Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.
  • #1
    michow
    Level 16  
    Mam pytanie dotyczace podlaczenia komputera (plyta AT) w samochodzie jak mozna zbudowac stosowny zasilacz czy ktos spotkal sie juz z takim pomyslem ?? Przetwornica 12/230 V raczej odpada za wielkie koszty :(
  • #2
    przemek.tomala
    Level 22  
    podłączyć cd-rom nie jest trudno, no bo wystarczy dwa stabilizatory, no ale tu potrzeba więckrzą obciążalność, dowiedz się ile taki zestawik potrzebuje do pracy, może by wystarczyło np, 3 stabilizatory na 12 V, 3 na 5 V, i tak się pobawić, może ktoś ma inny sposób, lepszy, bo ten taki jakiś trochę głupi
  • #3
    MACIEK_M
    Level 29  
    Komputer z monitorem, czy tylko sama płyta? Jeśli zestwaw,to podpiąłbym stary UPS ( ok 100 zł ) pod gniazdo zapalniczki, zamiast wewnetrznej baterii i po kłopocie. Jest to chyba najprostsze rozwiązanie.
    Pozdrawiam
  • #4
    przemek.tomala
    Level 22  
    jakiś prostu UPS był w edw opisany (11 2002) a w nim jest prosty scheamt przetwornicy, spróbuj z tym, no bo monitora stabilizatorkami nie uruchomisz...
  • #5
    michow
    Level 16  
    Cd rom to juz mam podlaczony. W samochodzie ma chodzic sama plyta i hdd to wszystko podpiete pod wyswietlacz 2x16 znakow, winamp w autostarcie z zaladowana lista a w przyszlosci lcd i gierki. Pomysl ze starym UPSem juz przerabialem UPS sie grzal i ciagnol duzo pradu z aku aktualnie w UPSie cos zaniemoglo smierdzi mu z trafo, wydaje mi sie ze ups nie jest najlepszym pomyslem po co podnosic napiecie do 230 ze stalego robic je zmiennym a potem zmieniac na stale i obnizac do max 12 v nie ma jakiegos innego pomyslu czy plyta glowna wymaga tylko 5 i 12 v nie wydaje mi sie i czy potrzebuje duzej stabilizacji np jak wlacze kierunkowskaz pojdzie spadek napiecia i komp sie zresetuje boje sie takiej sytuacji
  • #6
    tomekvfr
    Level 12  
    A może by dodatkowo jakiś akumulatorek, np motocyklowy czy jakiś z mniejszych podłączyć do stabilizacji płyty?
  • #7
    przemek.tomala
    Level 22  
    Jak włączysz kierunek, nie powinno nic się stać, bo na włączonym silniku, na aku jest prawie 14V. Płyty potrzebują 5, 12 -5, -12., 3,3 V (Nie zawsze wszystkie potrzebne, ale najczęściej...), jeżeli stara płyta to ja chyba bym spróbował stabilizatorami paroma
  • #8
    bolek
    Level 35  
    zamiast kombinować nie lepiej kupić jakis przenosny odwtarzacz MP3 za złotych 200-300?. podejrzewam że chodzi właśnie o odtwarzanie mptrójek
  • #9
    michow
    Level 16  
    bolek jak juz pisalem w przyszlosci lcd i gierki gdybym chcial mp3 player i w przyszlosci gameboya to bym nie pytal na forum tylko poszedl do sklepu :)
  • #10
    noicoztego
    Level 12  
    sam chciałem coś takiego zrobić ale jak już zrobiłem to okazoło się że już nie mam auta :D , mniejszy problem z dodatnimi napięciami +12,+5,+3,3 wystarczają stabilizatory ale trzeba pamiętać że jak płyta z mocniejszym procem i buzerami to se łyknie i 15A na +5V , ujemne napięcia trza przetwornice DC-DC ( są takie scalone, ale dosyć drogie), ja tak zrobiłem i działało ale wywaliłem dużo ciaków na przetwornice , bo wszystkie napiecia tak zrobiłem. ciekawym sposobem było by rozwalić zwykłą zasilaczkę od kompa i przerobić. Zwykły zasilacz robi najpierw stały przez greatza i kondziorki a potem ładuje polówkami na trafko ( chyba z 500Hz ) jakby przezwoić trafko i zrobić taki sam układ tylko 12 V to na wyjściu miałbyś full wypas kompowe napiątaka.
  • #11
    tomekvfr
    Level 12  
    Załóżmy że zasilacz już mamy, czy to w postaci stabilizatorów czy przetwornica +ups, ale jeszcze trzeba zrobić coś żeby nie wyłączało pc-ta przy każdym wyłączeniu samochodu, no chyba że sie nikt nie boi i zostawia włączonego, ale możemy sie narazić złodzieją albo zakończyć szybko żywot akumulatora. Z kolej gdy bedziemy wyłączać bez zamknięcia systemy to długo nie pociągnie taki pc-et. Mam wyświetlacz clariona 5,5 cala z nawigacji, planuje do niego dokupić wzmacniacz i właśnie pokombinować coś z pc-tem (płyta główna+karta graficzna z tv out i jakaś lepsza karta muzyczna np Sound Blaster 1024). Zastanawiam sie czy nie bedzie mnie irytowało to że po wejsciu do samochodu bede musiał czekać aż odpali sie system, wybrać muze a za chwile ją wyłączać i zamykać system, bo na mieście to więcej niż 15 minut nie jade) , Sens takie coś ma na dłuższe trasy , gdzie np pasażerowie mogliby ogądać jakieś filmy z twardego dysku. Istnieje możliwość podpięcia karty TV i na postoju moznaby sie pokusić o poszukanie jakiś programów telewizyjnych. Jeśli ktoś ma pomysł jak wyłączać system automatycznie bez konieczności wcześniejszego jego zamykania przed wyjściem z samochodu to niech napiszed. Może jakiś programik (jeśli nie ma napięcia na jakimś wejściu,porcie to zamykaj system), to tego przekżnik czasowy z odłączaniem zasilania ustawiony na np 15 sekund, żeby sstem zdążył sie zamknąć, albo taki automatyczny wygaszacz świateł podłączony z przekażnikiem?
  • #12
    noicoztego
    Level 12  
    [quote="tomekvfr"]Załóżmy że zasilacz już mamy

    Odnośnie wyłączania kompa lub jego uspienia można wykorzystać programik jaki jest stosowany przy niektórych ups-ach (np fideltronik) łączy sie taki ups z kompem po COMie i jak nie ma prądu to zależnie od stanu bateri zamyka system więc jakby coś takiego podpiąc to będzie ok, nawet można wydrapać z upsa taki moduł! i go przystosować. a jak nie to przeciez można winde ( jeżeli będzie winda, ale i linuchac można tak ustawić) skonfigurowac. A mianowicie przecież wiele klawiatur ma przyciski sleep i close, wystarczy podpiąć się do tych klawiszy. Jak ci nie pasuje żadne z tych rozwiązań to napisz mam kolegę w tym lepszego ode mnie to go zapytam. noicoztego(malpa)interia.pl
  • #13
    tomekvfr
    Level 12  
    Panowie, poprawcie mnie jeśli sie mylę. Problem jest z zasileniem kompa w samochodzie, z tego co widziałem to trafo w zasilaczu at czy atx ma jedno uzwojenie wtórne, z niego idzie prąd na układ prostujący i dopiero potem jest rozdzielane napięcie stałe na +12+,5,3,-5 itd. To jeśliby podłączyć zailanie z samochodu za układem prostującym to mogły się udać? Pytanie tylko jakie napięcie daje uzwojenie wtórne zasilacza? Czy jest to 12V?
  • #14
    noicoztego
    Level 12  
    tomekvfr wrote:
    Panowie, poprawcie mnie jeśli sie mylę.


    no troche to inaczej - w zasilaczu komputerowyw najpierw 230 jest prostowane i filtrowane potem jest stopień przetwornicy (kilkaset hz) i dopiero trafo z podwójnym uzwojeniem pierwotnym. Na tym trafie jest dopiero kilka uzwojeń wtórnych !! - z których wyłażą odpowiednie napięcia! które są z kolei stabilizowane. i jak byśmy chcieli zrobić coś takiego jak piszesz to okej tylko 1. odcinamy stopieć 230V całkowicie . 2. napięcie 12 v bierzemy bezpośrednio z samochodu przez stabilizatory. 3 . wolne uzwojenie trafa 12V wykorzystujemy jako pierwotne tylko że trzeba zrobić generator i popędzić to też z samochodu!

    Pamiętajmy że płyta kompa chce jeszcze tzw. sygnał power-good jest to dodatkowe napięcie które jeśli spadnie za nisko to płyta resetuje proca! ale to sie da pominąć!
  • #15
    szymtro
    Level 30  
    Apropos wylaczania i wlaczania. Niektore plyty ATX maj atzw stan S3(STR) to znaczy ze dane zapisuja do ramu a potem wylaczaja cala reszte kompa. W tyms tanie tylko ram jest zasilany i to tylko z napiecia 5V stand by - to jest maks 1A(normalnie to jest ok 2W - 0,5A). Mozna poprobowac wpiac w napiecie stand by z zasilacza diode i przez drugadolozyc zewnetrzne 5V. W tym stanie komputer wstaje jakies 10sekund(maks), usypia sie rowniez szybko a co najwazniejsze nie czerpie duzo pradu.
  • #16
    michow
    Level 16  
    cieszy mnie zainteresowanie tematem szkoda ze troche malo konkretow nadal poszukuje jakiegos schematu najlepiej przerobienia zasilacza bo stabilizatory pokroju 78XX raczej tego nie pociagna ??
  • #17
    SHERMAN19
    Level 2  
    Jakbys dobrze poszukal w necie to moglbys znalezc schemat takiego zasilacza na wej 12V a na wyjsciu +12 -12 +5 i -5 V zaoszczedze ci szukania tu masz linka do stronki gdzie znajdziesz schematy dwoch zasilaczy jednego +12 i -12 a drugi +5 i -5 na wyjsciu oczywiscie www.dlisewski.w.interia.pl/zasilacz.html
  • #18
    tomekvfr
    Level 12  
    Po długich przemyśleniach stwierdzam że naprostszym rozwiązanie zasilania kompa w samochodzie jest zastosowanie UPSa, który ma akumulatory na 12V (są różne), wyciągnięcie baterii i w miejsce baterii podłączyć zasilanie z samochodu. Takiego UPSa można już kupić za 100zł a nawet teniej, najlepiej szukać z starym akumulatorem, cena niższa a nam bateria i tak nie jest potrzebna. POzdrawiam.
  • #19
    Henryk_WS
    Level 13  
    Można też zrobić przetwornicę z wykorzystaniem w 2/3 zasilacza AT. Wiadome jest że trafo z zasilacza PC jest, bez żednych przeróbek, dobrym trafem do przetwornicy 12 V na 72V lub 2 x 36 V np. do wzmacniaczy samochodowych. Na byłe wyście 5 V trafa dajemy sterowanie SG3525 i 2 x IRF345 i na byłym wejściu mamy eleganckie 2 x 36 V. Gdyby przewinąć trafo tj. usunąć pierwotne uzwojenie 2 x 20 zw i nawinąć 2 x 3 zw drutem 1.6 mm ( 4 x 0,8 ) i wyjścia tak jak były, zasterowć jw. z f = 60 - 80 kHz mamy dobry zasilacz PC z akumulatora. TL494 lub KA7500 trzeba usunąć. Transformatorek sterujący też. Stabilizować + 5 V ponieważ + 12 nie jast krytyczne w granicach + - 0.5 V. Prostowniki, dławik filtrujący i cała reszta zostaje. Napięcia - 5 V i - 12 V też powstają jak w oryginale. Trzeba pamiętać że układ będzie pobierał ponad 10 A prądu z akumulatora. 8)

    Pozdrawiam !

    Henryk
  • #20
    Vein
    Level 22  
    przepraszam że wyciągam "trupa" ale zainteresował mnie post Henryk_WS
    a mianowicie jego opis przepudowy zasilacza, jak widze nei ma zbyt wielkich z tym problemów, teraz pytanie, w JAKI SPOSÓB uzyskać prąd o częstotliwości 60-80 kHz 12V okolo tych 8-10 A ? wiem ze mozna wykorzystac jakiegos IRFa i ne555 ale tylko tyle wiem :D