Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Hamownia silnika elektrycznego

RaV3000 24 Jun 2007 14:48 5248 5
    RaV3000
    Level 10  
    Witam,
    muszę zrobić stanowisko pomiarowe mierzące moc i moment obrotowy silnika elektrycznego.
    Ma ktoś pomysł jak się do tego zabrać?
    sheeeep
    Level 25  
    Witam!
    Nie znam się na tym, szczerze mówiąc ale moc dałoby się zapewne zmierzyć podłączając na wał prądnice i następnie ją zwierać(oporem, półprzewodnikiem). Można zobaczyć jakie prądy płyną w obwodzie, oraz napięcie na oporze.
    Jeszcze wszystko zależy od wymagań jakie temu stawiasz, jaka moc, dokładność, itp. o czym nic nie napisałeś.

Pozdrawiam
    puszak
    Level 28  
    a moment obrotowy dalo by sie chyba zmiezyc w sposob taki ze na wal zaczepic jakis plaskownik na nim ciezarek no i ustawic tak na granicy tzn delikatnie go przesuwac az silnik nie da rady juz tego rozkrecic
    ale do tego wzory sa optrzebne a ja niestety ich nie znam
    ten sposob dal nam nauczyciel na lekcji mechaniki pojazdowej
    RaV3000
    Level 10  
    Przepraszam za moją dłuższą nieobecność, ale wyjechałem do pracy za granicę i nie bardzo miałem czas i możliwość na internet..
    Badany silnik miałby moc do 0,25 kW. (silnik prądu stałego obcowzbudny, albo trójfazowy silnik indukcyjny, mam na to wolną ręke)
    Chyba najlepiej było by zrobić to na prądnicy tachometrycznej (tak jak kolega podpowiedział).
    W związku z tym, gdzie mogę kupić taką prądnice?
    Czy chodzi o to, że mógłbym ją zwierać np. potencjometrem i wtedy przeliczyć to na obciążenie silnika??

Dzięki,
    Pzdr.
    Quarz
    Level 43  
    Witam,
    pomiar mocy pobieranej przez silnik to sprawa banalna, większym problemem jest tu pomiar wartości momentu obrotowego, ponieważ ten pomiar musi odbywać się na wirującym wale silnika sprzęgniętym z obciążeniem.