Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Hamownia silnika 3fazowego silnikiem DC

rybak02 27 Cze 2007 09:41 2198 4
  • #1 27 Cze 2007 09:41
    rybak02
    Poziom 10  

    Witam.
    Mam do realizacji projekt hamownii silnika 3fazowego.
    Silnik ma być hamowany zmiennym momentem za pomocą silnika prądu stałego.
    Znajomy zaproponował mi układ jak na załączonym rys.

    Moment hamujący ma być zależny od napięcia Uz=0-10V.

    Prędkośc silnika przekonwertowana będzie do napięcia w zakresie
    Uf=0-10V - wykorzystanie przetwornika f/U (dowolny nie koniecznie LM2907, najlepiej analog device
    http://www.analog.com/en/subCat/0,2879,760%255F794%255F0%255F%255F0%255F,00.html)
    Dodatkowo będzie znany kierunek obrotów dzięki układowi LS7084
    (prism2.mem.drexel.edu/~paul/thrustTester/ls7084DataSheet.pdf).

    Moje pytanie jest następujące - jakie dokładnie elementy i ich wartości muszą być zastosowane żeby to wszystko działało poprawnie?
    Dokładniej jakie wartości kondensatorów i rezystorów użyć przy układa f/U i LS7084 oraz jakich najlepiej użyć tranzystorów do sterowania przepłytem prądu przez silnik?

    Parametry elementów:
    - silnik 3f - P=80W ω=1400[obr/min] moment znamionowy=0,409
    - silnik DC - U=24V I=3,52A P=60W ω=2440[obr/min] moment znamionowy=0,258
    - enkoder HWC-1-826-B-PP z wyjściem typu Push-Pull z rozdz.200 imp/obr
    - przekładnia pomiędzy silnikami 2/3 - zrównanie prędkości obrotowych
    - na tranzystorze (najlepiej npn) wydzielana max. moc ok 200W.

    Silnik 3f będzie pracował w okolicy prędkości znamionowej.
    Min ilość impulsów z enkodera ok. 950 imp/s
    max ok. 5000 imp/s.

    0 4
  • #2 27 Cze 2007 16:30
    basti1984_2007
    Poziom 16  

    Czyli powoli...czy rozumiem ideę?
    Uz to napięcie którym chcesz zadawać moment hamujący, tak?
    A Uf to napięcie wskazujące prędkość obrotową wirnika silnika prądu stałego, a po pomnożeniu przez przekładnię prędkość silnika 3faz?
    Czy układ ma w rezultacie mieć jakieś podłączenie do jakiegos procka czy komputera?

    Układ z rys. i tak nie będzie działał, poza tym 200W to jak na 1 tranzystor bardzo dużo (koszty). Czy nie myślałeś o regulacji PWM?

    A czy zamiast enkodera i f/U nie możnaby dac prądniczki tachometrycznej?

    0
  • #3 28 Cze 2007 15:56
    rybak02
    Poziom 10  

    Witam.
    Idee rozumiesz dobrze.
    Układ ma być podłączony albo do kompa przez karte we/wy albo do PLC.
    Liczba tranzystorów jest do ustalenia - nie jest powiedziane że koniecznie musi być tylko jeden.
    Co do enkodera i przetwornika f/U - chodzi o dokładny pomiar prędkości - poza tym taki ma pomysł na Prowadzący projekt.

    Dlaczego sądzisz że ten układ nie będzie działał?
    I napisz dokładniej jaki byś miał pomysł z regulacją PWM.

    0
  • #4 29 Cze 2007 11:56
    basti1984_2007
    Poziom 16  

    Moim zdaniem można dać jeden malusi procesorek AVR... z komputera podawać mu jakąś liczbę (prędkość zadaną) i użyć kanału PWM (wartość średnia czy jak kto woli skuteczna, bo w tym przypadku to to samo) napięcia podawanego na silnik będzie proporcjonalna do tej podanej liczby. Silnik z procesora można sterować za pomocą kilku MOSFETÓW (żeby nie musiały mieć tak dużej mocy).

    Co do pomiaru prędkości to na tym samym procku można mierzyć częstotliwość sygnału CLK z LS7084 i z uwzględnieniem sygnału DIR też wysyłać do komputerka.

    Wszystko ładnie i od razu cyfrowo. Co kolega o tym sądzi?

    0
  • #5 29 Cze 2007 17:29
    rybak02
    Poziom 10  

    Głównie chodzi mi oto by nie stosować mikroprocka.
    Układ z mikroprockiem i sterowaniem PWM jest zastąpiony właśnie przez źródło prądowe regulowane.
    A pomiar prędkości chcę dokonać na przetworniku f/U.

    Wartości zadane mają być bezpośrednio z kompa.

    Nie chce stosować dodatkowego mikroprocka.

    0
  Szukaj w 5mln produktów