Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Spawanie aluminium TIG zakup spawarki AC/DC

tachowp 07 Jun 2007 19:26 145360 70
Renex
  • #31
    romoo
    User under supervision
    Mam pytanie do fachowców czy MIG aluminium musi posiadać prąd przemienny czy stały i jesli tak to jakiej polaryzacji.
  • Renex
  • #32
    glimanski
    Level 2  
    Witam

    Spawanie aluminium a szczególnie cienkich elementów jest dość kłopotliwe. Prawdą jest, iż metoda TIG jest najbardziej "pewną" - daje pewność dobrego przetopu - musimy jednak oprzeć się na urządzeniu AC/DC. Należy również zwrócić uwagę na czystość argonu, który zastosujemy jako gaz osłonowy. Materiał dodatkowy powinien być z tego samego rodzaju stopu aluminium - czyli w tym wypadku (AlMn 4,5 lub AlMg5).
    Spawanie półautomatyczne (czyli potocznie migomatem :) ) jest również możliwe,ale... praktycznie nie ma opcji by wykonać je na tak cienkich elementach urządzeniem z "castoramy" - tutaj w rachubę wchodzą urządzenia z podwójn ym pulsem i to nie wszystkie.. bardzo ważna w tym przypadku jest stabilna praca źródła czyli najlepiej byłoby wybrać urządzenie ze źródłem inwertorowym.. Niestety muszę wspomnieć że taka przyjemność to koszt przekraczający 30tys PLN.

    Przezbrojenie spawarki na aluminium to nie jakieś tam czary a wyłącznie zmiana wkładu spiralnego z uchwytu na wkład teflonowy - należy zwrócić uwagę na długość uchwytu - góra 3 m!!! w innym przypadku polecam zastosowanie uchwytu z systemem push-pull (dodatkowy system podawania drutu), należy wymienić rolki podające na U - rowkowe (do zwykłej stali, nierdzewki itd stosuje się V rowkowe), zalecane jest również posłużenie się końcówką prądową z zakończeniem cyrkonowym (dłuższa trwałość).

    Dodano po 3 [minuty]:

    romoo wrote:
    Mam pytanie do fachowców czy MIG aluminium musi posiadać prąd przemienny czy stały i jesli tak to jakiej polaryzacji.


    aluminium spawamy z +

    przy profesjonalnym podejściu używamy podwójnego pulsu i stosujemy HOT START na urządzeniach prądu stałego
  • Renex
  • #33
    romoo
    User under supervision
    glimanski --
    Mam podajnik dla drutu alu i niestety długią rękojeść bo krótka 2m ma spalony przewód prądowy a na długiej zagina drut na podajniku.
    A co masz na mysli pisząc podwójny plus???
  • #34
    glimanski
    Level 2  
    Podwójny puls to funkcja urządzenia stosowana np. do spawania aluminium (tzw puls w pulsie ) - występuje w urządzeniach najbardziej rozwiniętych

    Dodano po 2 [minuty]:

    romoo wrote:
    glimanski --
    Mam podajnik dla drutu alu i niestety długią rękojeść bo krótka 2m ma spalony przewód prądowy a na długiej zagina drut na podajniku.
    A co masz na mysli pisząc podwójny plus???


    sprawdź rolki i docisk na hamulcu, n ie może być zbyt duży bo zniekształcenie przekroju drutu może powodować palenie się drutu w końcówce i oczywiście brak możliwości jego przejścia przez spiralę (teflon)
  • #35
    marcin200
    Level 2  
    no witam ja mam ta spawarke i nie moge narzekac na spawanie al idzie jakta lala kwestia wyregulowania

    Dodano po 3 [minuty]:

    a sory mam magnum thf220 ac/dc
  • #36
    kaaktus
    Level 13  
    Właśnie miałem okazje spawać moim Shermanem (200AC/DC inwertor) rurki od klimy i nawet ładnie poszło :D dla pewności obleciałem dwa razy
    A najgorsze co spawałem to błotniki Alu z Landrowera konserwacja farba trudno oczyścić, piaskować mi się nie chciało więc dawałem grube spawy które później ścinałem. Ku mojemu zdziwieniu spawy nawet ładnie się oczyszczały w trakcie spawania, nie było żadnych pęcherzy więc i tanimi spawarkami da się dobrze spawać . Moim zdaniem problem to umiejętności spawacza, już ktoś płakał że ma kemppi za 20 000zł i nie da się spawać Alu
  • #37
    Staszek24
    Level 1  
    witam wszystkich!!! ludziska powiedzcie mi o ile mozecie ;) jak mam pospawac mise olejowa aluminiowa??? jikimi parametrami itp!!! mam spawarke Magnum 200 !!! dokladnie chodzi mi o szczelnosc!!!!! czym odtluscic itd!!! pozdrowionka
  • #38
    kaaktus
    Level 13  
    Pewnie chodzi o BMW :D
    Dokładnie oczyścić i wymyć rozpuszczalnikiem, wstępnie rozgrzać palnikiem Tiga , parametry to trudna sprawa bo zależy od wyczucia spawarki gaz minimum 8l na min, balans możesz dać więcej będzie topić elektrodę ale spaw jest czysty. kiedyś tak spawałem jak nie wiedziałem jak ma być :D
    Przelecisz i od środka będzie ok. tam akurat wytrzymałość nie istotna tylko szczelność a tigiem na szczelność ładnie się spawa . Generalnie powinno się spawać szybko w porównaniu od stali bo spaw staje się kruchy i pęka .Przy idealnym dobraniu parametrów dźwięk spawania jest cichy i jak by miękki wyraźnie to słychać i widać, ale do tego sam dopiero dochodzę :D
  • #39
    tomoff
    Level 10  
    kaaktus masz tego shermana ?? bo sie zastanawiam nad tym chinczykiem, a spawales cos grubszego z aluminium a jak tak czy dlugo chodzi mi o to czy da sie troche to przydusic do pracy czy tylko do punktowego spawania a moze ktos inny ma kontakt z tym pieknym sprzetem :) i sie podzieli spostrzezeniami

    Spawanie aluminium TIG zakup spawarki AC/DC
  • #40
    kaaktus
    Level 13  
    Właśnie taki mam:D przeznaczenie niby jest do warsztatów a nie amatorskiego spawania teoretycznie, czyli powinien dać radę, jest gwarancja w Polsce (TECWELD Bytom w moim przypadku ) jak by co .

    Moc ma ładną dla testu spawałem elektrodą otulinową 3,25 na maksa 200A blachę 6 mm to aż mnie zatkało tak wtopiło że spaw był płaski :D.

    Przy TIG nie miałem potrzeby dawać więcej jak 140 a wtedy spawałem zderzak do terenówki z blachy 4mm stal i musiałem przestać dwa razy bo uchwyt był gorący . Osobiście jestem bardzo zadowolony ale nie miałem okazji katować tej spawarki

    A aluminium spawałem grube 20....30mm (elektrodą TIG 3,25) ale małe kawałki i 130 A jeszcze nie przekroczyłem

    Dla testu też spawałem puszkę po piwie 5..7A (elektrodą 1mm) a właściwie położyłem spaw na niej nawet ładnie wyszło i ładne gały zrobili ci co wiedzą wszystko bo mówili że to nie możliwe :D


    Miałem awarię przerwał się przewód dwużyłowy załączający spawanie w uchwycie, ale wymieniłem sam, bo szkoda mi było czasu na wysyłanie koszt 8 zł
  • #41
    manta
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Podobne tylko żółte mam rok i jak na razie przewód sterowania jeden wentylator tak brak, problemów . Próbnie spawałem elektrodą 5 (mma) przez około 40 min w celu zmęczenia tj. uruchomienia wyłącznika ter. ale nic z tego fakt temp. otoczenia była około 14° . Spawałem alumnium 1mm ciągłym chłodnice od klimatyzacji miski olejowe kolektory dolotowe kilka głowic. Utknąłem na tematach: profil okienny i aluminiowy profil burtowy. W czasie spawania wygląda tak jakby większa część materiału to nie Al a coś innego co w kontakcie z łukiem zamienia się w szary nagar. Jeśli ktoś z tym walczył to niech podzieli się swoją opinią.
  • #42
    kaaktus
    Level 13  
    Ja nie spotkałem się jeszcze z takim przypadkiem ale pewnie w tym alu jest tyle magnezu że się już nie spawa . PA47 to chyba ostatni stop z max magnezem jeszcze ładnie spawalny stosuje się go np. na rowery wyczynowe, kiedyś jak go wyginałem to aż mnie zatkało odbijał jak stal a sztywny rewelacja niestety w kraju tylko blachy dostępne jak na dziś
    :cry:
  • #43
    tomoff
    Level 10  
    "kaaktus" "manta" napiszcie cos u ustawieniach tego sprzetu bo nie moge sobie poradzic potrzebuje spawac blache aluminiowa 1.2mm a konktertnie nadwozie samochodowe audi a2 :) komibinuje juz kilka dni i nic :( spoina z czarnymi burzynami wyglada jakby zaweglona ogólnie kicha
  • #44
    wiesiekba
    Home appliances specialist
    Dokładnie trzeba oczyszczać i odtłuszczać elementy w okolicy spoiny w innym przypadku będzie tak robić.

    W czasie spawania wygląda tak jakby większa część materiału to nie Al a coś innego co w kontakcie z łukiem zamienia się w szary nagar. Jeśli ktoś z tym walczył to niech podzieli się swoją opinią

    Manta prawdopodobnie to jest ZNAL zbyt duża zawartość cynku trzeba to spawać małym prądem mimo to będzie nagar a jak już przykryjesz spoinę aluminium to będzie dobrze spawać, uważaj bo łatwo może popłynąć.
  • #45
    tomoff
    Level 10  
    wiem ze trzeba oczyscic ale zobaczcie sami te gluty :D chyba ze ten argon wcale nie "czysty" zawsze wychodzi ten czarny nagar
  • #46
    wiesiekba
    Home appliances specialist
    Wygląda jakby to aluminium było mocno utlenione czy to ma dużo lat?
    Tak się robi jak jest stare aluminium głęboko skorodowane dajmy na to że uchwyt skrzyni samochodu osobowego znajduje się pod akumulatorem i podczas wycieku elektrolitu nie został umyty korozja postępuje głębokimi wżerami nie jesteś w stanie tego oczyścić ponieważ korozja aluminium ma jasny kolor podobny do aluminium nie jest tak wyraźnie widoczna jak na stali. Podgrzej mocno ten kawałek palnikiem od np. tlenem zobaczysz jak zacznie oddzielać się korozja.
  • #47
    tomoff
    Level 10  
    no wlasnie to są próby na nowej czystej i dodatkowo mocno przeszlifowanej blasze perforowanej juz probowalem kilkoma rodzajami spoiwa i zawsze to samo :cry:
  • #48
    prez8s
    Level 33  
    Gdzies juz pisali na tym forum, ze takie okopcenia to od mieszanki CO2 z Argonem. Ja sie nie znam na spawaniu aluminium, bo dopiero będe zaczynał z tym przygode, ale tak właśnie sądze, bo przeglądałem różne fotki wad spawów kiedyś i to może być to. Jak na czarno okopcone wszystko, to wina CO2, za dużo węgla. Moze byc tez za mały przepływ gazu.

    Zobacz na ten filmik
    http://pl.youtube.com/watch?v=4WmUFmP876o
    jak na koncu za szybko oderwał palnik to okopciło, po drodze dotknął elektrodą to też okopciło.

    Prawidłowy spaw z tiga powinien wyglądać czysto tak jakbyś to cyną polutował, zobacz: http://pl.youtube.com/watch?v=EuBlWMlXlOA


    Sciągnij sobie filmik z emule o nazwie TIG Welding Basics.avi
    ed2k://|file|TIG%20Welding%20Basics.avi|603760640|04D23CB72D414FDFFAB1FCDB81C515AD|/
    Pięknie tam jest zaprezentowane o co chodzi w tym całym spawaniu aluminium i nie tylko, prowadzący prezentuje jakie są przypadki że powstają takie brudne spoiny. Polookałem i może być to przede wszystkim:
    zły gaz,
    za mały przepływ gazu,
    zbyt wyciągnięta elektroda,
    tłusta powierzchnia,
    spawanie na wietrze,
    dotknięcie elektrodą do aluminium,
    itp...

    Swietny filmik, sciągnij sobie, tylko duzo zajmuje, jakieś 600MB, ale warto.

    W twoim przypadku to myśle że coś z gazem, albo za mało dajesz, albo zanieczyszczony jest CO2 lub czymś innym, na początek daj więcej gazu, jak będzie jeszcze gorzej to wina gazu, wówczas wymien na czysty argon.
  • #49
    wiesiekba
    Home appliances specialist
    Tak gaz może być też przyczyną.
  • #50
    tomoff
    Level 10  
    prez8s wrote:


    Sciągnij sobie filmik z emule o nazwie TIG Welding Basics.avi
    ed2k://|file|TIG%20Welding%20Basics.avi|603760640|04D23CB72D414FDFFAB1FCDB81C515AD|/


    a mozesz wrzucic go na rapida albo na jakies ftp bo takto bedzie sie tygodnie ciaglo :D jak co to moge udostepnic serwer ftp odezwij sie na PW
  • #51
    hornet20
    Level 11  
    Aluminium: oczywiscie metoda TIG
    gaz - argon, do tego prad najczesciej zmienny (nie mylic impulsowym), czyli taki w ktorym raz material jest katoda raz anoda, wtedy doczynienia mamy w jedna strone z topieniem, w drugiej z rozbijaniem tlenkow (aluminium sie pasywuje - bardzo szybko pokrywa sie sczel;na warstwa tlenku). Balans pomiedzy impulsami pradu ustawiamy w zaleznosci jak gruba elektroda dysponujemy (gdyz podczas rozbijania tlenkow elektroda bardzo sie grzeje).

    Spawac da sie nieliczna grupa stopow aluminium, nie tylko ZnAl kopci, rozne dodatki stopowe, miedzy innymi nawet nieduze dodatki cynku powoduja powstawanie osadu. Proponuje w takich wypadkach spawanie zastapic lutowaniem, daje bardzo dobre efekty niezaleznie od skladu stopu. Z tego co sie orientuje to akurat elementow karoserji ze ZnAlu sie nie robi ;)
    pozdrawiam
  • #52
    prez8s
    Level 33  
    hornet20 wrote:
    ....daje bardzo dobre efekty niezaleznie od skladu stopu. ...


    te amerykanskie spoiwo opiera sie głównie na cynku, spoina jest bardzo twarda i mocna, za twarda, ciężko obrabialna, ma inną rozszerzalność termiczną niż aluminium (tzn. nie nadaje sie np. do głowic), po przegrzaniu bardzo szybko robi sie kasza (pory) z materiału i z tego spoiwa, po prostu śliska sprawa, jakąś dziurke w baniaku można sobie tym zalutować, ale do poważnych prac sie nie bardzo nadaje, po za tym spawy zrobione tym spoiwem są pózniej niespawalne tigiem, po pobieleniu materiału już niczym innym go póżniej nie pospawasz w razie czego. Spoiwo to w dodatku jest bardzo drogie. Lutowałem nim popękany alternator i wyszło to kiepsko, bardzo kiepsko, ale nadlew śruby do łódki wyszedł nawet nawet, spawanie blaszek z radiatorów, czy puszek po piwie też sie sprawdza, ale spoiwo to po prostu nie nadaje sie do wszystkiego mimo że sprzedawcy je tak pięknie zachwalają. Tym bardziej jakbyś chciał polutować blaszki samochodowe, jak przegrzejesz, o co wcale nie trudno, to od razu wszystko popłynie, w zasadzie to to lutowanie odbywa się na krwędzi miedzy stanem ciekłym a stałym i na prawde nie wiele brakuje by wszystko spie..szyć. Tig to Tig i narazie nie wymyslono nic lepszego.
  • #53
    YureQ
    Level 17  
    ksu wrote:
    Są lepsze sposoby niż luty amerykańskie jeśli jesteś zainteresowany napisz to powiem jakie łącznie z lutowaniem zwykłą cyną


    Witam.
    Przeczytalem stary temat w ktorym piszesz jak wyzej.
    Stad moje pytanie.
    Tez prowadze warsztat ale samochodowy i rowniez sporadycznie mamy do czynienia ze spawaniem Alu.
    Czy moglbys zdradzic jaka jest twoja metoda?
    Pozdr Jurek
  • #54
    ejs
    Level 1  
    Witam
    Ja mało zajmuję się spawaniem AL i jeżeli spawam to:
    1. Spawam normalnym drutem aluminiowym z dodatkiem specjalnego proszku używam palnika na Propan Butan lub Acetylen z tlenem.
    Można spawać rożne konstrukcje profile lub przewody elektryczne np. w ziemi jak braknie na którymś kolejnym metrze po wykryciu specjalnym urządzeniem.
    Pozdrawiam
    ejs
  • #55
    Mirek 11
    Level 12  
    Witam.
    Zastanawiam się nad kupnem TIG-a Sherman lub Magnum
    Spawanie aluminium TIG zakup spawarki AC/DC
    Mam pytanie jakie parametry zmienia funkcja ARC FORCE (lewe dolne pokrętło) i czy działa tylko przy metodzie MMA czy TIG . Za pomoc bardzo dziękuję.
  • #56
    manta
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Dynamika łuku,jak masz ustawione na min. to oddalając palnik natężenie spada, jak na maks. to prąd teoretycznie, nie ulega zmianom oczywiście w pewnych granicach. Na MMA też działa chociaż nie testowałem.
  • #57
    Mirek 11
    Level 12  
    A które pokrętła/parametry mają wpływ na spawanie prądem AC.
  • #58
    manta
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Akurat wszystkie,spawanie alu jest najbardziej skomplikowane i praktycznie wszystkie regulacje wykorzystujesz.
  • #59
    gawron
    Level 12  
    Witam Kolegów

    Co sądzicie o tym (Link) urządzeniu, z wyglądu przypomina magnum i schermanna, dodatkowo wyposażone jeszcze w plazmę :) Cena dość przystepna, mozna wyrwać brutto za 3500 zł.
  • #60
    wiesiekba
    Home appliances specialist
    gawron wrote:
    Witam Kolegów

    Co sądzicie o tym (Link) urządzeniu, z wyglądu przypomina magnum i schermanna, dodatkowo wyposażone jeszcze w plazmę :) Cena dość przystepna, mozna wyrwać brutto za 3500 zł.

    Trzy w jednym tylko ta częstotliwość na prądzie zmiennym za niska do spawania aluminium na szczelność.