Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

manekinen 08 May 2007 00:48 24400 59
NDN
  • BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz
    Witam. Chciał bym się dzisiaj pochwalić Wam swoją nową konstrukcją. Wzmacniacz audio 2x150W + 75W subwoofer, z equalizerem pięciostopniowym, sterowany radiowo na 27.145MHz.

    OBUDOWA

    Dawcą obudowy była Tosca 303 w fatalnym stanie wizualnym, z uszkodzonym radiem. Tosce wytrzewiłem, a końcówka mocy z trafem została przełożona do lipnej plastykowej obudowy, abym mógł czegoś słuchać w między czasie.

    W przednim panelu otwory zostały zaślepione kawałkami blach z starego zasilacza ATX, przyklejone klejem do metalu, i zaszpachlowane. Na wierzch naklejona została folia imitująca chrom, kosztuje grosze na alledrogo.
    Włącznik to część przycisku "kwasówki", taki metalowy przycisk ze stali kwasoodpornej, kosztował mnie 5zł. W środku siedzi mikro przycisk (microswitch), więc skok włącznika jest naprawdę minimalny.
    Szybki od wskaźników dB - sam nie wiem skąd je wziąłem...
    Wskaźniki wychyłowe - dawcą był stary magnetofon Finezja 3. W środku zrobiłem przedziałkę z tekturki, i wkleiłem po diodzie niebieskiej i czerwonej, tak aby kolory się nie mieszały ze sobą, i nie wyszła sieczka.
    Wskaźniki wysterowywane są za pomocą dodatkowego wzmacniacza zrobionego w pająku (nie jest to tor audio więc niech sobie wisi) na kostce tda2822, zasilany 12V, sygnał pobrany z pomiędzy equalizera a potencjometru, więc wychył nie jest zależny od mocy wyjściowej wzmacniacza, ale od ustawień equalizera i sygnału wejściowego. Dodatkowo mogłem sobie dokładnie ustawić zakres i czułość wychylania.
    Gałki potencjometrów to zwykłe srebrne gałki tosc'i, przewiercone zostały w nich otwory (jeżeli komuś się wydaje że tak łatwo to zrobić, to niech spróbuje) i zamontowane czerwone matowe diody led. Wystające soczewki diód spiłowałem pilnikiem na równo z gałką. Gałki następnie zostały wkręcone w uchwyt wiertarki, najpierw papier wodny 500, później wodny 2000, i pasta do polerowania automax. Dioda wypolerowała się na równo z gałką, co dało efekt końcowy widoczny na zdjęciach. Największa gałka została nałożona na część swojej własnej niegdyś osi, którą odpiłowałem i wywieciłem w niej wzdłuż otwór 3.5mm który na ścisk nachodzi na oś impulsatora. W mniejszych gałkach masa diody jest dołączona do osi potencjometru, a + miękkim przewodem telefonicznym. W dużej gałce która obraca się w nieskończonośc - masa do osi, a + na prowizorycznej szczotce z wyciętej podkładki i druciku. Troche to przerywało podczas pokręcania, więc wepchałem dwa kondensatorki w gałke które zasilają diode.
    Proszę też zauważyć że nie są to diody niebieskie, a tym bardziej nie super-hiper-jakieś_tam-superjasne niebieskie, które w żadnym wypadku nie oświetlają pół pokoju, tylko darzą nas subtelnym czerwonym światełkiem.

    Tył wykonany tak samo, blacha, klej, szpachla.
    Napisy wykonałem poprzez naklejenie zwykłych samoprzylepnych literek, całość pomalowana farbą matową w spary'u (akurat taki miałem) kilka warstw. Następnie zerwałem literki, i na wierzch bezbarwny lakier uniwersalny (także w spary'u). Myślę że napisy wyszły całkiem znośnie.

    Góra tak samo jak tył, kilka warstw matowej farby i lakier.


    ZASILANIE

    Transformator to toroid o mocy 450W, napięciu 2x24V. Mostek 35A, kondensatory w zasilaczu to 2x20000uF + 2x100nF, do tego przy każdej kości 2x1000uF + 2x100nF.
    Do trafa zrobiłem układ soft-startu, bo potrafiło mi wywalać bezpieczniki w mieszkaniu. Początkowo prąd płynie przez opornik 180 Ohm 5W, a następnie obwód opornika zamyka drugi przekaźnik.
    Z tym że nie jest to jakaś zawodny układ czasowy. Przekaźnik załącza zwykły NPN, na którego bazę płynie napięcie z dodatniej szyny zasilania poprzez zenerke 12V i opornik 10kohm. Po rozruchu trafa i naładowaniu kondensatorów, przy +22V przekaźnik zamyka obwód i prąd płynie już bezpośrednio, nie powodując nawet najmniejszych przeciążeń w sieci. Przy maksymalnym obciążeniu napięcie nie spada poniżej 27V, więc nie ma mowy aby przekaźnik puścił.


    KOŃCÓWKA

    Sama końcówka to nic innego jak mostek na TDA7294. Po dwie kości na kanał, i jedna subwoofer.
    Napięcie szczytowe po wyprostowaniu to +-33V, dzięki czemu bez problemu przy 8 ohmowych zestawach głośnikowych można wyciągnąć po 150W na kanał. Nie mierzyłem faktycznej mocy wyjściowej, ale w niedalekiej przyszłości to uczynie. Radiatory to kształtowniki aluminiowe A6023 o długości 70mm, w zupełności wystarczają aby odebrać ciepło, bez wymuszonego przepływu powietrza.
    Między kostkami a radiatorem są podkładki mikowe, tulejki, i pasta.
    Radiator wzmacniacza subwoofera jest mniejszy, wydłubany z tosc'i. Sama płytka była robiona dużo wcześniej, siedziała w budzie subwoofera który nie zdał egzaminu, posiada regulacje odcięcia.
    Z resztą nie będę się rozpisywał na ten temat bo ten TDA to chyba najbardziej oklepana kostka na tym forum.


    STEROWANIE

    Większej natomiast uwagi wymaga opisanie układu zdalnego sterowania...
    Wykorzystałem do tego celu dwie bardzo sprytne a zarazem proste kostki, wydłubane z samochodzika RC.
    RX-2B i TX-2B - producent zaleca dwie różne aplikacje, jedna to sterowanie radiowe, druga podczerwień.
    Wykonanie tej drugiej jest prostsze, ale:
    -po co bawić się w zestrojanie/uruchamianie itp.
    -w DIY pełno jest sprzętu sterowanego podczerwienią, więc ten jest "inny"
    -wystarczyło użyć tych samych elementów z płytki z samochodu RC, więc nawet nie trzeba było tego dostrajać.

    Potrzebne elementy przełożyłem na swoją płytkę, i układ ruszył bez problemu za pierwszym razem. Jak długo trzymamy przycisk pilota, tak długo na jednym z pięciu wyjść dostajemy sygnał (+ zasilania, zasilanie kostek to max 5V). Trzy kanały sterują potencjometrem cyfrowym DS1802 (sampel:)), czwarty kanał służy do zdalnego włączania wzmacniacza, a piąty do wygaszania podświetlenia (nie miałem innego pomysłu na jego wykorzystanie. A nie chciałem żeby się marnował) z resztą w nocy bardzo przydatna funkcja :)

    Pozostały dwa kanały. Sygnały z nich sterują prostym przerzutnikiem 4013 (dochodzi w tym miejscu także mikro przycisk włącznika zasilania na panelu przednim) który to steruje dwoma tranzystorami a co za tym idzie przekaźnikami. Jeden do załączania głównego trafa, drugi malutki do oświetlenia (trzeci blokada softstartu).
    Cała elektronika zasilana jest malutkim trafem o mocy ok.0.3W, które po wyprostowaniu daje jakieś 11V, do zasilania przekaźnika, a elektronika zasilana jest poprzez stabilizator 5V. Transformatorek ten pracuje cały czas, razem z elektroniką do sterowania, co pozwala na zdalne włączanie i wyłączanie całości, a do tego ustawienia potencjometru się nie resetują z powodu braku zasilania.


    POTENCJOMETR

    DS1802 to bardzo miła kostka, wykorzystałem z niej jedynie regulację głośności i mute, więcej mi nie było potrzeba. Wybrałem sterowanie za pomocą przycisków, które zwiera się do masy.
    Sygnały (dodatnie) z odbiornika radiowego podawane są na zwykłe NPN które odwracają sygnał i podają go na DS1802, jako logiczne zero, symulując przyciski. Więc sterowanie głośniej ciszej, i mute. DS1802 posiada taką właściwość, że nie trzeba klikać przyciskami aby podgłaśniać, wystarczy je przytrzymać. Więc przytrzymuje przycisk na pilocie, i siła głosu sobie wzrasta. Kostka potencjometru cyfrowego sterowana jest także za pomocą impulsatora z wbudowanym przyciskiem, więc trzy funkcje w jednej gałce, która zamontowana jest na przednim panelu, jako regulacja głosności i mute oczywiście.
    DS1802 nie będzie bezpośrednio współpracował z impulsatorem, do tego posłużył mikrokontroler attiny13, który rozkodowuje impulsy i również podaje zero na wejścia DS1802. Nie mam zielonego pojęcia o programowaniu, nie ja go programowałem, więc nie pytajcie o wsad.
    DS1802 wymaga zasilania +-2.5V (max) względem masy sygnału audio, lub zwykłego zasilania 5V ale przesunięcia sygnału w górę na +2.5V. Aby nie ingerować w tor audio, wszystkie kostki sterowania zasilane są +-2.5V względem masy.


    PRZEDWZMACNIACZ

    Same wyjście potncjometru DS1802 nie było w stanie wysterować końcówek mocy, uzyskiwałem może 3/5 mocy. Dosyć głośno słychać było także buczenie trafa, a nawet po wyciszeniu funkcją mute - było słychać zniekształcony dźwięk - wystarczyło by połączyć wejście wzmacniacza z masą R ok.1kohm, co wyeliminowało by te zakłócenia. Jednak potencjometr dawał tak małe wzmocnienie (duża impedancja wewnętrzna), że dodanie takiego rezystora owocowało zniekształconym dźwiękiem z porządnie przytłumionym górnym pasmem. A co dopiero gdyby podpiąć słuchawki na jego wyjście? Dla tego koniecznym okazało się zastosowanie prostego przedwzmacniacza który to mógł by w pełni wysterować końcówki, a także dostarczając odpowiednią moc na słuchawki. Do tego celu wykorzystałem sławny opamp TL072 pracujący ze wzmocnieniem 1:1, który ma bardzo dużą impedancje wejściową.
    Max. sygnał który może oddać DS1802 to 2.5V - do wysterowania końcówek wystarczy (wg. noty katalogowej 1.7V), a więc wszystko gra jak należy, a i słuchawki grają czysto i dostatecznie głośno na samym TL072.
    Masa obudowy jest dołączona do masy przedwzmacniacza (zaraz przed końcówkami) przez opornik 100ohm (w razie gdyby przy wysokiej temperaturze radiatora podkładka lub tulejka pod Tadkami przebiła (-) na radiator, cała różnica napięć odłoży się na oporniku i nic nie ulegnie uszkodzeniu).
    Oczywiście nigdzie nie ma pętli masy.
    Equalizer pięciostopniowy to jakaś prosta konstrukcja wydłubana z jakiejś wieży, na swojej płytce, więc zamontowałem ją jak była, wymontowując tylko potencjometry montażowe i łącząc przewodami z potenjometrami w przednim panelu. Wszystkie 2x100kohm.

    Sposób połączenia sygnału audio:
    WEJŚCIE > EQUALIZER > POTENCJOMETR > PRZEDWZMANIACZ > GNIAZDO SŁUCHAWKOWE > KOŃCÓWKA MOCY


    Na początku mikrokontroler pracujący na 20MHz, zasilany z tego samego źródła co wzmacniacz sygnału odbiornika radiowego, powodował zakłócenia w tym drugim, co objawiało się to bardzo małym zasięgiem, około 1 metr. Pomógł prosty układ dłąwiący na nodze zasilania mikrokontrolera - 1kohm + 100uF. W tym momencie zasięg jest bardzo dobry. Z obudowy wyprowadzony jest kawałek przewodu w izolacji o długości może 20cm.
    Zasięg - sygnał bez problemu przechodzi przez kilka ścian, byłem u sąsiada dwa piętra niżej i mogłem sterować wzmakiem.
    Wydaje mi się że jest to bardzo wielka przewaga nad sterowaniem podczerwienią. Pobór prądu nadajnika w czasie spoczynku to jakieś 10uA (nie mylić z mA!), w czasie nadawania to jakieś 20mA.

    Przy odkręceniu "gałki" do końca bez podanego sygnału nie słychać najmniejszego brumu, ale z resztą nikt się chyba nie odważy zostawić w ten sposób odkręconego wzmacniacza i sterować go sygnałem, bo jednak jak trzaśnie nagle taka fala powietrza to o zawał nie trudno :).

    Mierzyłem zniekształcenia harmoniczne przy pomocy RMAA, przy około połowie mocy średnia wyników to ok. 0.09THD - wiadomo, każdy element coś od siebie wniesie, a tu w torze audio jest ich sporo.

    Do głównego transformatora dowinąłem dodatkowe uzwojenie 12V, do zasilania podświetlenia, wzmacniacza wskaźników wysterowania, i equalizera, które jak by nie patrzeć pobierają znaczną ilość prądu, i zwykły 7812 nie poradził by sobie z zejściema z 33V na 12V, a przykręcenie go do obudowy dawało by pętle masy.

    Wszystko wykonałem na płytkach uniwersalnych UM-2.

    Zapytacie o koszta? ciężko oszacować, sporo części miałem. Na początku miało być to w granicy 200zł, jednak w czasie pracy zachciało mi się sterowania radiowego, cyfrowego potencjometru, do tego poszedł mi jeden tda przez nieuwage, i trzeba było dokupować a to jakieś wiertło, a to coś, itp. Ale myślę że zmieściłem się w 350zł, a to chyba taniocha :D
    Całość składałem chyba od stycznia ze sporymi przerwami.

    (Pod koniec wpadłem jeszcze na pomysł aby w pilocie zrobić gniazdo m.jack i po podłączeniu słuchawek wzmacniacz by się wyciszał, i można było by słuchać muzyki bezprzewodowo - ale to już sporo komplikowało sprawę i podnosiło koszta więc darowałem sobie).

    Jeśli chodzi o schemat - nie posiadam :). Wszystko powstawało w głowie, mozaika "ścieżek" powstawała na bieżąco. Wystarczy otworzyć noty katalogowe DS1802, CD4013, TX-2B i RX-2B - wszystko podane jak na tacy, nikt nie powinien mieć najmniejszego problemu. Ale może na dniach wyskrobie jakiś schemat całości, jak znajde chwile czasu.

    Pilota jeszcze nie zrobiłem, szukam jakiejś ładnej malutkiej obodowy, na razie bez rezultatu. Akumulatorek od komórki z gniazdem na ładowarke nokii, prosty układ nadawczy zrobiony nawet w pająku, i pięć microswitchy - to jest koncepcja pilota. Oczywiście elektronika jest i działa, tylko trzeba ją upchać w coś ładnego.

    To będzie chyba wszystko, w razie pytań lub propozycji śmiało walić. Wrzucam sporo fotek z budowy w 1024x768. Jesli ktoś chce fotki w 2272x1704, zapraszam via PW.


    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    BOLEK - wzmacniacz 2x150W+75W, sterowany radiowo 27MHz

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    manekinen
    Level 29  
    Offline 
    manekinen wrote 1629 posts with rating 2330, helped 76 times. Live in city Kętrzyn. Been with us since 2006 year.
  • NDN
  • #2
    Shanleaf
    Level 17  
    Naprawdę wspaniała konstrukcja, jedyne co mnie osobiście się nie podoba, to ten "chrom" z przodu, ale jeżeli cieszy Twoje oko, to nie ma problemu : ] Świetnie wygląda również podświetlenie wskaźników i gałek. : ]
  • #3
    adamlen1
    Level 16  
    Witam, całkiem ciekawa konstrukcja, ładna i estetyczna. Szkoda tylko, że na płytkach uniwersalnych, no ale skoro autor tak postanowił.
    Pozdro i udanych kolejnych konstrukcji
  • NDN
  • #5
    aca
    Level 30  
    Hi,
    do czego sie mozna przyczepic to podzial mocy : 150W na satelite i tylko 75W na sub. Troche dziwnie bo powinno byc raczej odwrotnie. Chyba ze sub bedzie na porzadnym (wysokosprawnym) glosniku, a satelity beda o wiele slabsze. Druga rzecz to czy z transformatora 450W uzyskasz 375W mocy wyjsciowej ? Tego nie jestem pewien. Ale tak ladna "old school-owa " konstrukcja.
    Pozdrowienia.
  • #6
    medicb
    Level 28  
    Ja się tylko zastanawiam co sie stanie jak ktoś stanie zwykłym CB chyba na 14 kanale i zacznie gwizdać z różnymi częstotliwościami :D lepiej wypadło by rozwiązanie oparte o podczerwień aczkolwiek pomysł dobry.
  • #7
    Pałchon
    Level 12  
    Bardzo fajne, można by jeszcze jakiejś linijko LED dodać, lepiej by sie prezentował
  • #8
    251mz
    Level 18  
    z 450W trafa uzyskasz 320W teoretycznie a w praktycze to 300W wiec albo zmien trafo albo nie podkrecaj na maxa bo spalisz trafko:)
    aaa jak bardzo sie nagrzewaja radiatory przy dlugotrwałym graniu?? bo z tego co widze to to nie ma wentylatorów ........ przy takiej mocy rozpraszanej moze byc kiepsko z chłodzeniem pasywnym
  • #9
    lasthope3
    Level 11  
    A gdzie koszty, można je poznać ?
  • #10
    ZonX
    Level 22  
    Duzy plus za porzadek w srodku - wszystkie przewody elegancko pospinane, nie ma zbednej plontaniny. Wydaje mi sie ze przez to wybrzuszona plexe odczyt wskaznikow pod kontem nawet 45st jest niewyrazny. Dobrze byłoby wykonac napisy na przednim panelu - podpisac potencjometry itp.
    Co do samych radiatorow - moga miec spore problemy z odprowadzeniem ciepla chociaz z drugiej strony napiecie zasilajace jest dosc niskie wiec bez wiekszego katowania byc moze sobie poradza.

    Ogolnie kontrukcja przemyslana
  • #11
    kremat0r
    Level 21  
    Quote:
    z 450W trafa uzyskasz 320W teoretycznie a w praktycze to 300W wiec albo zmien trafo albo nie podkrecaj na maxa bo spalisz trafko:)


    Nie wiem czy ludzie nie maja co pisac !

    Takie trafo starczy w zupełności i spokojnie osiągnie całą moc

    Pozdrawiam
  • #12
    manekinen
    Level 29  
    Shanleaf wrote:
    jedyne co mnie osobiście się nie podoba, to ten "chrom" z przodu

    chodzi o to że aparat strasznie dokładnie te zdjęcia naświetlał, i tak dziwnie te światło się odbija. widać nawet gdzie było szpachlowane, te nierówności. ale na żywo praktycznie jest to nie zauważalne, chyba że się przyjrzeć z bliska. I oko cieszy, tylko te zdjęcia jakieś... zbyt dokladne :D

    adamlen1 wrote:
    Mam takie pytanie: Skad wiesz, jak glosnosc jest aktualanie ustawiona? Z 'potencjometru' glosnosci raczej tego nie odczytasz (wiec i dioda na nim wisi pod znakiem zapytania).

    Ta dioda nie spełnia tam żadnej funkcji, po prostu ma wyglądać. A wiem jak jest ustawiony, bo pamiętam jak ustawiałem przed wyłączeniem hehe.

    aca wrote:
    Hi,
    do czego sie mozna przyczepic to podzial mocy : 150W na satelite i tylko 75W na sub. Troche dziwnie bo powinno byc raczej odwrotnie. Chyba ze sub bedzie na porzadnym (wysokosprawnym) glosniku, a satelity beda o wiele slabsze.

    a kto mówił coś o jakichś satelitach? są to normalne kolumny, które to są głównym źródłem całego pasma, a sub to tylko dodatek. z resztą na początku miało go tam w ogóle nie być, ale leżała otowa płytka i tak akurat mi tam podpasowała:)

    aca wrote:
    Druga rzecz to czy z transformatora 450W uzyskasz 375W mocy wyjsciowej ? Tego nie jestem pewien.

    Sprawność tych tadków to jakieś 70% (chyba, nie pamiętam), teoretycznie nie poradzi sobie jak by tak słuchać na pełnym wysterowaniu, ale takie 450W trafo może oddać nawet i 600W mocy, tyle że po dłuższej chwili izolacja się potopi. A te kilka wat więcej różnicy nie zrobi, skoro 450W to bezpieczna granica ciągłego obciążenia, liczona z zapasem. Wiem że mogło być więcej, ale trafo było kupowane do 2x150W, ten subwoofer doszedł niespodziewanie.

    medicb wrote:
    Ja się tylko zastanawiam co sie stanie jak ktoś stanie zwykłym CB chyba na 14 kanale i zacznie gwizdać z różnymi częstotliwościami lepiej wypadło by rozwiązanie oparte o podczerwień aczkolwiek pomysł dobry.

    też o tym myślałem, że akurat sąsiad kupi dzieciakowi samochodzik działający na dokładnie tej samej częstotliwości, i akurat tak samo kodowanymi sygnałami. Małe szanse, ale jak by co kabelek anteny dotkne do masy obudowy, zasięg spada do 20cm. Dzieciakowi się znudzi po tygodniu i wyciągne :D

    ZonX wrote:
    Co do samych radiatorow - moga miec spore problemy z odprowadzeniem ciepla chociaz z drugiej strony napiecie zasilajace jest dosc niskie wiec bez wiekszego katowania byc moze sobie poradza.

    Poradzą sobie, już sobie radziły. Licząc tę sprawność 70%, to obydwie kostki pobierają coś około 200W, 150W (teoretycznie) oddają tam gdzie trzeba, a nie więcej jak 50W się wytraca na radiatorze, taki radiator z pewnością daje sobie rade, co prawda po ostrym katowaniu jest porządnie gorący, ale zabezpieczenia się nie włączyły jeszcze. Jak się kiedyś włączą to dam znać :)


    ....edit


    kremat0r - oczywiście że masz rację. kilka wat do przodu nie robi dużej różnicy w temperaturze trafa.
  • #13
    czisi
    Level 12  
    Witam mi sie strasznie podoba ja buduje coś podobnego ale niestety zrezygnowałem z obudowy toski niestety radiator był za wysoki i przeszkadzały mi te podłużnice do których wczesniej był zamontowany transformator 10/10


    ps bardzo cie prosze o schemat do wskaźników wysterowania wskaźniki mam identyczne
  • #14
    kiler129
    Level 27  
    Niby zwykłe niepozorne TDA ale wykonanie porotu ... no brak słów :)
    Jestem naprawde pod wrażeniem, 11/10 jak dla mnie :)

    p.s. Co do dokładnych fotek z aparatu to ja czesto tez czegos niw iwdze a aprat widzi xD :D
  • #15
    dowodca_armii
    Level 30  
    No coz wykonanie 6/6 - wierze ze bylo sporo pracy z tym cackiem.
    Poodoba mi sie przedni panel, galeczki i wzkazniki.
    Troche kiepsko ze TDA do suba jest na plysce uniwersalnej - z drugej strony wstawiles co miales wiedz nie bylo potrzeby budowanai nowej koncowki.
    Koncowka mocy takze nie jest b. wysokiej klasy ale gra calkiem przyzwoicie.


    Pozdrwiam... :)
  • #16
    kremat0r
    Level 21  
    Quote:
    Zapytacie o koszta? ciężko oszacować, sporo części miałem. Na początku miało być to w granicy 200zł, jednak w czasie pracy zachciało mi się sterowania radiowego, cyfrowego potencjometru, do tego poszedł mi jeden tda przez nieuwage, i trzeba było dokupować a to jakieś wiertło, a to coś, itp. Ale myślę że zmieściłem się w 350zł, a to chyba taniocha Very Happy
    Całość składałem chyba od stycznia ze sporymi przerwami.


    Czytanie nie boli........
  • #17
    cudak10
    Level 15  
    Super robota!!!
    Gdzie kupiłeś wyłącznik??
  • #18
    Bastek206p
    Level 12  
    To nie jest fajny wzmach on jest piękny daje 6/6 gratulacje ,że udało ci się poskładać końcówki
    na płytce uniwersalnej. Fajne kolumny z Reala za 189zł też mam takie
    koledzy mówili ,że to nie będzie grać a chcą sobie takie kupić :) pozdrawiam
  • #19
    manekinen
    Level 29  
    Zakupy robiłem wysyłkowo, tzn starałem się robić jedno zamówienie w jednym sklepie, żeby nie płacić za przesyłke 20 razy. U mnie w "mieście" jest sklep elektroniczny ale są tam tylko podstawowe podzespoły. Zamawiałem u piekarza, www.piekarz.pl - ciut taniej niż u konkurencji, a i wszystko mieli co potrzebowałem.

    dowodca_armii - skoro nie słychać różnicy to po co przepłacać? :D Chociaż przyznam że dobry wzmak na tranzystorku zagra przyjemniej niż taki tda :)

    Prosicie mnie na e-mail o schemat włącznika na przerzutniku, albo schemat wskaźników wysterowania...
    Wiem że nie zamieściłem żadnego schematu, ale to są rzeczy które można naprawde znaleźć na elce w 2 minuty, więc nie widze sensu żeby kopiować schematy z np. not katalogowych i wklejać, lub rysować - bo nie są to schematy własnego projektu i sa ogólno dostępne.

    Prosze znalazłem schemat przerzutnika flip-flop, układ 4013 zawiera w sobie dwa przerzutniki typu D - patrz załącznik

    Co do wskaźników wysterowania - podłączamy je pod lekko wzmocniony sygnał (nie wiele, opamp powinien wystarczyć), dając w szereg diode (np. 1N4148) tak żeby sterowany był tylko połówką sygnału, do tego w szereg potencjometr np. 10Kohm, żeby można było wyregulować wychylenie. Można dać też równolegle jakiś kondensator (1uF-100uF) żeby wychylenia były bardziej "łagodne" (zamulone)



    ...Może macie jakieś dobre pomysły na malutką zgrabną obudowe na pilot? Chętnie bym takie usłyszał :)


    ...edit

    Bastek206p - ja zakupiłem je w plus discount, jakieś trzy lata temu, za 180zł, katuje je od trzech lat równo, i trzymają się naprawde porządnie. nieraz na alledrogo można je spotkać po 200zł, z pewnością są warte tej ceny. Niestety na nich już nie posłucham, tym wzmacniaczem powyrywam membrany, ale tak do 50W na sztuke można na nie spokojnie puścić.
  • #20
    Anonymous
    Anonymous  
  • #22
    nik156
    Level 18  
    fajna tra konstrukcja ale szkoda że na TDA nie lepiej trzeba było na symasymie 5/6 (za TDA)tak dalejwiecej takich diy
  • #23
    manekinen
    Level 29  
    Nie, nie mierzyłem jeszcze mocy, przecież wyraźnie napisałem. I nie pisałem też że na pełnej mocy słuchałem przez dłuższy czas. Kupując radiatory (najszersze jakie mieli w ofercie z tych "kaloryferów") liczyłem że niepójdzie więcej jak 50W mocy na radiatorze - w pewnym zasilaczu mam 2 razy mniejszy, i bez wymuszonego przepływu powietrza potrafił oddać do 56W (8A przy 5V z 12V) jednak przy tym obudowa już robiła się miękka :twisted: . Tutaj nie ma co się topić, bezpieczna granica wg noty katalogowej to 70*C, przy 145*C teoretycznie powinien przejść w st-by.

    Ale czy rzeczywiście potrafi oddać 150W przy 8ohm, tego nie wiem. Czy się nie wyłączy przy pełnej mocy, tego też nie wiem. Musze zrobić konkretne oporniki 8ohmowe, dobrze chłodzone, i pokatuje go "na sucho" - pomierzy się i moc, i zniekształcenia przy tej mocy, i temperature się zbada. Jak narazie na długie testy na kolumnach się nie zapowiada, bo nie mam ani takich kolumn ani warunków, bo jak pójdzie tyle decybeli po ścianach w bloku to sąsiedzi zaczną się zabijać na klatce biegnąc do mnie :twisted:


    ...załączam zrobiony na kolanie schemacik, jak poglądowo wygląda soft start trafa. zenerki dobieramy ekperymentalnie, w zależności od napięcia szczytowego dodatniej szyny zasilania. Tak aby jak najpóźniej załączył się przekaźnik, ale żeby też nie puścił gdy pod większym obciążeniem napięcie siądzie - bo ten 5W opornik wyparuje nam w mgnieniu oka.
  • #25
    MiChAś_17
    Level 18  
    Witam. Konstrukcja bardzo, ale to bardzo estetyczna. Ciekawe jak na odsłuchu jest. Daje 6/6 i wychodzę z prośbą o przedstawienie chociażby machniętego tak na kolanie schematu tego układu odpowiedzialnego za sterowanie wskaźnikami ponieważ sam mam problem z uzyskaniem odpowiedniego sygnału, żeby je ruszyć w moim wzmacniaczu. Jeszcze raz gratuluje dokładności i zapału:)
  • #26
    Wasz3k
    Level 25  
    Pięknie wygląda naprawdę super daje 10/10.
  • #27
    manekinen
    Level 29  
    dowodca_armii wrote:
    Po co w tym soft starcie jest kondensator ? Mozna go dac rownoregle z pierwotnym trafa aby przy spadkach napiecia "dodawal mocy" ?

    wpięty w pierwotne, zawsze coś tam odfiltruje, a na pewno nie zaszkodzi.

    kozik666 wrote:
    spoko wzmacniacz 5\6 za ten "chrom" jak zobaczyłem to myslałem ze to fajnie wypolerowne aluminium :
    dlaczego napisów nie zrobiłeś po POLSKU!! ?(

    Na początku chciałem dać polerowany, ale mieszkam w takiej wiosce że tu nic nie można dostać, a zamówienie takiego kształtownika wg własnych widzimisie to spory koszt. Wolałem za 8 zł kupić tę folie, szpachle miałem. Szkoda tylko że ta folia taka delikatna. Może nakleje na to jeszcze przezroczystą ochronną, z nadrukowanymi napisami.

    MiChAś_17 wrote:
    wychodzę z prośbą o przedstawienie chociażby machniętego tak na kolanie schematu tego układu odpowiedzialnego za sterowanie wskaźnikami ponieważ sam mam problem z uzyskaniem odpowiedniego sygnału, żeby je ruszyć w moim wzmacniaczu.

    czytamy czytamy :D

    manekinen wrote:
    Co do wskaźników wysterowania - podłączamy je pod lekko wzmocniony sygnał (nie wiele, opamp powinien wystarczyć), dając w szereg diode (np. 1N4148) tak żeby sterowany był tylko połówką sygnału, do tego w szereg potencjometr np. 10Kohm, żeby można było wyregulować wychylenie. Można dać też równolegle jakiś kondensator (1uF-100uF) żeby wychylenia były bardziej "łagodne" (zamulone)


    dalej nie wiadomo? po prostu potrzebujemy dodatkowego wzmacniacza...
  • #28
    j4rek
    Level 19  
    A jak zalatwiles sprawe nadajnika tzn anteny w pilocie? Bo ja robilem wlasnie tak samo sterowanie tylko ze sterowalem silniczkiem potencjometru glosnosci ;]
    Problem jest wlasnie z antenami z pilota musi wystawac troche antenki w postaci kabelka...

    Aha jeszcze sprawa galki glosnosci - jezeli jest to impulsator obrotowy to ta dioda w nim tak troche nie pasuje (jej polozenie) przydalo by sie tam zamiast niej podswietlenie szczeliny wokól galki ale to juz sprawa gustu ;)
  • #29
    cukras
    Level 17  
    Fajna konstrujcja,autor wcześniej wspomniał że z trafa 450W uzyskać może 600W czy to perpetuum mobile :P ??
    pzdr
  • #30
    adx007
    Level 12  
    Mogę tylko pogratulować pomysłu, samozaparcia i wykonania :)
    Daje 9,5/10 dlaczego? -> Profanacja TOSCI <-:D:D:D
    I mam jeszcze kilka pytań:
    Skąd masz te gałeczki? Wyglądają jak elegancko spiłowane oryginalne od Tosci z dodana diodą - dobrze myślę? :P
    Trafo 450W to spory wydatek – u mnie "na wiosce" (w sumie sporej, bo największej na Dolnym Śląsku :] ) takie kosztują w granicach 120-150zł więc jakim cudem zmieściłeś się w 350zł? Do tego radiatory 2x~30-40zł.
    I tak się zastanawiam... Sam chciałem zrobić coś podobnego, i miałem inny pomysł na wykonanie przedniego panelu - kupić kawałek blachy aluminiowej, sklecić klejem do metalu (od tyłu oczywiście) z blaszkami służącymi do mocowania do reszty obudowy. Następnie wywiercić otwory, wyszlifować, ew. "nadrukować" napisy (sposób jest opisany gdzies na forum) i polakierować. Wtedy będzie naprawdę gładki i estetyczny, no i odpada zabawa ze szpachalami itp. :]

    No i jeszcze taki offtopic - Po co Ci prawie 400W piec w BLOKU??
    Ja mam Tosce i jak gra na ½ mocy to juz rodzinka sie zlatuje żebym to wyłączył - a mam pokój na pierwszym piętrze domku jednorodzinnego :|
    Rozumiem jak chcesz nagłaśniać imprezy (teraz masz czym.. i to jeszcze jak :) ) to ok... Tylko zmontuj sobie jakieś mocniejsze kolumny :]

    Ponarzekałem, ponarzekałem, wybaczcie :D