Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaki przewód antenowy radia i CB w samochodzie?

stilo 23 Jun 2007 23:22 16994 8
  • #1
    stilo
    Level 1  
    Witam. Problem mam następujący, chcę umieścić w aucie (PF125p:)) pod dywanikiem (korzystając z remontu) przewody antenowe do radioodbiornika i radia CB, będą biegły do tyłu nadwozia. Wiem tylko, że powinny być 50ohmowe. Jakie jednak byłyby najlepsze do każdego z tych urządzeń, (z rdzeniem drutowym czy linką, z jakim oplotem, czy ma to jakieś znaczenie), jak blisko siebie mogą być położone. Zależy mi na optymalnym rozwiązaniu. Z góry dziękuję za pomoc i Pozdrawiam :D
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    Donald7000
    Level 11  
    stilo wrote:
    Problem mam następujący...


    Hehe, bez przesady.
    Do cymbal-radia to chyba wiadomo ze nie zaden drut tylko linka RG-58 i najlepiej jakis gietki. Najwazniejsze w tym calym ukladaniu to zebys nigdzie nie zagiol zbyt mocno przewodu i nie uszkodzil zewnetrzej izolacji.
    Do radioodbiornika to sobie kup cos gotowego w sklepie i sie tym nie przejmuj, radio maryja ma duze moce wiec i tak ich wszedzie slychac.

    Teoretycznie jesli polozysz dwa obok siebie to nie powino sie nic stac, ale ja cugeruje zebys je jednak polozyl najdalej od siebie.
  • #3
    ElekTrick
    Level 20  
    stilo wrote:
    Jakie jednak byłyby najlepsze do każdego z tych urządzeń, (z rdzeniem drutowym czy linką, z jakim oplotem, czy ma to jakieś znaczenie)
    Zazwyczaj linka jest wytrzymalsza przy zginaniu - z czym oczywiście nie należy przesadzać (łagodne łuki, usztywnienie żeby kabel nie "pracował" mechanicznie). Problemem jest oplot - w dzisiejszych "wyrobach rg58-podobnych" po 80gr/m składa się z 5 drucików i folii z napyloną warstwą udającą ekran. Folia fabrycznie lubi być poprzerywana, popękana itd i robi za coś w rodzaju "leaky cable". Kup coś z ekranem z _drucików_ - nawet niech kosztuje 10x tyle - w aucie masz raptem ~3m przewodu to nie zbankrutujesz.
  • #4
    mpn103
    Level 34  
    Najlepszy będzie H155 do CB.
    Znowu radioodbiornik ma oporność 75Ω to musisz kupić coś dobrej klasy 75Ω
  • #5
    SP5IT
    VIP Meritorious for electroda.pl
    mpn103 wrote:
    Najlepszy będzie H155 do CB.
    Może od razu hardline Andrew? Bez przesady, zwykły RG58 wystarczy, chyba, że kolega chce kłaść tam ze 100m tego przewodu. Michał
  • #6
    SKuba
    Level 12  
    Ja uważam że przewód RG58 wystarczy z tym że trzeba zwrócić uwagę na to by jego oplot był bogato pleciony gdyż w sprzedaży jest ich troche a do odbiornika radiowego jak też założysz ten sam przewód (RG-58) to nic się nie stanie a nawet nie poczujesz różnicy że nie jest to 75ohm. Pamiętaj żeby oba przewody nie były zbliżone do dł. 365cm bo będą mogły wchodzić w rezonans i wtedy w radiu zamiast Rydzyka będziesz się sam słyszał przy nadawaniu na 27.180MHz(CB-19 kanał)
  • #7
    mpn103
    Level 34  
    Michał, Andrew też może być, ale trzeba uważać przy zginaniu :D

    Nie musi być od razu Hardline, może być na początek CNT400 :D

    Ale serio lepiej dołożyć złotówkę do metra i kupić H-155 niż marny RG-58
  • #8
    SP5IT
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Różnica tylko w cenie i sztywności. H155 jest za sztywny.
    RG58 kontra H155 w samochodzie to przerost formy nad treścią.
    Michał
  • #9
    kondensator
    Level 36  
    1. Przewód do radioodbiornika
    Anteny samochodowe (nie chińskie) odbiorcze mają (często na stałe)
    podłączony przewód 150 ohm. Powód: mała pojemność (ok. 35pF/m),
    co jest ważne dla fal Dł/Sr/Kr.
    Jest to przewód b. delikatny, żyła "tak cienka, że od patrzenia się
    przerywa", trzeba układać z prom. >5cm, zwł. przy antenie i wtyczce.
    Przykładem dobrej anteny jest UNICON ASP-05 wykonywany w wersjach
    z różnymi długościami przewodu: 1.3m, 16m, 2.5m, 4.5m
    Przy montażu na przednim słupku przy masce/ na przednim błotniku
    wystarczy wersja z przewodem 1.6m (1.3m w F126p)
    (Promiennik anteny ASP-05 ma dł. ~75cm, co jest optymalne dla
    zakresu 87...108MHz - ok. 1/4 fali).
    Dłuższy przewód jest potrzebny przy montażu na dachu lub z tyłu,
    ale trzeba zdawać sobie sprawę z gorszych wyników odbioru i większej
    możliwości wchodzenia zakłóceń z samochodu, gdyż przewód 150ohm
    jest słabo ekranowany. Można ew. podłączać ekran po drodze obejmami
    do masy w wielu miejscach, ale trzeba b.ostrożnie przewód odizolować
    i zabezpieczyć przed wilgocią (podobnie in. przewody ekr. także 50 ohm).
    Są gotowe przedłużacze 150ohm (UNICON AP6/7/8/9/10), o długościach
    0.5m/1m/1.5m/2m/3m, ale lepiej ich nie stosować.
    Podobne są produkowane za granicą przez dobre firmy (np. Kathrein),
    tylko droższe i z innymi złączami (standardy nowe niemieckie i in.)
    W chińskich "nibyantenach" jest zamiast przewodu 150 ohm przypadkowy,
    najczęściej 75ohm i byle jaki. Z braku przewodu 150 ohm, można ew.
    użyć przewodu 93ohm RG62, lepszy RG71 oplot 2 x Cu) - też ma mniejszą
    pojemność, w sumie można użyć przewodu 75ohm (nic nie wybuchnie :)
    ale prościej kupić antenę ASP-05...
    Przy montażu na dachu trzeba zabezpieczyć przewód przed mocnym
    zagięciem (podufitka !), ew. zastosować antenę ASP-06 z odłączanym
    przewodem dł. 2.5m wyprowadzonym prostopadle do podstawy anteny,
    lecz nie można jej tak pochylić jak ASP-05 (wiele stacji radiofonicznych
    UKF nadaje z polaryzacją poziomą i całkiem pionowa antena odbiorcza
    będzie dawała ok. 100 razy słabszy sygnał, informacje o częstotliwościach
    i polaryzacji na www. radiopolska.pl )

    2. Przewód do CB
    Dobrze wybrać antenę, gdzie można wymienić przewód na dłuższy i/lub
    lepszy, np. AT 1500, AT 1700 to umożliwiają
    (przy okazji dobrze wlutować dławik w.cz lub rezystor 10...50 kOhm,
    dla odprowadzania ładunków elektrostatycznych)
    Lepsze przewody to przy niewielkiej długości i częstotliwości te o lepszym
    ekranowaniu i trwałości (to się wbrew pozorom łączy)
    Przykład: RG223, S544, S5LF5, RG142(b.drogi, PTFE -tylko jako przykład)
    Mają ekran z dwóch warstw oplotu miedzianego (ekranowanie ~80dB)
    Nie polecam tanich "wynalazków" z aluminium (H155, RF5 i podobne) -
    ogniwo elektrochemiczne -> szum, zanikający ekran, alum. się nie lutuje.
    Min. promień zgięcia dla przewodów koncentrycznych o śr. ~5mm to 5cm.
    Jeśli z tyłu radiotelefonu jest mało miejsca to należy użyć wtyku kątowego
    (trudniej dostępne, ale istnieją, także do CB). Za wtykiem przewód należy
    usztywnić na odcinku min. kilku cm (rurki termokurczliwe, min. 3 warstwy,
    przy antenie podobnie, wystarczy 1 warstwa rurki termokurczliwej)

    3. W samochodzie F125 i podobnych najlepszym miejscem na antenę
    radiofoniczną jest przy pas przedni przy prawym słupku (i tam od
    początku je zakładano)
    Druga antena (do CB) - najlepiej po przekątnej, pas tylny przy lewym
    tylnym słupku (jeśli nie kombi) - potrzeba wtedy nie 4m, ale 6...7m
    przewodu 50 ohm. Można próbować obie z przodu (przy prawym i lewym
    słupku, wystarczą krótsze przewody, ale wtedy mało miejsca (przeszkadza
    mechanizm wycieraczek, zabezpieczyć przewód przed uszkodzeniem)
    Oczywiście lepsze miejsce dla anteny CB będzie na dachu (byle na środku
    szerokości samochodu), ale nie kosztem jej długości ( min. 150cm ! ),
    i trzeba wtedy pilnować przy wjeździe do garażu (a przy instalowaniu
    rozbierać podsufitkę... )