Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pomiar napięć z zakresu od -0.4 do +0.4 V

leoha 07 May 2007 12:26 1863 10
Automation24.pl
    leoha
    Level 17  
    Witam,

Przyznaję, że nie znam się na elektronice analogowej i przez to natrafiłem na problem. Otóż:
    Posiadam mikrokontroler AVR ATmega16L (tudzież jakikolwiek inny AVR) i chciałbym za pomocą niego (a konkretnie wbudowanego w niego przetwornika ADC) mierzyć napięcia z zakresu -0.4 do 0.4 V. Wiem, że sygnał wejściowy należy odpowiednio wzmocnić i przesunąć by dostosować napięcia do zakresu 0-5V (albo 0-2.56V to już wszystko jedno). Próbowałem to uzyskać poprzez skonstruowanie jakiegoś układu w oparciu o wzmacniacz operacyjny. Symulowałem układ i o ile uzyskać wzmocnienie nie jest rzeczą trudną to przesunięcia już nie udało mi się uzyskać tak jak tego oczekiwałem (przynajmniej w symulatorze). Proszę o pomoc jak to zrobić na wzmacniaczu operacyjnym (wzmacniaczach operacyjnych?)!

Z góry dziękuję za odpowiedź!
  • Automation24.pl
    gondoljerzy
    Level 23  
    Przykład użycia wzmacniaczy do przesuwania poziomu napięcia jest w poniższym linku. Strona jest o oscyloskopie podłaczanym do pc-ta. W części analogowej sygnał podawany na przetwornik jest przesuwany o pewien stały poziom napięcia odpowiedni dla przetwornika. Jest to ralizowane przez sumowania sygnału z dwu wzmacniaczy w ostatnim wzmacniaczu. Pierwszy w torze sygnału jest wtórnik napięcia, jeśli masz silny sygnał do mierzenia to możesz go pominąć.
    Stronka o oscyloskopie:
    http://alternatezone.com/electronics/dsoamk3.htm
    Podstrona z rysunkiem części analogowej:
    http://alternatezone.com/electronics/images/mk3anal.gif
  • Automation24.pl
    leoha
    Level 17  
    Z tego co widzę w tym układzie wszystkie wzmacniacze operacyjne są zasilane napięciami symetrycznymi +12/-12 ja w układzie nie mam napięcia ujemnego. Mam tylko +5V.
    Ch.M.