Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

jak wykonac pomiar 4 kablowa sonda

zembol 19 Oct 2004 22:15 39494 78
Computer Controls
  • #31
    Mariusz S
    Level 12  
    Mam taki sam problem w Passacie vr6. Wymieniłem sondę lambda i nic. Spala 20l gazu i sonda nadal pracuje ok. 0,9V. Teraz pora na czujnik temperatury. Mam prośbę do mojego przedmówcy, mógłbyś napisać o finale twojej usterki samochodu. Może większej liczbie czytelników forum pomogłoby to, ponieważ wielu mechaników tylko naciąga takie osoby jak my na niepotrzebne koszty. Pozdrawiam MARIUSZ S
  • Computer Controls
  • #32
    lukjar6
    Level 15  
    Witam!!!
    Mam nowe widomsoci na temat zahcowanie sondy.Wyglada ato tak, ze napiecie na sondzie podpietej do kompa po przekreceniu stacyjki zaczyna rosnac od 0.3 do 0.9 V i tak jest po zapaleniu silnika, dopirto jak sie przygazuje i pusci gaz, wtedy napiecie spada do okolo 0.4 i zaczyna samoczynnie rosnac do 0.9 V bez dotykania pedalu gazu( na wolnych obrotach) jets to dziwne zachowanie, jak myslicie na co moze to wskazywac, prosze o pomoc,
    pozdrawiam..
  • Computer Controls
  • #33
    lukjar6
    Level 15  
    Mam jeszce jedno pytanko, tzn, bo przewiduje ze bedzie konieczna wymiana kompa, i pytanko odnosnie tego urzadzenia, czy cpu EEC IV od forda np. sierry czy scorpio czy fiesty (oczywisci inny silnik) mozna podlaczyc do eskorta 1.3i be zadnych zmian w ustawieniach, czy komp sam sobie pozmienia dane, czy niestety nie jest to takie proste i trzeba bedzie przeprogramowywac??
    pozdrawiam..
  • #34
    lukjar6
    Level 15  
    Witam!!!
    zakupilem EEC IV od scorpio 2.0 i co teraz mam zrobic?? czy tylko podpiac czy udac sie do jakiegos fachowca??
    pozdrawiam..
  • #35
    mirax
    Level 13  
    muszisz znalezc gdzies dane na temat czasu wtrysku w tych autach-podejzewam ze to powinno odpalic-pozniej tylko zrob analize czy wszystko jest ok-ale podkreslam POWINNO a nie MUSI
  • #36
    balcer69
    Level 13  
    Nie ma kolego z Forda na co czekać tylko trzeba zacząć od wymiany czujnika temperatury. Musi to być czujnik 2-przewodowy .Dobrze poszukaj bo nie spotkałem się jeszcze żeby to był ten sam czujnik co na wskażnik. Sygnał na sondzie masz 0,9 bo prawdopodobnie czujnik temp. daje informację o bardzo niskiej temperaturze silnika i system bardzo go wzbogaca. Jeśli kolega ma takie same autko to przełóżcie czujnik od niego.Możesz podać dane autka łącznie znumerem silnika[ważne] to pogrzebę w schematach. Nara
  • #37
    lukjar6
    Level 15  
    Witam!!!
    Pojde za Twoja rada balcer69, poszukam tego czujnika skoro twierdzis zze to nie ten sam co od wskaznika.
    A co do danych to jest to eskort 1.3i 93r nr silnika : KM32177
  • #38
    totem
    Level 14  
    najlepiej idz na badania spali i zobaszysz czy masz dobre spalanie .Jak jedna swieca nie pracuje chwilami to odrazu wyjdzie na tescie powodzenia
  • #39
    balcer69
    Level 13  
    ze schematów wynika także że czujnik temperatury jest 2-przewodowy i jest umieszczony pod zespołem wtryskowym
  • #40
    lukjar6
    Level 15  
    Witam!!!
    Thx bvalcer69 sprawdze to, bo jeszce nie znalazlem tegto czujnika,zabieram sie do roboty..
    pozdrawiam..
  • #41
    lukjar6
    Level 15  
    Witam!!!
    A oto nowosci :
    samochod zoastal odebrany od elektryka, chodzil tak jak poprzednio, tylko ze sopalnie jescze nie zostalo zbadane, sadze z rury nadal sie wydobywaja, choc dym taki jak poprzednio nie leci, ale autko nadal Vmax =120km/h i znlzlem przyczyne tak malej predkosci a mianowicei jest tak zamiast 1.3i wsadzony 1.1i dlatego to nie ma przyspieszenia, ktos w niemczech zrobil niezly przeszczep, tak sei teraz zastanwiam czy popodpieciu silnika 1.1i do kompa z ustawieniami z 1.3i autko zachowywalo inaczej moze to byla i jest wlasciwa przyczyna, niestety autko byo u mechanikow i zaden sie nie spostrzegl..
    pozdrawiam..
  • #42
    janekpilarski
    Level 15  
    Witam Chcialem kolegow zapytac o zasilanie grzejnika sondy lambda.Czy powinno byc odrazu po wlaczeniu zaplonu,czy wynosi ono 12v,czy w czasie pracy silnika ono znika i wogole jakies dokladniejsze informacje na ten temat.Ja mam akurat Volvo 440,1.7 pelny wtrysk,91/92r.Dziekuje i pozdrawiam
  • #43
    mkos1
    Level 29  
    janekpilarski wrote:
    ........Czy powinno byc odrazu po wlaczeniu zaplonu,czy wynosi ono 12v,czy w czasie pracy silnika ono znika i wogole jakies dokladniejsze informacje na ten temat.Ja mam akurat Volvo 440,1.7 pelny wtrysk,91/92r....

    Zasilanie grzejnika sondy jest przez cały czas załączenia zapłonu.
    I oczywiście 12V .
  • #44
    DJCHUCKY
    Level 19  
    Witam.
    Mam samochód Opel Omega A z silnikiem 2,6.

    I zastanawiam się czemu on tak muli na wolnych obrotach.

    Na wolnych obrotach tak do 3,5 tys bardzo słabo przyspiesza.Nawet znajomy mechanik jak jechał to mi to powiedział.Mówił że jechał samochodem 1,8 16V i lepiej przyspieszał niż moje 2,6.
    Gdzieś przy 4 tys przełącza się Dual Ram i jest wzrost momentu obrotowego a po 5 tys nagle samochód przestaje przyspieszać tak jakbym wcisnął sprzęgło.
    Na niskim biegu np na 2 jakoś dojdzie do 6 tys ale na wyższych biegach już nie daje rady.
    Silnik również na wolnych obrotach chodzi nierównomiernie. Strasznie nim szarpie i samochód się trzęsie.
    NA gazie sekwencyjnym to już całkowicie nim trzęsie i słychać jak mieszanka się dopala w tłumiku.

    NIe wiem czy może to mieć związek z sondą lambda.
    Patzrałem na sondę i widziałem że były zdarte izolacje więc zaizolowałem sam.
    To jest sonda z 3 przewodami.

    Jak mogę sam sprawdzić czy sonda jest sprawna za pomocą miernika elektronicznego mierzącego.

    Bo sam coś próbowałem mierzyć i na wolnych obrotach pokazywało mi 0,5 V i nie więcej. DOpiero jak wcisnąłem gaz do dechy to się wskazanie zmieniło na 0,74 V.
    Ponoć ta wartość ma skakać ale u mnie nic nie skakało. MOże czujnik jest do bani?
  • #45
    SławekSS
    Level 24  
    lukjar6 wrote:
    w fordzie czujnik temp. silnika to ten sam co jest podlaczony do zegara temperatury, tak wiec czy uszkodzenie bedzie rowniez widoczne na wsakzniku, faktycznie blad wyskoczyl 13, czyli czujnik temp silnika, hmm to moze byc to..
    ale czy wzbogacanie mieszanki paliwem jest az tak znaczne przy zimnym silniku??bo to jest taki efekt ze spalanie jest okolo 15l/100km czarny dym no i smrod benzynyz rury wydechowej..?
    pozdro
    W fordzie są trzy czujniki temperatury , jeden jest od włączania wentylatora, drugi od wskaźnika temperatury, a trzeci (ECT)od sterowania EEC i on jest padnięty
    napięcia w Voltach
    ł 3,00 ł 2,00 ł 1,00 ł 0,75 ł 0,60 ł 0,50 ł 0,40

    Engine coolant temperature (temperatura)
    ł 22 ł 43 ł 71 ł 82 ł 91 ł 97 ł 105

    Wzbogacanie przy zimnym silniku jest doś znaczne, czas otwarcia wtryskiwaczy jest prawie dziesięciokronie wieksze niż przy nagrzanym silniku.
  • #46
    anioł
    Level 13  
    Powitać.Widzę żę tu niezłe fachmany od λ.Więc może i mnie coś pomożecie??
    Renault clio III sirius 34 sonda 4-ro kablowa i takie jajeczka:
    Do momentu rozgrzania silnika wszystko jest ok sonda chodzi perfekt w zamkniętej pętli a po nagrzaniu jaja.

    Sprawa jest bardzo dziwna tester(nxr)nie zgłasza usterki sondy przed kat.ale
    napięcie z sondy jest zboczone,pracuje niby ok.amplituda niby ok(0.8V)ale po
    pewnym czasie napięcie spada do 0.02V i stoi w miejscu aż do momentu
    podciągnięcia składu mieszanki prawie na maxa.Co ciekawe sama sonda jest
    sprawna(podmieniłem inną)co może powodować taką pracę???
  • #47
    anioł
    Level 13  
    Powitać.Widzę żę tu niezłe fachmany od λ.Więc może i mnie coś pomożecie??
    Renault clio III sirius 34 sonda 4-ro kablowa i takie jajeczka:
    Do momentu rozgrzania silnika wszystko jest ok sonda chodzi perfekt w zamkniętej pętli a po nagrzaniu jaja.

    Sprawa jest bardzo dziwna tester(nxr)nie zgłasza usterki sondy przed kat.ale
    napięcie z sondy jest zboczone,pracuje niby ok.amplituda niby ok(0.8V)ale po
    pewnym czasie napięcie spada do 0.02V i stoi w miejscu aż do momentu
    podciągnięcia składu mieszanki prawie na maxa.Co ciekawe sama sonda jest
    sprawna(podmieniłem inną)co może powodować taką pracę???
    Czy może to być reduktor ciś.paliwa i on robi w wała eleltronike??
  • #48
    tomaszko
    Level 17  
    mam problem jak wyżej.
    escort 1.4cfi pali grubo ponad 10l. odczyt z sondy to okolo 0.9v przez cały czas.
    spada do 0.1v podczas szybkiego wciśnięcia gazu po czym wraca do 0.9 wraz ze spadkiem obrotów.
    czy przyczyną może być wadliwy czujnik temperatury silnika? i gdzie jest ten czujnik bo to raczej nie jest ten, który pokazuje temp. na wskaźniku. ani nie jest to czujnik temp. zasysanego powietrza (jak ktoś wyżej zasugerował).
    pomocy!
    a może jest jakaś inna przyczyna takiego stanu?
    rozumiem, że lambda powinna pulsować przy 100% sprawnym układzie wtryskowym?
  • #49
    lukjar6
    Level 15  
    Witam!!!
    Tomaszko twoj problem jest identyczny jakten ktory ja opisywalem, niestety autko to zaprowadzone do elektryka, wyjechalo od niego i dziala, jak narazie poprawnie, Elektryk powiedzial ze jest uszkodzony integrator sondy lambda, taki przetwornik A/C, czyli krotko komp siadl, nieiwem co on dokladnie wymienil bo nie odbieralem autka, ale tak jak pisza koledz sprawdz czujnik temp. Zagladalem do ksiazki i wiem ze sa 4 czujniki temp.
    1. wentylator
    2. wskaznik na desce
    3. czujnik temp zasysanego powietrza w gardzieli pod filtrem
    4. czujnik temp (chyba)zasysanego powietrza umieszczony w kolektorze dolotowym od dolu

    tak szczerze to niewiem ktory to jest dokladnie ten czujnik ktory nalezy wymienic. moze ktos madrzejszy sie wypowie.
    Jestem ciekaw czy u Ciebie ten czujnik bedzie uszkodzony.
    pozdrawiam..

    p.s. bede sledzil temati jak cos sie dowiem to dam znac
  • #50
    SławekSS
    Level 24  
    lukjar6 wrote:
    ......... Zagladalem do ksiazki i wiem ze sa 4 czujniki temp.
    1. wentylator
    2. wskaznik na desce
    3. czujnik temp zasysanego powietrza w gardzieli pod filtrem
    4. czujnik temp (chyba)zasysanego powietrza umieszczony w kolektorze dolotowym od dolu

    tak szczerze to niewiem ktory to jest dokladnie ten czujnik ktory nalezy wymienic

    faktycznie są cztery czujniki temperatury, ale
    ad1. ok zgadza się
    ad2. ok zgadza się
    ad3. i ad4. to ten sam czujnik , tylko w różnych silnikach jest w różnym miejscu
    czwarty: czujnik temperatury silnika sterujący EEC i to ten ewentualnie jest do wymiany.

    lukjar6 wrote:
    Elektryk powiedzial ze jest uszkodzony integrator sondy lambda, taki przetwornik A/C, czyli krotko komp siadl

    Bzdura, chyba że ten elektryk jest super elektronikiem i ma schemat ideowy kompa sterującego silnik(EEC), i jeszcze pytanie : Które ASO posiada taki schemat?, a może ktoś posiada ?
    chciałem nadmienić że jest kilka rodzaji tego sterownika, mimo że wszyskie nazywają się EEC IV i EEC V (te rzymskie cyfry określają tylko generacje)
  • #51
    lukjar6
    Level 15  
    Witam!!!
    Jesli chodzi o ad3 i ad4 : ja posiadam fieste 1.1i i tutaj wlasnie posiadam dwa czujniki temp. zasysanego powietrza(chyba ze jeden z nich jest od czegos innego)jeden pod filtrem powietrza a drugi w kolektorze ssacym - zamontopwany od dolu tak jak pisalem wczesniej, i pytanie gdzie sie znajduje ten czujnik temperatury silnika sterujacy EECIV??
    Jesli chodzi o elektryka o ktorym pisalem to to samo stwierdzilem gdy go sluchlem, jednak znajomy postanowil mu zaufac i wyrzucic 450 PLN, ja do tej pory jestem przekonany ze wymienil on rzecz ktora napewno nie byla tyle warta..
    pozdrawiam..
  • #52
    SławekSS
    Level 24  
    Quote:
    ja posiadam fieste 1.1i

    który rocznik i jaki dokładnie to silnik ?
  • #53
    lukjar6
    Level 15  
    Posiadam fieste mk3 1.1i 91r, dokladnie to wiem tyle ile napisalem, jednopunktowy wtrysk,..
  • #54
    tomaszko
    Level 17  
    czujniki posprawdzałem-są ok. ale jest nowy problem: kody błędów 48 i 38 czyli regulator biegu jałowego/czujnik położenia przepustnicy i zbyt uboga mieszanka. co z tym począć? 48 wiadomo a 38? od czego to może być? uszczelka? coś innego?
  • #55
    SławekSS
    Level 24  
    lukjar6 wrote:
    Posiadam fieste mk3 1.1i 91r, dokladnie to wiem tyle ile napisalem, jednopunktowy wtrysk,..

    opis jak na załączonym obrazku
    ACT- czujnik temperatury zasysanego powietrza
    ECT- czjnik temperatury silnika sterujący EEC
  • #56
    lukjar6
    Level 15  
    Witam!!!
    A woec wychodzi na to ze ten czujnik w kolektorze dolotowym to wlasnie czujnik ECT, dzieki za wyjasnienia.
    pozdrawiam..
  • #57
    Mariusz S
    Level 12  
    1. Mam następującą usterkę, o której usunięciu nikt nic nie wie.
    Mam instalację II gen. z komp. - na benzynie po podpięciu do komputera w samochodzie sonda działa prawidłowo w przedziale λ 0.95-1.05 i zatrzymuje się na dłuższą chwilę przy λ 1, czyli jest ok.
    Natomiast po przełączeniu na gaz po chwili rośnie do λ 1.20 i prawie stoi, czasami spada do λ 1.15, ale po chwili wraca do λ 1.20.
    Co może broić, a może tak ma być? Zmiana ustawień w sterowniku AL-700 nic nie daje.
    2. Przy λ 1.20 jest za mało gazu czy za dużo?
  • #58
    lukjar6
    Level 15  
    Witam!!!
    wiele to Ci nie podpowiemponiewaz na gazie sie jeszce nie znam, a co do sondy λ gdzie u=1.2V to jest syganl informujacy CPU o zbyt bogatej mieszance i wtedy urzadzenie sterujace powinno zmniejszyc dawke paliwa, w tym przypadku gazu
    pozdrawiam..
  • #59
    SławekSS
    Level 24  
    lukjar6 wrote:
    Witam!!!
    wiele to Ci nie podpowiemponiewaz na gazie się jeszce nie znam, a co do sondy λ gdzie u=1.2V to jest syganl informujacy CPU o zbyt bogatej mieszance i wtedy urzadzenie sterujace powinno zmniejszyc dawke paliwa, w tym przypadku gazu
    pozdrawiam..


    No tak, tylko Mariusz S pisze o wartości λ, a nie o napięciu panującym na niej.
    λ>1 - mieszanka uboga
    λ<1 - mieszanka bogata
  • #60
    Szanta
    Level 11  
    Mariusz S wrote:
    1. Mam następującą usterkę, o której usunięciu nikt nic nie wie.
    Mam instalację II gen. z komp. - na benzynie po podpięciu do komputera w samochodzie sonda działa prawidłowo w przedziale λ 0.95-1.05 i zatrzymuje się na dłuższą chwilę przy λ 1, czyli jest ok.
    Natomiast po przełączeniu na gaz po chwili rośnie do λ 1.20 i prawie stoi, czasami spada do λ 1.15, ale po chwili wraca do λ 1.20.
    Co może broić, a może tak ma być? Zmiana ustawień w sterowniku AL-700 nic nie daje.
    2. Przy λ 1.20 jest za mało gazu czy za dużo?


    Witam. Nie jestem facetem, ale troszkę już poczytałam o gazie. Sama mam z nim niemało kłopotów, a najwięcej z mechanikiem. Z tego, co wiem to przedział λ powinien mieścić się w zakresie 0,97 - 1,03. W Twoim przypadku mieszanka jest za uboga, a taka jest niebezpieczna dla zaworów i gniazd zaworowych, bo temp. spalania ubogiej mieszanki jest znacznie wyższa oraz spalanie takiej mieszanki trwa dłużej. Lepiej mieć za bogato niż za ubogo.

    Pozdrawiam