Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
e-miernikie-mierniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat UNO Clip - dławienie się silnika, szalejące obroty

06 Maj 2007 11:42 7037 7
  • Poziom 14  
    Witam,

    Auto: UNO Clip 994ccm - silnik brazylijski - 2 cewki, MAP sensor, sonda lambda, czujnik położenia wału, czujnik temp. wody.

    Problem jest taki, że auto od pewnego czasu bardzo "świruje", objaw taki, jak by nie palił na któryś cylindrów. Czarny dym z rury, skakanie po obrotach, trzeba przygazować by utrzymać silnik na obrotach. Czuć wyraźnie niedopalone paliwo. Jak zgaśnie silnik to trzeba odczekać jakiś czas i wtedy odpali, ale też po pewnym czasie (np. po przejechaniu 10km) zaczyna świrować.

    Pierwsze objawy to skaczące obroty - idą w górę.

    Wymienione są przewody WN, świece, MAP Sensor (nowy), sonda lambda (nowa), czujnik położenia wału (stary, ale dobry) i objawy nadal są takie same.

    Pytanie, czy w tym silniku jest czujnik położenia przepustnicy oraz czujnik temp. powietrza przy wtrysku?

    Drugie pytanie, może to cewki WN? Jakie powinny mieć oporności?

    Walczę już z tym autem i nadal nie mogę dojść co jest nie tak.

    Pzdr
    Michał
    Code:
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 23  
    Kolego-daj kod silnika to Ci odpowiem na pytania. Zobacz jak czujnik temp. wygląda, czy nie skorodowane styki na nim i złączu, poza tym sprawność reg. ciśnienia paliwa, drożność powrotu.
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 14  
    146 C7.000

    Sprawdzę jeszcze czujnik wody i jego rezystancję. Mam jego specyfikację.
  • Poziom 23  
    Niestety schematu tego układu nie mam. Co do potencjometru przepustnicy to przekonany jestem, że ma. Oczywiście do sprawdzenia. Sprawdziłbym napięcie zasilania czujników map, tps i temp-5v z kompa. Ciśnienie paliwa-trójnik na doprowadzeniu i manometr. Potem oscyloskop i sterowanie wtryskiwacza-czas, przebieg. Szczególną uwagę zwróć na ślady korozji na złączach zarówno sterownika jak i czujników oraz masy. Dokładnie na odległość trudno jest coś powiedzieć-dużo mówi mi osłuchanie, obwąchanie i obserwacja zachowania silnika. Powodzenia i napisz jak efekty.
  • Poziom 14  
    No więc tak. Silnik chodzi sam w sobie ok.

    Gdy problem się ujawnia, leci czarny (nie niebieski) dym z rury, czuć wyraźnie niedopalone Pb (mam tylko Pb).

    Dzisiaj trochę się dobrałem i jest tam silnik krokowy oraz czujnik przepustnicy. Jednak gdy silnik zaczął świrować odpiąłem CPP oraz krokowca i nic silnik nie zareagował.

    Jednak z ciekawości wypiąłem kostkę od czujnika wody w termostacie (czujnik 2 piny, idzie do kompa) i sprawdziłem oporność. Mam datasheet tego czujnika (WTS 05) i przy 25C powinień mieć 3000 Ohm, przy 90C 280Ohm. Zdziwiłem się, bo podłączyłem miernik i odczyty bardzo szalały. Jednak co ciekawe, pokazywało mi oporność tego czujnika w MegaOhm! A dokładniej koło 2,8MOhm.

    Wykręciłem, wystudziłem. Włożyłem do wody i na gaz, aż do około 100C. Niestety wartość rezystancji nie zmieniała się,

    Auto zawsze świrowało po rozgrzaniu. Możliwe, że po rozgrzaniu komp. myślał, że silnik jest ciągle zimny i zalewał go paliwem.

    Jutro jadę po czujnik, wymienię i dam znać.
  • Poziom 23  
    Zdecydowanie tak to wyglądało. Jak masz ochotę, to wepnij w kostkę od tego czujnika opornik 200-300 ohm i odpal sprzęta-przekonasz się Kolego.
  • Poziom 14  
    Wiesz, też myślałem to zrobić, ale nie chciało mi się już z multimetrem biegać po szafie z starą elektroniką.

    Jutro kupię czujnik, jeszcze do sklepu wezme sobie multimetr i zmierze oporność tego nowego czujnika. Powinień pokazać coś koło 3000-3500 Ohm.
  • Poziom 14  
    Wymieniłem czujnik. Jeszcze w sklepie sobie go pomierzyłem. Silnik narazie chodzi ok ;) Jeździłem dzisiaj nim dosyć dużo i nie "zachorował". Więc widocznie to było to.

    Na gorącym silniku, komp dostawał odczyt, że silnik jest zimny i zalewał go pewnie paliwem.