Witam,
pomiar mocy pobieranej przez silnik to sprawa banalna, większym problemem jest tu pomiar wartości momentu obrotowego, ponieważ ten pomiar musi odbywać się na wirującym wale silnika sprzęgniętym z obciążeniem.
Do tego celu, najczęściej, stosuje się wałek pomiarowy z odpowiednim uzwojeniem, a wykorzystujący w tym wałku
zjawisko magnetostrykcyjne przy jego skręcaniu.
Jeśli to skręcanie wałka będzie w zakresie
odkształceń sprężystych to taki przetwornik;
moment obrotowy - indukowane napięcie (w odpowiednim uzwojeniu) jest praktycznie liniowy.
Do zasilania wirującego układu pomiarowego i odbioru napięcia pomiarowego stosuje się tu
tranaformatory wirujące.
Masz
słowa kluczowe i dalej posłuż się wyszukiwarką.
Temat wcale nie jest nowy, ponieważ taki sposób pomiaru momentu obrotowego na wirującym wale (np. jest to ważne w urządzeniach dźwigowych, itp.) opisany już był w literaturze w końcu lat '60 ub. w. (i wcześniej), a więc kiedy technika półprzewodnikowa zaczęła swój dynamiczny rozwój.
Polecam z tamtych lat książkę. Ryszarda Wolskiego "Urządzenia tranzystorowe: wybrane rozwiązania układowe", Warszawa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 1969.
ZOBACZ
Pozdrawiam