Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pytanie laika o czujnik podcisnienia

Peter_KTP 29 Sie 2002 23:15 5892 13
  • #1 29 Sie 2002 23:15
    Peter_KTP
    Poziom 2  

    Witam,
    na wstepie chcialem zaznaczyc, ze z elektronika mam niezbyt wiele wspolnego i jestem malo zorientowany w tym temacie, dlatego prosze o ewentualne wybaczenie malo fachowej terminologii.
    Sprawa wyglada tak:
    Mam autko Renault Clio II 1.6 8V, niedawno udalo mi sie w nim skonstruowac system wtrysku podtlenku azotu. Jednakze narazie nie chce go uzywac, poniewaz potrzebuje zwiekszyc dawke paliwa, aby nie wystepowalo zjawisko spalania stukowego z powodu zbyt ubogiej mieszanki.
    Glownym elementem odpowiadajacym za ilosc dawkowanego paliwa jest czujnik cisnienia zasysanego powietrza. Podaje on informacje o ilosci powietrza do komputera sterujacego wtryskiem, a ten odpowiednio dawkuje paliwo. Przygladajac sie konstrukcji amerykanskich urzadzen do strojenia map paliwowych wpadlem na pomysl jak mozna oszukac czujnik cisnienia. Jest on zbudowany nastepujaco: Od kolektora ssacego prowadzi do niego gumowy wezyk podcisnienia, ktory podaje informacje do czujnika piezoelektrycznego wlasnie o cisnieniu w kolektorze. Do calego urzadzonka prowadza 3 przewody:masa,+5V,przewod z sygnalem do komputera wtryskowego. Sygnal stanowi napiecie od 2,5 do 4,7V, wprost proporcjonalne do ilosci zasynanego powietrza. Teraz co chce zrobic ja: zamierzam polaczyc +5V z przewodem sygnalowym, a pomiedzy nimi umiescic cos, co bedzie pozwalalo na zmiane napiecia. Teraz moje finalowe pytanie co to ma byc: potencjometr, jakis rezystor zmienny, czym sie reguluje napiecie? Moze jest to banalne pytanie, ale jak juz wspomnialem jestem w tej dziedzinie laikiem. Z gory dziekuje za pomoc.

    0 13
  • Sklep HeluKabel
  • #2 30 Sie 2002 00:59
    Peter_KTP
    Poziom 2  

    OK. Juz wiem ze rezystor zmienny i potencjometr to to samo i ze sluzy do regulacji napiecia. A teraz czy ktos moze mi powiedziec, co on powinien miec za parametry???

    0
  • #3 30 Sie 2002 00:59
    preatorius
    Poziom 12  

    Witam

    Zobacz aplikację układu LM317. Myślę że o to chodzi.
    Zakładając ,że impedancja (tutaj napięcie stałe więc rezystancja) wejściowa układu pomiarowego jest wysoka można zastosować zwykły potencjometr łącząc ślizgacz potencjometru z wejściem układu pomiarowego. Proponuję wartość nie mniejszą niż 5kohm. Będzie to po prostu dzielnik napięcia. Jeśli połączysz szeregowo dwa rezystory np. 2.5kohm to wartość tak otrzymanej rezystancji wyniesie 5kohm. Teraz łącząc tak otrzymany rezystor między +5V i masę otrzymasz między masą i miejscem połączenia rezystorów napięcie 2.5V. To miejsce połączenia rezystorów to właśnie ślizgacz potencjometru - zmieniając wartości rezystancji rezystorów czyli położenie ślizgacza zmienisz napięcie na ślizgaczu potencjometru. Niestety rezystancja wyjściowa tak otrzymanego źródła będzie zależała od położenia ślizgacza potencjometru. Szczegółówe zrozumienie problemu wymaga znajomości podstaw elektroniki. Mam nadzieję że wiesz co robisz modyfikując układ fabryczny.

    Pozdrawiam

    0
  • #4 30 Sie 2002 08:36
    uaz
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Sądzę, że trzeba będzie zastosować na lini sygnałowej wzmacniacz o regulowanym wzmocnieniu. Jego "normalne wzmocnienie" będzie wynosiło 1, a kiedy będziesz wtryskiwał powinno się zmieniać na np. 08 ( lub 1,2). Moim zdaniem samo podanie napięcia stałego nie rozwiąże problemu, bo przeciesz po podaniu podtlenku silnik przyspiesza i zwiększa się ilość zasysanego powuietrza i.t.d. Taki wzmacniacz można wykonać na dowolnym wzmacniaczu operacyjnym. Jeżeli napięcie miało by być pomniejszone, to sygnał z czujnika można podzielić na dzielniku rezystancyjnym i wyjście dać do komputera, a przełącznikiem blokować dzielnik, kiedy jest normalna jazda. Moje rozważania są słuszne tylko dla liniowej pracy czujnika, ale układ raczej nie pracuje liniowo, skoro jak piszesz sygnał nie spada poniżej 2,5 V.

    Ponadto czy jesteś pewien, że nie masz przepływomierza na przewodzie dolotowym powietrza ?

    0
  • #5 30 Sie 2002 11:47
    preatorius
    Poziom 12  

    Witam

    Uaz ma rację z tym wzm op. -może jako wtórnik na wyjściu dzielnika.
    Rezystancja potencjiometru w przypadku czujnika firmy Delco w Polonezie musiałaby być większa od 50kohm - wartość obciążenia z danych katalogowych. Dobrze byłoby znać parametry czujnika stosowanego u Ciebie.

    Uważaj przy takich przeróbkach samochodu -pewne elementy i ich awaryjność mogą decydować o TWOIM ŻYCIU jeśli na przykład "padną" w czasie wyprzedzania... . Sugeruję solidny montaż i brak fuszerek... .

    Dodaję coś na temat przetworników ciśnienie/napięcie w załączniku.

    Pozdrawiam

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #6 09 Wrz 2002 00:36
    j.vit
    Poziom 19  

    potencjometr w polonezie jest solidny choć też pada, a po zmianie ciśnienia w kolektorze dolotowym kumpel dmuchał tam tlen i obroty rosły lawinowo
    a wszelkie tuningi nie wychodzą nazdrowie silnika
    Witek

    0
  • #7 10 Wrz 2002 17:53
    Marku
    Poziom 11  

    Witam
    Mam pewne obawy co do skuteczności takich zabiegów ponieważ
    komputer sterujący wtryskiem zorientuje się że jest oszukiwany a po czasie na pewno to nastąpi
    , zignoruje sygnał z czujnika i będzie dawkował paliwo z mapy pamięci.
    Nie znam zasady wtrysku podtlenku ale im nowszy system wtrysku paliwa tym trudniej
    będzie go oszukać.
    I jeszcze jedna sprawa zwiększona dawka paliwa zniszczy katalizator

    0
  • #8 22 Wrz 2002 08:48
    Wojtek27
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A co z sondą lambda?
    Wiadomo że po zwiększeniu dawki paliwa komputer na podstawie sygnałów z lambdy będzie dążył do zmiany mieszanki na taką aby emisja spalin była w normie, tj wg komputera.

    0
  • #9 22 Wrz 2002 09:04
    MikeC
    Poziom 21  

    Cześc Wojtek ma racje a co z innymi czujnikami ????.Jeżeli komputer stwierdzi że informacje od czujnika podcisnienia są błedne to przejdzie w tryb awaryjny i nici z twojego planu (po to własnie jest autodiagnostyka systemu) .Masz jeszcze problem z czujnikiem położenia przepustnicy bo na 100% tam taki jest (ewe przeplywonierz powietrza o ile jest a to jeden z najważniejszych czujników systemu) .Prawdopodobnie (a wiem że tak niektórzy robili do odpalania samochodów ze zmienionymi fazami rozrządu) musisz oszukać czujnik temperatury silnika (ewe jeszcze czujnik temp. zasysanego powietrza ) , po zaniżeniu faktycznej informacji o temperatusze silnik dostaje większą dawke paliwa (tak samo jak przy odpalaniu zimnego silnika).No i jeszcze jedno jeżeli w twoim samochodze jest czujnik spalania stukowego to musisz nieżle ustawić wszystkie parametry żeby komputer nie przeszedł w awarie a poza tym jeżeli temp spalania będzie nieodpowiednia to przetopisz katalizator a to wbrew pozorom idze zrobić bardzo szybko.

    0
  • #10 22 Wrz 2002 09:32
    mgim
    Poziom 29  

    Bez ingerencji w komputer samochodu chyba TO Ci się nie uda.

    0
  • #11 23 Wrz 2002 13:07
    widaw
    Poziom 17  

    Jest on zbudowany nastepujaco: Od kolektora ssacego prowadzi do niego gumowy wezyk podcisnienia, ktory podaje informacje do czujnika piezoelektrycznego wlasnie o cisnieniu w kolektorze. Do calego urzadzonka prowadza 3 przewody:masa,+5V,przewod z sygnalem do komputera wtryskowego. Sygnal stanowi napiecie od 2,5 do 4,7V, wprost proporcjonalne do ilosci zasynanego powietrza. Teraz co chce zrobic ja: zamierzam polaczyc +5V z przewodem sygnalowym, a pomiedzy nimi umiescic cos, co bedzie pozwalalo na zmiane napiecia. Teraz moje finalowe pytanie co to ma byc: potencjometr, jakis rezystor zmienny, czym sie reguluje napiecie? Moze jest to banalne pytanie, ale jak juz wspomnialem jestem w tej dziedzinie laikiem. Z gory dziekuje za pomoc.

    Czujnik cisninia to nie najlepszy pomysł. Bardzo szybko może się okazać że wyskoczysz poniżej wskazan zaprogramowanych w kompie i pojawi sie błąd krytyczny (funkacja serwisowa).
    Zwykle dokonuje się tego czujnikiem temperatury. Potrzebny mały włącznik w kabinie i zmiana rezystancji czujnika. Komp poda większą dawkę paliwa tak jak dla zimnego silnika i skoryguje odpowiednio parametry zapłonu. Jedyne niebezpieczeństwo tego rozwiązania tkwi w wentylatorze chłodnicy.Niektóre marki mają tylko jeden czujnik temp do sterowania kompem i wentylatorem, więc to muszisz sprawdzić. W przypadku jednego czujnika możesz przegrzać silnik.

    0
  • #12 23 Wrz 2002 21:33
    uaz
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A ja mam jeszcze jeden pomysł:

    Zamiast wtryskiwacze - emulator
    Zamiast - lambdy emulator

    a wtryskiwacze zasilać przez ala monowibratory - układ oparty choćby na stałej RC, przedłużający o ileś % czas otwarcia wtryskiwacz, sterowany sygnałem dawanym na emulator - trochę zawiłe, ale powinno się udać.


    Pozdrawiam

    0
  • #13 24 Lut 2003 20:05
    pgoral
    Poziom 25  

    I to jest dobra mysl - bo jak sadze tego tuningu ma tche byc - wiec
    nie chodzi o male wzbogacenie - tak jak przy czujniku temp,
    a takie powazne - np. o 30%, 50%.... jak sie dobrze dobierze to bedzie oki...
    o ile bedziesz dodawal stala ilosc gazu wzgledem powietrza....

    a jezeli nie - to moze wygodniej dodatkowy wtryskiwacz - gaz i tak dajesz
    jak pzrepustnica zupelnie otwarta... wiec tylko w zaleznosci od tego wlaczony czy nie - stala czestotliwoscia go zasilasz.

    0
  • #14 25 Lut 2003 09:44
    modek
    Poziom 11  

    MikeC napisał:
    Cześc Wojtek ma racje a co z innymi czujnikami ????.Jeżeli komputer stwierdzi że informacje od czujnika podcisnienia są błedne to przejdzie w tryb awaryjny i nici z twojego planu (po to własnie jest autodiagnostyka systemu) .Masz jeszcze problem z czujnikiem położenia przepustnicy bo na 100% tam taki jest (ewe przeplywonierz powietrza o ile jest a to jeden z najważniejszych czujników systemu) .Prawdopodobnie (a wiem że tak niektórzy robili do odpalania samochodów ze zmienionymi fazami rozrządu) musisz oszukać czujnik temperatury silnika (ewe jeszcze czujnik temp. zasysanego powietrza ) , po zaniżeniu faktycznej informacji o temperatusze silnik dostaje większą dawke paliwa (tak samo jak przy odpalaniu zimnego silnika).No i jeszcze jedno jeżeli w twoim samochodze jest czujnik spalania stukowego to musisz nieżle ustawić wszystkie parametry żeby komputer nie przeszedł w awarie a poza tym jeżeli temp spalania będzie nieodpowiednia to przetopisz katalizator a to wbrew pozorom idze zrobić bardzo szybko.
    Właśnie dlatego,oraz zwielu innych również przytoczonych tu powodów,stosuje się tzw.mokre systemy(Ty próbujesz uruchomić suchy).Jeśli uda Ci się naprawde DOBRZE rozwiązać ten problem ,to staniesz się BARDZO POWAŻNĄ KONKURENCJĄ dla Grabowskiego.

    0
  Szukaj w 5mln produktów