Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Radziecki prostownik, przerobić na zasilacz regulowany

seba222 21 Lip 2007 14:08 24696 62
  • #31
    Driver-
    Poziom 38  
    Masz dwie skale 0-100 i 0-30 mV, więc może spokojnie pokazywać napięcie od 0-30V. Trzeba jednak do niego dodać opornik szeregowy. Może też pokazywać prąd w A, lecz trzeba by wyliczyć również opornik równoległy tzw. bocznik i dodać przełącznik V-A. Niestety nie widać jaki typ i jakie ma parametry. Sprawdź pod znaczkiem ERA lub po lewej stronie skali czy są jakieś napisy. Jeśli nie będzie, trzeba zmierzyć jego oporność oporność wewnętrzną. Wtedy będzie można wyliczyć wartość opornika szeregowego. Jest jednak pewna trudność, polegającą na pomiarze. Nie można tego pomiaru robić zwykłym multimetrem na pomiarze Ω ponieważ prąd pomiarowy mógłby być zbyt duży i można uszkodzić ustrój pomiarowy. Trzeba to zrobić w następujący sposób. Przed pomiarem wyzerować dokładnie ustój pomiarowy pokręcając pokrętłem zerowania, tym pod skalą na obudowie. Następnie szeregowo z miernikiem włączyć opornik 15kΩ, tak jak na schemacie poniżej, następnie zmierzyć woltomierzem (multimetrem) napięcie baterii i napięcie na oporniku 15kΩ oraz odczytać ze skali miliwoltomierza pokazane napięcie. Jeśli miernik będzie pokazywał za małe napiecie np 1mV zmniejszyć R1 dziesięciokrotnie na 1,5kΩ powtórnie pomierzyć napięcia i odczyt z miliwoltomierza. Następnie pomierzyć prąd włączając szeregowo z baterią multimetr przełączony na pomiar mA. Po pomiarach podasz mi najdokładniej jak można napięcia i prąd zmierzone multimetrem i odczyt z mimiwoltomierza, a ja podam Ci wartość opornika szeregowego dla zakresu 30V i ewentualnie wartość bocznika prądowego.
  • TermopastyTermopasty
  • #32
    seba222
    Poziom 18  
    Witam,

    Dziękuję za odpowiedz,


    To co teraz napiszę może ktoś uznać za chamstwo ale już jest godzina 15.


    Czy można by jakoś zaadoptować ten schemat do rezystora 20 K ?

    To najbliższa wartość jaką posiadam...
    Z wylutu też mieć nie będę nigdzie nie widzę 15 kilo...

    Co najwyżej wizyta w sklepie mogła by mnie uratować, ale to dopiero w poniedziałek...





    pozdrawiam
  • #33
    Driver-
    Poziom 38  
    Może być 20kΩ-10kΩ na początek. Zobaczysz na którą działkę będzie się wychylał miliwoltomierz. Jeśli za mało zmniejsz wartość. Chodzi o to aby wychylił się prawie na maksimum, ponieważ wtedy dokładność pomiaru będzie największa. Nawet jak przekroczy trochę skalę, to nic się nie stanie, ale nie za wiele, bo można go bardzo łatwo spalić. Jak nie masz oporników to sprawdź tylko czy się jest dobry, czy się wychyla ustrój podłączając przez 20kΩ. Będziesz miał pewność, że przerabiając obudowę Twoja praca nie pójdzie na marne. Po za tym pośpiech i niecierpliwość nie są dobrymi doradcami w elektronice, śpiesząc się możemy sobie narobić więcej szkód niż pożytku. Ja zawsze staram się, nawet nie dwa ale dziesięć razy wszystko przemyśleć i sprawdzić, niż robiąc coś szybko, uszkodzić urządzenie lub części. Tak że spokojnie i bez nerw. Rozumiem że jesteś ciekawy efektów, ale możesz spokojnie zabrać się np. za prace mechaniczne. Zwykle to one są najbardziej wkurzające, bynajmniej dla mnie, więc zawsze od nich zaczynam konstrukcję, reszta już jakoś idzie :)
  • TermopastyTermopasty
  • #34
    seba222
    Poziom 18  
    Witam,

    Dzięki za odpowiedz.


    Przy dokładnym napięciu 1,50 V

    Aby wskazówka wychylała się na maksimum musiałem zastosować rezystor 30 K.

    Ustrój pobierał wtedy: 39,1 mikro amper


    Wielkie dzięki za miłe słowa, w kierunku powolnej pracy elektronika, bo masz rację, to tak jak saper ^^.

    Odnośnie pośpiechu, to w moim wypadku nie jest tak do końca, niestety bardziej cierpię na brak czasu :(
  • #35
    Driver-
    Poziom 38  
    Ok, podaj jeszcze napięcie na rezystorze 30kΩ, będę wiedział jaki jest spadek napięcia na ustroju. Bo z prądu wychodzi ze napięcie to około 327 mV, pod warunkiem że opornik ma faktycznie 30kΩ.

    Tak brak czasu niestety mnie to też dotyka :(

    Pociesząjace jest to że inni maja gorzej, np. stolarz. Przytnie coś za krótko albo za wąsko i już tego nie poprawi, musi przycinać nowe :)
  • #36
    seba222
    Poziom 18  
    Witam,

    Napięcie na rezystorze: 1,213 V



    Może to nie jest odpowiedni temat, ale czy możesz mi coś powiedzieć na temat takich kości: STK720B oraz STK770

    Ogólnie to są chyba ? regulatory napięcia, chyba coś takiego jak LM ale wielkośćią 5 razy większe, albo i 10.


    Tutaj znalazłem kawałek informacji odnośnie pierwszego, STK 720

    http://www.chipdocs.com/datasheets/datasheet-pdf/SANYO-Electric-Co-Ltd/STK770.html

    V(in)DCmax: 50V; I(o-max): 2A; chopper type voltage regulator in 7-pin - package.

    50 V 2A ?

    Może ten większy miał by, 4 Ampery ?

    Można z tego zrobić zasilacz regulowany ?

    /układ pochodzi z wylutu, faksu Lanier (faks termiczny), szedł do kasacji, więc wytarmosiłem moduł zasilania.



    pozdrawiam

    Dodano po 3 [godziny] 36 [minuty]:

    Witam,

    Zastanawiam się nad zmianą projektu, na zasilacz regulowany do 12 V.

    (to ruskie trafo jest zbyt toporne aby pchać je w obudowę po mierniku)



    W związku z tym, pozostał bym przy LMach bo tam nawet przy 2A według wyliczeń energia w Watach, będzie do wytracenia bezpiecznie, tzn bez stresu o bezpieczeństwo układu i jego przegrzanie lub przepalenie.




    Z wraka zasilacza UPS zdemontowałem takie trafo:

    Gdzie jest uzwojenie pierwotne ? Czerwony i biały przewód ?

    Druga sprawa, ile może dawać wolt ?


    Na tej karteczce, gdzie powinno pisać jakie ma wyjścia pisze /48 /12 ?

    12 V ? ( za takim napięciem kojarzy mi sie UPS)




    Załączam zdjęcie:



    Radziecki prostownik, przerobić na zasilacz regulowany
    Radziecki prostownik, przerobić na zasilacz regulowany

    pozdrawiam
  • Pomocny post
    #37
    Driver-
    Poziom 38  
    Wychodzi mi że ten miliwoltomierz ma 7,5kΩ, wg obliczeń nieco mniej ~7340.153Ω ale biorąc pod uwagę uchyb przyrządu przyjąłem standardową oporność miliwoltomierzy produkcji ERA. Produkowane były między innymi miliwoltomierze do mierników o oporności 25kΩ/V. Po przeliczeniu dla 30V daje to oporność 750kΩ wtedy przez ustrój popłynie prąd 40µA a spadek napięcia 300mV. Wartość opornika szeregowego powinna wynosić 742500Ω, problem w tym że że takiego opornika nie kupisz a dobieranie nie ma sensu. Trzeba więc wziąć zwykły opornik z typoszereregu o wartość 740kΩ i szeregowo z nim połączyć podkówkę 5kΩ (rezystor zmienny), podkówką tą dokładnie ustawisz wskazania na miliwoltomierzu. Robi się to w ten sposób że najpierw na innym woltomierzu ustawiasz napięcie zasilacza na napiecie np. 24V a potem regulując podkówką ustawiasz wskazania miliwoltomierza również na 24V. Sprawdzasz wskazania przy niższym i wyższym napięciu, wskazania obu mierników powinny się mniej więcej pokryć. Mniej więcej dlatego że mierniki wychyłowe mają pewne nieliniowości związane z konstrukcją mechaniczną. Jeśli wskazania nie będą przekraczały 3% wszystko będzie w porządku.

    Niestety wymienione przez Ciebie układy nie nadają się do zasilacza regulowanego. Pierwszy jest na Uwyj 5V/5A a drugi na 12V/2A. Można je wykorzystać jako osobne źródła napięć w Twoim zasilaczu. Ale uwaga, w przypadku ich uszkozenia na wyjściu może pojawić się pełne napięcie wejściowe. Aby temu zapobiec producent zaleca specjalne zapezpieczenie w oparciu o tyrystor i bezbiecznik.

    To trafo jest prawdopodobnie z przetwornicy UPSa nie wiadomo jak jest nawinięte. Pierwotne może mieć 2 sekcje po 12V wtórne 220V i do tego jeszcze dodatkowe uzwojenie sprzęgające o bliżej nie określonym napięciu. Uzwojenie 220 V będzie miało największą oporność a 2 sekcje po 12 V nawinęte najgrubszym drutem najmniejszą oporność. W pierwszej kolejności musisz wybadać które jest na 220V potem podłączyć pod sieć i sprawdzić napięcia wyjściowe. Moc trafa moze być taka sama jak moc znamionowa UPSa, trudno powiedzieć ze zdjęcia. Jak się pomylisz w podłączeniach będzie smród :)
    Z tego ruskiego trafa można spokojnie szarpnąć 5A w porywach do 10A przy 24V napięcia wyjściowego. Może i toporne ale nie znazy to że złe.
    Po zatym robiąc zasilacz na MOSFET masz większą gwarancję że byle zwarciem ich nie upalisz. Oglądnij sobie zasilacz jaki zaprojektowałem 12-13,8V/20-50A. Zwiększanie się napięcia na zasilaczu stabilizowanym. Z zabezpieczeniem przetężeniowym i przepięciowym. Prywatnie mam zrobiony ten zasilacz na 40A bez zabezpieczeń i jeszcze nie udało mi się ubić MOSFETów, a przeszedł już różne dziwne próby :D
  • #38
    seba222
    Poziom 18  
    Wielgachne dzięki kolego !

    Rezystory (dobrałem, łącząc szeregowo) w sumie: 710 K ohmów.

    kalibrowany: multimetr VC10T

    Zasilanie ze stabilizowanego: 9,99 V
    Na mierniku: 10 V


    Czyli cudnie :)


    Czy mógł byś mi podać bocznik prądowy który zrobił by z tego miernika, miernik do 3A czyli zamiast 30 było by 3000 (przynajmniej wizualnie).

    ( i jeszcze wskazówki, jak go podłączyć żeby 3A nie przeszły przez ustrój)


    Zostanę przy transformatorze : cep cepa cepem pogania tylko zamontuje go w osobną mniejszą obudowę... napisze OUT 30V zmienny, i będzie się wpinać do stabilizatora czyli tej skrzyneczki :)

    Ładnie z tyłu zrobi się wejście na "bananach" albo Jacku :).



    PS: wytrawiłem nawet płytkę pod "wzmacniacz operacyjny" oraz "mosfita" :)

    To moja druga w życiu, więc chyba ładnie.

    Radziecki prostownik, przerobić na zasilacz regulowany


    pozdrawiam

    PS: wspomagaczka kliknięta :P


    PS2: czy mógł byś opisać jeszcze krok po kroku jak to obliczyłeś ?

    Wydrukuję, oprawię i w segregator...
    jak kiedyś dostane jakiś ustrój to nie poje na forum tylko samemu będę umiał , z myślą o tobie - oczywiscie.
  • #39
    Driver-
    Poziom 38  
    Cieszę się że miliwoltomierz wskazuje poprawnie. Płytka wyszła całkiem ładnie. Szkoda tylko że się z nią pospieszyłeś, ponieważ dojdzie jeszcze układ pomiarowy z bocznikiem.

    Przełączenie V/A jak na schemacie poniżej. RB to bocznik 0,12Ω z drutu oporowego Φ 1mm długość musisz dobrać eksperymentalnie, tak aby uzyskać na nim spadek napięcia w granicach 0,36V. Dokładne wskazania prądu regulujesz RV-A, w sposób podobny do regulacji napięcia. Z tą różnicą że tym razem włączasz do zacisków zasilacza 2A obciążenie szeregowo z amperomierzem multimetru. Regulujesz aby oba przyrządy wskazały jednakowy prąd. Połączenie na płytce pomiędzy drenem Q1 a R3 przerywasz. Cały układ pomiarowy włączasz tak: (INP) do drenu MOSFETa a (OUT) do opornika R3. Takie włączenie daje gwarancję że na wyjściu będziesz miał napięcie jakie ustawisz. Jeśli dałbyś za opornikiem R3 to napięcie wahało by się, ponieważ na RB powstaje spadek napięcia zależny od prądu płynącego w obciążeniu.

    Jeśli bocznik wykonasz solidnie, końcówki dokręcisz bo płytki śrubkami, dasz podkładki z końcówkami lutowniczymi a przewody z RV-A i przełącznika pomiaru, oraz przewody prądowe podlutujesz do końcówek lutowniczych bocznika, to ustrój miliwoltomierza będzie bezpieczny, ponieważ prąd zawsze płynie tam gdzie jest mniejsza oporność. Diody D1 i D2 dodatkowo zabezpieczają ustrój przed zbyt dużym napięciem, które może wystąpić na boczniku np. w momecie przypadkowego zwarcia zasilacza. Jeżeli napięcie na boczniku przekroczy wartość 0,7V jedna z diod zacznie przewodzić ograniczając prąd płynący przez ustrój i napięcie na ustroju nie będzie wzrastać. Jest to co prawda prawie dwukrotne napięcie miliwoltomierza, lecz powinien je wytrzymać. Pamietać należy aby na wejściu stabilizatora zasilacza był bezpiecznik 4-5A dla ciagłego poboru prądu o natężeniu 3A. Zaciski wyjściowe, radził bym, dać z przodu zasilacza na płycie głównej. Łatwiej podłączać i trudniej pomylić bieguny. Nie dawaj "jacków" tylko zaciski bananowe z gwintem i otworem na wtyk bananowy. Coś w tym stylu. Ścieżki prądowe pocynuj nieco grubiej, będą miały mniejsza oporność i wytrzymają wiekszy prąd.

    Pomiar oporności metodą techniczną (z osobnym pomiarem spadków napięć i prądów w obwodzie) tym dokładniesze im woltomierz ma wiekszą oporność wejściową, a amperomierz mniejszą oporność wewnetrzną i mniejszy uchyb przyrządów.

    Rozszerzenie zakresu pomiarowego napięcia (opornik szeregowy);
    Napięcie baterii = 1,5V, Ub;
    spadek napięcia na R1 = 1,213V, Ur;
    prąd płynący w obwodzie = 39,1 µA, Im;
    spadek napięcia na ustroju, Um;
    oporność wewnętrzna ustroju, Rm;
    oporność na R/1V, Rv;
    maksymalne napięcie zakresu, Uv - tu Uv=30V;
    opornik szeregowy, Rs.
    1. Wyliczamy Um
    Um=Ub-Ur=1,5-1,213=0,287V
    2. Wyliczamy Rm
    Rm=Um/Im=0,287/39,1*10^-6=~7340,1535Ω
    3. Wyliczamy oporność na 1V
    Rv=(1/Im)=7340.1535*(1/0,287)=~25575,45Ω
    Jeśli miernik ma być wyższej klasy i znamy dokładne oporności mierników, którymi wykonujemy pomiary ustroju, korygujemy obliczenia korzystając z I i II prawa Kirchhoffa i prawa Ohma. Dla wygody możemy przyjąć standardową Rv najbiższą wyliczonej Rv (10kΩ/V, 15kΩ/V, 20kΩ/V, 25kΩ/V itp.) w tym przypadku 25kΩ/V, przyjmujemy standardową Rm dla Rv tu 7500Ω, lub
    4.Wyliczamy opornik szeregowy
    Rs=Uv*Rv-Rm=30*25-7,5=742,5kΩ

    Rozszerzenie zakresu pomiarowego prądu (bocznik).
    Maksymalny prąd zakresu, I - tu 3A; Oporność bocznika, Rb; prąd bocznika Ib
    Ib=I-Im=3-39,1*10^-6=2.9999609
    Rb=Um/Ib=0,287/2,9999609=0,095668Ω
    i dla standardowej Rv 25kΩ/V
    Ib=I-Im=3-40*10^-6=2.99996A
    Rb=Um/Ib=0,3/2.99996=~0,1Ω

    Jak będziesz miał jescze jakieś wątpliwości lub pytania napisz.
  • #40
    maciejsony
    Poziom 17  
    Driver- moje pytanie może trochę odbiega od tematu, ale w jakim programie rysujesz schematy ?
  • #41
    Driver-
    Poziom 38  
    Ten program to kiCad open source (GPL) dla systemu Linux jako że używam Mandriva Power Pack 2007. Ten program jest również dla środowiska Windows. Poszukaj w sieci, jest nawet dostepna polska wersja. Posiada edytor schematów, PCB i bibliotek. Można wygenerować również podgląd 3D zaprojektowanych płytek. Istnieje możliwość eksportowania netlisty do kilku formatów w tym również do Spice.
  • #42
    seba222
    Poziom 18  
    Driver-
    Dzięki za rozpisanie wszystkiego.


    Jutro kupię potrzebne elementy // o ile możliwości pozwolą // i biorę się do pracy :)



    pozdrawiam
  • #43
    waldekg
    Poziom 28  
    Witam.Namówiłem Cię seba 222 na taką przeróbkę i widzę że zyskałeś sporą wiedzę z zakresu budowy zasilaczy stabilizowanych.Gratuluję.Aby zmienić zakres pomiarowy miliwoltomierza daj w szereg jakiś potencjometr wykonaj trochę pomiarów i praktycznie ustalisz wielkość rezystora łączonego w szereg z miliwoltomierzem.Można też zbudować dzielnik napięcia. są odpowiednie wzory do obliczeń.Poczytaj trochę literatury o bocznikach do pomiaru prądu.
  • #44
    seba222
    Poziom 18  
    Koledzy,

    Pisałeś Driver że ten transformator ma 2x po 12 V,

    Czy gdyby, tak teoretycznie, dać 220V i uzyskał bym 2x po 12 V, a je połączyć SZEREGOWO to otrzymał bym 24 V ?



    To pytanie jest po za konkursem, tzn projekt prowadzimy w adnotacji do ruskiego trafa, ale gdyby tak uzyskać z tego 24V, to zaczął bym się wachać na korzystaniem z UPS-owego.
    Tylko że jak ma iść z dymem to lepiej nie ryzykować i zostać przy starych radzieckich sposobach.

    Powiem szczerze, to z UPS-a upchał bym w obudowę, tylko i wyłącznie o to chodzi.
    pozdrawiam
  • #45
    Driver-
    Poziom 38  
    Jeśli chodzi o trafo z UPSa to załozenia są czysto teoretyczne, nie wiem co to za UPS jakiej jest mocy i w jakim układzie pracował ten transformator. Oceniałem bardziej na oko, tyle co mogłem wywnioskować na podstwie zdjęć. Symbole na trafie, szczerze powiedzawszy, niewiele mi mówią, tylko fabryka wie na 100% co one oznaczają i może jeszcze serwisy tych UPsów. Na codzień zajmuje się innymi sprawami ale nie związanymi z naprawą UPSów. Pomierz oporności uzwojeń i podaj między którymi co jest, podaj też wymiary geometryczne trafa. Na fotce oznacz Nr wyprowadzeń, wtedy może coś więcej będzie można wywnioskować.
  • #46
    seba222
    Poziom 18  
    Witam,

    Ok, zaraz zejdę po transformator i obmierzę.


    Nie da się zamienić tego Mosfeeta na jakiś inny tranzystor... nigdzie go nie mają, mieli tylko model mniejszy watowo, bodajże 140 W ale za rekordową cenę 36 ZŁ !


    Mam np takie tranzystory mocy z 6 sztuk (wizualnie bardzo ładne) : BD250C

    Nic by z nich nie sklecił ?

    Jak nie to trudno... zamówię z internetu :/



    pozdrawiam
  • #47
    Driver-
    Poziom 38  
    BD250C to tranzystory bipolarne PNP, więc można zamienić tego MOSFETa na innego MOSFETa o podobnych parametrach. Na BD250C zrobić można, ale potrzeba jeszcze ze dwa tranzystory do jego napędzania. Parę oporników, no i przeliczenie ich wartości. W sumie wyjdzie prawie tyle co z przesyłką IRFP9140 którego kupisz w necie za 6,60. To to co to za tranzystor gorsze parametry i 6x droższy, może pozłacany :D
  • #48
    seba222
    Poziom 18  
    Faktycznie przewyższa to koszty :/ i dodatkowa zabawa...

    Ale powiem Ci tak, nie kupie u tego typa... tylko ściągnę z internetu ponieważ:
    1)nawet z przesyłką zarobię z 15 zł !
    2) nie będę popierać takiego czegoś



    Znalazłem jeszcze takie tranzystorki mocy, wszystkie w zasilaczach, i ogólnie modułach zasilania:

    D1237 (czy D oznacza Darlington ? )
    D1667
    79M12F
    B92M
    bdp282
    BDX53C

    Tak wypisałem, a może nóż / a widelec jak to mawiają...


    Za to w ramach nowiny: zmierzyłem uzwojenia tego transformatora, badałem połączenia które wychodziły najbliżej siebie co sugerowało że są parami.

    1) czerwony z białym, wyprowadzone cienką plecionką, przypomina kabel do kinkietu: 4,2 ohma

    2) Dwa kolejne, cienki drut : 0,04 ohma
    3) Dwa kolejne, trochę grubszy drut : 0,05 skacze na 0,06 ohma
    4) Dwa kolejne, taki sam drut: 0,05 skacze na 0,06 ohma
    5) Dwa kolejne, a za razem ostatnie: 0,04 ohma

    Oto zdjęcie z opisem wyprowadzeń:
    Radziecki prostownik, przerobić na zasilacz regulowany

    Trafo to ciężkie bydle... na moją rękę ponad 2 KG, to nie takie malutkie jak człowiek kojarzy z halogenem.


    Średnica, to około : 11 cm
    Obwód: około 36 cm
    Wysokość: około 6 cm
  • #49
    Driver-
    Poziom 38  
    Żeby nie zrobić wielkiego "bum" spróbuj takiej akcji. Weź jakiś transformator sieciowy o mocy 20-25W i napięciu na uzwojeniu wtórnym 12V. Podłącz jego uzwojenie wtórne równolegle do końcówek jednego z uzwojeń "3" lub "4". Podłącz miernik napięcia zmiennego na uzwojenie 1 ustaw zakres tak jak na pomiar napięcia sieci energetycznej. Włącz mniejszy transformator do sieci. Pomierz napięcie i zapisz jego wartość. Nastąpnie odłącz sieć. Powtórz te pomiary na wszystkich uzwojeniach, za każdym razem włączając sieć tylko wtedy jeśli miernik będzie podłączony do uzwojenia. Będziemy wiedzieć jakie gdzie są napięcia.
  • #50
    seba222
    Poziom 18  
    Witam,

    Dzięki za odpowiedź :

    Z trafem na razie odpust, ale nie zamykam:



    Złożyłem układ zasilacza według schematu
    Radziecki prostownik, przerobić na zasilacz regulowany



    Jako mosfeta dałem

    SSW2N60B / SSI2N60B
    600V N-Channel MOSFET

    Podałem na wejście 27 V, ze względu na to że wzmacniacz operacyjny nie wytrzymał by 30 V...



    Po uruchomieniu układu:

    R1 który ma 560 ohmów, idzie z dymem...
    Na wyjściu zasilacza jest 4x V


    1) Minimalnie pozmieniałem wartości innych rezystorów... np z 1 K dałem 1,2k czy to tego wina ?

    2) Czy może ten mosfeet się nie nadaje ?

    3) czy możliwe że zrobiłem gdzieś zwarcie ?, chyba nie bo przecież 4x V jest czyli przez tranzystor idzie...



    // Radiator to tylko dla testu taki dałem...

    Radziecki prostownik, przerobić na zasilacz regulowany
    Radziecki prostownik, przerobić na zasilacz regulowany
    Radziecki prostownik, przerobić na zasilacz regulowany


    pozdrawiam
  • #51
    michal.rogaczewski
    Poziom 28  
    Widząc to coś (bo dobrą płytką bym tego nie nazwał) to zwarcie mogło sie zrobić prawie wszędzie na przyszłość elementy montuje się przy samej płytce a resztę wyprowadzeń odcina :p po drugie skąd ty wytrzasnąłeś takie rezystory 560 i 3.6k nowe one są bo nie wiedziałem że jeszcze takie sprzedają ?? Po trzecie po co marnować chlorek nie używaną reszte płytki zamaluj mazakiem i połącz z masą będzie się trawić krócej a chlorek starczy na dłużej...
    P.S. co oznacz 4x V ??
    Ach i te luty piękne jak....
  • #52
    seba222
    Poziom 18  
    Również nie nazwał bym tego dobrą płytką...

    Odcina... wiem, ale to wersja beta, tzn jak dotne teraz elementy to drugi raz nie złoże... tak teraz mogę odciąć wszystko i zostanie jeszcze trochę końcówki...

    Rezystrory: zasoby Telpodu :>

    4x oznacza czterdzieści parę wolt... palił się rezystor tak że leciał dym, więc nie kontemplowałem wyniku, czyli nie dopatrzyłem drugiej cyfry :)

    Może 46 wolt było...

    Najbardziej interesuje mnie czy ten tranzystor jest ok... jak jest ok to zajme się naprawą ukłądu, tzn miernikiem sprawdze wszystkie połączenia, luty itp.

    Ale co mam sprawdzać, jak np zły jest ten tranzystor i się nie nadaje.


    pozdrawiam

    PS: jest druga w nocy wiec przepraszam za styl
  • #53
    Driver-
    Poziom 38  
    Nic dziwnego że to nie działa. Pierwsza i zasadnicza sprawa tranzystor musi być "P" Channel MOSFET, a PSSW2N60B / SSI2N60B to 600V N-Channel MOSFET nie można go stosować. Po za tym jest na 2 A moc jaka można na nim stracić to 54W. Po to podałem konkretny tranzystor aby go tam wstawić, a Ty wstawiasz inny ni z gruszki ni z pietruszki wypadało zapytać wcześniej. Drugi kardynalny błąd to odwrotnie wlutowana dioda zenera. Dioda zenera charakteryzuje się tym że ma określone napięcie progowe, przy którym zaczyna przewodzić w kierunku zaporowym, w tym przypadku 15V. Natomiast w kierunku przewodzenia na diodzie masz 0,7V. W związku z tym na oporniku 560Ω odłożyło się napięcie 27-0,7=26,3V, przy prawidłowym wlutowaniu diody na oporniku odkłada się napięcie 27-15=12V. Jak myślisz czemu ten opornik musiał się spalić, oblicz prąd z prawa Ohma jaki płynie przez ten opornik przy 26,3V i przy 12V. Dioda ma katodę oznaczoną czarnym paskiem przy jednym z wyprowadzeń i katoda (-) powinna iść na opornik 560Ω anoda (+) na masę minus zasilania. Wtedy opornik nie będzie się palił. Prawdopodobnie dioda zenera jest już uszkodzona, zbyt duży prąd ją stopił lub przepalił (stawiam na to pierwsze).
    Jak czegoś nie wiesz to pytaj, zamiast palić co popadnie. Wydasz niepotrzebnie kasę i stracisz nerwy. Pośpiech jest wskazany przy łapaniu pcheł, w elektronice trzeba wszystko 5x sprawdzić, a jak się czegoś nie wie to zapytać bo to żaden wstyd, zwłaszcza jeśli jest się amatorem, zresztą nawet profesjonaliści nie są w stanie wiedzieć wszystkiego..
  • #54
    seba222
    Poziom 18  
    Witaj,

    Szeryfie, podziwiam Cie za twoją wiedzę :)

    Faktycznie w dokumentacji pisze że to N - chanell
    czyli wlutowanie go to głupia sprawa :/


    Dioda, faktycznie odwrotnie wlutowana, ale na razie nie poprawiam, ze względu na ten tranzystor... i tak zły.


    Ściągnę z internetu części, założę konto na http://www.tme.pl/
    i kupię wszystko.


    A łatwiejsza opcja:
    Czy któryś z tych mosfetów by się nie nadał:

    http://www.allegro.pl/search.php?string=mosfet&category=18


    pozdrawiam i dziękuję za podpowiedz :)


    // Przepraszam ale zapytam się jeszcze o jedną rzecz. Czy dało by się np dać LM350 + tranzystor mocy ?

    Np ten co wlutowałem ? ale mam też inne np 3x D13007K.

    Albo takie PNP
    BD250C
    http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/B/D/2/5/BD250.shtml
    Mam z 6 sztuk
  • #55
    Driver-
    Poziom 38  
    Te MOSFETy z linku wszystkie są typu N wiec niestety nie podejdą. W końcówkach mocy może by były MOSFETy typu P ale nie płaca się kupować dla samego tranzystora. Jeśli chodzi LM350 to nie spotkałem się aby sterował on tranzystorem mocy. W nocie aplikacyjnej LM350 pewnie podany był by schemat "Voltage Regulator with External Transistor" lub coś podobnego, ale nie ma i nic na ten temat nie wspominają. Może ktoś jakiś "patent" wymyślił ale mnie o tym nic nie wiadomo.
  • #56
    seba222
    Poziom 18  
    Witaj,


    Tutaj przeczytałem że jakiś ekspert zamontował tranzystor mocy:

    "Głównymi elementami układu są stailizator LM317 oraz tranzystor mocy (BD282 lub podobny)."

    Czy podobny to będzie np: BD250
    "Designed for Complementary Use with the
    BD249 Series
    l 125 W at 25°C Case Temperature
    l 25 A Continuous Collector Current
    l 40 A Peak Collector Current
    l Customer-Specified Selections Available"



    http://www.myzlab.pl/elektronika/zasilacz/

    Radziecki prostownik, przerobić na zasilacz regulowany


    Co on w tym jego układzie daje ?

    To on będzie się grzał a nie LM ?


    pozdrawiam
  • #57
    Driver-
    Poziom 38  
    Teoretycznie powinno to działać ale jak zwykle mam pewne "ale". Konkretnie chodzi o to że, przy małym prądzie pobieranym z zasilacza a dokładnie do około 0,67...0,70A działa tylko LM350. Dopiero jak ten prąd zostanie przekroczony zaczyna działać tranzystor mocy. Dzieje się tak dlatego że na oporniku 1Ω przy takim prądzie powstaje spadek napięcia 0,67...07V, dopiero wtedy przez złącze B-E zaczyna płynąć prąd bazy i tranzystor mocy zaczyna przewodzić. Przy takim prądzie i napięciu na wyjściu 1,25V straty mocy na LM350 będą wynosić około 24W, a wiec na granicy możliwości układu. Niezbędne jest więc odpowiednie chłodzenie i bez radiatora na LM350 się nie obejdzie. Tak to wygląda. Czy sprawdzi się w tym układzie BD250 trudno powiedzieć, ponieważ w porównaniu do BD282 ma mniejsze wzmocnienie. Mniejsze wzmocnienie powoduje że musi płynąć większy prąd bazy aby uzyskać ten sam prąd C-E co na BD282. Musisz więc sprawdzić empirycznie czy na BD250 będzie to działać prawidłowo. Zmontuj układ z tego schematu i pomierz napięcie na wyjściu obciążając zasilacz. Sprawdź regulację napięcia również pod obciążeniem.
  • #58
    seba222
    Poziom 18  
    Witam,

    Dziękuję za odpowiedz, spróbuję empirycznie czy ten się nada, jak nie to trudno.


    Ale w związku z tym, wykonałem płytkę w Corelu, i czy mógł byś rzucić okiem ?

    Wiesz, za nim zlutuję, bo okaże się że nie będzie działać, ale nie z powodu tranzystora a mojego błędu.



    Czy nie dało by się obniżyć wartości tego rezystora 1 ohm ?
    Wtedy powinien załączać się już przy mniejszym obciążeniu ?




    Oto wersja opisana.
    Radziecki prostownik, przerobić na zasilacz regulowany
  • #59
    Driver-
    Poziom 38  
    W sumie OK z jednym małym błędem powinno być 5-rezystor zmienny do LM a 6-rezystor do LM. Opornik 1Ω powinien byc co najmniej 2W. Żeby zmniejszyć prąd LMa wartość opornika 1Ω trzeba byłoby zwiększyć do 1,5...2Ω. Jeśli dał byś mniejszą wartość wzrósł by prąd LMa, przy którym zacznie działać BD250, więc efekt był by odwrotny. Pamietaj o radiatorze dla LMa.
  • #60
    seba222
    Poziom 18  
    Witam...

    Normalnie uważam że w projekt tego zasilacza wplątana jest jakaś radziecka klątwa :/

    Złożyłem to według schematu, zamiast rezystora 1 ohm dałem 12... najniższy jaki miałem ale to chyba nie przyczyna awarii...



    Na wyjściu zasilacza ładne 0V

    Dodam z ciekawości że pierwszy kondensator filtrujący, po zgaszeniu układu nie rozładowywje się :/

    Załączam zdjęcie, ale chyba nic z niego nie wywnioskujemy :/


    Radziecki prostownik, przerobić na zasilacz regulowany
    Radziecki prostownik, przerobić na zasilacz regulowany
    Radziecki prostownik, przerobić na zasilacz regulowany
    Radziecki prostownik, przerobić na zasilacz regulowany
    Radziecki prostownik, przerobić na zasilacz regulowany
    Radziecki prostownik, przerobić na zasilacz regulowany

    Oj panowie panowie... klątwa pracowników ZSRR