Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pytanko o głośniki. Co zagra lepiej?

23 Maj 2007 16:11 1845 20
  • Poziom 13  
    Witam!
    Chce zrobić kolumny siostrze i mam w związku z tym małe pytanko. Co lepiej zagra, 1x stx gdn-22-120-8-sc w zestawie 3-way, czy 2x arn188-05-04 w zestwie 2way?
    Gdzie będzie można więcej basu wycisnąć? Ten drugi zestaw posiadam w domu własnoręcznie robiony także będe miał jakieś porównanie. Kwestie średniaka i wysokotonowca nie chcę narazie poruszać. Na początku myslałem na dwoma stx-22 ale wyjdą duze krowy.

    Pozdrawiam

    Moderowany przez chaka:

    Ostrzeżenie.
    Ozdobnikom w temacie mówimy stanowcze nie!

  • Poziom 25  
    Stx to lipa jesli chodzi o te głosniki.
    Jesli dobrze wymierzysz litraz pudła i dobierzesz odpowiednią zwrotnice
    napewno bedziesz zadowolony z tych 188 arn
    Napisz coś wiecej o tej konstrukcji na arn.I co twoim zdaniem znaczy 2way?
  • Poziom 31  
    zacznij od poruszenia kwesti 3 drożej zwroty...
    generalnie dwa arny188 będą lepsze jeśli chodzi o ilość basu, jeśli chodzi o jakość to i te arny i ten stx są do du...
  • Poziom 13  
    majkel sony napisał:
    I co twoim zdaniem znaczy 2way?

    To znaczy 2-drożne. Takie mam w domu a zwrotnice zrobiłem do nich na podstawie schematu sciągnietego z jakiejs czeskiej strony, tu na forum ten schemat tez jest (ponoć dopasowany do tych głośników) Ale nieważne, nie o to chodzi. Specjalnie podałem tylko te głośniki zeby ich nie porównywać do zadnych droższych.
  • Poziom 25  
    Dalej czegoś tu nie rozumiem.
    Dwa way czyli 2x188 arn w jednym pudle?
    czy może coś takiego 2way 188arn i jakiś sopran?Masz fotkę tych kolumn?

    Ja osobiscie nikomu nie polecam stx tego ktorego kolega wymienił.
    A jesli juz bym miał zrobic konstrukcje to zrobiłbym 3,albo drożną na arn 188. Miałem kiedyś taką zrobioną i załuję ,że sprzedałem.
  • Poziom 31  
    no oczwistym jest że dołoży do tych dwóch arnów 188 jakiegoś wysokiego.
  • Poziom 13  
    no 2-drożne czyli jakiś niskośredniotonowy i wysokotonowy. Tak jak w pierwszym poście napisałem że nie poruszam tematu średniaków i sopranów. Chodzi mi o efektywność samego basu z jednego stxa 22 i dwóch arn-ów 188

    Dodano po 2 [minuty]:

    Siostra słyszała te moje 2xarn188 i arv 104 i stwierdziła że chce podobne tylko ciut mocniejszy bas zeby był. TO moze jednak dołożyć i dac 2x stx22
  • Poziom 31  
    a w jakiej budzie masz te arny 188 ?
  • Poziom 25  
    Moze bas jest płytki ,a kwestią tego to wzmacniacz?
    co za pudła do tego ustrugałeś?
  • Poziom 13  
    Mam 39L i strojona BR na 42Hz. Grają super. Ale to nie było tematem. Siostra stwierdziła że fajnie ale chce mieć większy zapas basu. Czyli widze że zostaje mi 2 x stx 22 do tego średniaki i wysokie ( z tesli).
  • Poziom 13  
    Zrobiłem kolumny na STX
    2x gdn 22-120-4-SC
    gdm 14-100-8-SC
    gdwk 10-200-8-PJ
    Do tego wziąłem zwrotnice 3D-12-6. Grają gorzej niż źle. Obudowa 45L netto, Br o średnicy 7,5cm długości 16cm. Tył kolumny wyłożony wełną mineralną. W porównaniu z moimi kolumnami dwudrożnymi na ARN188, cienko wypadają. Bas jest jak w pudełku kartonowym zero dynamiki, średnich troche za dużo moim zdaniem. Koledzy doradźcie co tu poprawić, żeby zagrało!
  • Poziom 35  
    Ano... Tesla ma inne brzmienie, bardziej miękkie i przyjemne rzekłbym. Ten STX gra tak właśnie "nijak" - ani miękko ani ze szczególnym wykopem. Poza tym potrzebuje sporej mocy, żeby się rozbujać. Czym je napędzasz? Spróbuj skrócić tunel do ok. 10cm (zanim potniesz BR zrób "symulację" na kartonowym rulonie).
  • Poziom 13  
    Juz to robiłem z tym tunelem i zadnej poprawy. Gra nijak jak kolega stwierdził a duzo osób sie tym zachwyca. Pobawie sie ze zwrotnicą jeszcze. Troche obetne niżej te niskotonowe, bo wydaje mi sie ze za duzo środka na nie wchodzi.
  • Poziom 13  
    Z góry uprzedzam tesle słuchałem tylko jedną model 226, pisze post żeby zaprzeczyć że stx gdn są złe po pierwsze to kolumna twojej produkcji jest mało pod wzgledem efektywności dobrana dwa gdn jeden ma 88 db więc dwa 91 db i średniak stx co to nie wiem po co robia :) o efektywność koło 84~85 db ? to co sie dziwic ze średnicy nie ma (pewno to jeszcze jest ta dolna średnica tych gdn słyszalna bo cewka sama słabo filtruje te 91 db w pórwnaniu do gdm 84~85 db, teoryzuje). Ratuje ze akurat PJ jest tej samej efektywnosc to nie masz cofnietej tez góry ale też jak zastnawiałem sie nad kupnem PJ to zmieniłem zdanie na arv104 a później na sc10n żeby kupic raz a dobrze bo kasy na zmiane i osłuchanie tych głosników po kolej nie mam :(. Podsumowując gdm stx wogóle nie oglądam ;] Wysokich stx nie ma co marudzić za ten koszt. A kupując zwrotnice stx to już jak samobójstwo uważam bo elementy marnej jakości (to wiem bo w rękach trzymałem i jak osobno chciałem cewke i poprosiłem o grubości 1.2 lub 1.4 to sprzedawca mnie zapytał do ilu one mocy wytrzymują bo nic tu nie pisze o grubośc po zmierzeniu cewka do 200 W ma 0.6 mm... nie ściamniam sytuacja w sklepie) i nie znając sie na zwrotnicy ile prawdy na pudełku piszą to nie wiadomo. Jednak GDN STX za swoją cene dla mnie bomba na pierwsze konstrukcje nie trzeba tak bardzo martwić sie ile naciągnięte parametry poniewaz mało osób kupując stx i alphardy czy gorsze posiada aparature to mierzenia tych przetworników. A propo pudełkowatego basu 1. wygrzac głosniki dobrze ! 2. Experymenty z tłumieniem od maks i powoli wyciągasz 3. Naprawde porządny wzmacniacz jeżeli stereo to 100 W/8ohm i tu zwracaj uwage na pobór ponieważ wzmacniacze AB mają skutenośc 50-65% to skąd ma miec 2x200 RMS a pobiera 200 W??:] 4. Trzeba też wziąść pod uwage mulenie głośników które w wieksych budach mulą ale przy słabym wzmaku nie słyszymy że głośnik nie wyrabia mechanicznie tylko bass muli (niektórzy to nazywają miekki bass) i wtedy wydaje sie głośniejszy Ja uważam TANIO nie WYBAJEROWANE to dół stx a średnie i wysokie tesla później tonsil , visaton i tak dalej :)
    Tego gdm to musisz sie pozzbyć szkoda pieniędzy ale bardziej szkoda sie męczyć z nim i zastapić proponuje np. tonsil 12/60 ale pamietaj ze z zwrotnicy też bym zrezygnował bo ten tonsil padnie jak dasz tym stx mocy na stronie jest napisane ze wytrzymuje do 60 Wat przy cieciu 1000hz i pewno filtru 12db/okt a dla tych stx 60 to nic szczególnie dwóch. Żebym nie był goło słowny sam w domu mam stx 32/300 i napedzam je technisc su-65a i nie potrzebuje w pokoju im dawac więcej do czucia przyjemnej muzyki także w środku ciała. Tylko szkoda że duże paki ale młody jestem i uległem mani dużych głosników ;)
    P.S. ten gdm ma 82,9 db a gdzie wliczyc zawyzenie o 1 db prodecenta :) i straty w zwrotnicy.
    P.S.2 przepraszam za tak długą wypowiedz i ewentualne błędy ortograficzne ale musiałem (to te słońce).
  • Poziom 13  
    No z tego co słysze ja to średnich nie jest za mało raczej za dużo. Gdny są odcięte cewką i równolegle kondesatorem. Jezeli by bas mulił to juz bym się cieszył. On nawet nie muli, poduło po prostu. Być może gdny są za wysoko ucięte. Pobawie się z tym!
    Dzięki za podpowiedzi!!!
  • Poziom 13  
    Chłopaki nie potrzebnie wam tyłki zawracałem. Te moje pierwsze odsłuchy były robione z tylnią ścianą przymocowaną tylko na 4 wkręty........ Ściana drżałą i jak miał być bas. Wymianiłem wełnę na gąbkę i wyłożyłem do połowy boczne ściany gąbką oraz całą tylną ścianę. Wszystko uszczelniłem masą akrylową. Ściany skręcałem od środka korzystając z listw 20x20. Tylna ściana przykręcona od zewnątrz. Zwrotnice zostawiłem. Średniak w niej jest cięty na 6dB. Gra ładnie. Jeszcze poćwicze długość BR. Z obliczeń wyszło zę przy 40Hz powinien mieć 5cm. Pobawie się z generatorem.
    Pozdrawiam!!!!
  • Poziom 18  
    siema sylwek 1980! chce sobie zrobić kolumny dokładnie takie jak ty robisz siostrze. Ale nie wiem jeszcze jakie założe średnio i wysoko tonowe. Ale niski ton zrobię na stx tylko nie wiem czy stx gdn-22-120-8-sc czy ss. Te gdn ss z żółtą membrana so troszkę droższe ale w winISD wychodzi ze grają niżej od sc. Doradzcie mi kture STXy lepsze bo nigdy nie mialem z nimi doczynienia
  • Poziom 28  
    Witam!
    Tak szczerze to ja bym nie polecał STXa...jak już to może lepiej zrobić zestaw 2.1. Kolumienki na 2x ARN 150 i SC10N albo troszke bardziej budżetowo STX PJ. Kupujesz za to jednego STXa 22-120 i robisz suba. Koszty troszkę większe, ale zastosowanie szersze bo i do kina i do muzy będzie:)
  • Poziom 18  
    Dzieki za podpowiedz, ale ja mam juz kolumny orginalne podobne do scherzo 200 ale niema w nich glosnikow. jedna kolumna ma 50L czyli w miare dobrze dla dwóch stxów w razie koniecznośći jestem wstanie powiękrzyć te kolumny. A moze lepiej od stx zagra ARN 188 ??
  • Poziom 28  
    Myślę, że ARN zagra odrobinę lepiej, lepszym ciekawszym basem najlepiej jeśli dasz 2 sztuki na kolumnę.
  • Poziom 18  
    Tylko to mnie boli bo arn ma średnice niecałe 19mm... a masz moze paramatry do tego arna?:D

    Dodano po 15 [minuty]:

    sylwek1980 prosze powiedz coś na temat twoich kolumn tesli i stx... chodzi mi dokladnie o to jaki bas sie z nich wydobywa. bo mam dylemat czy kupic stx czy tesle....