Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zmiejszć zakłucenia radiowe od silnika DC

z242 30 Maj 2007 20:35 2881 5
  • #1 30 Maj 2007 20:35
    z242
    Poziom 10  

    Witam.
    Wykonałem sterownik bramy przesuwnej napędzanej silnikiem wycieraczek samochodowych 12V. Wszystko działa dobrze poza znacznym spadkiem zasięgu pilota podczas pracy silnika (zmniejszony zasięg przy wyłączaniu bramy) np.odległość załączenia ok.50m a wyłączenie 10-15m. Stwierdziłem że jest to wina silnika bo przy różnych egzemplarzach odległość się zmienia (silniki nie są nowe pochodzą ze złomowanych samochodów). Czy ktoś zetkną się z tym problemem i próbował go rozwiązać. Jak można by zmniejszyć wpływ silnika na odbiór radiowy.

    0 5
  • #2 31 Maj 2007 02:06
    bugger
    Poziom 20  

    nigdy nie testowalem ale zastosuj klatke faradaya, czyli zabuduj silnik uziemiona skrzynka z siatki ( np. blacha perferowana najlepiej olowiowa ) teoretycznie powinno odseparowac pole magnetyczne silnika od otoczenia

    0
  • #3 31 Maj 2007 07:41
    dasko
    Poziom 20  

    Sprobuj dolozyc kondensator do silnika moze cos pomoze.

    0
  • Pomocny post
    #4 16 Cze 2007 23:45
    528649
    Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    #5 19 Cze 2007 17:07
    gregster
    Poziom 10  

    Ekranowanie, separacja, wreszcie filtry odkłócające

    Jak zmiejszć zakłucenia radiowe od silnika DC

    0
  • #6 19 Cze 2007 23:21
    z242
    Poziom 10  

    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
    Budując napęd starałem się go wykonać prosto i funkcjonalnie z możliwie małym nakładem finansowym. Dlatego nie będę raczej stosował ekranowania silnika. Skupiam się przede wszystkim na właściwym dopracowaniu elektroniki sterującej.
    Oczywiście elektronika posiada:
    - mostek 8A
    - kondensator filtru 4700uF/35V i 100nF
    - stabilizator 7812 który zasila: odbiornik radiowy (moduł posiada własny stabilizator 5V), stabilizator 7805 (dla mikroprocesora), cewki przekaźników i układy sygnalizacji
    - równolegle do złącz silnika podłączony jest kon.470nF/250V
    - silnik posiada funkcję płynnego startu i zatrzymania realizowaną przez tranzystor BUZ11 i pomiar natężenia prądu na rezystorze 0,1Ω/5W
    - płytka jest jednostronna z maksymalnym wypełnieniem ścieżką masy

    Zbudowałem kilka napędów opartych o tą elektronikę i stwierdziłem doświadczalnie że najlepiej działa (pod względem niskich zakłóceń) silnik wycieraczek Fiat126 (jednak zawsze znacznie spada zasięg podczas pracy) . Natomiast bardzo interesujący (duża moc, dwie prędkości) silnik Poloneza wytwarzał bardzo duże zakłócenia (zasięg wyłączenia tylko ok 5m). Nie wiem czy była to wina tego egzemplarza (zużycie) czy konstrukcji (trzy szczotki).

    Bardzo interesujący jest filtr Pana gregster (coś podobnego widziałem podczas naprawy fabrycznego napędu na silniku 24V) tylko jakie powinny być wartości elementów. Jak wykonać dławiki (prąd 6-8A).

    Zastanawiałem się nad zastosowanie gotowych kondensatorów filtru X lub Y tylko nie wiem czy pracują przy prądzie stały i jakie powinny być ich wartości do tego zastosowania.

    Odnośnie posmarowania komutatora czymś przewodzącym to przetestuję to w najbliższym czasie, czy może być wazelina techniczna.

    Pozdrawiam.

    0