Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sterowaine układami mocy na 8051

dominiczek88 04 Jun 2007 18:31 3419 23
    dominiczek88
    Level 10  
    Witam. Jako że jestem w tej tematyce "zielony" chciałbym Was, drodzy forumowicze prosić o pomoc. Mianowicie musze zrealizować projekt (schematy i wiedzieć jak to działa) na uC z rodziny 8051 dotyczący sterowania układami mocy.
    Musi on zawierać 3 podpunkty:
    -sterowanie żarówką (230 v) na zasadzie włącz/wyłącz
    -sterowanie silnikiem jednofazowym (obroty lewo/prawo)
    -sterowanie silnikiem trójfazowym również obroty lewo/prawo

Z góry dziękuje za wszelką pomoc :)
  • Helpful post
    cristof_w
    Level 17  
    Jeżeli chodzi o sterowanie żarówką to nie realizuje się tego bezpośrednio z wyjscia uC. Należy pamiętać o tym, że wyjście uC ma małą wartość prądową, należy zatem je wzmocnić, poprzez np. zastosowanie tranzystora bipolarnego, nastepnie przekaźnik. Załączanie, wyłączanie żarówki odbywa się poprzez odpowiednie wysterowanie wyjść uC (aktywne jest "0" i wtedy jest większaa wydajność prądowa wyjscia), wtedy powinna żarówka świecić a gdy jest "1" powinna być zgaszona. na początek podłącz sobie diodę i popatrz jak to fajnie działa :)
    Co do silników. Tutaj najlepiej zastosować driver pomiędzy wyjście uC a wejscia silnika, są bardzo sepcjalistyczne drivery, które sterują silnikiem plus zazwyczaj mostek H. Noi oczywiście, co najważniejsze, to odpowiedni program należy napisać. To tak w skrócie.
    Powodzenia.
    Pozdrawiam.
    cristof_w
    Level 17  
    Według mnie sterowanie żarówką zostało tutaj zrealizowane prawidłowo. Tak jak pisałem, wyjście z uC poprzez tranzystor, dalej przekaźnik. Na przekaźniku masz opisane wejścia/wyjścia. Raczej nie powinieneś mieć z tym większych problemów.
    Pozdrawiam.