Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

nie zamały pobór prądu przez wzmacniacz mocy ?

Doktorekx 09 Jun 2007 21:03 2535 27
Tespol
  • #1
    Doktorekx
    Level 10  
    Witam

    Zrobiłem wzmacniacz przeciwsobny na tranzystorach, mniejsza o schemat i szczeguly nie o to chodzi w moim pytaniu.
    Powiem tak: przy obliczaniu zalozylem 5W mocy wyjsciowej ,zasilanie układu napięciem pojedynczym równym 25V, po oblcizeniu calosci przesymulowalem wzmacniacz w PSpice i jest faktycznie okolo tych 5W na wyjściu przy obiązeniu 8om.
    Na obciązeniu wsytepuje sygnał użyteczny okolo 9V i prąd o wartości okolo 1A.
    I tu tkwi moja wątpilowść ponieważ gdy mierze pobór prądu przez wzmacniacz to wychodzi jakieś 210mA prądu stałego (miernik wpięty za kondensatorem filtrującym w zasilaczu czyli między wzmacnaiczem a kondensatorem).
    Może to tendencyjne pytanie ale jak się ma pobór prądu 210mA do prądu na obciązeniu 1A ? pobiera mniej a oddaje wiecej? byc może równość mocy jest zachowana pobranej i oddanej (nieuwzględniajać sprawnosci wzmacnaicza), czyli oddaje wikeszy prąd przy mniejszym napięciu ? dobrz ekombinuje?

    pzodrawiam
  • Tespol
  • #2
    PAWEŁ74
    Level 27  
    Ja myślę że Ci miernik nie jest w stanie pokazać tego co faktycznie bierze wzm. ( zbyt wysoka częstotliwość ) albo robisz pomiar bez wysterowania bądź ze zbyt niskim wysterowaniem...
    Podłącz miernik między mostek prostowniczy i transformator oczywiście przełącz na prąd zmienny...

    Powinno wyjść bardziej realne wskazanie...
  • #3
    Doktorekx
    Level 10  
    podlaczyl bym juz dawno jesli by mój miernik mial opcje mierzenia prądu przemiennego:) a pomiar był robiony przy 1kHz ale co to ma do rzeczy? ja mierze PRĄD STAŁY.
  • #4
    ml
    Level 29  
    25 V x 0,21 A = 5,25W poboru mocy z zasilacza
    Błąd pomiaru klub niedostatecze wysterowanie wzmacniacza.
  • #5
    micho a
    Level 35  
    jeżeli to jest wzmacnuiacz klasy AB to jego sprawnośc wynosi 60-70% (im prostsze rozwiązanie tym niższa nie zawsze sie sprawdza ale z reguły)

    nie może pobierać 5.25wata mając 5wat gdzieś robisz bład pomiaru powinien pobierać koło 7wat
  • #6
    Doktorekx
    Level 10  
    okej, czyli wynika z tego że moge wzmacniacz zasilić transformatorem o napieciu 25V i prądzie 0,5A na uzwojeniu wtórnym, glownie chodzi mi o ten prad 0,5 A wystarczy z zapasem?
    rozchodzi mi sie o to ze na obciazeniu jest sygnał o wartosci 1A okolo a transformator moze byc te 0,5A z zapasem ?
  • #7
    micho a
    Level 35  
    możesz ........ to nie jest tak że skoro na obciązeniu jest 5A to musi z zasilania pobierać 5A tu chodzi o czysty rozkład mocy np wzmacniacz 100wat pobiera koło 3A a na obciązeniu jest koło 5 i to jest normalne ......wzmacniacz jest generatorem pobiera prąd stały wytwarza zmienny i tutaj nie ma prawa kirchoffa jak dla węzła
  • #8
    Doktorekx
    Level 10  
    okej dzieki za odpowiedzi, tak myslalem ale wolałem sie poradzić :) jeszcze takie pytanko jedno. Mianowicie wszedzie jak widze wzmacnaicze stereo to mają one osobne zasilacze i kazdy zasilacz jest zasilony z osobnego uzwojenia transformatora. Czy mozna by zasilic dwa kanały wzmacniacza z jednego mostka prostowniczego + kondensatora filtrujacego? lub zrobić dwa mostki prostownicze ale zasilić je z tego samego uzwojenia trnasformatora?
  • #9
    neo_dc
    Level 32  
    Można :)

    2 osobne zasilacze stosuje się w celu zmniejszenia przesłuchów i wpływu obciążenia jednego kanału na drugi.

    Robisz po prostu zasilacz z jednym mostkiem i podpinasz pod niego 2 końcówki :)

    Pozdrawiam
  • Tespol
  • #10
    Doktorekx
    Level 10  
    wiec doszedłem do tego jak z tym pradem jest.
    Symulujac układ w pspice, ta mała wartość prądu to jest rpad polaryzacji. natomista obserwując na wykresie pobór prądu ze zrodla jest on identyczny z pradem na obciązeniu, stad wniosek że jeśli na obciązeniu ma byc np 2A to trzeba zastosowac tranzsformator 2A.
    Wyszło to gdy zaprojektowalem nastepny wzmacniacz tymr azem 40W i nadal pobierał tylko 100mA !!! co jest juz smieszne:)
  • #11
    dexter_86
    Level 26  
    Z tego co przeczytałem posiadasz miernik, który nie pozwala dokonać pomiaru prądu przemiennego. Więc jakim sposobem możesz dokonać pomiaru prądu wyjściowego? Na wyjściu jest sygnał o składowej zmiennej.
  • #12
    irek2
    Level 40  
    Jesli prad wyjsciowy wzmacniacza wynosi 1A to prad zasilania wynosi wtedy dokladnie 0,32A plus staly prad pobierany przez wzmacniacz.

    I nie ma w tym nic dziwnego bo wzmacniacz na wyjsciu ma male napiecie a zasilanie ma duzo wieksze wiec warunek mocy jest spelniony i moc pobierana z zasilania jest wieksza niz moc wyjsciowa. Zaleznie od wysterowania wzmacniacza uzyskuje sie sprawnosc od 0% do maks 78% typowo jest to 60-70% dla maksymalnego wysterowania. Co innego jak mamy wzmacniacz w klasie D ktory ma wysoka sprawnosc w calym zakresie mocy wyjsciowych.
  • #13
    Doktorekx
    Level 10  
    niepotrzebuje miernika bo przesymulowałem to w PSPice.
    irek2 , skoro twierdzisz że masz rację (nieprzecze że nie) to dlaczego jak w symulacji wzmacniacza w programie PSpice rysuje wykres poboru prądu z zasilacza to wychodzi mi taka sama sinusoidka jak na obciążeniu ?
  • #14
    alnus
    Level 28  
    sam odpowiadasz na swoje pytanie - mierzysz prąd miernikiem prądu stałego, a masz przebieg ze składową zmienną.
  • #15
    Doktorekx
    Level 10  
    a zalozmy taka sytuacje ejszcze:

    na obciązeniu 8om mam napiecie zmienne powiedzmy 20 V i prąd zmienny 2,5 A .
    Wzmacniacz zasilam napięciem symetrycznym + - 22V DC.
    Moc na obciązeniu jest równa P= (20^2)/(2*8) czyli 25W.
    Pomijajac sprawnośc wzmacniacza (zakladajac ze wzmacniacz jest idealny) ze zrodla powinien też pobrać te 25W ?
    tylko jak liczyć prąd pobierany ze źródła, przy jakim napieciu? bo ja mam napiecie symetryczne wiec liczyc przy 22V czy 44V ?
  • #16
    alnus
    Level 28  
    osobno dla obu połówek. powinno wyjść po połowie. obciążenie jest względem masy i w zależności od tego która gałąź przewodzi z ujemnej , bądź dodatniej części zasilania. znacznie łatwiej ( bardziej zrozumiale) będzie liczyć prąd chwilowy w szczytach. jeśli chodzi ci o potrzebną moc transformatora, to od razu lepiej daj "szukaj" bo temat był wałkowany wielokrotnie i ilu dyskutantów tyle zdań, i nikt nie odpuścił swojego. temat bardzo śliski i wbrew pozorom złożony i trudny.
  • #17
    Doktorekx
    Level 10  
    jeszcze takie pytanie z innej beczki :) jeden gość na allegro sprzedaje transformatory i ma opis przy kadymz nich takiego typu :

    U2= 2 x 8,1V (1x16,2V) I= ok 2 x 7A (1 x 14A)

    to jest opis strony wtórnej, ja widze tu rażący błąd a wy? wypowiedzcie sie bo pisałem do goscia i twierdzi ze ejst dobrze.
  • #18
    alnus
    Level 28  
    zależy jak na to spojrzeć, może być 2x8,1V/ 2x7A, 1x16,2/ 1x7A lub 1x8,1V/ 1x14A, w zależności jak połączyć uzwojenia wtórne. na pierwszy rzut oka rzeczywiście nieco dziwnie to wygląda, ale czy to błąd, to już kwestia interpretacji.
  • #19
    irek2
    Level 40  
    Doktorekx wrote:
    a zalozmy taka sytuacje ejszcze:

    na obciązeniu 8om mam napiecie zmienne powiedzmy 20 V i prąd zmienny 2,5 A .
    Wzmacniacz zasilam napięciem symetrycznym + - 22V DC.
    Moc na obciązeniu jest równa P= (20^2)/(2*8) czyli 25W.
    Pomijajac sprawnośc wzmacniacza (zakladajac ze wzmacniacz jest idealny) ze zrodla powinien też pobrać te 25W ?
    tylko jak liczyć prąd pobierany ze źródła, przy jakim napieciu? bo ja mam napiecie symetryczne wiec liczyc przy 22V czy 44V ?


    Po pierwsze to podales napiecia szczytowe a zawsze podaje sie wartosc skuteczna!! No ale to nie przeszkadza w dalszych obliczeniach.
    No wiec wyjsciowy prad szczytowy to 2,5A i dzielimy go na 2 bo mamy dwie polowki napiecia co daje nam 1,25A teraz wyciagamy wartosc srednia (nie skuteczna 0,71!!) bo jest to prad sinusoidalny jednopolowkowy 1,25A*0,64=0,8A i to jest wartosc srednia pobieranego pradu z jednej galezi zasilania. Jesli zasilanie masz 44V to moc czerpana z zasilania wynosi 44V*0,8A=35,2W. Z tego mozna obliczyc sprawnosc 25W/35,2W=71%. Oraz straty mocy w tranzystorach 35,2W-25W=10,2W.
    Symulatory niestety nie zawsze radza sobie z wyliczeniami mocy bo wyciagaja srednie algebraiczne.
  • #20
    Doktorekx
    Level 10  
    ok dzieki za informacje :)
    pojawil sie nowy problem z moim wzmacnaiczem.
    więc w głosnikach slychac normalnie wzmacnainy sygnał (muzyke) i dodtkowo takie szumy niewiem jak by je okreslic coś takiego jakby zwara sie robiła taki odgłos "spawania".
    końcówka mocy jest w pełni komplementarna , układ do stabilizacji pradu spoczy nkowego mam na jednym tranzystorze i dwuch rezystorach w stosuku 1/1. Zaczołem kombinować z wartosciami tych rezystorów aż wkoncu zjarałem jeden tranzystor mocy:/ . po wymianie tranzystora mocy zamaist dwuch rezystorów i tranzystora do stabilizacji pradu spoczynkowego zastosowałem dwie diody aby przetestowac taki układ i dalej slychac to "spawanie" nawet moze bardziej z diodami. Czy wiecie może gdzie mże leżeć przyczyna?

    Dodam ejszcze ze teraz zasilam układ transformatorem 2x18V 2x2,9A, przedtem zasiałem go 2x12V i 2x 1A i wtedy niebylo tego spawania.

    kolejny efekt jaki zauwazylem rpzed chwilą to jak dłącze sygnał wejściowy (+) to momentalnie dymią się rezystory emiterowe w stopniu mocy :/ zaduzy prąd płynie, ale dlaczego :\
  • #21
    alnus
    Level 28  
    Irek, skąd wziął się współczynnik 0,64? wydawało mi się, że dla prądu jednopołówkowego jest około 0,45. wtedy te obliczenia wyglądają nieco inaczej.
  • #22
    irek2
    Level 40  
    Dla pardu czy napiecia jednopolowkowego sinusoidalnego liczy sie wartosc srednia ktora wynosi dokladnie 0,636 wartosci maksymalnej.
    Bardzo latwo to sprawdzic mierzac napiecie za prostownikiem gretza bez pojemnosci filtrujacej. Jesli amplituda napiecie bedzie wynosic 10V to miernik pokaze 6,36V jako wartosc srednia.
    Z obliczen wszystko sie zgadza i wzmacnaicz z zerowym napieciem nasycenia ma dokladnie 78% sprawnosci a tak wlasnie mowi teoria.

    Do stabilizacji pradu spoczynkowego uzywa sie tylko i wylacznie tranzystorow bo mozna wtedy pr-kiem regulowac ten prad. To ze wzmacniacz wydaje jakies dziwne dzwieki i pobiera duzo pradu to objaw wzbudzania sie. Jesli to nie jest sprawdzony schemat tylko "wynalazek" to bez oscyloskopu nic nie zdzialasz.
  • #23
    alnus
    Level 28  
    tyle, że za mostkiem gretza jest napięcie prostowane dwupołówkowo, a nie jednopołówkowo. zobacz sobie na oscyloskopie masz tylko przerwę między połówkami sinusa spowodowaną dwoma diodami. połowa sygnału sinus z wyjścia wzmacniacza przypomina raczej prąd wyprostowany za pomocą jednej diody, gdzie widać tylko co drugą połówkę sinusa. ów współczynnik moim zdaniem nie powinien w żaden sposób uwzględniać od razu sprawności wzmacniacza, bo liczymy ideał. chyba, że współczynnik od razu jest skorygowany o sprawność dla wzmacniacza klasy B. może ja się gdzieś mylę, ale z 0,45 mniej więcej wychodzi po równo.
  • #24
    Doktorekx
    Level 10  
    irek2, ten wzmacniacz to rzeczywiscie wynalazek ale obliczony na podstawie ksiązki Feszczuka. Gra ładnie tylko zawuażyłem że jak zbliże reke do niego to jeszcze bardziej łapie zakłucenia i to tylko przy zasilaniu +- 22V bo przy +- 15 niema wogule tej sytuacji.
    I ejszcze taki trik że jesli odłącze sygnał wejściowy (ale tylko + bo masa jest nadal podłaczona) to łapie lekko wiecej zakłuceń a jak odłacze mase i + razem to zaczyna żrec niemiłosiernie prąd tak ze rezystory sie zaczynają dymić. czy to normalne ze we wzmacnaiczach jak wejście wisi w powietrzu to zre prąd az sie dymi ?
  • #25
    PAWEŁ74
    Level 27  
    witam

    Pewnie ci się wzbudza ... musiałbyś albo ograniczyć wzmocnienie napięciowe albo zmniejszyć pasmo przenoszenia np. podpinając między wejście a masę jakąś małą pojemność, możliwe też że nie masz kompensacji wyjścia wzm. zabezpieczającego wzm. przed obciążeniem indukcyjnym, proponował bym na początek dać na samo wejście jakiś opornik ( np. 47kOhm ), możesz też ograniczyć pasmo przenoszenia w samym sprzężeniu zwrotnym, jeśli nie masz to możesz do wyjścia wzm. a masę podpiąć opornik równy rezystancji obciążenia w szeregu z kondensatorem rzędu 100-220 nF,

    Jeśli chodzi o prąd pobierany przez wzmacniacz do którego jest podłączona normalna kolumna a nie obciążenie zastępcze ( czysty opór a nie pojemność i indukcyjność ) musimy brać pod uwagę to iż zwrotnica posyła nam sygnał do odpowiednich głośników w zależności od częstotliwości a jak wiadomo najwięcej mocy żre głośnik nisko tonowy, więc jeśli wzmacniacz jest wysterowany np. 8khz sygnał w kolumnie jest kierowany głównie do głośnika wysoko-tonowego i choć napięcie na wyjściu jest "wysokie" to moc pobierana jest stosunkowo niewielka...

    Prąd na obciążeniu i zasilaniu jest taki sam , zmienia się tylko stosunek mocy pobieranej i oddawanej i z tego stosunku oblicza się sprawność układu ( w danych znamionowych podaje się przeważnie maksymalną sprawność ) ... wzmacniacz nie jest przetwornicą ani przekładnią prądowo - napięciową tylko swego rodzaju regulatorem napięcia w układzie szeregowym ( oczywiście w klasie AB ) którego napięcie wyjściowe zależy od napięcia wejściowego. . .
  • #26
    irek2
    Level 40  
    Srednia wartosci napiecia czy pradu pulsujacego dwupolowkowo wyprostowanego to 0,636 wartosci maksymalnej. Jesli bedzie to prostowanie jednopolowkowe to bedzie to polowa tej wartosci czyli ok 0,32. Dlatego przy obliczeniach pradu najpierw dziele amplitude pradu wyjsciowego wzmaka na dwa, bo prad jest pobierany na przemian raz z dolnej a drugi raz z gornej polowki napiecia zasilacza.

    A co to znaczy ze wzmacniacz jest obliczony na podstawie ksiazki feszczuka? Przeciez petli sprzezenia zwrotnego z kompensacja czestotliwosciowa nie policzysz a to jest najwazniejsze.
  • #27
    PAWEŁ74
    Level 27  
    Srednia wartosci napiecia czy pradu pulsujacego dwupolowkowo wyprostowanego ....

    Raczej prądu sinusoidalnego a nie "pulsującego" ... Ale to tylko mała nie ścisłość...

    A żeby faktycznie sprawdzić ile Ci ten wzmacniacz pobiera prądu w czasie wysterowania zwykłym sygnałem audio z np. komputera, musiałbyś mieć miernik wartości szczytowej ... I stało by się jasne ile jest w stanie pobrać z zasilacza ...
  • #28
    irek2
    Level 40  
    Na wyjsciu prostownika (mostka gretza) nie ma pradu sinusoidalnego tylko prad pulsujacy.

    Nikt na swiecie nie mierzy pradu zasilania wzmacniacza na sygnale audio bo to nie ma sensu.