Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Czy autoalarm i odcięcie zapłonu mog± uszkodzić BSI?(Xsara)

McarlosM 10 May 2007 19:29 5882 14
Relpol
  • #1
    McarlosM
    Level 11  
    Witam serdecznie,
    jaki¶ czas temu kupiłem Xsare I 1.9D z roku 2000. Jak to zwykle bywa postanowiłem zabezpieczyć samochód przed kradzież±. W tym celu udałem się do prywatnej firmy aby założyć alarm. Fachowiec powiedział mi, że oczywi¶cie wszystko się zrobi. Założył w samochodzie autoalarm, którym podpi±ł się równolegle do centralnego zamka a zasilanie brał z czerwonego kabla ze stacyjki i masy z korytka przy dr±żku zmiany biegów. Zamontował także wył±cznik zapłonu na przekaĽniku. Działał on w ten sposób, że przecięty został pomarańczowy kabel przy stacyjce i gdy się go nie wł±czyło to tak jakby nie działała druga pozycja po przekręceniu kluczyka czyli na desce rozdzielczej ¶wieciła się tylko kontrolka od akumulatora i poduszek powietrznych. Przez pierwszy tydzień wszystko działało tak jak trzeba. Niestety potem zaczęło co¶ się psuć. Alarm i odcięcie działało ale zaczęły stukać przekaĽniki w BSI i czasami brakowało napięcia na desce rozdzielczej - żadne kontrolki się nie ¶wieciły, nie działał licznik kilometrów itd. Umówiłem się do elektryka na diagnostykę lecz nie dojechałem bo samochód już nie odpalał.

    Podzwoniłem trochę po serwisach citroena i gdy mówiłem jaki mam problem to wszędzie uzyskiwałem tę sam± informację iż nie należy robić odcięć zapłonu.

    Gdy przyszedł elektronik, zrobił diagnostykę okazało się, że uszkodziło się BSI. Według niego alarm brał masę z miejsca gdzie nie powinien. Powiedział, że jedynym bezpiecznym miejscem gdzie należy podł±czać takie urz±dzenia jest karoseria albo przed zasilaniem BSI bo póĽniej ta masa jest przefiltrowana czy co¶ takiego. Powiedział również, że nie należy w citroenach robić żadnych odcięć zapłonu bo również mog± być przyczyn± uszkodzenia elektroniki.

    Z t± wiedz±, naprawionym samochodem i zdemontowanym alarmem pojechałem do fachowca, który zakładał alarm ale on twierdzi, że robił w różnych samochodach alarm od wielu lat - także w citroenach i nie było problemów więc to na pewno nie była wina jego urz±dzenia. Jego zdaniem przyczyna usterki leży gdzie¶ indziej a w serwisach tylko tak mówi± żeby zakładać tylko u nich alarmy a nie w firmach prywatnych.

    Moje pytanie jest takie jak w temacie. Bo sam już nie wiem co może być przyczyn± usterki, kto ma racje i co może ewentualnie uszkodzić BSI.

    Przepraszam, że wyszło takie długie. Sam nie wiem kiedy to napisałem...
  • Relpol
  • #2
    zbyniu¶
    Level 26  
    Gdzie się podł±czył to tylko on wie ,a BSI to jest elektronika i łatwo j± uszkodzić.Chociaż w sumie mało tam elektroniki.
  • #3
    McarlosM
    Level 11  
    Jak się podł±czył to ja też wiem bo sam demontowałem ten alarm. Napisałem w poprzednim po¶cie jak to zrobił. Dodam tylko, sygnalizacja otwarcie drzwi była brana z lampki wewn±trz kabiny.
  • #4
    zbyniu¶
    Level 26  
    Jak sam wymontowałe¶ ten alarm to teraz jest musztarda po obiedzie bo niestety nic nikomu nie udowodnisz,a uszkodzenie BSI to opisz dokładniej na jakiej podstawie twierdzisz że jest złom.
  • #5
    McarlosM
    Level 11  
    Usterkę zdiagnozował elektronik samochodowy. BSI było uszkodzone ponieważ po wymianie na nowe wszystko działa jak należy. A zdemontowałem sam bo nie chciałem holować samochodu do go¶cia od alarmu. Natomiast z alarmem nie chcieli wzi±¶ć się za diagnostykę w serwisie.

    Teraz chcę tylko ustalić czy usterkę mógł spowodować alarm i odcięcie zapłonu zrobione w ten sposób jak opisałem wyżej czy też w Xsarach uszkodzenia tego modułu mog± być spowodowane czym¶ innym a jak tak to czym żeby ewentualnie wyeliminować przyczynę.
  • #6
    milejow
    Level 43  
    Nie rozumiem tresci,,masa brana z korytka przy drazku zmiany biegow,,Czy to masa brana z jakiegos przewodu,ktory zprawdzony przez instalatora wydawal mu sie masowy?
  • #7
    McarlosM
    Level 11  
    Przepraszam za nie¶cisło¶ć, już wyja¶niam.

    Pod tapicerk± przy dr±żku zmiany biegów jest puszczona wi±zka przewodów w korytku. Masa alarmu była brana z zielono-żółtego kabelka czyli z masy ale z tego co powiedział mi ten elektronik, który robił diagnostykę była to masa przefiltrowana a nie ta co jest np. na karoserii. Nie wiem na czym to filtrowanie dokładnie ma polegać i po co to robić a fachowcy niechętnie zdradzaj± tajniki swojego zawodu.
  • #8
    milejow
    Level 43  
    Dziwny ten instalator skoro szuka przewodu masowego do zasilenia zamiast wkrecic sie pod mocowanie jakiegos nieizolowanego metalowego elementu.Moim skromnym zdaniem moglo to uszkodzic modul(np.przepiecia w ukladzie alarmu)
  • #9
    Heniek1234
    Level 15  
    prosze jeszcze raz sprawdzic te bsi to znaczy 1 odlonczyc zasilanie aku na okolo 5 mimut ponowne zalonczyc niekedy zawieszalo se i to byla jedyna metoda uwag a wszelie wpinanie kostek itp bez napiencia aku wypienty
  • #10
    autoas
    Level 42  
    A czy ten przekaĽnik odcinaj±cy (ten pod stacyjk±) miał diodę rozładowuj±c± ?
  • #11
    McarlosM
    Level 11  
    Z tego co wiem to chyba miał, nie pamiętam dokładnie. Przy przekaĽniku były 2 diody ale nie pamiętam jakie zadanie miały spełniać. Gdybym ja to robił to bym założył diodę przeciwdziałaj±c± SEM ale co do wiedzy tego fachowca na temat elektroniki co¶ nie mam przekonania.

    Jednakże nadal nurtuje mnie pytanie co mogło być przyczyn± usterki.

    Czy gdyby nie było tej diody to na 100% przyczyniłoby się to do zepsucia BSI?
  • #12
    lucik
    Level 17  
    Moim zdaniem odpowiedĽ jest krótka: jest to możliwe. A jeżeli chodzi o to jak uszkodzone i dokładnie co uszkodzone to trzeba by mieć auto z tym BSI do diagnozy. Wystarczy my¶l±c, że podł±cza się do masy, podł±czyć tak, że obwód zamknie się przez elektronikę BSI i gotowe. Jeżeli robili CI to w serwisie to popro¶ o dokładny opis tego co było zepsute i dlaczego, ewentualnie jak było podł±czone.
  • #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    polo
    Level 14  
    Popieram mówi±c że nie można robić odcięcia po stacyjce równie dobże można by powiedzieć że nie można używać stacyjki to samo działanie ale podpiecie masy nie tam gdie trzeba mogło namieszać
  • #15
    McarlosM
    Level 11  
    W serwisie powiedzieli mi, że odcięcie może spowodować wł±czenie się trybu awaryjnego tzn. po przekręceniu stacyjki w pierwsz± pozycję komputer komunikuje się ze wszystkimi podł±czonymi podzespołami. Ponieważ na pompie paliwa i na czym¶ tam jeszcze nie było napięcia choć normalnie powinno być BSI zapisywało błędy i po pewnym czasie zaczyna to traktować jako usterkę i nie pozwala odpalić silnika.

    To tak w skrócie jeżeli chodzi o zapłon. Na forum Klubu Citroena także kto¶ pisał że można zakładać odcięcie zapłonu ale w odpowiedni sposób - pewnie w taki, że można go wł±czyć przed przekręceniem stacyjki. Kto¶ napisał że chce sam zrobić sobie jakie¶ zabezpieczenie przed kradzież± np odcięcie zapłonu i otrzymał odpowiedĽ, że jeżeli nie ma pojęcia jak to się robi w citroenach to niech się za to nie bierze bo może namieszać w elektronice.

    Jedni mówi± tak inni inaczej a wszyscy maj± rację. Dziękuje za pomoc i wypowiedzi. My¶le, że dalsze rozważanie tej sprawy nie ma sensu.
    Zamykam temat.