Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silniki trójfazowe. Jak poznać które da się podłączyć 230V?

04 Cze 2007 20:58 8212 23
  • Poziom 2  
    Orientuję się, że nie wszystkie silniki 3 fazowe można podłączyć do instalacji 230 V. Nie wiem tylko jak je rozróżnić. Czy mógłby mi ktoś pomóc ?:|
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 21  
    poczekaj na jakiegoś fachowca ....bo z mojego doświadczenia wynika że silnik który ma 6 wyprowadzeń mozna podłączyć przez kondensator do 1 fazy
    z 3-ma wyprowadzeniami chyba nie .......ale jak mówię nie znam się za bardzo na tym
    a rozróżnić można właśnie po ilości kabelków wychodzących z uzwojenia do puszki
  • Moderator Samochody
    Dlaczego nie wszystkie ? Z popularnych silnikow przystosowanych do pracy w sieciach 230/400V mozna wszystkie o mocy powiedzmy do 2,2kW, ze wzgledu na dopuszczalne obciazenie fazy. Potrzebne tylko beda dwa kondensatory, roboczy i dolaczany na chwile rozruchowy.
    Przepraszam za brak polskich znakow, chwilowo sila wyzsza.
  • Moderator Elektrotechnika
    pankory napisał:
    Orientuję się, że nie wszystkie silniki 3 fazowe można podłączyć do instalacji 230 V. Nie wiem tylko jak je rozróżnić. Czy mógłby mi ktoś pomóc ?:|

    Na stronie w tematach często omawianych jest temat o silnikach trójfazowych zasilanych jednofazowo i masz tam np: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic88174.html
    Wystarczy poczytać-miłej lektury.
  • Poziom 26  
    pankory napisał:
    Orientuję się, że nie wszystkie silniki 3 fazowe można podłączyć do instalacji 230 V. Nie wiem tylko jak je rozróżnić. Czy mógłby mi ktoś pomóc ?:|

    Po co podłaczać silnik trójfazowy do sieci 1-no fazowej.Chyba tylko po to ,aby przekonać się,że"jednak się kręci".A teraz do rzeczy.Silniki trójfazowe uzwajane są do pracy w połączeniu w trójkąt lub gwiazdę.Z kolei tabliczka znamionowa może mieć 3 lub 6 zacisków.Jeśli silnik jest połączony w gwiazdę,najczęściej górny rząd zacisków jest zwarty przy pomocy zworek.W połaczeniu w trójkąt zworki te są umieszczone w pozycji pionowej.Zakładając,że początki faz są przylutowane do górnych zacisków,to jeśli początek pierwszej fazy będziemy mieli na zacisku 1,to jej koniec będzie w dolnym rzędzie na zacisku nr2.Druga faza:początek zacisk2 w górze,koniec,zacisk 3 w dole.Trzecia faza,początek górny zacisk3,koniec dolny zacisk1.Czy silnik ma pracować w gwiazdę lub trójkąt informuje nas tabliczka znamionowa.Jeśli pisze 220/380 i nie ma symbolu gwiazdy lub tr,to przy napięciu międzyprzewodowym 380V,łaczymy go w gwiazdę.Silniki przygotowane do pracy w tr.miały napisane 380/660 lub był symbol trójkąta.Do pracy jednofazowej bardziej nadawać się będzie silnik przystosowany do pracy w gwiazdę/będzie mocniejszy/.W swojej praktyce zawodowej przezwoiłem mnóstwo silników,ale nigdy nie podłaczałem ich do sieci 1-no fazowej.Jak to zrobić?Podlącz jedną fazę bezpośrednio do 230V,drugą przeż kondensator,taki specjalny duży,niestety nie pamiętam pojemności,a do trzeciej fazy też kondensator,taki sam.ale wlącz go tylko na moment rozruchu.Silnik powinien ruszyć.Ale to jest tylko czysta sztuka dla sztuki.Lepiej kupić silnik jednofazowy.Bywają takie o mocy 2,2kW
  • Moderator Samochody
    jaga134 napisał:
    .Jak to zrobić?Podlącz jedną fazę bezpośrednio do 230V,drugą przeż kondensator,taki specjalny duży,niestety nie pamiętam pojemności,a do trzeciej fazy też kondensator,taki sam.ale wlącz go tylko na moment rozruchu.Silnik powinien ruszyć.Ale to jest tylko czysta sztuka dla sztuki.Lepiej kupić silnik jednofazowy.Bywają takie o mocy 2,2kW
    Kolega w ogole wie co pisze ?kondensator dobiera sie do mocy silnika, w szkole ucza ze pojemnosc tego kondensatora = 60pierwiastkow z mocy silnika, kondensator dodatkowy dobiera sie doswiadczalnie, w zaleznosci od rodzaju obciazenia silnika i dolacza rownolegle do kondensatorea roboczego (tego wyliczonego ze wzoru) tylko na czas rozruchu. I nie jest to zaden specjalny kondensator, tylko tzw. silnikowy, przeznaczony do pracy z pradem przemiennymi ,czesto z izolowana obudowa.
  • Poziom 10  
    Prosty falownik załatwia całą sprawę.
  • Poziom 24  
    To dobij go ceną tegoż falownika.
  • Poziom 16  
    Jakieś 300PLN do 2 kW
    z soft startem itp. itd
  • Poziom 2  
    Dziękuję wszystkim za poświęcony czas i podzielenie się swoimi wiadomościami, które pomogły mi rozwiązać problem.:D
  • Poziom 24  
    Witam.
    Sory że się dołączam do tematu ale mam takie pytanie: jak określić czy silnik 3-faz jest spalony bo dziwnie brzęczy i sie grzeje troche a na dodatek trochę z niego śmierdzi....... pracuje on w pompie wodnej i ma start pod obciążeniem tyle dodam bo może to mieć znaczenie.
    dzięki za odp.
    pozdr.
    Karwo
  • Poziom 34  
    Na dzień dobry sprawdź czy dochodzą wszystkie 3 fazy jak tak to czy jest przejście między uzwojeniami silnika.
  • Poziom 24  
    Są wszystkie fazy (sprawdziłem żarówką 100W) i są przejścia na uzwojeniach (sprawdziłem miernikiem) nie rozbierałem tego silnika ale przez szczelinę widziałem że uzwojenie nie jest brązowe ani lakier nie odprysnoł (w miejscu gdzie jest ta szczelina jakieś 2x2cm)
  • Poziom 34  
    A jaka jest rezystancja poszczególnych uzwojeń, i czy silnikiem da sie przekręcić ręką, bo być może pompa się zatarła.
  • Poziom 24  
    jest rezystancja na poszczególnych uzwojeniach a czy silnikiem da sie obrócić ręką to nie wiem ale jak się go włączy to się kręci tylko że brzęczy głośno i grzeje się ale wodę pompuje tak jak wcześniej. teraz go wyłączyłem bo strasznie śmierdzi jak otworzyłem puszkę tą co są wyprowadzone uzwojenia....
  • Poziom 34  
    Czyli nie zostaje nic innego jak rozkręcić silnik i poznać całą prawdę, prawdopodobnie masz przegrzane jedno uzwojenie.
  • Poziom 24  
    to jest roboty bo trzeba odłączyć pompę od rur, spuścić wodę, rozebrać pompę i dopiero mam dostępny silnik....ale da się zrobić
    no dobra ale czemu się przegrzało kiedy wszystko jest ok?
  • Poziom 34  
    Przypadkiem nie dostała się do silnika woda, często spływa po przewodzie zasilającym, a nie da się ściągnąć obudowy od strony wentylatora bez demontażu pompy.
  • Poziom 24  
    woda nie dostała sie od strony przewodu zasilającego bo on idzie od dołu więc jak niby?
    silnik jest płaszczowy i nie bardzo jest do niego dostęp od strony wętylatora bo obok (jakieś 20 cm) jest zbiornik :(
  • Poziom 34  
    Czyli ostaje ci demontaż silnika z pompą, lecz skoro masz ok 20 cm to ja bym sie pokusił o rozebranie silnika.
  • Poziom 24  
    ok zobaczymy co sie dzieje.
    dzięki
  • Moderator Elektrotechnika
    vcc napisał:
    A jaka jest rezystancja poszczególnych uzwojeń, i czy silnikiem da sie przekręcić ręką, bo być może pompa się zatarła.

    Nie podałeś jak jest rezystancja na poszczególnych uzwojeniach-to bardzo ułatwiłoby diagnozę(choć w tym wypadku prawdopdobnie silnik do przezwojenia,no chyba że łożyska szmelc).
  • Poziom 12  
    robokop napisał:
    Dlaczego nie wszystkie ? Z popularnych silnikow przystosowanych do pracy w sieciach 230/400V mozna wszystkie o mocy powiedzmy do 2,2kW, ze wzgledu na dopuszczalne obciazenie fazy. Potrzebne tylko beda dwa kondensatory, roboczy i dolaczany na chwile rozruchowy.
    Przepraszam za brak polskich znakow, chwilowo sila wyzsza.



    no ok ,ale czy można też to samo zrobić z silnikiem tylko 3-fazowym ?

    bo 230/400 to znaczy ze działa na sieci 1-fazowej i 3fazowej .
    może pytanie banalne ale nie znalazłem na nie jasnej odpowiedzi .
    niema dostępu u siebie do "siły" a silniki jednofazowe są znacznie droższe od ich odpowiedników 3-fazowych .[nie mówię tu o przystosowanych na 1 i 3 fazy ]
    muszę zrobić tak zwaną "trazegę" a silnik 3fazowy [z np. wszystkimi 6-ioma wyprowadzeniami w puszce ]
    byłby tańszy ?,
    wiem że wtedy byłby słabszy niż na trzech fazach ,
    ale chyba niema co przepłacać ?
  • Moderator Samochody
    PainKiller_2007 napisał:

    no ok ,ale czy można też to samo zrobić z silnikiem tylko 3-fazowym ?

    bo 230/400 to znaczy ze działa na sieci 1-fazowej i 3fazowej .
    może pytanie banalne ale nie znalazłem na nie jasnej odpowiedzi .
    niema dostępu u siebie do "siły" a silniki jednofazowe są znacznie droższe od ich odpowiedników 3-fazowych .[nie mówię tu o przystosowanych na 1 i 3 fazy ]
    muszę zrobić tak zwaną "trazegę" a silnik 3fazowy [z np. wszystkimi 6-ioma wyprowadzeniami w puszce ]
    byłby tańszy ?,
    wiem że wtedy byłby słabszy niż na trzech fazach ,
    ale chyba niema co przepłacać ?


    Echhh kolego, aleś ty leniwy...

    To że na tabliczce znamionowej pisze 220/380V wcale nie znaczy że silnik może pracować zamiennie z 3 albo z jednej fazy, cyferki te znaczą że może być kojarzony w gwiazdę, bądź trójkąt, uzwojenia pracują wtedy albo na napięciu fazowym (220V) lub międzyfazowym (380V)(lub 380/660V) cały czas z trzech faz. Silnik podłącza się pod jedną fazę (220V), dostarczając mu namiastkę brakujących dwu pozostałych faz za pomocą kondensatora. Sam mam w tej chwili w "krajzedze" silnik trójfazowy 2,2kW pracujący z kondensatorem 60uF ,z gniazdka.