Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Radmor 5412- pali bezpieczniki mimo wymiany tranzystorów

tanx1 19 Lut 2015 22:32 7483 68
  • #31 19 Lut 2015 22:32
    chudy_b
    Poziom 19  

    No to jest jakiś postęp. Napięcia 18V i 42V dają się regulować i prawidłowo ustawić?

    Przy wyjętych bezpiecznikach końcówek mocy załączanie przekaźnika jest prawidłowym objawem. Niestety nie świadczy o sprawności samych końcówek.

    Rozumiem, że żarówki podświetlania skali nie świecą się? Sprawdź czy nie są spalone. Jeśli będziesz kupował nowe, kup na napięcie takie jak w serwisówce (12V 30mA) Istniały wersje Radmora z żarówkami na inne napięcie. Róznią się rezystorem w modułach wyświetlaczy. Łatwo to doprowadzić do wersji schematowej.

    Jesli będziesz miał sprawny zasilacz o którym pisałem na początku musisz zdecydować w którą stronę idziesz. Możesz zając się końcówkami mocy, możesz zając sie tunerem, programatorem, przedwzmacniaczem.

  • #32 11 Mar 2015 18:27
    Windus
    Poziom 9  

    Przez chwilę coś mi się zaświeciło. Okazało się, że bezpiecznik nie stykał. Ale jest inny problem z tym dodatkowym blokiem. Chwilę po uruchomieniu zaczyna się grzać, czuć, że coś zaczyna się przegrzewać. Wypiąłem go i poleciała jedna z diód. Zastanawiam się czy nie przerobić zasilacza wg serwisówki.

  • #33 11 Mar 2015 22:19
    chudy_b
    Poziom 19  

    Walczysz na raz z dwoma problemami. To kłopotliwe. Jeśli grzeje Ci się ten stabilizator b14 to na razie go sobie odpuść. Wyjmij 4 bezpieczniki obok modułów B6. Odłączysz w ten sposób zasilanie końcówek mocy. Jeśli B14 nadal będzie się grzał, to bedzie oznaczało, że sam w sobie jest uszkodzony.

    Doprowadź do porządku zasilacz 18/42V. On zasila całe urządzenie poza końcówkami mocy. Jak będzie sprawny, ruszy przedwzmacniacz, UKF, wskaźniki.

  • #34 12 Mar 2015 08:07
    Windus
    Poziom 9  

    Dokładnie to było tak, że wymieniłem kilka rezystorów i tranzystorów jak pisaliśmy wcześnie. Uruchamiam wzmacniacz, słyszę przekaźnik i nic... Zacząłem badać napięcia tak jak pisałeś i dotknąłem bezpiecznika BZ506 coś zaskoczyło (nie wiem czemu ale styki nie zwierały). Z przodu zaczęły świecić diody i sam wzmacniacz zaczął pracować głośniej. Tylko poczułem specyficzny zapach grzania się elektroniki i coś mi się zadymiło. właśnie koło modułu B14. Wypiąłem go (cały blok) uruchomiłem wzmacniacz i po chwili wywaliło diodę D509. Nie jestem pewien ale chyba poleciał też tranzystor T515 dziś go sprawdzę. Podmienię tą diodę, może tranzystor i popatrzę co się dzieje. Tak jak mi podpowiadasz odpuszczę sobie ten stabilizator i wezmę się za blok B5. Popatrzę jeszcze czy wszystko dobrze wlutowałem.

  • #35 12 Mar 2015 18:54
    PZ IX
    Poziom 32  

    I znowu chyba ktoś robi ten sam błąd, jak z ostatnio poruszanym 5412. Czy Radmora wpinasz do zasilania poprzez żarówkę 50-100W/230V? Załóż ją to znacznie oszczędzisz sobie nerwów i pieniędzy.
    W zależności od tego, po której stronie uszkodził się tranzystor (T510 czy T515), tam wymieniasz też ich resztę. Chociaż nie zaszkodzi wymienić wszystkich w tym bloku stabilizatora, u siebie tak zrobiłem, bo nie widziałem sensu dalej poszukiwać i wymieniać po elemencie.
    Myślę, że ten B14 obniża znacznie napięcie i zapewne to jego jedyna rola, jakieś dziwne chwyty widać stosowano. W nim też należałoby sprawdzić tranzystory.

  • #36 12 Mar 2015 20:42
    Windus
    Poziom 9  

    PZ IX zobaczyłem wpis herki1996r jako usunięty z tematu, nie wiem dokładnie czemu. Pisał właśnie o wpięciu żarówki.
    Sytuacja wygląda tak wymieniłem T515, T510, D509 i wlutowałem żarówkę. Mam wyjęte bezpieczniki 501, 502, 504, 505.
    Po uruchomieniu:
    - żarówka się lekko żarzy,
    - programowanie UKF świeci się dioda U1,
    - poziom mocy wyjściowej 0,01 kanał lewy świeci słabo,
    - na głównym wyświetlaczu mocno świeci 8,9 słabo 1,16.
    Pisząc o wymianie tranzystorów masz na myśli jeszcze T514, T513, T511 i T512?
    Sprawdziłem tranzystory na bloku B14 wg chudego_b i dwa są uszkodzone - te przy radiatorach. W ogóle odkręcając ten blok zwarłem radiator z blaszką znajdująca się nieco poniżej i poszła niezła iskra.
    Dam znać co będzie po wymianie pozostałych tranzystorów.
    Dzięki Panowie za pomoc.

  • #37 12 Mar 2015 21:06
    chudy_b
    Poziom 19  

    Pomierz i ustaw prawidłowe napięcia 18 i 42V. Jeśli któreś się nie reguluje - nadal masz uszkodzenie w tym zasilaczu. Z tymi wyjętymi bezpiecznikami, to chyba pomyliłeś oznaczenia. Te przy końcówce mocy to 501,502,503,504. Czy moduł B14 grzeje się po wyjęciu tych bezpieczników?

    Po ustawieniu prawidłowych napięć powinien zacząć działać programator. Powinien reagować na przyciski zmiany kanału i powinien reagować na strojenie. Jesli nie - uszkodzenie jest w okolicy US303

  • #38 12 Mar 2015 21:42
    Windus
    Poziom 9  

    Tak chudy pomyliłem oznaczenia powinno być tak jak piszesz. Blok B14 mam wyjęty i wylotowałem tranzystory także dziś go nie sprawdzę.

  • #39 13 Mar 2015 10:17
    PZ IX
    Poziom 32  

    Windus napisał:
    Pisząc o wymianie tranzystorów masz na myśli jeszcze T514, T513, T511 i T512

    Nie zaszkodzi ich wymiana, o ile tam nadal są CEMI bądź inne zamontowane fabrycznie od nowości. To są dzisiaj groszowe sprawy, więc bym się za wiele nie zastanawiał i zmienił na nowe.
    Windus napisał:
    W ogóle odkręcając ten blok zwarłem radiator z blaszką znajdująca się nieco poniżej i poszła niezła iskra.

    :sm31: Tutaj kolejny pewnie błąd, zawsze przed grzebaniem rozładowuj kondensatory po wyłączeniu z sieci, jeżeli nadal utrzymuje się napięcie. Z reguły wystarczy rozładować tylko filtrację wzmacniacza mocy po przez rezystor 3-10Ω 2-10W.
    Masz prawo oczywiście takie rzeczy nie wiedzieć, jednak pamiętaj od teraz o nich, gdyż to jest podstawa napraw układów elektronicznych, no ta żarówka od strony zasilania 230V jest czasem dyskusyjna - znam człowieka, który i bez tego dawał radę, ale to moim zdaniem jest ogromne ryzyko nawet w razie banalnego błędu. Często taka banalna żarówka ratuje cały wzmacniacz. W fachowych książkach traktujących o wzmacniaczach czytałem nawet o zastosowaniu autotransformatora, ale moim zdaniem żarnik jest jeszcze skuteczniejszy.

    Załóż ten blok B14 po uprzednim sprawdzeniu elementów i wymianie uszkodzonych (sprawdź tam dosłownie wszystko). Potem zabierz się za uruchamianie. O ile dobrze rozumiem to B14 jest teraz nieobecny i w ten sposób uruchamiasz Radmora? To w takim razie jestem niemal 100% pewny, ze żarówka Tobie ratuje ten stabilizator z D509 przed zniszczeniem na skutek zbyt dużego napięcia i to może już pracować teraz na granicznych wartościach...

  • #40 13 Mar 2015 10:42
    chudy_b
    Poziom 19  

    PZ IX napisał:
    jestem niemal 100% pewny, ze żarówka Tobie ratuje ten stabilizator z D509 przed zniszczeniem na skutek zbyt dużego napięcia


    A skąd taki wniosek? To są zupełnie niezależne zasilacze pracujące na różnych uzwojeniach trafa. Wyjmując B14 po prostu odłączył zasilanie końcówki mocy.

    Z tą wymianą sprawnych tranzystorów to bym sie tak nie spieszył. W dzisiejszych czasach zdobycie oryginałów jest dość trudne. Pełno podróbek na rynku.

  • #41 13 Mar 2015 10:58
    PZ IX
    Poziom 32  

    chudy_b napisał:
    A skąd taki wniosek? To są zupełnie niezależne zasilacze pracujące na różnych uzwojeniach trafa. Wyjmując B14 po prostu odłączył zasilanie końcówki mocy.


    Cytat z innego tematu, gdzie kolega mający problem napisał:
    Windus napisał:
    Też mam uszkodzony wzmacniacz z blokiem B14. Problem jest taki, że na mostku prostowniczym mam napięcie rzędu +80V. Wypiąłem go ale wtedy poleciała mi dioda D509. Wywalić ten dodatkowy blok czy kombinować jeszcze z jego naprawą?



    Pytanie się nasuwa jedno do autora... czy zupełnie bez bloku B14 pozostawiając kable "w powietrzu" (oczywiście nie zwarte nic) gdziekolwiek pojawiało się napięcie na stabilizatorach?

    Dodano po 5 [minuty]:

    chudy_b napisał:
    Z tą wymianą sprawnych tranzystorów to bym sie tak nie spieszył. W dzisiejszych czasach zdobycie oryginałów jest dość trudne. Pełno podróbek na rynku.

    Rozumiem, że to jest odniesienie do tego?
    PZ IX napisał:

    Windus napisał:
    Pisząc o wymianie tranzystorów masz na myśli jeszcze T514, T513, T511 i T512

    Nie zaszkodzi ich wymiana, o ile tam nadal są CEMI bądź inne zamontowane fabrycznie od nowości. To są dzisiaj groszowe sprawy, więc bym się za wiele nie zastanawiał i zmienił na nowe.

  • #42 13 Mar 2015 13:15
    chudy_b
    Poziom 19  

    PZ IX napisał:
    czy zupełnie bez bloku B14 pozostawiając kable "w powietrzu" (oczywiście nie zwarte nic) gdziekolwiek pojawiało się napięcie na stabilizatorach?


    Napięcie pojawi się na stabilizatorach zasilacza 18/42V. Na końcówce mocy nic nie będzie. Popatrz w schemat.

  • #43 13 Mar 2015 13:16
    Windus
    Poziom 9  

    PZ IX napisał:

    O ile dobrze rozumiem to B14 jest teraz nieobecny i w ten sposób uruchamiasz Radmora? To w takim razie jestem niemal 100% pewny, ze żarówka Tobie ratuje ten stabilizator z D509 przed zniszczeniem na skutek zbyt dużego napięcia i to może już pracować teraz na granicznych wartościach...


    Było tak, mierzyłem napięcia i w sumie po wymianie kliku elementów nie było poprawy. Dotknąłem bezpiecznika BZ506 zobaczyłem małą iskrę, nie wiem czemu ale nie stykał dobrze. Z przodu wzmacniacza coś zaczęło świecić (nie wiem co dokładnie bo widziałem to pod kątem). Myślę sobie coś zaskoczyło ale w pobliżu bloku B14 uniósł się lekki dymek i poczułem specyficzny zapach. Wyłączyłem wzmacniacz i wypiąłem B14. Po uruchomieniu poleciała D509.
    Nie mierzyłem po tym fakcie napięć. Wymieniłem diodę, T515 i T510. Uruchomiłem wzmacniacz z wlutowaną żarówką, wpiętym B14 żeby sprawdzić jak działa i napisałem wczoraj na forum.

    PZ IX napisał:

    Pytanie się nasuwa jedno do autora... czy zupełnie bez bloku B14 pozostawiając kable "w powietrzu" (oczywiście nie zwarte nic) gdziekolwiek pojawiało się napięcie na stabilizatorach?


    Nie sprawdzałem napięć z odłączonym blokiem B14. Jak jest potrzeba mogę to ogarnąć.
    Tak jak piszesz sprawdzę wszystkie elementy na nim, podmienię tranzystory o których pisaliście na B5.
    Pomierzę też napięcia o których pisze chudy_b.

  • #44 14 Mar 2015 14:20
    Windus
    Poziom 9  

    chudy_b napisał:
    Drugi zasilacz zmierzysz na wpiętym złączu W501. Znajduje się ona na przeciwległej krawędzi płytki w stosunku do radiatora. Na 3 i 4 pinie powinno być odpowiednio +18V i +42V. Dają się one regulować PR-kami. Zobacz w serwisówce.


    Jest tak: +18V da się ustawić ale to drugie sięga maks +39V.

    Zrobiłem tyle:
    - sprawdziłem/wymieniłem elementy na bloku B14 (jest wpięty),
    - wymieniłem tranzystory stabilizatora +18V oraz +42V,
    - mam wyjęte bezpieczniki BZ501-BZ504.

  • #45 14 Mar 2015 16:25
    chudy_b
    Poziom 19  

    D509 wymieniłeś? Sprawdź także PR R524. Tam czasem wkładali mniejsze i dokładali szeregowo zwykły opornik. Może Ci brakować regulacji. Świeci się podświetlanie wskaźników?

    Jeśli naprawiłeś B14, to sprawdź napięcia na zaciskach bezpieczników 501-504

  • #46 14 Mar 2015 17:12
    Windus
    Poziom 9  

    D509 wymieniłem wcześniej. Sprawdzałem ją i jest ok.
    Na zaciskach mam takie napięcia:
    -BZ501 +28,6V
    -BZ502 -32,7V
    -BZ503 +28,6V
    -BZ504 -32,7V
    Po uruchomieniu przez chwilę świeci się lekko zabezpieczenie.
    Żarówki poziomu mocy wyjścia kanału lewego świecą mocno i gasną "od tyłu".
    Później świeci tylko UKF przy 65,5.
    Programowanie UKF świeci się dioda U1,
    PR524 ma wartość 9k wg schematu powinno być 10k.

  • #47 14 Mar 2015 17:35
    chudy_b
    Poziom 19  

    Windus napisał:
    Na zaciskach mam takie napięcia:
    -BZ501 +28,6V
    -BZ502 -32,7V
    -BZ503 +28,6V
    -BZ504 -32,7V


    Trochę niskie te napięcia i nierówne. Coś z tym B14 jest ciągle nie tak. Może by go jednak wywalić? Nie mam schematu tego modułu, możesz podrzucić?

    Windus napisał:
    Po uruchomieniu przez chwilę świeci się lekko zabezpieczenie.


    I potem słychać przekaźnik? Po jakim czasie? Generalnie w tym momencie tak powinno być.

    Windus napisał:

    Żarówki poziomu mocy wyjścia kanału lewego świecą mocno i gasną "od tyłu".
    Później świeci tylko UKF przy 65,5.


    Tak ma być. I nie żarówki, tylko diody LED. Żarówki masz w podświetlaniu wskaźników. Świecą?

    Windus napisał:
    Programowanie UKF świeci się dioda U1,


    I nie da się przełączać? To nie dobrze. ALe najpierw trzeba uzyskać napięcie 42V, żeby szukać ewentualnych innych uszkodzeń.

    Windus napisał:
    PR524 ma wartość 9k wg schematu powinno być 10k.


    Niby dobrze. Rozumiem, że napięcie się reguluje, ale nie uzyskuje 42V. Od strony druku masz przylutowany w szereg z tym PR opornik? Jeśli tak to pod nim powinna byc przecięta ścieżka. Jesli nie, to ta ścieżka nie może być przecięta. To fabryczna modyfikacja występująca w niektórych egzemplarzach.

  • #48 14 Mar 2015 22:39
    Windus
    Poziom 9  

    Dzięki za pomoc. Muszę dokładniej opisywać problemy. Dziś już schematu nie zrobię ale mam temat w którym narysowany został blok B14.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic629524.html
    Jutro sprawdzę jak ma się do mojego.
    Po włączeniu słychać przekaźnik po ok. 1-2s.
    Programowanie UKF działa, można przełączać między U1-U4 i regulować.
    Jedyny mankament to te +42V, maks doszło do 40V.
    Nie mam żadnego opornika od strony druku, ścieżka nie jest przecięta.

  • #49 14 Mar 2015 22:55
    chudy_b
    Poziom 19  

    No to sprawa zasilacza 18/42 wygląda dobrze. Skoro działa programator i strojenie, to ja bym to tak zostawił. Ponoć przedwzmacniacz lubi grymasić przy zlym napięciu zasilania, ale łatwo to sprawdzić. Potrzebujesz tylko jakiegoś małego głośniczka, np ze starej komórki. Lepszy byłby porządny "szukacz sygnału" ale pewnie nie masz. Z przedwzmacniacza do modułów B6 ida dwa przewody (po jednym na moduł) jak wypniesz wtyczki z modułów i podepniesz tam głośnik, to powinno coś być słychać. Oczywiście jeśli podasz na wejście jakąś muzykę, np z CD.

    Zajmij się teraz tym B14 i przeczytaj początek mojego wątku o Radmorze, w którym Sławek Kedra radzi jak zając się końcówkami mocy.

  • #50 15 Mar 2015 07:46
    PZ IX
    Poziom 32  

    Tamten schemat modułu B14 może mieć błędy. Już jeden się rzuca w oczy - BD139 i BD140 w szereg wpięte pomiędzy mostek a kondensatory raczej nie ma racji bytu (ich maksymalna moc strat to ok. 11W), jest to w tym temacie wspomniane dalej.
    Jeżeli napięcie zmiennie na trafie zmierzone przed mostkiem prostowniczym na B14 nie przekracza wartości 27V i upewnisz się, że na 100% żadna gałąź stabilizatora przedwzmacniacza i UKF nie ma nic wspólnego z napięciem za modułem B14 (fakt, mało to realne, ale kto wie...) to wyrzuć go i wstaw mostek prostowniczy zamiast tych przewodów.
    To co wcześniej kolega napisał to oczywiście jest ok, sprawdź czy przedwzmacniacz daje czysty sygnał. Ale tutaj jezeli sam głośnik to może być kiepsko (im większa pojemność kondensatora przed glosniczkiem to tym mocniejszy stuk i może go spalić), podaj najlepiej sygnał na jakąś lichą słuchawkę poprzez kondensator rzędu 220-470nF minimum 63V, ale nie elektrolit z jedną polaryzacją! Musi być jakikolwiek bipolarny - specjalny elektrolit, styrofleks, ceramiczny itp. Zresztą na słuchawce lepiej usłyszysz ewentualne zniekształcenia.
    Jeżeli ma zostać jednak ten B14 to lepiej tranzystory wymień wszystkie. I diody też. Posprawdzaj wszystkie pozostałe elementy. Wymień to, co okaże się uszkodzone. Zamiast tych BDP podejdzie m.in. BD911 i 912. Oczywiście gdzie npn i pnp to już musisz zwrócić uwagę. No a potem lecimy dalej, oczywiście żarówka dalej na swoim miejscu. :) Jeżeli wszystkie elementy aktywne (diody i tranzystory) w układzie końcówki micy sprawdzałeś, wymieniłeś co trzeba i przekręciłeś potencjometry prądu spoczynkowego na połowę i wlozyles właściwe bezpieczniki to powinno ruszyć od kopa.
    Oscyloskop masz? Jak tak, to lecisz na wyjścia sprawdzić czy się nie wzbudza. No ale to może potem, jak się upewnisz, że wzmacniacz mocy wstępnie jest ok.

  • #51 15 Mar 2015 09:00
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  

    Ten moduł był szeroko omawiany parę lat temu w specjalnym temacie o radmorach. Tu na forum.

    Ta płytka to stabilizator i faktycznie jest błąd na schemacie - tam powinny być BDP jako wykonawcze - bo to zwykły stabilizator napięcia dla końcówek mocy. Rozwiązanie nie stosowane albo stosowane bardzo rzadko. W tym konkretnym rozwiązaniu pojawiało się pod koniec produkcji 5412-tki ponieważ kondensatory w zasilaczy końcówki jak wiadomo pracuja tam na granicy napięcia roboczego. Akurat jest tam 40V znamionowo.

    Po zmianie napięcia w sieci na 230V często jest tam więcej - z tąd duża awaryjność tych kondensatorów w tej konstrukcji. Poto dali ograniczenie do 36V. Opcji rozwiązania problemu jest kilka - można wywalić całkiem tą płytkę, dać kondensatory na 50V i zapomnieć w problemie. Jakości dźwięku to nie poprawia a znacznie zwiększa DF końcówki bo podnosi rezystancję wewnętrzną zasilacza. Jeżeli jednak chciał byś ten moduł zostawić, to w dzisiejszych realiach powinieneś zastosować TIP35C i 36C w roli tranzystorów wykonawczych.

  • #52 18 Mar 2015 19:00
    Windus
    Poziom 9  

    Widzę Panowie pomagacie jak tylko możecie a ja siedzę cicho. Ale żonka znajduje mi też inne zajęcia... :D

    chudy_b napisał:
    Lepszy byłby porządny "szukacz sygnału" ale pewnie nie masz. .

    PZ IX napisał:
    Oscyloskop masz?

    Trochę mnie przeceniacie nie mam ani jednego ani drugiego.
    Po podłączeniu słuchawek poprzez kondensator słychać muzykę. Jedyne co miałem to komórka, włączyłem radio i poza "buczeniem" w tle dość dobrze było słychać.
    Napięcie przed mostkiem prostowniczym B14 nie przekracza wartości 27V.
    Blok B14 sprawdzałem wcześniej i wymieniałem elementy a dokładnie tranzystory i kondensatory. Niestety dostałem inne tranzystory niż pisze PZ IX.
    Potencjometry prądu spoczynkowego ustawiłem wg serwisówki.
    Coraz bardziej zastanawiam się czy jednak nie usunąć tego bloku czytając wpisy Wojtka(KeFir) i PZ IX.
    Nie wiem czemu ale znów mi poleciała dioda D509 wymieniłem ją i jest ok.
    Po włożeniu wszystkich bezpieczników wzmacniacz uruchamia się jak poprzednio.
    UKF da się zmieniać, poziom mocy kanału lewego, prawego da się regulować. Wszystko na wpiętej żarówce.

  • #53 18 Mar 2015 19:27
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  

    Jak mogłeś colo;wiek wyregulować skoro wzmacniacz nie działa? I jeszcze jedno. czy uruchamiasz czasem go z wyjętymi wtyczkami sygnałowymi? Jeżeli tak, to tego nie rób - tam masa końcówki mocy idzie ekranem kabla sygnałowego. Jak go odłączysz, to masz stałe napięcie na wyjściu.

  • #54 18 Mar 2015 19:52
    chudy_b
    Poziom 19  

    Wojtek(KeFir) napisał:
    Jeżeli tak, to tego nie rób - tam masa końcówki mocy idzie ekranem kabla sygnałowego.


    Zgadza się, ale on powinien mieć wyłączoną końcówkę mocy, więc to bez znaczenia.

    27V przed mostkiem to nawet trochę więcej niż wg serwisówki. Wywal ten B14. I posprawdzaj tranzystory mocy i na modułach B6.

  • #55 18 Mar 2015 20:40
    Windus
    Poziom 9  

    Wojtek przy wyjętych wtyczkach sygnałowych miałem odłączone końcówki mocy.
    Później włożyłem bezpieczniki i wpiąłem wtyczki. Po uruchomieniu wzmacniacza można regulować poziom wzmocnienia kanałów (patrząc na wskaźnik) - to miałem na myśli pisząc o regulacji.
    W moim bloku B5 brakuje C514, C513, C528, C529 oraz D508. Czy po usunięciu B14 i odpowiednim wlutowaniu C511, C512 oraz wymienionych wcześniej kondensatorów wszystko będzie w porządku?

  • #56 18 Mar 2015 21:41
    chudy_b
    Poziom 19  

    D508 to mostek. Trzeba go przełożyć z B14 na B5. Kondensatory 100nF też chyba tam widzę.

    Rozumiem, że włączałeś końcówkę mocy i wskaźniki reagują na wzmocnienie. No to jesteś prawie w domu. A może on już gra?

  • #57 19 Mar 2015 00:04
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  

    A jakie ty "wzmocnienie" regulujesz? Mostek prostowniczy należy przełożyć wraz z przyległymi kondensatorami. Czy akurat tą sztukę z płytki B14 - tego nie wiem, ja bym dał nowy, mocniejszy.

    Co do D509 to ona nie może się spalić od tak sobie. Jaką założyłeś? 18 i 40V wyregulowane?

  • #58 19 Mar 2015 09:35
    Windus
    Poziom 9  

    Wojtek może będzie najszybciej jak zamieszczę zdjęcie:
    Radmor 5412- pali bezpieczniki mimo wymiany tranzystorów
    Reguluje wzmocnienie pokrętłem oznaczonym w instrukcji jako 19 oraz 6. Wtedy na wskaźniku mocy wyjściowej (26) odpowiednio świecą/gasną diody.
    Diodę D509 wstawiłem BZP683 C12 CEMI.
    Napięcie 18V było ok. to drugie sięgało 39V. Zmierzę dziś po wymianie wcześnie opisanych elementów.
    Mostek wstawię mocniejszy tak jak piszesz. Kondensatory są te same 100nF.
    chudy_b dostałem ten wzmacniacz "goły" jak tylko załatwię głośniki na pewno sprawdzę czy działa.
    Będę miał też prośbę odnośnie tranzystorów stabilizatora napięcia +42V i +18V. Sprzedawca dam mi zamienniki i chcę się Was poradzić czy są odpowiednie.
    Później napiszę jakie są w serwisówce a jakie mi sprzedali.

  • #59 19 Mar 2015 14:16
    PZ IX
    Poziom 32  

    Co do padającej D509 to sprawdź C525 i C524 - mogą sie pojawiać szpilki, których te kondensatory nie są w stanie już filtrować - najlepiej podmień te kondensatory oraz D510 do D513 na nowe najlepiej wymienić, gdyż mogą po prostu źle już spełniać swoje zadanie.
    Sprawdź też prawidłowość rezystancji R522, R523 (i czy ślizgacz działa dobrze), R526, R527 i R530 - wylutowujesz tylko jedną nogę rezystora i sprawdzasz rezystancję, ale ostrożnie z nimi się obchodź. Potencjometr w sumie jak pozwalał na płynną regulacje napięcia we właściwym zakresie to powinien być ok.

    Windus napisał:
    Później napiszę jakie są w serwisówce a jakie mi sprzedali.

    Ok - rozumiem, że tu mówisz tylko o wymienionych tranzystorach na B14? Tego już nie bierz pod uwagę, po prostu wywal tę dziwną choinkę nie mającą sensu. Widocznie 02/T-S były potem gorsze jakościowo i nie wytrzymywały tych 40V. Przed wyrzuceniem B14 oczywiście wymień też te dwa podwójne elektrolity 2x4700uF, najlepiej na kond. wytrzymujące te gwarantowane 50V (teraz nie kupisz podwójnych kond., więc musisz odpowiednio złączyć jak na schemacie 4x4700uF, po 2 równolegle na gałąź). I kup dobre np. Nichicon czy Elna z nowszego sortu, nawet z wylutu.


    Parę razy naprawiałem 5412, jak wszystko dobrze jest wykonane to musi wzmacniacz zagrać!

  • #60 19 Mar 2015 15:02
    chudy_b
    Poziom 19  

    PZ IX napisał:
    wymień też te dwa podwójne elektrolity 2x4700uF, najlepiej na kond. wytrzymujące te gwarantowane 50V (teraz nie kupisz podwójnych kond., więc musisz odpowiednio złączyć jak na schemacie 4x4700uF, po 2 równolegle na gałąź).


    To jest niezłe wyzwanie. Tez planuję to zrobić, ale na razi nie mam pomysłu jak je ułożyć żeby sie trzymały i nie zrobić pająka przy okazji. Jakieś pomysły?

  Szukaj w 5mln produktów