Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik i zabezpieczenia. Który z tych silników jest dobry?

giker64 19 Maj 2007 16:16 1863 9
  • #1 19 Maj 2007 16:16
    giker64
    Poziom 10  

    Moim zadanie było wykonać pewne obliczenia i dobrać silnik. Z obliczeń wyszło mi że silnik ma mieć moc P=11,2kW. Silnik przeznaczony jest do pracy przerywanej z regulowaną prędkością(poprzez rezystancje-bo teoretycznie chyba najprostsza). Wyszukałem z katalogu dwa silniki:
    -pierscieniowy P=17kW U=380 I=31,9
    -prądu stałego P=17k U=220 I=86,3
    Który z tych silników bardziej sie nadaje i jak dobrać zabezpieczenia?

    0 9
  • #2 20 Maj 2007 08:56
    PIXOSTAT
    Poziom 24  

    Przy tej mocy zdecydowanie pierścieniowy! - Czyba że to ma być obrabiarka - to wtedy można rozważać DC lub klatkowy +enkoder +falownik!
    A jak będzie sterowany? Automatycznie czy ręcznie?
    Zasadniczo zabezpieczenie 1,1÷1,2 In zaokrąglony w górę do typowej wielkości lub ręcznie nastawiany wyłącznik silnikowy np M250 Fael lub PKZ Moeller itp.

    0
  • #3 20 Maj 2007 09:55
    giker64
    Poziom 10  

    Zasadniczo chodzi o to żeby dobrać zabezpieczenia i regulacje jak najprostsze, bez jakichs dodatkowych wymyślnych urządzeń i elektroniki.
    Sterowanie o ile to możliwe ręczne- bo najprostsze- od prędkości znamionowej(2900) w dól (1700). Tylko jak je zrealizować?
    Jakiego typu zabezpieczenia wchodzą w grę, tylko zwarciowe , a co z przeciążeniowym?

    0
  • #4 20 Maj 2007 10:19
    zeberko
    Poziom 31  

    Dla silników indukcyjnych najprostsze sterowanie to zmiana ilości par biegunów (wewnętrzne połączenie uzwojeń stojana), kiedyś stosowane teraz chyba już nie, regulacja skokowa i chyba tylko w czasie postoju.
    Dzisiaj to regulacja po przez zmianę częstotliwości zasilania
    Zaś poprzez zmianę napięcia pozostaje zastosować silnik prądu stałego.

    0
  • #5 20 Maj 2007 14:07
    PIXOSTAT
    Poziom 24  

    Regulacja prędkości pomiędzy tymi dwoma progami ma być płynna czy w grę wchodzą tylko dwie prędkości?

    Te zabezpieczenia o których pisałem są równocześnie przeciwzwarciowe i przeciążeniowe tak samo jak zwykłe wkładki topikowe (pod warunkiem prawidłowości doboru oczywiście).

    Dzisiaj jak najbardziej stosowane są silniki dwubiegowe, oczywiście można je przełączać w czasie pracy, są to silniki wielouzwojeniowe lub ze zmienną (przełączaną) liczbą par biegunów - standardowo wykorzystywane w mechanizmach jazdy prostych suwnic - są nawet takie cuda w wykonaniu głębokożłobkowym, które łagodnie ruszają i nie szarpią przy zmianie prędkości.

    Tak nawiasem mówiąc - to ten projekt jest tylko wirtualny (teoretyczny) czy ma szansę realizacji?

    0
  • #6 20 Maj 2007 21:54
    giker64
    Poziom 10  

    Projekt ma charakter czysto teoretyczny i nigdy nie zostanie zrealizowany , a co do prędkości to silnik musi osiągnąc 3 prędkości n1 , n2, n3 , tyle tylko że zmiana musi się odbywac w określonym czasie i z określoną przerwą na postój (60s).
    A co z regulacją poprzez zmiane rezystancji?- nie wiem czy ten sposób realizuje sie w praktyce przy takich prądach ale to byłby chyba najprostszy sposób.
    Wiem że można dobrac silniczek wielouzwojeniowy tylko że musiał bym odnależc taki w katalogach a to już nie jest takie proste -jak sie już przekonałem.To jest tylko czysta teoria więc postawie na prostote.

    0
  • #7 20 Maj 2007 23:34
    PIXOSTAT
    Poziom 24  

    Jak to jest praca teoretyczna to idź na skróty - silnik klatkowy o mocy zaokrąglonej w górę do najbliższego i falownik dobrany w ten sam sposób - nie brnij w pierścieniowy i rezystory - za dużo trzeba robić obliczeń. Teoretyczne rozwiązania mają tą wygodę, że nie trzeba zwracać uwagi na koszty. A prostota wykonania i łatwość doboru w tych warunkach jest najważniejsza.

    Reasumując - dobierasz silnik klatkowy o prędkości wyższej najbliższej obliczonej, o mocy wyższej najbliższej obliczonej do tego falownik o mocy wyższej najbliższej mocy dobranego silnika. W pdf-ie dobranego falownika jest podany typ i rodzaj zaleconego zabezpieczenia oraz sposób programowania i sterowania prędkością silnika - ładnie to opisujesz i podajesz schemat wyboru prędkości poprzez wejścia programowane falownika i już.

    Ale całej pracy to my już tu za Ciebie nie napiszemy :sm31:

    0
  • #8 21 Maj 2007 16:28
    zeberko
    Poziom 31  

    W obliczeniach można uwzględnić oszczędności z zastosowania bardziej ekonomicznej formy sterowania silnika.

    0
  • #9 21 Maj 2007 17:49
    giker64
    Poziom 10  

    Zgadza się, silnik pierścieniowy z dodatkową rezystancją to rzeczywiście nie jest najlepszy pomysł- chociażby na sprawnośc , która spada na łeb na szyje.
    Zrobie wg waszych rad klatkowy i falownik- zna ktoś strone z takimi falownikami.
    Wielkie THX za pomoc.

    0
  • Pomocny post
    #10 21 Maj 2007 18:03
    PIXOSTAT
    Poziom 24  

    Danfoss
    Vacon
    Siemens
    Schneider
    ABB
    Hitachi
    GOOGLE :D

    0
  Szukaj w 5mln produktów