Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Automatyczny włącznik świateł samochodowych w zimie

bolszy188 18 Oct 2003 13:23 15440 14
Optex
  • #1
    bolszy188
    Level 16  
    Cze niejedna osoba zapomina o włączeniu świateł w zimie. Mam taki pytanko czy ma ktoś jakiś schemat jakiegoś urządzenia które za mnie włączało by światła po zapaleniu samochodu? To chyba nie jest trudne jakiś datownik z zegarem przekażnik i układ scalony odpowiednio zaprogramowany czy coś takiego proszę o odpowidz na maila bolszy188(malpa)interia.pl
  • Optex
  • #3
    mikewa
    Level 12  
    Witam.
    Prosty układzik można zrobić na zwykłym przekaźniku i diodzie. Wystarczy, że za pomocą przekaźnika podłączysz stały plus (przez bezpiecznik) do przewodu sterującego światłami (najlepiej przy przełączniku) za pomocą diody (prostownikowej) a sterowanie przkaźnika bierzesz z przewodu na którym pokazuje się napięcie gdy silnik jest uruchomiony, np: wzbudzenie alternatora. Proste a działa. Powodzenia.
  • #4
    stachn
    Level 17  
    Ja mam inny układ własnej produkcji - opis i działanie na stronie http://nstach.w.interia.pl/elektro.htm . Jest tam róznież opis zmian obwodu świateł ( wpradze do kadetta - ale może być wykożystany i w innych samochodach)
  • Optex
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    stachn
    Level 17  
    Mam właśnie wykorzystany czujnik ciśnienia oleju. Przy czym jest jeden problem ( przynajmniej w części samochodów)- kontrolka gaśnie po pierwszym ruchu korbowodu. Ja musiałem niestety dać układ czasowy i teraz działa OK. Prościej wykorzystać kontrolkę ładowania akumulatora – tak miałem w maluchu.
  • #7
    TomaszJaneta
    Level 14  
    Wystarczy światła podłączyć przez stacyjkę.
  • #8
    przemo.t
    Level 27  
    Witam
    Co do sterowania wlaczaniem swiatel za pomoca kontrolki oleju...to chyba nie najlepszy pomysl...wyobrazcie sobie sytuacje kiedy jedziecie w nocy a tu nagle wam sie zapala kontrolka oleju ( z roznych niewyjasnionych przyczyn) w takim przypadku swiatla gasna ...dalej juz chyba nie musze pisac...
    o wiele bezpieczniejsze jest wlaczanie swiatem po przekreceniu stacyji... napiecie do przekaznika mozna pobrac z przewodu od radia samochodowego ..prawie wszystkie samochody maja taki przewod z (+) kiedy przekrecamy kluczyk
    pozdrawiam
  • #9
    adamjur1
    Level 41  
    Zwracam uwagę na słowo automatyczny w temacie postu. Ręcznie sterowany jest opisany na elektrodzie ( kiedyś myślałem że wymyśliłem go jak jeden indianin rower w 1900) ale to już było znane ( autorstwa jozefg) wyposasżenie go w diody zamiast mostka i wyłącznika jednego kierunku da ręczny ( trzeba dwa razy do roku przestawić przełacznik.)
    Na automatyczny bym za bardzo nie liczył, bo coś co ma zadziałać dwa razy w roku musi byc sprawdzane częściej ( to lepiej już ręcznie). A jak nasi ustwodawcy przesuną jesień o parę dni to znowu trzeba będzie pamiętać i przestawiać jakiś timer.
    Pozdr. J.
  • #10
    TomaszJaneta
    Level 14  
    Kolego, nie musisz wogóle wyłączać świateł, nawet przy odpalaniu auta, najprościej przez stacyjkę. Mam tak zrobione już od początku jazdy na światłach w zimie. Prosto, tanio, bezpiecznie, bezobsługowo.
  • #11
    slowmot
    Level 19  
    Dorzuce do słów mojego poprzednika tylko to ,że doskonale rozwiązane właczanie świateł jest zastosowane w samochodach Fiata -działa na zasadzie "odpal i zapomnij" trzeba tylko pamiętać o swiatłach w pierwszy dzień obowiązku ich właczania..
  • #12
    TomaszJaneta
    Level 14  
    Dokładnie: w maluchu przerobiłem a w UNO nie musiałem.
  • #13
    bebik
    Level 11  
    przemo.t wrote:
    Witam
    Co do sterowania wlaczaniem swiatel za pomoca kontrolki oleju...to chyba nie najlepszy pomysl...wyobrazcie sobie sytuacje kiedy jedziecie w nocy a tu nagle wam się zapala kontrolka oleju ( z roznych niewyjasnionych przyczyn) w takim przypadku swiatla gasna ...

    i tak samo z włącznikiem jak w centralce lpg. Obroty<2000 i ciemno 8O
  • #14
    tomaszsa
    Level 12  
    bebik wrote:
    przemo.t wrote:
    Witam
    Co do sterowania wlaczaniem swiatel za pomoca kontrolki oleju...to chyba nie najlepszy pomysl...wyobrazcie sobie sytuacje kiedy jedziecie w nocy a tu nagle wam się zapala kontrolka oleju ( z roznych niewyjasnionych przyczyn) w takim przypadku swiatla gasna ...

    i tak samo z włącznikiem jak w centralce lpg. Obroty<2000 i ciemno 8O


    Nie zupełnie. Przecież po przełączeniu na gaz przy mniejszych obrotach nie przełącza się na benzynę. Ale to nie dobre rozwiązanie, bo czasami przełączymy ręcznie na benzynę i ...
    W polonezie (caro plus, w maluchu też) jest fajnie rozwiązane gdyż przełączamy przełącznik świateł na włączone i wszystko. Bez przekręconego kluczyka nie palą się. Przy zapłonie gasną (palą się tylko postojowe), po zapaleniu silnika zapalają się. Niestety w Audi 80 mam sygnał dźwiękowy, ale jak zostawiam włączone światła (palą się postojowe) lub radio, a nie odwrotnie. A wystarczy tylko układ, który odłączy postojowe gdy wyciągniemy kluczyk, a przełącznik świateł w pozycję włączone.
    Oczywiście przełącznik świateł ma również pozycję świateł postojowych.
  • #15
    stachn
    Level 17  
    Ja tam od kilku lat stosuje automatyczny włącznik ( co prawda różne rozwiązania zależne od samochodu). Jedna zasada - po włączeniu stacyjki wzbudza się przekaźnik przerywając obwód świateł. Po rozruchu silnika przekaźnik odwzbudza się i włącza światła. Ważne - musi być zabezpieczenie przed ponownym wzbudzeniem się w przypadku zgaśnięcia silnika ( zadziałanie czujnika). A jak to zrobić ? - można wykorzystać poziom napięcia > od np. 14V; czujnik ciśnienia oleju ( ale nie zawsze), kontrolka pracy alternatora , itp.