Witam, powyższa spawarka jest w użytkowaniu u mojego znajomego, który używa jej do drobnych napraw w swojej bazie samochodowej. Ma oprócz niej dużą spawarkę Lincolna. Naprawiają drobne urwane elementy także z nierdzewki i innych. I praktycznie od tamtej pory spawarki już nie mam
Więc chcąc, nie chcąc, musiałem zrobić sobię drugą
Jeżeli ktoś posiada dostęp do argonu, uchwyt TIGa i jakiś stary transformator spawalniczy 220V/120A z prądem regulowanym bocznikiem, to może niewielkim kosztem, wykonać sobie bardzo prostą i jednocześnie dobrą spawarkę TIG.
Warunkiem jest aby uzwojenia wtórne były dzielone na dwie połowy.
Uzwojenie pierwotne i kondensator 20uF/300V zapobiegający wyrzucaniu bezpieczników przy włączaniu, pozostawiamy.
Na łaczeniu obu połówek uzwojenia wtórnego, dolutowujemy łączówkę i przykręcamy uchwyt spawalniczy (-).
Do obu końców uzwojenia wtórnego dolutowujemy łączówki i dokręcamy dwie diody np. 160A. Katody diód łączymy ze sobą i dokręcamy do wyprowadzenia dławika (10zwoi płaskownikiem, rdzeń około 20cm², szczelina 3-5mm). Do drugiego wyprowadzenia dławika dolutowujemy łączówkę i dokręcamy drugi uchwyt spawalniczy (+).
Dla zwykłej stali : (+) do materiału (-) do palnika TIG.
Pomimo, że zaginął mi kiedyś bocznik z tego transformatora i nie miałem regulacji prądu, no i spawałem na maksymalnym prądzie, to na blasze 1,5 i rurkach spawało się super. Przedłużałem też promiennik anteny CB o Φ3 i wyszło jak z fabryki. Elektroda φ2,5 gaz 5-8l/s.
Jeżeli transformator jest kompletny z bocznikiem to mamy pełną regulacje prądu i bardzo tanią spawarkę.
Ponieważ pilnie potrzebowałem na weekend to niestety jest bez obudowy - w wolnym czasie dorobię :
@akexander_m
Do blacharki to masz rację - nie stosuje sie TIGa, migomatem jest i szybciej i prościej, ale do elementów kształtowych, kolektorów, uchwytów itp, TIG jest bardzo dobry.
Do stalowych skorodowanych tłumików też prawda że się nie nadaje, ale jeżeli trzeba na szybko np. założyć dużą łatę czy opaskę z blachy, zamocować urwany uchwyt i pospawać to tigiem robią to chwilę i samochód wyjeżdża. Często też elementy układów są z nierdzewki no i wtedy TIG też się sprawdza.
Pozdrawiam.

Więc chcąc, nie chcąc, musiałem zrobić sobię drugą

Jeżeli ktoś posiada dostęp do argonu, uchwyt TIGa i jakiś stary transformator spawalniczy 220V/120A z prądem regulowanym bocznikiem, to może niewielkim kosztem, wykonać sobie bardzo prostą i jednocześnie dobrą spawarkę TIG.
Warunkiem jest aby uzwojenia wtórne były dzielone na dwie połowy.
Uzwojenie pierwotne i kondensator 20uF/300V zapobiegający wyrzucaniu bezpieczników przy włączaniu, pozostawiamy.
Na łaczeniu obu połówek uzwojenia wtórnego, dolutowujemy łączówkę i przykręcamy uchwyt spawalniczy (-).
Do obu końców uzwojenia wtórnego dolutowujemy łączówki i dokręcamy dwie diody np. 160A. Katody diód łączymy ze sobą i dokręcamy do wyprowadzenia dławika (10zwoi płaskownikiem, rdzeń około 20cm², szczelina 3-5mm). Do drugiego wyprowadzenia dławika dolutowujemy łączówkę i dokręcamy drugi uchwyt spawalniczy (+).
Dla zwykłej stali : (+) do materiału (-) do palnika TIG.
Pomimo, że zaginął mi kiedyś bocznik z tego transformatora i nie miałem regulacji prądu, no i spawałem na maksymalnym prądzie, to na blasze 1,5 i rurkach spawało się super. Przedłużałem też promiennik anteny CB o Φ3 i wyszło jak z fabryki. Elektroda φ2,5 gaz 5-8l/s.
Jeżeli transformator jest kompletny z bocznikiem to mamy pełną regulacje prądu i bardzo tanią spawarkę.
Ponieważ pilnie potrzebowałem na weekend to niestety jest bez obudowy - w wolnym czasie dorobię :

@akexander_m
Do blacharki to masz rację - nie stosuje sie TIGa, migomatem jest i szybciej i prościej, ale do elementów kształtowych, kolektorów, uchwytów itp, TIG jest bardzo dobry.
Do stalowych skorodowanych tłumików też prawda że się nie nadaje, ale jeżeli trzeba na szybko np. założyć dużą łatę czy opaskę z blachy, zamocować urwany uchwyt i pospawać to tigiem robią to chwilę i samochód wyjeżdża. Często też elementy układów są z nierdzewki no i wtedy TIG też się sprawdza.
Pozdrawiam.