Czyli albo stacyjka, albo prostownik, co? Bo regulator by nie spowodował całkowitego braku ładowania.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    teraz to się dopiero całkowicie połapałem w tym układzie.
    mostek zwykły jednofazowy (należałoby go sprawdzić)
    tak jak pisałem sprawdzić napięcia (co da nam wiadomość o stanie uzwojeń w alternatorze)
    zostanie podejrzany regulator lub ten przełącznik (który można ominąc w celu ustalenia przyczyny)
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    To prosty schemat. Do zdiagnozowania w kilka minut, szczególnie, że jest książka z opisem procedury diagnostycznej! I jeśli ten elektryk sobie nie radzi, to radzę zmienić elektryka.
  • Poziom 10  
    To prawda, ze sprawdzał to elektryk samochodowy, którego nie interesowało zagłebianie się w tajniki instalacji 28letniego motocykla. Jak czytam chłopaki co tu piszecie, to się robie o taki malutki...
  • Poziom 24  
    Jesli sie nie czujesz na siłach , zmień elektryka, dodrby elektryk zrobi to bezproblemowo , najlepiej przerobic instalacje ładowania po swojemu
    Kupić mostek 2 fazowy i zrobić własny regulator,
    taka instalacja bedzie pewna, gdybyś potrafił to koszt nie wiekszy niz 30PLN.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    można i przerobić na trójfazowy alternator. Jest jednak jeden warunek: uzwojenia MUSZĄ być symetryczne pod względem elektrycznym. Czyli wszystkie trzy muszą mieć takie same parametry. A obawiam się, że w tym rozwiązaniu może być inaczej. Tu nic nie trzeba przerabiać. Skoro ta instalacja działała poprawnie, to po co ją modyfikować? Lepiej ją naprawić.
    Wybierz się na jakiś "Motobazar" (najbliższy odbędzie się w Łodzi, jest przy okazji największy, o innych przeczytasz w prasie motocyklowej) i znajdziesz tam ludzi, którzy zajmują się tylko elektryka motocykli i doprowadzą ci moto do porządku.
  • Poziom 10  
    Wielkie dzięki Panowie. Wielkie dzięki
  • Poziom 24  
    Ale tutaj oryginalnie jest mostek 2-fazowy wiec przeróbka byłaby minimalna
    Własny mostek , własny regulator z tyrystorem, własne kable ktore idą tam gdzie my wiemy a nie w jakies ciemne i niepewne zakamarki instalacji
  • Poziom 10  
    własny mostek z tyrystorem? Ja nawet nie wiem o czym do mnie rozmawiasz :)
    kłania się elektryk, ale dobry....
    najgorsze jest to, ze częsci nie ma to tego cholerstwa. alternator praktycznie nieosiągalny, regulator tymbardziej, nie mówiąc o prostowniku. Mam nadzieję, ze elektryk się na tym zna i się podejmie :)
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    oloolo: ale jeśli instalacja jest zgodna ze schematem, to jest prosta i przyjemna zabawa. I nie ma potrzeby kładzenia nowej instalacji, tylko zweryfikowania stanu oryginalnej. Przez lata mogły sie pokończyć wyłączniki, pokorodować złącza. Poczyścić to, sprawdzić, czy kable nie poprzecierane i doprowadzić do stanu używalności.
    Bo jak sobie przejrzysz ten schemat, to zobaczysz, że jest on całkiem prosty i przejrzysty.
  • Poziom 24  
    To prawda jego prostota aż razi po oczach , grusiak nie mostek z tyrystorem tylko regulator z tyrystorem , i 1 najwazniejsza wskazówka , nie dawaj moto do elektryka samochodowego bo 95% z nich nie ma pojecia o instalacji motocyklowej. (a niektorzy rownież o samochodowej :D )
    Poszukaj mechaniora motocyklowego no chyba ze samochodowy zadeklaruje ze wie o co w tym chodzi .
  • Poziom 10  
    dobrze :D
    "kortyleski" powiedział, ze się podejmie :) a przynajmniej do siebie zaprosił
    także zaufam człowiekowi....

    Dodano po 24 [minuty]:

    a gdzie mozna kupić taki regulator z tyrystorem no i oczywiscie prostownik? czy mówiliście o tym, ze sami sobie zrobicie?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    W sklepach motocyklowych, na motobazarach, wysyłkowo. Należało by tylko dobrać jego parametry do parametrów prądnicy. Choć teraz stosuje się zazwyczaj prostownik/regulator zblokowane w jednej obudowie.
  • Poziom 10  
    Wyszukałem, ze w WSK 175 jest coś takiego jak prostownik diodowy UNITRA GB-0105. Bedzie pasował? (zdjęcie w załaczeniu)
    Tylko diabelnie ciężko dostać coś takiego :)

    Zmierzyłem alternator. na przewodach wychodzacych. Jeden jako wolny lub masa. Sprawdziłem birąc masę róznież z nadwozia motocykla.
    Powiem tak. Na jednym przewodzie pokazywało 0,5 i spadło do 0,1, na drugim to samo, na trzecim cisza. Może tak musi być? Albo jak mówiliście jeden komplet cewek jest spalony i dlatego nie działa ładowanie.

    Podobnie na przewodach dochodzących do prostownika. Na jednym 0,3 i spadło do 0, na dwóch pozostałych cisza.