Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak działa mixer?

01 Cze 2007 16:16 7959 21
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 42  
    Witam.A użyłeś już wyszukiwarki i wpisałeś <mikser Audio>.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny dla użytkowników
    Ogólnie działanie miksera audio polega na zsumowaniu sygnałów z kanałów w podpowiednich proporcjach czyli w najprostszym przypadku:

    Uwy=S*(K1*U1+K2*U2+K3*U3 .... Kn*Un)

    U1 do Un - napięcia wejściowe poszcególnych kanałów
    K1 do Kn - wzmocnienia poszczególnych kanałów
    S - wzmocnienie sumy

    Ze względu na właściwości słuchu ludzkiego zmiana parametrów K i S
    odbywa się w sposób logarytmiczny a nie liniowy.

    Regulacja proporcji w kanałach może odbywać się za pomocą:

    1. potencjometru zwykłego, przez który przechodzi sygnał audio

    2. wzmacniacza sterowanego napięciem z potencjometru

    3. potencjometru cyfrowego sterowanego z mikroprocesora, który
    odczytuje położenie potencjometru (potencjometrów)

    W przypadku pierwszym najprostszym zaletą jest taniość rozwiązania ale wadą jest to, że sygnał przechodzi przez mechaniczne połączenie suwaka i ścieżki oporowej potencjometru co może wprowadzać trzaski i zaniki w miarę wycierania się potencjometru (do tego nierównomiernego się wycierania)
    Druga wada to mozliwość wnikania przydźwięku sieciowego przez potencjometry przy zbliżaniu ręki (wymagane jest dobre ekranowanie lub przedwzmacniacze w torach miksera, by potencjometr nie pracował na małych sygnałach).

    W przypadku drugim sygnał w torze przechodzi przez wzmacniacz regulowany napięciem pochodzącym ze źródła sterujacego.
    Żródłem tym może być:

    - potencjometr
    - przetwornik cyfrowo-analogowy

    Sterowanie napięciem ma następujace zalety:

    - odsuwa tor audio od rąk użytkownika, zmniejsza się problem zakłóceń
    - ewentualne zużycie potencjometru nie wpływa bezpośrednio na sygnał audio (można go w sporym zakresie odfiltrować)

    - istnieje możliwość sterowania grupowego - jednym potencjometrem
    regulujesz wzmocnienie w kilku kanałach, gdzie potencjometry kanałowe regulują proporcje w grupie.

    - istnieje możliwość automatyzacji i zapisu procesu miksowania (przy współpracy z komputerem)

    wadą tego rozwiązania jest wyższa cena rozwiązania.

    W przypadku trzecim używa się scalonych potencjometrów scalonych
    produkowanych przez niektóre firmy. Rozwiązanie to wymaga użycia mikroprocesora tłumaczącego napięcie z potencjometru lub polecenia z programu sterujacego na położenie "cyfrowego suwaka" potencjometru.

    Wadą takiego rozwiązania są większe szumy niz w rozwiązaniu 2 (dlatego nie stosuje się tego rozwiązania w mikserach profesjonalnych) i ograniczona liczba poziomów regulacji: 64...256 co ogranicza stosowalność takich układów do konstrukcji średniej klasy.


    W droższych rozwiązaniach mikserów każdy tor moze zawierać:

    - przedwzmacniacz pozwalający dostosować tor do różnych źródeł
    sygnału (mikrofonów, instrumentów elektronicznych, źródeł o
    poziomach liniowych 0.775V) i regulowac czułość wejści (GAIN)
    Przedwzmacniacz może mieć:

    - wejście transformatorow (rozwiązanie lepsze)
    - wejście elektroniczne (symetryczne, lub niesymetryczne)
    - zasilanie fantomowe +48 V do mikrofonów pojemnościowych

    - układ odwracania fazy o 180 ° (na wypadek sprzężeń lub odwrotnych
    kabli)

    - korektor barwy: zwykły (stałe częstotliwości robocze filtrów) lub
    parametryczny (filtry z regulacją f0,
    szerokości pasma i wzmocnienia/osłabienia w paśmie)

    - możliwość wtrącania urządzeń efektowych w tor (tzw. insert)
    - możliwośc wysyłania sygnału do odbiorów innych, poza sumą (SEND)

    - możliwość podsłuchu sygnału przed tłumikiem, przy nim samym
    zamkniętym (PFL)
    - możliwość pracy grupowej (łączenie kanałów w grupy)

    - możliwość regulacji panoramy - proporcji wysyłania danego kanału pomiędzy lewym i prawym kanałam (lub większą ilościa kanałów w układach wielokanałowych) co pozwala umieścić źródło w wybranym punkcie planu dźwiękowego.

    sygnały z poszczególnych torów mogą być sumowane podawane do szyn sum grupowych (przez układ selektorów) lub głównych (rozbudowane wersje mają np. 8 sum grupowych i np. 4 sumy główne)

    SUmy główne obsługują wyjścia konsolety (w profesjonalnych rozwiązaniach wyjścia te są typu symetrycznego co zwiększa odporność całego systemu na zakłócenia wnikające do kabli). Wyjścia mogą być
    elektroniczene lub transformatorowe (te drugie zapewniają lepsze własności szumowe i separację elektryczną urządzeń).


    Najnowszym typem rozwiązań są miksery cyfrowe.

    Sygnały analogowe zaraz na wejściu (po kondycjonowaniu) są zamieniane na postać cyfrową, a na wyjściu konsolety zachodzi proces odwrotny.

    Całę przetwarzanie, regulacja wzmocnienia, korekcje i krosowanie międzykanałowe jest wykonywane w procesorach sygnałowych na drodze matematycznego przekształcania kolejnych próbek sygnałów.

    Oczywiście taka konsoleta mikserska może mieć wejścia i wyjscia cyfrowe w różnych formatach (S/PDIF, AES-EBU, ADAT, optyczny).
    Dodatkowo posiada wbudowane konwertery szybkości próbkowania dla dostosowania do różnych urządzeń, stosowane częstotliwości to: 32k, 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 k, 96k. Przetwarzanie odbywa się na 16 lub 24 bitach (przetworniki) i większej ilości bitów (obliczenia matematyczne).

    Inne dodatki to np. wbudowane urządzenia efektowe (korektory, układy opóźniające).
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 19  
    czekaj chcesz 2 kamały na wejściu czy wyjściu

    Dodano po 9 [minuty]:

    mam tu schemat na szybko
    Jak działa mixer?

    Dodano po 2 [minuty]:

    ten schemat to jest dla amatorów jeżeli ci chodzi o mixery + wzmacniacz operacyjny to już musisz zastosować układy scalone
  • Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny dla użytkowników
    Chciał od podstaw, to mu wyjaśniłem od podstaw (patrz punkty 1 i 2 pierwszego postu) :)) no ale skoro zamawiający wiedzę nie wie co pisze a inni nie wiedzą co czytają u tego co nie wie co pisze to już nie moja wina :)

    PYTANIA SIĘ ZADAJE PRECYZYJNIE ! (TO DO WSZYSTKICH)
  • Poziom 19  
    krzyzak94 napisał:
    A masz jeszcze jakiś?

    Dodano po 49 [minuty]:

    a Mam pytanie co zrobić z masą?

    W kablu są dwie żyły, biała i czerwona ,oplata je masa. Jakie masz wtyczki?

    Dodano po 43 [sekundy]:

    POSZUKAM
  • Pomocny dla użytkowników
    Cytat:
    w kablu zą dwie rzyły biała i czerwona oplata ją masa. a jakie masz wtyczki




    Co to jest RZYŁA ? ;))
  • Poziom 19  
    tu masz dla amatorów ale wyższy poziom http://sklep.avt.com.pl/photo/_pdf/AVT1034.pdf
    i jeszcze to
    http://sklep.avt.com.pl/go/_info/?id=45663

    Dodano po 8 [minuty]:

    jeśli chodzi o tą masę to ten obeazek coś ci da
    Jak działa mixer?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Paweł Es. napisał:
    Cytat:
    w kablu zą dwie rzyły biała i czerwona oplata ją masa. a jakie masz wtyczki




    Co to jest RZYŁA ? ;))


    co to za głupie pytanie są . to kabel co w nim są w nim jeszcze małe kabelki np do kompa masz kabel 3 rzyłowy sorry żyłowy o to ci chodzi
  • Poziom 19  
    na tranzystorze napewno to jest npn czy pnp

    Dodano po 6 [minuty]:

    podaj nr na gg

    Dodano po 19 [sekundy]:

    mój to 9551643
  • Pomocny dla użytkowników
    Jeżeli chodzi o ten schemat co ja zamieściłem to jest tranzystor małoszumny BC109 typu npn. Oczywiście, że można użyć innego, np. BC413.
  • Poziom 19  
    wiem widziałem już ten schemat
  • Pomocny dla użytkowników
    Ja pierwszy raz widziałęm ten schemat, bo specjalnie poszukałem czegoś w necie. Schematów takich i bardziej rozbudowanych jest całę mnóstwo, tylko trzeba troche sobie zadać trudu i poszukać w necie.
    Mam mnóstwo Re, EP, PE, Elektora itp. i tam z pewnością też bym coś znalazł.
  • Pomocny dla użytkowników
    krzyzak94 napisał:
    Witam
    Chciałbym zbudować mixer ale nie bardzo wiem jak. Nie rozumiem paru zeszy:
    1) Jak można regulować głośnośc kanałow (czy przed wyjsciem daje sie potencjometr?)
    2) najlepiej jak by mi ktoś to wytłumaczył od podstaw. Bo mixera (budowy) jeszcze zabarzo nie rozumiem.
    Jesli kos chce to podam gg.
    Dzieki za wyrozumialość


    Chłopie jeżeli chcesz konkretnej pomocy, to zadawaj pytania z większą zawqartością szczegółów:

    Jaki mikser ?

    Aktywny czy pasywny ?

    Źródła mono czy stereo ?

    Ile wejść ?

    Jakie wejścia ? (mikrofonowe (dynamiczne czy pojemnościowe), gramofonowe, magnetofonowe, liniowe, do współpracy z gitarą czy innym przetwornikiem, instrumenty elektroniczne

    Czy w kanale ma byc jakaś korekcja barwy ?

    Czy ma być regulacja panoramy (położenia źródła w obrazie dźwiękowym) ?

    Czy ma oprócz tłumików kanałowych ma być tłumik sumy ?

    Czy wejścia mają być symetryczne czy niesymetryczne (lub mieszane) ?

    Czy wyjścia mają być symetryczne czy nie ?

    itd. Skonkretyzuj swoje potrzeby !!!
  • Poziom 19  
    przecież on powiedział że amatorski i już dostał
  • Pomocny post
    Pomocny dla użytkowników
    Współczuję, słuchania przez to "coś" w najgorszym układzie polaryzacji tranzystora jaki można było wybrać, to chyba jakaś klasa C pracy wzmacniacza. Równie dobrze można by przepuszczać sygnał przez diodę i upajać się cudownym dźwiękiem ;)))


    Może coś o lepszej jakości dźwięku:

    C1,C2, C3 - 4.7 uF/10V

    C4 - 10 uF/16V

    C5, C6 - 100 uF/ 16V

    P1, P2, P3, P4 - 10 kΩ typ C (logarytmiczny)

    R1,R2, R3 - 47 k 5% 0.25W

    R4 - 470 kΩ 5% 0.25W

    U1 - TL071

    Zasilanie z 2 baterii 9 Voltowych (mogą być też od biedy 2 * 4.5V)

    Masa jest z punktu wspólnego obu baterii.

    Doprowadzenia do od gniazd wejściowych do C1-C3 powinno być wykonane przewodem w ekranie by uniknąć łapania przydźwięku.

    Podobnie z wyjściem (też prowadzić przewodem w ekranie)

    Masy kabli wejściwych łączyć w jednym punkcie, możliwie blisko wejścia zasilania (masy) z baterii.

    Maksymalne wzmocnienie każdego toru dla podanych elementów wynosi
    10 V/V (+20 dB)

    ogólnie wzmocnienie wejścia (dla otwartego tłumika w torze) wynosi:

    ku1=-R4/R1

    ku2=-R4/R2

    ku3=-R4/R3

    wzmocnienie torów można zróżnicować: zmniejszając odpowiednio R1, R2 lub R3 (ale nie mniej niż 15 k by nie obciążać zbytnio potencjometrów (bo to zmienia ich charakterystykę regulacji).

    Wyłącznik zasilania podwójny, wyłączający oba bieguny zasilania.

    Zasilanie włączamy przy potencjometrze (tłumiku) P4 ustawionym na minimum, by uniknąć trzasku w głośnikach w momencie ładowania się kondensatorów.

    Kondensatory C5, C6 powinny być blisko układu U1.

    Obudowa układu powinna być ekranowana z ekranem metalowym połączonym do masy elektrycznej układu (najlepiej w jednym punkcie wraz z innymi masami).
  • Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny dla użytkowników
    Trzeba by za dużo przerabiać, ale na LM386 możesz zrobić wzmacniacz słuchawkowy do tego miksera.

    Tu masz kartę katalogową LM386, na stronie 5 są układy aplikacyjne

    tylko pamiętaj, że układ ten ma wzmocnienie podstawowe ustawione na 20 więc przed tym potencjometrem na rys 1 na stronie 5 wypada dać jakiś szeregowy rezystor (idący z wyjścia wzmacniacza operacyjnego miksera (nóżka 6) do potencjometru) od 47k do 220 k by obnizyć poziom napięcia i kondensator np. 10 uF dla odcięcia składowej stałej.

    http://cache.national.com/ds/LM/LM386.pdf

    Zasilanie układu LM386 bierzesz z +9V.


    Pamietaj nigdy nie miej słuchawek na uszach przy włączaniu układu, bo może grozić to uszkodzeniem słuchu.

    Przy włączeniu zasilania regulacja głośności słuchawek powinna być skręcona na minimum.
  • Poziom 12  
    czy w układzie pawła, można poprostu nie montować jednego wejścia żeby zrobic 2 kanały? czy coś trzeba przerabiać