Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmiana i podświetlenie tarcz zegarów

Giant704 23 Cze 2007 10:19 2349 1
  • #1
    Giant704
    Poziom 11  
    Witam
    Szukałem na na forum, ale nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie (może źle szukałem). Kolega prosił mnie o podświetlenie mu zegarów w Gofie 1 Diesel ponieważ w jego aucie podświetlenie wogóle nie działa. W przyszłości chce też zmienić tarcze na inne, ale to dopiero jak będzie miał obrotomierz. W związku z planowanymi przeróbkami mam kilka pytań:
    1. wiem jak wykonać nowe tarcze, ale mam pytanie co do sposobu ich montażu. Oryginalne tarczę są wykonane z cieńkiej blachy (tak mi się wydaje bo jeszcze nie rozbierałem tych zegarów). Czy nowe tarcze nakłada się na stare z blachy, czy wystarczy jak będą wydrukowane na w miarę sztywnej kartce/folii i zamontowane zamiast starych tarcz?
    2. co do podświetlenia, jakich najlepiej użyć diod? tych najpopularniejszych np 3mm, FLUX czy smd?
    3. w jaki sposób najlepiej łączyć diody? w przyklejonym temacie napisane jest, że najlepiej równolegle. Dlaczego? Czy nie ten sam efekt osiągnie się łącząc np 3 diody w szereg i do tego dobrany rezystor?
    4. czy wahania napięcia z akumulatora (12-14,4V) nie mają wypływu na żywotność led'ów czy lepiej zastosować stabilizator na 12V
    5. czy do zmiany jasności świecenia wystarczy wpiąć w obwód potencjometr czy lepiej zastosować jakiś układ elektroniczny?

    Może niektórym moje pytania wydadzą się banalne, ale w końcu forum jest właśnie od pytania. Założyłem nowy temat bo chciałbym mieć odpowiedzi na wszystkie moje pytania zebrane w jednym miejscu.


    Z góry dziękuję za pomoc
    i pozdrawiam
  • #2
    lenin10
    Poziom 18  
    1. trzeba zdjąć wskazówki, odkrecic srubki od starych tarcz, polozyc papierowa tarcze (najzwyklejszy papier biurowy daje dobry efekt), przykrecic srubki, nalozyc wskazowke(pomalowana na czarwono zeby sie odróżniała) i złożyć do kuopy całe zegary - papier na tarczach będzie przyciśnięty ramką licznika i będzie równo przylegał
    2. zwykłe diody (5mm) ale muszą mieć spiłowane soczewki- do golfa 1 i starej polowki wystarczy 5, do golfa 2 9, do golfa 3 8, do passata i corrado ok 13-15
    3. przez opornik 1,1 kiloohm ale moze byc tez 1 kilo, 0,9 kilo, 0,8 kilo
    Zmiana i podświetlenie tarcz zegarów
    4. Nie, ponieważ zastosujesz opornik dobrany do napiecia ok 15V
    5. zmiana jasności niema sensu bo dioda to nie żarówka - ma inna charakterystykę świecenia (albo świeci albo nie)

    na przyszły raz użyj opcji szukaj albo googli bo ten temat był omawiany miliony razy