Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

poszukuję schematu regulatora napięcia na komparatorze 14,5V

BARTEK-mały 21 Maj 2007 19:14 5428 8
  • #1 21 Maj 2007 19:14
    BARTEK-mały
    Poziom 9  

    Poszukuję schematu regulatora napięcia na zasadzie komparatora napięcia.
    czynnikiem regulującym jest napięcie źródła (akumulatora) max. 14,5V.
    Wg. instrukcji silnika spalinowego na którym jest zainstalowany stojan, daje on do 28V przy 3600obr/min i max 25A prądu zmiennego. Uzwojenie jest jedno fazowe. stary regulator uległ zniszczeniu, zasada była prosta w momencie spadku napięcia na akumulatorze otwierały się (chyba) tranzystory i wzrastał prąd ładowania od 0 do 22A. w przypadku gdy napięcie na akumulatorze osiągało 13,8V układ zamykał się i nie ładował, otwierał się ponownie po włączeniu świateł i wentylatora hamulców.
    Bardzo potrzebuję pomocy, układ ładuje akumulator w pojeździe typu ARGO, niestety z roku '88 i części zamienne już nie pasują ze względu na montaż innego silnika. Czy można zastąpić stary regulator komparatorem napięcia? tak mi poradził elektryk samochodowy.

    Popraw błędy i interpunkcję. Użyj przycisku PISOWNIA --> REGULAMIN. [hefid]

    0 8
  • Pomocny post
    #2 21 Maj 2007 19:17
    hefid
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przeniosłem z: Schematu/instrukcji…

    0
  • #3 21 Maj 2007 19:43
    elek555
    Poziom 37  

    Załóż regulator od samochodu. To była pradnica czy alternator /może jakieś dane?/

    0
  • #4 22 Maj 2007 01:20
    BARTEK-mały
    Poziom 9  

    nie można założyć regulatora od samochodu, w typowych alternatorach czynnikiem regulującym jest napięcie podawane na wirnik. W przypadku tego urządzenia indukcja jest stała, wytwarzana stałymi magnesami umocowanymi na wale korbowym wewnątrz stojana, stojan jest bardzo wąski ma ok. 3,5 - 4 cm. uzwojenie zbadałem i jest ok. wyprowadzone dwa przewody do regulatora. Po uruchomieniu silnika stojan indukuje napięcie od 0V do 28V. wg instrukcji jaką znalazłem do tego silnika przy 3600 obr/min maksymalne wartości to 28V i 25A. Problem polega na tym że z regulatora pozostała tylko obudowa i płytka drukowana. Regulator nie posiadał żadnego elektromagnesu. Trzy wyjścia z których dwa to wejście z uzwojenia DC wprost na diody i trzecie B+ to wyjście na amperomierz i akumulator. Podczas badania zauważyłem że na wejściu B+ jest stałe napięcie akumulatora ale nie ma przepływu prądu w żadną stronę. Natomiast po uruchomieniu silnika po przekroczeniu 1000 obr/min pojawił się przepływ do akumulatora 12A przy wzroście napięcia do 14,2V w miarę zwiększania obrotów napięcie wzrosło do 14,8V a prąd do 22A. Niestety na 40 prób tylko w dwóch przypadkach regulator zadziałał w dodatku przez mniej więcej 1 minutę. Po kolejnych 20 próbach nie zareagował ani razu. Po zdemontowaniu sprawdzałem go tylko na miernikach. podawałem zasilanie z prostownika regulowanego na B+ począwszy od 6V do 15V. Efekt był taki, że przy 6V oporność między zaciskami DC wynosiła 700KΩ, przy napięciu 15V już 12MΩ. według mojej dość skromnej i ubogiej wiedzy oporności te powinny być dużo mniejsze. stąd mój wniosek że regulator jest uszkodzony. Postanowiłem dać go do naprawy ale niestety "fachowiec" tak go rozebrał że zniszczył wszystkie elementy na płytce ponieważ całość była zalana w żywicy,a do tego uszkodził obudowę na szczęście niegroźnie. udało mi się określić tylko dwa tranzystory 2N bez końcówek numerów- są w obudowach takich jak bc, 3 kondensatory płytkowe, dwa elektrolity na 16V niestety bez pojemności bo zeszła folia, i dwa w sumie nie wiem co czy tyrystory czy triaki czy tranzystory umocowane do radiatora, do tego dwie duże diody 35A na 32V, 3 małe diody również nie do odczytania oznaczenie, dioda Zenera, 3 rezystory niestety pokruszone nie wiem ilu pasków brakuje. nie znam podobnego układu, żaden z moich znajomych również nie spotkał sie z czymś podobnym, jeden z nich poradził mi żeby spróbować zbudować układna prostowniku a za regulator wykorzystać komparator napięcia. Lub jeszcze inne rozwiązanie zbudować zasilacz stało-napięciowy o automatycznie regulowanej wysokości prądu, gdzie element regulujący sterowany byłby wysokością napięcia na akumulatorze, ale to też mi podchodzi pod komparator.
    jeżeli jest to możliwe proszę o pomoc, sprawa jest dla mnie bardzo ważna.
    dziękuję

    0
  • Pomocny post
    #5 22 Maj 2007 01:45
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    To ty potrzebujesz tzw. regulator stratny stosowany w alternatorach motocykli japońskich i motorowerach z alternatorem z wirnikiem z magnesem stałym. Tam są bloki, dla każdej fazy oddzielny, z tyrystorem jako elementem regulacyjnym. Niestety SZUKAJ jeszcze się aktualizuje, a schematy są na forum.

    0
  • #6 23 Maj 2007 17:10
    BARTEK-mały
    Poziom 9  

    dziękuję za podpowiedź i za pomoc

    0
  • Pomocny post
    #7 23 Maj 2007 17:50
    robokop
    Moderator Samochody

    Błażej napisał:
    To ty potrzebujesz tzw. regulator stratny stosowany w alternatorach motocykli japońskich i motorowerach z alternatorem z wirnikiem z magnesem stałym. Tam są bloki, dla każdej fazy oddzielny, z tyrystorem jako elementem regulacyjnym. Niestety SZUKAJ jeszcze się aktualizuje, a schematy są na forum.
    ?Innymi słowy stabilizator szeregowy, wykonany na tranzystorach ( za mostkiem prostowniczym), lub jako trojfazowy tyrystorowy prostownik sterowany ze stabilizacją napięcia ( co może w tym przypadku być nieco kłopotliwe ze względu na zmienna częstotliwość przebiegu wejściowego). Kiedyś przypadło mi wykonanie takiego stabilizatora, wykonałem układ na 6 szt tranzystorów KD502 i uA723.
    Grzało się to dość znacznie, ale w maszynie było miejsce na układ z dość dużym radiatorem( rozwiązanie najprostsze, ale niestety dość niska sprawność).

    0
  • Pomocny post
    #8 23 Maj 2007 21:18
    elek555
    Poziom 37  

    Prawdopodobnie miałeś regulator stratny dwufazowy z prostownikiem 2T+2D. Regulacja wartości średniej prądu odbywała sie poprzez regulację kąta załączenia tyrystorów. Nie miałem z nim osobiście do czynienia i szukałbym analogii do mostków 3T+3D które w energoelektronice są dość popularne.

    0
  • #9 27 Maj 2007 22:13
    BARTEK-mały
    Poziom 9  

    Drodzy Koledzy
    mam Wielką prośbę, nie mam aż takiej wiedzy w tej dziedzinie. potrafię zbudować układ mając schemat z danymi elementów, nie potrafię niestety go przeliczyć i zaprojektować. próbowałem szukać w bazie schematów ale widać to też mi niezbyt wychodzi,ponieważ nie znalazłem nic co mogłoby zadziałać w tym układzie. Zostało mi bardzo mało czasu maszynę muszę uruchomić na 30 maja, musi być w pełni sprawna na dzień dziecka. Jest to bardzo ważne.... to będzie główna atrakcja dla dzieciaków.

    0