Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podpięcie przyczepki(12V) do instalacji 24V

marfet 18 Maj 2007 22:43 6021 17
  • #1 18 Maj 2007 22:43
    marfet
    Poziom 12  

    Witam
    Problem polega na tym, że przyczepa (laweta) podpinana jest na zmianę raz do samochodu z instalacją 12V a innym razem do ciężarowego gdzie jest 24V. Za każdym razem występuje konieczność wymiany wszystkich żarówek z 12V na 24V i odwrotnie.

    Moje pytanie to czy może ktoś zetknął się już z praktycznym rozwiązaniem tego problemu???

    -- Hamulec, jednym przewodem na obie strony (2 żarówki po 21W)
    -- Pozycyjne, oddzielnie lewa i prawa strona, około 25W na stronę (w tym krańcówki i podświetlenie tablicy)
    -- Lewy i prawy kierunkowskaz po 21W
    -- Przeciwmgielne 21W
    Razem daje nam to 6 niezależnych gałęzi ze wspólną masą o obciążalności od 21W do 42W.
    Jak zejść w dół do 12V niezależnie dla każdej gałęzi???
    Chodzi mi o jakieś "ustrojstwo" wpinane pomiędzy wtyczkę przyczepki a gniazdo w samochodzie, nie ingerując w instalację samochodu ani przyczepki. Przeglądając katalogi producentów akcesorii elektrycznych do przyczep nigdzie czegoś takiego nie widziałem.
    Zastanawiałem sie nad jakimś 7812 wzmocnionym prądowo tranzystorem, ale 6 takich układów....
    Kolejny pomysł to wielki rezystor na masie, ale obciążenie jest zmienne, włączane są różne światła i na dodatek większośc przyczep ma masę na "obudowie" która stykałaby się z masą samochodu poprzez hak.
    Najprostszy sposób to 6 przekaźników, ale trzeba by było podciągnąć dodatkowy prąd, który i tak trzeba by było zmniejszyć do 12V, a we wtyczce przyczepki jest tylko 7 pinów.

    Czekam na interesujące propozycje, im prościej tym lepiej bo bardziej niezawodnie (duże drgania, ciężkie warunki atmosferyczne)

    pozdrawiam

    0 17
  • Relpol
  • #2 18 Maj 2007 23:00
    mrrudzin
    Poziom 39  

    Z 24V na 12 można zejść za pomocą przetworniczki, albo wykorzystując diody prostownicze (na jednej diodzie odłoży się 0,7V).

    Jeśli przyczepkę podłączasz tylko do jednej instalacji 24V możnaby na jej wyjściu wcisnąć układy obniżające napiecie.
    Jeśli nie - trzebaby je umieścić w przyczepie. Najprościej zmianę napięcia (24/12V) osiągnąć za pomocą przełącznika - zwierając wyżej wspomniane diody.

    2
  • Relpol
  • #3 18 Maj 2007 23:03
    michal.rogaczewski
    Poziom 28  

    Niektóre rzeczy załączane razem można "załatwić w b.porosty sposób tzn dać przełącznik który raz będzie podłączał szeregowo a raz równolegle do drugiej (np 2 pozycyjne 2 podswietlenia tablicy itd)

    0
  • #4 19 Maj 2007 08:51
    janek1815
    Poziom 38  

    Cytat:
    Niektóre rzeczy załączane razem można "załatwić w b.porosty sposób tzn dać przełącznik który raz będzie podłączał szeregowo a raz równolegle do drugiej (np 2 pozycyjne 2 podswietlenia tablicy itd)
    a co bedzie jak w nocy ciagnac autem z instalacja 24V spali mu sie jedna zarowka od swiatel pozycyjnych? (auto ktore jest na lawecie zasloni swiatla samochodu ktory ja ciagnie) wole nie myslec. Laczenie zarowek w szereg wg mnie odpada jak najbardziej te diody badz przetwornica.

    Chodzi mi jeszcze jedna mysl auto na 24V ma jeden akumlator 24V czy dwa 12V?

    0
  • #5 19 Maj 2007 18:13
    marfet
    Poziom 12  

    No właśnie 2 akumulatory, chyba to będzie jedyne i najprostsze rozwiązanie, puścić przewód "z pomiędzy" akumulatorów żeby mieć 12V i 6 przekaźników na 24V.

    Swoją drogą chodziło mi o jakieś rozwiązanie nie ingerujące ani w instalację samochodu ani przyczepy, ale chyba tanim kosztem nic się nie wymyśli, bo 6 przetwornic o obciążalności najlepiej 4A to spory wydatek i objętościowo też wymagałoby sporej obudowy.

    Pomysł z diodami wydaje się nienajgorszy, 15 diód w szereg na gałąź, tylko czy np. 6-cio amperowe diody w plastikowych obudowach (niska cena ok. 20gr) wytrzymają obciążenie rzędu 4A przez dłuższy czas?

    0
  • #6 19 Maj 2007 18:27
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Wszystkie żarówki mają jeden wspólny punkt - MASĘ. I można by pokombinować z tą masą, by przy zasilaniu przyczepy na 24v "podnieść" tą masę do połowy zasilania. nie wiem tylko jak zareaguje np przerywacz kierunkowskazów z auta.

    0
  • #7 19 Maj 2007 23:45
    janek1815
    Poziom 38  

    A moze dac tylko diody na prtzewodzie masy? Z tym wyprowadzeniem masy z pomiedzy akumlatorow 12V mozna sprawdzic dosc prosto wystarczy kawalek przewodu pomiedzy akumulatory i wtyczke przyczepy. Moze kierunki beda dzialac bez problemu. Warto sprawdzic to byloby najprostsze rozwiazanie

    0
  • #8 20 Maj 2007 00:18
    vcc
    Poziom 33  

    Jak zaczniesz kombinować z masą to zamiast świateł będziesz miał "choinkę", według mnie najprościej i chyba najtaniej będzie założenie drugiej instalacji i drugich lamp.

    0
  • #9 20 Maj 2007 11:14
    marfet
    Poziom 12  

    vcc, chyba troszke Cię poniosło:D, dwie pary lamp w przyczepce i druga instalacja??? lol Wyobrażasz to sobie? Koszt dobrej hermetycznej instalacji do lawety to okolo 300-400PLN !!! Nie licząc już kosztów robocizny. I że niby obok siebie miały by być po dwie lampy, krańcówki, podświetlenie tablicy, przeciwmgielne????? A może źle Cię zrozumiałem?

    Z masą za bardzo jednak się nie pokombinuje bo większość przyczep i lawet masę ma na "ramie", która styka się z masą samochodu poprzez hak.

    Widzę jednak że nie ma co wymyślać, przekaźniki i przewód prądowy załatwią sprawę najtaniej i najlepiej.

    dziękuję i pozdrawiam

    0
  • #10 21 Maj 2007 08:30
    johny1222
    Poziom 16  

    najprosciej zrobic uklad na diodach
    i po klopocie na wejscu diud przelacznik 12/24 i na wyjscu 12/24 i jak bedziesz podpinal do ciezarowki to zalczsyz diody a jak do samochodu z inst 12 to je wylaczys i po klopocie

    0
  • #11 21 Maj 2007 20:20
    vcc
    Poziom 33  

    Rzeczywiście trochę się zagalopowałem, a zamiast diod to zrobić "przejściówkę" na dodatkowej wtyce i gnieździe gdzie napięcie z 24V zostało by obniżone do 12V

    0
  • #12 15 Cze 2017 20:26
    hynus
    Poziom 11  

    Witam Kolegów i koleżanki jeżeli owe są.
    Chciałbym odświeżyć temat mianowicie borykam się z podobnym problemem ( Autobus instalacja 24V przyczepa 12V najczęściej z wypożyczalni gdzieś na szybko, nie ma czasu szukać)
    Chciałbym skomponować jakąś przejściówkę napięciową wrzucam wtyk do gniazda w aucie podaje mi 24V mam zamiar to obniżyć stabilizatorem napięcia np L7812 2A (6 szt kierunek lewy, kierunek prawy, postój lewy, postój prawy, stop, przeciwmgłowe) siódmy bolec w 3 pinie to masa która będzie wspólna dla stabilizatorów wszystko ładnie wpasowane w jakąś puszeczkę na puszce zamontuje gniazdo w którym powinno być 12V
    Moje obawy to stabilna praca tego wynalazku?

    Proszę o wyrozumiałość
    pozdrawiam

    0
  • #13 15 Cze 2017 21:39
    landy13
    Poziom 29  

    hynus napisał:
    Moje obawy to stabilna praca tego wynalazku?
    Najpoważniejszą wadą tego wynalazku to duże straty mocy czyli grzanie i konieczność stosowania dużych radiatorów. Lepsze będą przetwornice, np. takie.To pierwszy link z Googla, pewnie znajdzie się taniej. W Chinach to już na pewno.

    2
  • #15 16 Cze 2017 14:33
    landy13
    Poziom 29  

    amedo napisał:
    Panowie a coś takiego ?
    Gdyby nie cena to całkiem fajne. Jednak gdybym tego potrzebował, zrobił bym sam za 20% tej ceny.
    Należałoby jednak sprawdzić, czy na takie układy nie jest wymagana jakaś homologacja czy inne papiery.

    0
  • #16 16 Cze 2017 16:35
    amedo
    Poziom 10  

    Jakbym umiał zrobić za 20% ceny to by to w Europie w każdej wypożyczalni przyczep leżało. Marnujesz się kolego.

    0
  • #17 16 Cze 2017 21:02
    landy13
    Poziom 29  

    Czytasz nieuważnie. Chyba Ci umknęło: "gdybym tego potrzebował". A więc dla siebie nie liczę kosztów robocizny, podatków, ZUSu, badań przed wprowadzeniem na rynek, zysku producenta, marży pośredników i pewnie jeszcze innych. Tylko elementy. Z pewnością nie byłoby to też tak małe, zgrabne i piękne. Tylko funkcjonalne i tanie.

    0
  • #18 17 Cze 2017 15:10
    hynus
    Poziom 11  

    landy13 dziękuje za podpowiedź wykorzystam ten układ LM2596 i jak uda mi się coś skonstruować to podeśle foty.
    amedo dzięki za linki ale póki co szkoda mi wydawać 360 zł jeżeli całość nie licząc robocizny i poświęconego czasu wyjdzie jakieś 60zł

    Próbowałem liznąć temat homologacji wujek G nic ciekawego nie podpowiedział. Jeżeli w polskim prawie nie ma stosownego artykułu, to nie mogą karać, jeżeli funkcjonariusz będą się czepiać to się żarówki wymieni i w drogę.

    Jeszcze raz dziękuje Panowie za pomoc.

    0
  Szukaj w 5mln produktów