Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tester samochodowych regulatorów napięcia ?

marfet 15 Cze 2007 23:47 12839 7
  • #1 15 Cze 2007 23:47
    marfet
    Poziom 12  

    Witam

    Dość często zdarza mi się naprawiać uszkodzone alternatory samochodowe.
    O ile sprawdzenie uzwojenia twornika i wirnika oraz zestawu prostowniczego nie jest problemem, to jeśli chodzi o regulator napięcia sprawa się komplikuje.
    Z powodu braku stołu probierczego, pewność że regulator jest sprawny mam dopiero wtedy gdy zamontuję alternator do samochodu i sprawdzę ładowanie... i czasem trzeba znowu wyciągać.

    Zasada działania regulatora jest bardzo prosta, w zależności od napięcia wyjściowego alternatora(które zmienia się wraz z obrotami silnika), regulowany jest prąd podawany na uzwojenie wirnika(rezystancja uzwojenia średnio 2.2 - 2.8 Ohm) aż napięcie na wyjściu alternatora będzie miało odpowiednią wartość, docelowo 14.4V

    Czy ktoś ma może jakiś pomysł jak skutecznie i w prosty sposób sprawdzić działanie regulatora napięcia, może ktoś robił już coś w stylu testera regulatorów???
    Do dyspozycji w warsztacie mam miernik uniwersalny, kontrolkę oraz jako źródło zasilania stary akumulator :) Oczywiście jeśli ktoś przedstawi jakiś fajny schemacik praktycznego urzondzonka nie będzie problemu z jego wykonaniem.

    Szczerze dodam iż sam w tym kierunku nie poczyniłem jeszcze żadnych prób (poza przeszukaniem forum elektrody), być może z lenistwa mam nadzieję że ktoś już wcześniej sie tym zajmował i podzieli się ze mną swoimi spostrzeżeniami.

    dziękuję i pozdrawiam

    0 7
  • Pomocny post
    #2 16 Cze 2007 02:29
    hobbyelektronik
    Poziom 27  

    Witam.....
    Myślę że można zaadoptować ten układ:
    po dodaniu woltomierza na wyjściu jest gotowy tester.

    Pozdrawiam.....

    0
  • #3 16 Cze 2007 07:28
    marfet
    Poziom 12  

    Dzięki wielkie, to faktycznie wygląda jak tester regulatorów, tylko jaki dać transformator (jakie napięcie wyjściowe) i jakie mogą być zamienniki tych tyrystorów.
    Swoją drogą będę jeszcze musiał to przemyśleć, czy każdy regulator da sie uruchomić w tym układzie, po niedzieli zabiorę się za próby i zobaczymy co z tego wyniknie.

    pozdrawiam

    0
  • #4 16 Cze 2007 07:38
    vcc
    Poziom 33  

    Osobiście dużo montuje alternatorów od fiata i poloneza w ciągnikach rolniczych, regulator sprawdzam w następujący sposób, zasilacz regulowany 0-16V, + do 15 regulatora a 67 przez żarówkę 2W do masy. Zwiększając napięcie sprawdzam przy jakim napięciu gaśnie żarówka, jeżeli jest to 14.3, 14.4V to jest ok.

    0
  • #5 16 Cze 2007 10:44
    hobbyelektronik
    Poziom 27  

    Jest to układ prostownika do ładowania akumulatorów 12V z zastosowaniem samochodowego regulatora nap. alternatora który po osiągnięciu nap.14.4V przestaje ładować akumulator.
    Apropo trafa to sobie możesz dać z podwójnym uzwojeniem 12 i 24V albo z regulacją a wtedy masz możliwość testować każdy regulator.Diody i tyrystory w mostku prostownika to 10A/50V,ew. skoryguj wartość R3iR4 w zal.od danych kat. tyrystora.
    Na wyjściu oprócz woltomierza zastosuj regulowane obciążenie może wystarczy wpiąć 2-3 żarówki od reflektorów 12V/75W i jakiś duży kondensator elektrolit np.10000uF/ 50V .

    Powodzenia.....

    0
  • #6 24 Cze 2007 12:57
    worobert
    Poziom 11  

    VCC czy masz może schemat regulatora do fiata lub poldka? Bo w tych co rozebrałem to elementy miały albo pościerane oznaczenia albo były pomalowane. Jeśli ktoś posiada taki schemat to byłbym wdzięczny gdyby go podrzucił (oczywiście nie do góry).

    0
  • #7 25 Cze 2007 00:13
    vcc
    Poziom 33  

    Schematu nie mam ale jutro (dziś) wrzucę fotkę wnętrza regulatora RNA-2

    0