Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oświetlenie rowerowe - halogenowe/LED oraz pojemnosc akum.

McKansy 24 Cze 2007 12:37 10941 25
  • #1 24 Cze 2007 12:37
    McKansy
    Poziom 14  

    Witam!

    Otoz chcialbym sam skonstruowac oswietlenie do roweru, a dokladnie chodzi mi o: lampka w oparciu o helogene 12V, 18°, ok. 10-15W + jakis akumulatorek, ktory zmiescil by sie np w bidonie lub w torebce rowerowej.

    I tutaj moje pytanie: jak to zrobic od czego zaczac? Jaki jest potrzebny akumulator - najlpiej jak najmniejszy, aby w/w halogen wytrzymal ok 2h pracy? Czy jest potrzebna jakas elektronika do halogena, poniewaz patrzac na strone: http://www.lupine-lights.com (w menu Technique/H.I.D) jest wlasnie pokazana budowa takiej lampki i widze, ze jednak cos tam jest.

    Prosze o odp! Dzieki!

    0 25
  • #2 24 Cze 2007 12:39
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Szkołę skończył? Prawo ohma na fizyce miał? To sobie podstawi do wzoru, wymagane dane i otrzyma wartości prądu płynące w obwodzie i dobierze sobie pojemność akumulatora...

    0
  • #3 24 Cze 2007 12:52
    McKansy
    Poziom 14  

    No tylko, ze nie pamietam ani wzoru ani jak sie liczy :)

    0
  • #4 24 Cze 2007 12:59
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Podpowiedź numer dwa: KSIĄŻKI. wiesz, taki przedmiot z zadrukowanymi kartkami i okładkami...
    Ostatecznie, z czego pewnie skorzystasz: wyszukiwarka...

    0
  • #5 24 Cze 2007 13:47
    McKansy
    Poziom 14  

    No dobra, ale narazie interesuje mnie budowa, a dopiero pozniej bede dobierac pojemnosc akumulatora do swoich potrzeb.

    0
  • #6 24 Cze 2007 14:27
    basti1984_2007
    Poziom 16  

    Witam
    Moim zdaniem montowanie do roweru halogenu nie ma niczego na celu. Za dużo prądu to żre!

    A myślałeś o białych superjasnych diodach LED?

    Potrzebujesz wtedy małe AKU, układ ładowania, jeżeli chcesz np. ładować go przy jeździe z górki.

    A układ ten co piszesz to zapewne po to żeby nie wszystkie diody świeciły ciągle, tylko każda przez jakąś chwilę...a oczko ludzkie jest na tyle bezradne, że i tak widzi ciągłe światło.

    0
  • #7 24 Cze 2007 16:15
    McKansy
    Poziom 14  

    Tzn chodzi mi o jak najlepsze oswietlenie drogi, a wlasnie jak widac po testach (na podanej przeze mnie stronie w menu Products/Lighttest) sa zdjecia roznych lamp tej firmy, i wlasnie halogen na 12V, kąt 18° chyba 16W daje najlepsze oswietlenie drogi - najdalej swieci oraz oswietla boki drogi. Jestem bardziej przeciwko diodom poniewaz na takim napieciu malym daja wg mnie baaardzo malo swiatla :(

    Co do ladowania to chcialbym po prostu miec ladowarke podlaczana do aku no i ladowac przez noc :)

    0
  • #8 24 Cze 2007 16:40
    januss73
    Poziom 31  

    :) A w dzień świecić.
    Dla 12V i 16W to jakieś 1.3A. Potrzebne ci będzie jakieś 3Ah dla 2 godż świecenia. W mojej wiertarce mam 2Ah/12V ni-cd i nie wydaje mi się żeby jakiś duży był.

    0
  • #9 24 Cze 2007 16:41
    pierzchan
    Poziom 16  

    McKansy napisał:

    Co do ladowania to chcialbym po prostu miec ladowarke podlaczana do aku no i ladowac przez noc :)


    Chyba dzień, bo jak sądzę w nocy to on będzie rozładowywany. :D:D

    0
  • #10 24 Cze 2007 20:48
    Dominik-M
    Poziom 17  

    Ja proponuje zacząć od szukania dobrego halogena bo to będzie najcięższe zadanie - bo to co dostaniesz w większości sklepów na 12V - 15W na wiele się nie nada – tyle to ja uzyskam 1 ledem z sumaryczną mocą razem ze stratami na poziomie 2,4W :).

    *właśnie czekam na nowe ledy z cree 100+ lum @ 350mA :D

    0
  • #11 24 Cze 2007 22:31
    McKansy
    Poziom 14  

    No jakby nie patrzec wygladem te halogeny z tej firmy Lupine-Lights wiele nie roznia sie od zwyklych, no moze maja inna budowe lub specyfikacje...po prostu nie wiem :(

    Co do ladowania to chodzi o jazde wieczorem do godz 23:00 lub 00:00 wiec przez noc akumulator by sie ladowal :)

    Czy macie jakis przyklad z najlepszych a zarazem dosc tanich diod, ktore oswietlaja droge w taki sposob?

    0
  • #12 24 Cze 2007 23:10
    bodzio18
    Poziom 15  

    ja też uważam że diody są lepszym rozwiązaniem, dają wystarczające światło a do tego bardzo mało prądu zużywają

    0
  • #14 25 Cze 2007 15:59
    McKansy
    Poziom 14  

    Wow, nigdy czegos takiego nie widzialem :)
    Moglbym prosic o jakis link lub ogolna porade, od czego zaczac co trzeba miec, jakie umiejetnosci? Bardzo prosze, dzieki!

    0
  • #15 25 Cze 2007 17:22
    Dominik-M
    Poziom 17  

    Najprościej i najszybciej w sumie najtaniej ale nie najlepiej :)

    Cytat:

    Kupujesz na allegro 3 ledy CREE XR-E do tego optykę 12-14°ew. zakupy robisz w gamie www.gamma.pl - ale trzeba z 2 tygodnie poczekać, chyba że przejdziesz się osobiście :). W PL najlepszy dostępny bin to mix P3.

    Driver możesz kupić od usera EdiM

    Kupujesz 10 akumulatorków NiMH do tego jakiś sporą wytłoczkę i masz ogniwo 2,2Ah 12V o wadze 250g.

    Dokupujesz włącznik, z alu rzeźbisz obudowę i masz lampkę. Wystarczy połączyć wszystko razem i podpiąć zasilanie :D.


    Drogo i niezbyt szybko ale w wersji full wypas :)
    Cytat:

    Ledy i optykę kupujesz w Cutter Electronics. XR-E z pinu Q4 do tego optyka Ledil 2x CRS-D i 1x CRS-SS. (Możesz zamówić sobie ledy zamontowane na potrójnym PCB z odpowiednią optyką do tego).

    Driver z Cuttera Luxdrive BuckPuck 1000mA lub nFlex z Taskled-a

    Do tego pakiet Li-ion z 14,4V z szybka ładowarka z BatterySpace.

    Dokupujesz włącznik, z alu rzeźbisz obudowę i masz lampkę. Wystarczy połączyć wszystko razem i podpiąć zasilanie :D.


    Prawda, że proste ?

    Ew. wersja najdroższa po prostu składasz zamówienie w :
    http://www.dinottelighting.com/ na dinotte 500/300
    lub
    http://www.lupine-lights.com/ na Willme X/X-pro

    0
  • #16 25 Cze 2007 19:33
    McKansy
    Poziom 14  

    Hm....bardzo podobaja mi sie lampki firmy Dinotte-Lighting, lecz sa bardzo drogie, i mam odnosnie ich pytanie: mozna kupic jedna taka diode, jaka jest stosowana do tych wlasnie lampek, by nie miec takiego "boxa" na kierownicy, wlasnie zalezy mi na prostocie :) Dzieki na odp!

    0
  • Pomocny post
    #17 25 Cze 2007 20:33
    Dominik-M
    Poziom 17  

    Nie ma problemu można zrobić projekt uproszczony na 1-go leda ale wtedy uzyskasz strumień świetlny porównywalny tylko z 10W halogenem. Ni mniej ni więcej.

    Komponenty te co podawałem wcześniej wersja jedno ledowa wykonana przez Pawła z pl.rec.rowery - wtedy Edim jeszcze nie miał w ofercie rivera na 1000 mA więc jest tylko 700mA.
    http://acn.waw.pl/pawelp/inne/lampka_led/index.html

    Dołączam kilka najważniejszych fotek jak by kiedś jego strona znikła z sieci.

    0
  • #18 25 Cze 2007 20:50
    McKansy
    Poziom 14  

    Dzieki!
    Mam jeszcze jedno pytanie: na allegro widze diody ktore podobno, bo tak pisze w opisie aukcji, maja po ok. 20W lub tam 10W, zalezy jaki model, czy zastosowanie takiej diody - pojedynczej w takim projekcie "one-LED" - da jakies mocneiejsze oswietlenie czy jest to tylko strata pieniedzy?

    0
  • Pomocny post
    #19 25 Cze 2007 21:42
    Dominik-M
    Poziom 17  

    Zawracanie głowy. Gdy policzysz takiego 10W leda wyjdzie ci, że realna moc to 11,3W z czego masz uzyskać ponoć 400 lum (zwykle podają wartość maksymalna ;) ). Stosując ledy Cree 3 sztuki po 3,8W każda (koszt praktycznie ten sam) dostaniesz 650 do 700 lum.

    0
  • #20 25 Cze 2007 21:52
    McKansy
    Poziom 14  

    Aha, rozumiem :) Czyli chodzi o LED'a o nazwie "CREE XLamp XR7090 XR-E", bo takowego znalazlem na allegro a takze w innych sklepach elektronicznych.
    Jeszcze cos: czy moge zastosowac pojedynczy kolimator, tzn. osobny dla kazdej diody, czy lepiej jest zastosowac potrojny kolimator? Chodzi mi tutaj aby np. w przypadku pojedynczym mozna jakby latwiej rozmiescic same diody na kierownicy, a sterownik np dac wraz z akumulatorami, dlatego, ze jak wczesniej mowilem, nie chcialbym bym miec rurki o srednicy 49mm na kierownicy :)
    No i jezeli dobrze mysle, to wszystkie czesci jakie sa potrzebne to:
    - CREE XLamp XR7090 XR-E
    - soczewka 15°
    - przetwornica (mam pytanie odnosnie tego drivera - jak czytam pisze, ze jest mozliwosc regulacji pradu, jaki podaje przetwornica, tzn. ze takim potencjometrem moge sobie regulowac natezenie pradu tzn. ze dioda np bedzie swiecic z pelna moca lub taka, jaka sobie ustawie [ > full ]?)
    Prosze o potwierdzenie czy wszystko jest ok :)

    0
  • Pomocny post
    #21 25 Cze 2007 22:14
    Dominik-M
    Poziom 17  

    Optyka - dla ledów CREE XR-E musi być optyką dla tych ledów aby uzyskać przewidywalny rezultat - czyli np. taka -> Ledil CRS-D 14° - jedna z lepszych dostępnych na rynku do zastosowań rowerowych - daje równomierne oświetlenie.
    Właśnie taka jest zastosowana w projekcie, który podałem jako przykład wcześniej (idealnie pasuje w rurę kwadratową 25x25 mm i grubości ścianki 1,5 mm). Stosując inne kolimatory musisz poeksperymentować :).

    Driver - zgodnie z opisem możesz sobie ustawić prąd maksymalny i przełączać max i 1/3 max - zwykle driver idzie do obudowy więc ustawiasz prąd maksymalny na max i po sprawie. Przeczytaj sobie dokładnie opis Edima i wszystko powinno być w porządku.

    0
  • #22 25 Cze 2007 22:24
    McKansy
    Poziom 14  

    Ok, ale czy sprzedawca ktory ma w ofercie soczewki, podane przez Ciebie na allegro, ma tylko jeden typ tych soczewek czy wszystkie, bo jak otrzymalem wiadomosc, to musze sie najlepiej zaopatrzyc w Ledil 2x CRS-D i 1x CRS-SS ?

    0
  • #24 05 Wrz 2010 22:35
    pkpintercity
    Poziom 13  

    a jeśli zamaist tych diod LED SSC dać super flux?? uzyskam taki sam efekt czy gorszy oczywiscie będzie trzeba dac wiecej ich i czy do nich też trzeba zastosować soczewkę?? Aha bo jeśli bym chciał zrobić sobie 2 lampki do roweru po 5 diod fluxow na lampke to jak dopasowac kolimator do tego ??

    0
  • #25 06 Wrz 2010 08:06
    Dominik-M
    Poziom 17  

    Super flux się nie skupią w wystarczającym stopniu i są za słabe.

    Jeśli chcesz się teraz bawić w budowę światła do roweru najlepsze dostępne ledy to Cree XP-G z binów R4 / R5.

    0
  • #26 13 Wrz 2010 14:34
    kotuniunia
    Poziom 28  

    Zapytam! Wszystko fajnie ! Oświetlenie ,efekt itd.
    Ale gdzie tu logika.Sprzęt trzeba ciągle ładować, a to już problem. Rower to w miarę prosty sprzęt i prosta powinna być obsługa ,a nie ciągłe gonienie do niego z prądem,lub akumulatorem! Panowie przerost formy nad treścią toż to jak w F1. Nie sztuka ładować kasę i nie być proekologicznym ,rower taki ma być! Zaprojektujcie ukł. zbilansowany,pozdrawiam.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo