Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa prostownika - proszę o pomoc

maciekbak 14 Cze 2007 19:43 7334 21
  • #1 14 Cze 2007 19:43
    maciekbak
    Poziom 12  

    Witam

    Potrzebuje pomocy przy budowie prostownika do odpalania ciągnika w zimie ( ursus 385 i MTZ 80) ponieważ gdy temperatura spadnie do ponad -10 stopni a trzeba jechać będzie odśnieżać akumulatory choć roczne nie wydolą zakręcić tymi kolosami. Dlatego skoro mamy lato potrzebuję waszej pomocy do budowy prostownika. A oto co posiadam:

    Transformator o przekroju 200cm2, Pierwotne 230V zasilania, przekrój drutu około 3,25 mm w szkle Wtórne 12V/24 przekrój płaskownik w szkle ok. 3x 6 mm (mierzone suwmiarką),
    Diody:
    D00-250-05-070x4szt, D00-3000R-0287x4szt, D00-100R-06
    Tyrystory:
    T 00-350-06-5Kx2szt, T61-160-05 0387x4szt., T00-80-060487
    Oraz wyłączniki, kontrolki, obudowę ze starej spawarki, i dużo chęci.

    Chciałbym aby prostownik nie służył tylko do odpalania ale także do ładowania akumulatora z malucha i forda fokusa.

    Zmontowany mam mostek z 4 diod i podłączony do transformatora oraz 2 amperomierze prądu stałego do 20 i 300 amper i wyłącznik zasilania i przełanczania 12-24V. ale teraz chciałby abyście mi pomogli z regulacją prądu ładowania czy z podanych prze zemnie elementów wysoko prądowych da się zrobić jakąś regulacje prądu ładowania jeśli tak to prosił bym schemat oraz wasze sugestie

    0 21
  • #2 15 Cze 2007 06:44
    Edek45
    Poziom 28  

    Jakie napięcie potrzebne ci jest do rozruchu,jakiej pojemności są akumulatory,ten przekrój to rzeczywiście 200cm2?

    0
  • #3 15 Cze 2007 11:31
    ANDYW6
    Poziom 24  

    Mostek podłącz do transformatora( najlepiej metodą odwijania i próbowania) w taki sposób aby na wyjściu z diód było ponad 14V.Regulacja płynna to zbędny bajer i powód do awarii.Najprostsze urządzenia pracują najdłużej i niezawodnie.

    0
  • #4 15 Cze 2007 13:43
    witek17
    Poziom 17  

    ANDYW6 napisał:
    Mostek podłącz do transformatora( najlepiej metodą odwijania i próbowania) w taki sposób aby na wyjściu z diód było ponad 14V.Regulacja płynna to zbędny bajer i powód do awarii.Najprostsze urządzenia pracują najdłużej i niezawodnie.


    dobrze że są jeszcze w tym kraju ludzie którzy myślą :idea:

    a do autora topiku, lepiej wlutuj grzałkę do miski olejowej

    0
  • #5 15 Cze 2007 13:55
    john_t
    Poziom 29  

    Bardziej od podgrzewania oleju w misce pomaga podgrzewacz paliwa.

    0
  • #6 15 Cze 2007 14:25
    s_ebo_l
    Poziom 17  

    Do rozruch starczy 12V ale do ladowania akumulatorow potrzebujesz min. 14,5 V inzczej nigdy nie bedziesz mial naladowanego do konca akumulatora. Ta plynna regulacja tylko klopotow przyniesie przy rozruch jak wspomnial ANDYW6.

    Dodano po 42 [sekundy]:

    Do rozruch starczy 12/ 24V ale do ladowania akumulatorow potrzebujesz min. 14,5 V inzczej nigdy nie bedziesz mial naladowanego do konca akumulatora. Ta plynna regulacja tylko klopotow przyniesie przy rozruch jak wspomnial ANDYW6.

    0
  • #7 15 Cze 2007 14:50
    wmalczewski
    Poziom 14  

    Dowiń trochę drutu na uzwojenie pierwotne i zrób na nim odczepy do regulacji napięcia uzwojenia wtórnego, ze 4-6 odczepów ,które by dały skoki napięcia 1,5-2V na jeden odczep.
    Ten drut może być cieńszy 2-2,5mm2,przy większej liczbie zwoi moc a tym samym prąd uzwojenia spadnie.
    Zmierz dokładnie napięcie wtórne, jeżeli to jest 24V zmienne to po wyprostowaniu będzie ok 2V mniej, zakładając prąd obciążenia rozruchem ok. 200A to napięcie spadnie ze 3-4V,zostanie ok.18V, pozostało by do zdjęcia 2-3V.
    Takie rozwiązania były najczęściej stosowane w prostownikach fabrycznych.
    Zrób na początek taką próbę, odłącz akumulatory ,podłącz prostownik do rozrusznika w wersji jaką masz , uruchom na chwilę rozrusznik i pomierz prąd i napięcie na wyjściu z prostownika,będzie wiadomo o ile jest za duże napięcie wtórne.
    Ja też nie polecałm regulacji płynnej do rozruchu.
    Pozdrawiam.

    0
  • #8 15 Cze 2007 14:57
    maciekbak
    Poziom 12  

    Dobrze, czyli dla mojego dobra zrezygnuje z regulacji prądu ale przydała by się regulacja napięcia- może jakiś układ ponieważ raz ze niema w tym trafie już miejsca po żadnej ze stron to jest dodatkowo całe zalane żywicą (przekroje mierzyłem na wyprowadzeniach) i dodatkowo rdzeń jest fabrycznie zespawany w dwóch miejscach. Dlatego dowijanie i odwijanie odpada.

    0
  • #9 15 Cze 2007 16:53
    electronictubes
    Poziom 21  

    Witam
    Pierwsze co jest tu potrzebne a mi brakuje to informacje odnośnie możliwości sieci 220V, czyli jakie są zabezpieczenia i czy jest dość niska rezystancja zwarciowa sieci w danym miejscu. Na ten przykład zwykle korzysta sie z jednej fazy przy ładowaniu a dwu faz przy rozruchu. Wiem, że tu takiej możliwości nie ma i rozruch będzie słabszy nawet przy tak dużym transformatorze. Kombajny które wykonywałem pracowały w konfiguracjach od 1 do 3 faz ale rozruch na jednej fazie to raczej tylko wspomaganie akumulatora. Zatem najlepiej dysponować gniazdem siłowym. Co do transformatora to przydałyby się jakieś zdjęcia ewentualnie szkice. Przy tego typu pracy transformatora ważna jest jego wartość napięcia zwarcia , jeśli zbyt małe to zapewne będą lecieć zabezpieczenia w momentach rozruchu w zimie, przeżywałem to w praktyce. Przydałyby sie jakieś próby obciążeniowe i ich wyniki. Jak by nie patrzeć wykonanie tego urządzenia wymaga dużo doświadczenia i pracy. I na pewno do rozruchu nie wystarczy tylko 12V ze względu na poważne spadki napięcia na przewodach!
    Pozdrowienia

    0
  • #10 16 Cze 2007 10:24
    electronictubes
    Poziom 21  

    maciekbak napisał:
    Zmontowany mam mostek z 4 diod i podłączony do transformatora oraz 2 amperomierze prądu stałego do 20 i 300 amper i wyłącznik zasilania i przełanczania 12-24V. ale teraz chciałby abyście mi pomogli z regulacją prądu ładowania czy z podanych prze zemnie elementów wysoko prądowych da się zrobić jakąś regulacje prądu ładowania jeśli tak to prosił bym schemat oraz wasze sugestie

    Witam
    Po stronie wtórnej zastosowanie przełacznika 12/24V od razu wyklucza jego pracę jako rozruchowego, wypalą się styki nawet 100 amperowe. Załączenie rozruchu zwykle polegało w moich kombajnach na przejsciu po stronie liniowej z jednej fazy na dwie np. przełącznikiem 40A ale nigdy po stronie wtórnej. Poza tym prostownik w okresach pomiędzy rozruchem (zwykle kilka podejść) musi doładowywać akumulator rozsądną wartoscią prądu. Zatem rozruch musi wykorzystywać posiadane 24V i regulację na tyrystorze z potężnym radiatorem.
    Czy na pewno ten transformator ma przekrój 200cm2? I ile w takim razie w przybliżeniu waży?
    Pozdrowienia

    0
  • #11 16 Cze 2007 13:37
    wmalczewski
    Poziom 14  

    Zastosuj regulator do transformatora spawarki,
    włącza go się w szereg z uzwojeniem pierwotnym.
    Tu jest adres; sterownikspawarka.republika.pl
    Pozdrawiam.

    Dodano po 13 [minuty]:

    lub;elektronik.up.pl

    0
  • #12 16 Cze 2007 15:07
    maciekbak
    Poziom 12  

    electronictubes- moje zabezpieczenie sieci 230V w domu to 20 A

    electronictubes
    - wyłącznik nie jest po stronie wtórnej tylko po pierwotnej jest odczep zapomniałem dopisać

    electronictubes- rdzeń transformatora ma przekrój 10cm x 19cm ( w miejscu gdzie karkas przychodzi) A ile waży to nie wiem ale mam problem go dźwignąć

    wmalczewski
    mam problem z odczytaniem ze schematu co to za scalak oraz wartość potencjometru

    0
  • #15 16 Cze 2007 18:43
    maciekbak
    Poziom 12  

    te regulatorki na zdjęciach wyglądają bardzo banalnie tylko skąd wsiąść schematy może ktoś pomoże będę bardzo wdzięczny o schemat regulatora który znajduje się na tej stronie http://www.elektronik.up.pl/
    za 40 zł Regulator mini 230V 10A
    [mini]
    Lub do tego
    Regulator 1/2 fazy [1/2] 73,00zł

    Albo schemat regulatorów z allegro

    0
  • #16 17 Cze 2007 11:56
    wmalczewski
    Poziom 14  

    Ja bym kupił taki regulator za 73zł , nie wiem czy taniej będzie zrobić go samemu .
    Kupując go będziesz miał i schemat i regulator oprócz satysfakcji z własnego wykonania.
    Adresy,które podałem wyszukałem na" elektrodzie",schematy taż tu można znaleźć.
    Pozdrawiam.

    0
  • #18 18 Cze 2007 17:25
    electronictubes
    Poziom 21  

    [quote="maciekbak"]electronictubes- moje zabezpieczenie sieci 230V w domu to 20 A

    electronictubes
    - wyłącznik nie jest po stronie wtórnej tylko po pierwotnej jest odczep zapomniałem dopisać

    electronictubes- rdzeń transformatora ma przekrój 10cm x 19cm ( w miejscu gdzie karkas przychodzi) A ile waży to nie wiem ale mam problem go dźwignąć
    [b]
    Witam
    Jeżeli nie ma odczepów po stronie wtórnej to tym lepiej, ale zatem owe 220/12V i 220/24V jest zatem tak wykonane że zapewne można zasilić owe 220/12V z dwu faz i będzie 380V/20V co jest dla prostownika rozruchowego najbardziej odpowiednie ze względów energetycznych i zabezpieczeniowych.
    Uwaga! Nie należy zasilać z dwu faz w drugim przypadku 220/24V bo jak wynika z tych danych napięcia te uzyskuje się w wyniku połączenia szeregowego dwu uzwojeń pierwotnych po 220V i wtedy na wtórnym jest albo 12V albo 24V.
    W takim układzie moc z dwu faz może już wystarczyć do zasilania rozruchu.
    Powodzenia

    0
  • #19 18 Cze 2007 19:36
    hobbyelektronik
    Poziom 27  

    Masz tu następne materiały dotyczące budowy regulatora tylko zamień triak na np. BT41/600 i możesz regulować nawet spawarke
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=148818#148818
    http://www.ep.com.pl/?strona=archiwum.php&r=1998&m=5

    wepnij regulator w uzwojenie pierwotne,jak na schemacie zamiast silnika, ponieważ ten układ świetnie nadaje się też do regulacji obrotów.
    Do uzwojenia wtórnego dołącz układ gretza , pózniej dwa amperomierze z plusa jeden do rozruchu drugi do ładowania i wszystko.Twoje trafo ma sztywną charakterystykę i nie radziłbym zasilać go z dwóch faz bo zrobi buuuum.
    Pozdrawiam.........

    0
  • #20 18 Cze 2007 20:55
    luklukluk
    Uczeń

    mam pytanie

    da sioe zbudawac prostownik z zasilacza komputerowego
    ????????????????????????????????

    0
  • #22 19 Cze 2007 17:19
    electronictubes
    Poziom 21  

    Witam
    To trafo ma przekładnię taką, że przy 220V daje 24V na wyjściu i jest to jego praca znamionowa. Proszę wtedy sprawdzić na pozostałym, wtedy wolnym odczepie strony pierwotnej czy nie występuje tam 440V. Jeżeli tak to nie ma podstaw aby nie zasilić go z 380V czyli z międzyfazowego.
    W swoich konstrukcjach tylko raz zastosowałem regulację tyrystorową po stronie pierwotnej właśnie przeznaczoną dla silnika, ale transformator to silnik zahamowany i od tego momentu stosuję zawsze regulację po stronie wtórnej poza mostkiem lub zespołem prostowniczym. Zwarcie spawarki poprzez elektrodę mniej obciąża układ transformator prostownik, zawsze to jest jakaś natychmiast wzrastająca pod wpływem temperatury od przepływu prądu rezystancja niż zahamowany rozrusznik nawet z naładowanym akumulatorem, czyli zupełnie inny typ obciążenia.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo