Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
e-miernikie-mierniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przerywacz do kierunków - motocykl na 6V

Ernest S. 01 Lip 2007 20:48 21385 63
  • #31
    lancellot
    Poziom 13  
    Rzeczywiście, chodzi o NE 043 (nie kliknąłem na link który do niego prowadził)
    Oczywiście w moim wypadku ( uziemione kierunki) muszę
    zastosować 2 tranz jeśli przekaźnik jest złym pomysłem.
    Czy IRF530 również się nada?

    Pozdrawiam
    Krzysztof
  • e-miernikie-mierniki
  • #32
    Ernest S.
    Poziom 13  
    W Twoim przypadku (minus na obudowie) dwa tranzystory nic nie dadzą, ponieważ w tym układzie, sterowanie tymi żarówkami (pulsacja) odbywa się właśnie poprzez minus. Dla Ciebie pozostaje albo zastosowanie właśnie tego jednego przekaźnika, albo (o ile się nie mylę) zastosowanie dwóch tranzystorów MOSFET-P. Co do tego nie jestem na 100% pewien, gdyż narazie sobie przyswoiłem tylko wiedzę dotyczącą MOSFET-N, ale zdaje mi się, że powinno przy odpowiednim połączeniu też chodzić ;)
    Jeszcze obczaję ten problem i napiszę :)
    Pozdrawiam
  • #34
    Ernest S.
    Poziom 13  
    No właśnie. Dla Twojego zastosowania musisz sterować plusem, bo minus jest na stałe podłączony z ramy. Ale jak chcesz na bipolarnych zrobić ten układ (tak jak oryginalnie), to musisz je i tak zamienić na większej mocy. A tranzystory z rodziny IRF to przypominam, nie są bipolarne, ale MOSFET, a tu nie ma mowy o PNP i NPN ;)
    Zastosuj jakiegoś IRF'a, byle był to MOSFET-P i podłącz go odpowiednio dla niego.

    Pozdrawiam
  • #35
    lancellot
    Poziom 13  
    Przerywacz już działa. Ruszył od razu po zmontowaniu.
    Zastosowałem 2x IRF9540,oraz stabilizator do zasilania scalaka.
    częstotliwość ustawiłem opornikiem 47k.
    Podoba mi się układ, bo nie ważne czy żarówka 5 czy 45W mruga z tą samą częstością.
    Zastosowałem małe radiatorki do tranz, ale chyba niepotrzebnie.
    Praktycznie wcale się nie grzeje.(obciążenie 26W przez 15min)
    Co ciekawe, do 4V nie pobiera prądu wcale a powyżej 9 przestaje pulsować i świeci ciągle.
    W zasadzie u mnie ma pracować od 6 do 7,5V więc jest OK.
    Pozdrawiam i dzięki
    Krzysztof
    (foto tel. kom.)

    Przerywacz do kierunków - motocykl na 6V
  • e-miernikie-mierniki
  • #36
    Ernest S.
    Poziom 13  
    No to gratuluję ;) Oby układ służył jak najdłużej :)
    Ja teraz swój stary przerywacz wystawiam na allegro ;)

    Pozdrawiam
    Ernest S.
  • #37
    emeryt2
    Poziom 42  
    Jeżeli,nie wyrzućiłeś R3 i R5 to przy większym napięciu polaryzują one bramki napięciem otwarcia i masz świecenie ciągłe.
  • #38
    Ernest S.
    Poziom 13  
    No ja nie wiem jak kolega lancellot, ale ja wyrzuciłem wszystkie 3, tzn. R3, R4 i R5 i świeci bardzo dobrze. Ale skoro działa mu jak należy, to chyba zrobił to samo. Zresztą na jego płytce widać tylko jeden rezystor, więc to już wygląda zupełnie dobrze.
  • #39
    lancellot
    Poziom 13  
    Wyrzyciłem R3 i R5, R4 też.
    Właśnie nie wiem co polaryzuje mi tranzystory, w zasadzie nie wiem czy dobrze je podłączyłem, ale skoro działa to nie będę się zagłębiał.
    W zasadzie mógłbym odłączyć bramki i sprawdzić czy bez polaryzacji
    też będą przewodzić.
    Testowałem na 3czerwonych diodach połączonych szeregowo jak i na 60W żarówce, działa jak marzenie.
    Zastosowałem p-mosfet (irf9540)według aplikacji na bramkę ma dostać napięcie ujemne, u mnie dostaje +2 i działa.
    Przerywacz do kierunków - motocykl na 6V
    Jeśli będę robił taki układ na 12V(mało prawdopodobne) wówczas pomyślę.
    Oto chemat mojego.
    Przerywacz do kierunków - motocykl na 6V
    Pozdrawiam
    Krzysiek
  • #40
    Ernest S.
    Poziom 13  
    No i bardzo ładnie. Ja właśnie o takim rozwiązaniu mówiłem. Z tym, że pominąłbym ten stabilizator 7805, a dał tylko duży elektrolit na wejściu. Stabilizator i tak spełnia swoją rolę tylko przy napięciu o 1,5 [V] większym (w tym przypadku byłoby od 6,5 [V]), a dla układu 555 napięcie i tak nie gra większej roli, bo ma duży zakres tego napięcia zasilającego (od chyba 5 do 18 [V]), także elektrolit na filtrowanie i "prostowanie" napięcia wejściowego i starczy ;)
    A odnośnie tego 6,5 [V], to chyba rzadko dostaniesz tak duże napięcie w czasie normalnej eksploatacji (włączone oświetlenie i przy tak małej prądnicy spadek napięcia już odpowiedni). Najwyżej daj jakiegoś elektrolita zaraz przed tym 7805, to wtedy napewno będzie grał zawsze jak powinien ;)
  • #41
    lancellot
    Poziom 13  
    Masz całkowitą rację;
    Czytałem Twoje posty o ew. zakłócaniu od silnika i włożyłem elektrolit po diodach ale zapomniałem narysować ;)
    Co do stabilizatora: włożyłem go montując układ a po uruchommieniu
    widzę, że ładnie to mruga (6-8V). Pomyślałem, że go wyrzucę bo może to on powoduje brak mrugania przy 12V.
    Niestety po wyrzuceniu stab przestało mrugać wcale.
    Więc zmontowałem jak poprzednio.
    Przetestowałem układ pod żarówką reflektorową przez kilka minut.
    Tranz ledwo ciepły. (40st.C)
    Myślę, że będzie w miarę bezawaryjny.

    Co do napięcia, robiłem pomiary ( gdy jeszcze regler był w pełni sprawny) i lekko na światłach jest 7V. ( żarówki 40/45W + 4W + 5W)
    (instalacja na kablach o średnicy 1,5mm, po izolacji 3mm)
    Teraz niestety ledwo oscyluje w granicach 6V. Następny temat może z tego urosnąć. He, he... ;)
    Pozdrawiam
    Krzysztof
  • #42
    Bybelou
    Poziom 10  
    a mozna dostac taki gotowy ostateczny schemat?? do led i zarowek? uniwersalny taki? nie wazne czy sterowane po plusie czy minusie ;)
  • #43
    Ernest S.
    Poziom 13  
    Ależ oczywiście że można ;) A nawet już dostałeś :) Krzysztof zaprezentował ostateczny schemat dla sterowania plusem (raczej dla ogólnego zastosowania, ponieważ większość motorów ma minus na masie), a mój schemat jest dla sterowania minusem. Diody możesz zastosować w obu przypadkach, pamiętając tylko o polaryzacji.
    Ale oczywiście wiesz, że za oświetlenie na diodach, a bez homologacji, to mandacik się należy? :D Jak złapią, to płacisz ;)

    Ernest
  • #44
    Bybelou
    Poziom 10  
    aa.. a on taki duzy jakis.. ;))
    ja dzisiaj sie bawilem pierwszy raz.. no i zrobilem cos na schemat tego:
    Przerywacz do kierunków - motocykl na 6V
    pozamieniane:
    R1 to 300r
    BDX34 to BDX54C
    BC308 to C557B

    w sklepie takie czesci mi dali.
    uklad dla testow zrobiony na pajaku. i teraz mam pytanie, dlaczego jak podlacze przez miernik z opcja sprawdzania polaryzacji diod to mryga, a przez baterie i zasilacze to sie swieci stalym pradem? ;/
  • #45
    Ernest S.
    Poziom 13  
    Tak Ci się tylko zdaje, że duży, bo w rzeczywistości, jest to bardzo prosty i niezawodny układ.
    Co do tego Twojego, to nawet nie chce mi się myśleć nad nim, bo sam próbowałem zmontować podobny i inny też, ale żaden nie działał. Poza tym, do tego Twojego i tak trzeba by prawdopodobnie dołożyć dodatkowy tranzystor mocy, żebyś mógł sterować mocnymi żarówkami bądź diodami.
    Szczerze polecam Ci: odłóż na bok ten Twój schemat i poprostu złóż jeden z tych dwóch, już opracowanych. Gwarancja niezawodnego działania za pierwszym razem, pod warunkiem poprawnego złożenia.
  • #46
    Bybelou
    Poziom 10  
    Oki, sie zrobi jak mowisz :)
    A moglbys opisac mi, ktora czesc ma jaka wartosc? ;)
    Nie ma tego nigdzie opisanego, albo ja z rana jakis taki slepy..
    wiesz moze, czy ten przerywacz spisal by sie, gdyby byl przez caly czas zalaczony w obwodzie? :>
    mysle o tym, ze przerywacz podlaczony jest do ukladu i dopiero z niego puszczony prad przerywany wysylam na kierunek? bym ominal kilka elementow na plytce i plataniny kabli w motorku :)

    o plytke juz wstyd prosic, jakos moze sobie poradze.. wkoncu kiedys lutownica mnie nie parzyla,
    pozdrawiam :)
  • #47
    lancellot
    Poziom 13  
    Powtórzę jeszcze raz.
    Zależy który musisz wykonać.
    Kolega Ernest wykonał przerywacz do sterowania "minusem",
    czyli musisz mieć z każdej lampy kierunkowskazu pociągnięte dwa przewody.
    Mój schemat ( niestety 2 tranzystory - jeden na stronę) steruje plusem
    Czyli z lampy kierunkowskazu wychodzi jeden przewód a drugi biegun żarówki do masy.
    Schematy opierają się na kicie NE043. Tam znajdziesz wartości elementów.
    Resztę modyfikacji zawiera ten wątek.

    Pozdrawiam
    Krzysztof
  • #48
    Bybelou
    Poziom 10  
    Przerywacz do kierunków - motocykl na 6V

    myslalem o tym Twoim zmodyfikowanym.
    ewentualnie ktora bylaby tansza wersja?

    nad sterowaniem nie zalezy mi moze byc po plusie i po minusie, to sobie zrobie.

    zastanawialem sie tylko, czy przerywacz moze chodzic "na sucho" czy musi dzialac tylko w momencie zalaczenia kierunku. :)
    aa. i jesli chcialbym sterowac dlugoscia swiecenia jak i przerwy, to co musial bym zmienic?

    pozdrawiam
    Kamil
  • #49
    lancellot
    Poziom 13  
    W zasadzie te tranzystory są tanie ok 3zł.
    Za całość z płytką standardową coś ok 15zł.
    Jeśli chcesz zrobić mój, to schemat masz.
    Dlaczego sądzisz, że on chodzi na sucho?
    Jest przecież przełącznik ( wyprowadzenia 1i2) (ten na kierownicy),
    który załącza zasilanie żarówek i układu przerywacza.
    Jeśli jest w pozycji środkowej żaden prąd nie płynie!
    Przeanalizuj schemat.
    Częstotliwość mrugania zmieniasz wartością R 47k.
    Przeczytaj cały wątek! Na jego podstawie zbudujesz układ.
    Pozdrawiam
    Krzysztof
  • #50
    Bybelou
    Poziom 10  
    nie nie nie.. schemat rozumiem, nawet zrozumialem zasade dzialania przerywacza elektronicznego... ;)

    analizowalem zasade dzialania instalacji w simsonie, gdzie przerywacz zalacza sie w momencie gdy dostanie prad. jest wpiety w uklad szeregowo. ten natomiast rownolegle dlatego to moje pytanie.

    dzis chcialem zlozyc silnik do konca, ale lozysko zle mi dali. elektronika rusza zaraz po silniczku. ale relacje postaram sie zdac :)
  • #51
    lancellot
    Poziom 13  
    Trochę inaczej się go podłącza, ale część "wykonawcza" (mosfety) są "szeregowo" z żarówkami.
    Pozdrawiam
    Krzysztof
  • #52
    Ernest S.
    Poziom 13  
    Tak jak kolega Krzysztof mówi: Właściwie ten układ jest szeregowym, z tą różnicą, że trzeba mu jeszcze podać masę. A do tego wystarczy przykręcić obudowę (jeżeli zrobisz sobie metalową) do ramy wehikułu i to wszystko.

    Mam za to pytanie do kolegi Krzysztofa: Jak Tobie działa Twój przerywacz? Wszystko OK? Bo u mnie na tych żarówkach (łącznie 20 W na stronę) czasami jakby chciał a nie mógł. Jakby prądnica / akumulator nie dawały rady.

    Pozdrawiam

    P.S.
    Nie masz czasami na stanie jakiejś sprawnej cewki zapłonowej? :/ Moja jest padnięta i mam iskrę jakby jej nie było :/ A w sklepie przeszło 50 zł kosztuje :/
  • #53
    tos18
    Poziom 39  
    https://obrazki.elektroda.pl/32_1185049903.jpg

    Tranzystor wykonawczy irfz44

    Układ nie potrzebuje masy i poprawnie pracuje od 5V
    Poprawne wysterowanie tranzystora wykonawczego (10V)zapewnia powielacz napięcia.Oparty na przerywaczu opisanym kiedyś w praktycznym elektroniku
  • #54
    lancellot
    Poziom 13  
    Ernest S. napisał:

    Mam za to pytanie do kolegi Krzysztofa: Jak Tobie działa Twój przerywacz? Wszystko OK?
    Bo u mnie na tych żarówkach (łącznie 20 W na stronę) czasami jakby chciał a nie mógł.
    Jakby prądnica / akumulator nie dawały rady.:/


    Działa raczej prawidłowo, Jeśli włączone światła i zgaszony silnik to mrugają
    ale nie tak jasno jak przy zapalonym, to normalne. Zmiany częstości nie ma.
    Sprawdź ładowanie u siebie, powinno być ponad 7V.

    Pozdrawiam
    Krzysiek
    Ernest S. napisał:

    P.S.
    Nie masz czasami na stanie jakiejś sprawnej cewki zapłonowej? :/
    Moja jest padnięta i mam iskrę jakby jej nie było :/
    A w sklepie przeszło 50 zł kosztuje :/

    Chętnie bym pomógł, mam nawet jakieś ale stare to i nie wiem czy działają. Od jawy chyba.
    Może spróbuj kupić cewkę od ogara200 ( czeski silnik jawki)
    Ona jest na 8V i w zasadzie obsługuje te same świece. Powinna podejść nawet wygląda tak samo.
    Kiedyś robiłem bateryjny zapłon w jawce i działało.

    Dodano po 8 [minuty]:

    tos18 napisał:

    Układ nie potrzebuje masy i poprawnie pracuje od 5V

    ? Może jednak potrzebuje aby zadziałać...
    Nota bene: jest możliwe zbudowanie przerywacza elektronicznego, który pracowałby szeregowo jak tradycyjny bez podania masy?
    tos18 napisał:

    Poprawne wysterowanie tranzystora wykonawczego (10V)zapewnia powielacz napięcia.
    Oparty na przerywaczu opisanym kiedyś w praktycznym elektroniku

    Trochę skomplikowany układ, chyba zupełnie niepotrzebnie.
    Powielacz itd.
    Pozdrawiam
    Krzysztof
  • #55
    tos18
    Poziom 39  
    Może jednak potrzebnie
    Proszę zerknąć na notę katalogową tranzystora końcowego http://www.elenota.pl/d.php?pid=24060&pdf=irf9540 widać tam że Rdson = 0.20 Ω tranzystor osiąga dopiero przy Ugs=10V czyli niższe napięcie Ugs to większe straty na tranzystorze.Proszę również zauważyć że zimne włukno żarówki ma mniejsza rezystancję niż ciepłe stąd wiekszy prąd w obwodzie.
  • #56
    lancellot
    Poziom 13  
    Widać, że kolega ma wykształcenie elektroniczne, czego mi brak.
    Jestem samoukiem i rozumiem tylko niektóre parametry tranz.
    Np. mac max, max napięcie max częstotliwość, Jeszcze tylko odróżniam w którą stronę przewodzi.
    W tym układzie chodzi o to aby tranz. był tani, wytrzymał prąd i się nie grzał ( nie tracił cennych watów)
    Wybrałem taki tranzystor i bez żadnych prób układ działa.
    Wystarczy go skopiować i włożyć do motorka.
    Jeśli są lepsze tranz do tego celu, proszę je stosować.

    W poprzednim wątku zapomniałem dodać, iż konieczne jest zastosowanie
    w układzie zapłonowym opornika odkłócającego.( np kapturek samochodowy 5kOhm)
    Bez niego przerywacz mruga jak popadnie.

    Pozdrawiam
    Krzysztof
  • #57
    tos18
    Poziom 39  
    Adnośnie układów nie potrzebującycyh masy. układ opisywany przez kolegów również da sie w ten sposób zasilać.Jeśli jest kolega zainteresowany i chce poeksperymentować jestem do dyspozycji. Co do mrugania "jak by chciał a nie mógł" to właśnie efekt zbyt małego Ugs - tranzystor zachowuje sie jak regulowany opornik tyle że jego rezystancja nie spada do katalogowego 0.20Ω.
    Problem ciągłego świecenia przy 12v :
    napiecie Ugs przekracza 4V w momencie gdy tranzystor ma być zatkany a składa sie na nie spadek na diodzie + spadek na stabilizatorze (między wejściem a wyjściem) który bedzie tym wiekszy im wyższe będzie napięcie zasilania.Na schemacie brakuje mi jeszcze kondensatorów :filtrującego zasilanie ok100µF/16V wpiętego za diodami oraz przeciwzakłuceniowego 100nF ceramicznego wpietego jak najbliżej między nogami 1 i 8 układu scalonego.

    Na koniec dodam że układ zaprezentowany przezemnie jeździ w simsonku i nie jest nigdzie podłaczony do masy.
    pozdrawiam
    tos18
  • #58
    lancellot
    Poziom 13  
    Czyli Twój przerywacz pracuje szeregowo jak tradycyjny. Więc tak można.
    Zatem jest najlepszy z dotychczas prezentowanych.
    Napisz jeszcze czy poprawnie pracuje na 6 i 12v i czy moc żarówki wpływa na jego pracę.
    Jaki jest koszt wykonania i skąd pochodzi schemat.
    Pozdrawiam
    Krzysztof
  • #59
    tos18
    Poziom 39  
    Poniżej poprawiony schemat przerywacza
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=260154
    jak pisałem układ pracuje od 5V do 16V
    częstotliwość migania ustalają elementy R3R4C6 i nie zależy od napięcia zasilania ani od obciążenia. Na stole układ testowany z dwoma żarówkami halogenowymi 12V 20W(cięższe warunki pracy niż z tradycyjnymi) połączonymi równolegle i z tranzystorem BUZ11 - tranzystor wymagał niewielkiego radiatorka stąd wymiana na IRFZ44.Całość zamontowano w obudowie wysokiego przekaźnika samochodowego. obecnie od 2 mcy jeździ w simsonku kolegi.
    Co do kosztów nie mogę sie wypowiedzieć bo elementy miałem z odzysku
    polecam katalog http://www.tme.pl/katalog/index.phtml są tam informacje o cenach elementów.
    Schemat jest zmodyfikowanym układem zamieszczonym kiedyś w praktycznym elektroniku.
  • #60
    cinek89
    Poziom 10  
    a jak zachowuje sie przy wysokich zakluceniach zwiazanych z iskra w motorze?
    zlozylem nastepujacy przerywacz: https://obrazki.elektroda.pl/38_1180999100.gif
    wszystko dziala poprawnie dopuki nie zblize ukladu do odpalononego simsona :/ dodam ze akumulator nie ma nic w spolnego z ladowaniem bo odlaczylem go wogole od motoru. Zamiast zarowki dalem przekaznik, tranzystory jakich uzylem to BC 237. Da sie cos zrobic?