Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektronika studyjnych lamp błyskowych

szymwal 17 Lip 2008 12:41 221509 687
  • #121 17 Lip 2008 12:41
    szymwal
    Poziom 17  

    fotmec napisał:
    połączyć plusy ze sobą kondensatorów i minusy razem ? Czy może jakoś inaczej – Kto pyta nie błądzi.


    Dokładnie tak.
    To nazywa się połączenie równoległe kondensatorów,
    zwiększające wypadkową pojemność. ( odwrotnie do rezystorów ).
    Twoje palniki wglądają na takie;
    http://www.tme.pl/palnik-ksenonowy-spiralny-4...250ws-blyski-4-min/arts/pl/zlacza2/FT218.html

  • Ups
  • #122 17 Lip 2008 13:48
    fotmec
    Poziom 11  

    Z całej tej wymiany poglądów się coś urodziło. Dzięki za stronę katalogową- może inni też będą chcieli kupić to podam adres PW lub sami znajdą na własna rękę.
    Wracając do lamp- rozumiem że mogę do jednego układu lampy fil podpiąć 3 szt. kondensatorów- czy tak?
    Regulacja siły błysku- jest tam taki opornik regulowany czy można się nim posłużyć?

  • #123 17 Lip 2008 14:35
    szymwal
    Poziom 17  

    fotmec napisał:

    Wracając do lamp- rozumiem że mogę do jednego układu lampy fil podpiąć 3 szt. kondensatorów- czy tak?
    Regulacja siły błysku- jest tam taki opornik regulowany czy można się nim posłużyć?


    Można do jednej lampy FIL podłączyć dodatkowo 2 kondensatory 1500µF.
    Co w sumie z kondensatorem tej lampy da 4500µF.
    Koniecznie należy wymienić orginalny palnik tej lampy, na ten 250Ws.
    Lampa FIL nie ma możliwości regulacji siły błysku, potencjometr regulacyjny służy do czegoś innego.

  • #124 17 Lip 2008 19:29
    fotmec
    Poziom 11  

    Serdeczne dzięki.
    Tak też myślałem, szkoda że ten regulowany opornik nie służy do regulacji siły :cry: (mówiłem że mało się znam) dzisiaj postaram się coś złożyć. Czy można jakimś włącznikiem oddzielić kondensatory – były by chociaż 3-y stopnie regulacji- obawiam się jedynie że mogły by się spalić podczas włączania przy naładowanych kondensatorach no chyba że przy rozładowanych, ale nie ja jestem tu specjalistą :D .
    Patent z dodatkową anteną jest rewelacyjny ( troszkę go zmodyfikowałem bo antena była za długa) ale działa rewelacyjnie :D .
    Może wieczorem podrzucę jakieś fotki.

    Pozdrawiam.

  • #126 17 Lip 2008 20:14
    szymwal
    Poziom 17  

    fotmec napisał:
    Czy można jakimś włącznikiem oddzielić kondensatory – były by chociaż 3-y stopnie regulacji- obawiam się jedynie że mogły by się spalić podczas włączania przy naładowanych kondensatorach no chyba że przy rozładowanych, ale nie ja jestem tu specjalistą


    Na razie nic nie kombinuj, zobacz jak działa bez regulacji.
    Później coś Ci zaproponuję.

    fotmec napisał:
    Patent z dodatkową anteną jest rewelacyjny ( troszkę go zmodyfikowałem bo antena była za długa) ale działa rewelacyjnie .


    Długość anteny nie może być dowolna, wynika ona z długości fal radiowych radiosynchronizatora 433MHz.

  • Ups
  • #127 17 Lip 2008 21:32
    wladi.klimek
    Poziom 18  

    Pozwoliłem sobie zmodyfikować schemat kolegi szymwal do pracy z palnikiem 600Ws, zmienione wartości zaznaczyłem na czerwono. Główny kondensator (C5 - 2x4700uF/450V) jest ładowany prądem poniżej 6A do około 410V (regulacja PRkami w okolicy A4) - czas ładowania to około 6s. Na rezystorze R1 - 1,5Ω odkłada się w szczycie 60W - teoretycznie. Układ wstępnej polaryzacji palnika (C6,D13,D14) zostawiłem, by ułatwić zapłon palnika na wyższe napięcie, szczególnie przy niższych mocach błysku.
    Elektronika studyjnych lamp błyskowych

    Prośba do kolegi szymwal by rzucił nań krytycznym okiem.
    W jaki sposób oszacować moc rezystora R14 (rozładowanie przy zmniejszaniu mocy)? Poniżej wyliczona moc tracona na nim (górny wykres) oraz napięcie na kondensatorze (dolny).
    Elektronika studyjnych lamp błyskowych

  • #128 17 Lip 2008 23:40
    fotmec
    Poziom 11  

    Właśnie podłączyłem ze sobą w lampie fil 105 ze zmienionym palnikiem:
    2 szt. 1500 µF 300 V + 1 szt. 800 µF 300 V + 1 szt. 600 µF 350 V.
    Moc znacząco wzrosła , palnik jest bardzo gorący – zauważyłem że kondensatory rozładowują się prawie do końca (100 W żarówka ledwo się żarzyła)
    Jeżeli chodzi o anteną to wiem że ważne są proporcje grubość i długość. Zastosowałem coś o średnicy około 4mm i długości 60 mm, no i działa.
    Co jeszcze mógłbyś mi zaproponować odnośnie regulacji mocy? Wybacz mi ciekawość ale jestem zielony z elektroniki, a wszystko co zrobiłem działa ( dzięki TOBIE szymwal).
    Muszę w to wszystko wcisnąć jakąś żarówkę pilotującą, chyba włączę ją na stałe. Obudowy już mam. W najbliższych dniach postaram się to zapakować i wrzucę tu fotkę.

  • #129 18 Lip 2008 08:21
    szymwal
    Poziom 17  

    wladi.klimek napisał:
    Prośba do kolegi szymwal by rzucił nań krytycznym okiem.
    W jaki sposób oszacować moc rezystora R14 (rozładowanie przy zmniejszaniu mocy)?

    Rezystor R14 1k należy dobrać tak żeby przy próbie organoleptycznej do zaakceptowania była jego temperatura.
    A to zależy od typu rezystora i sposobu chłodzenia.
    50W rezystor powinien być odpowiedni.
    Czas ładowania 6s baterii kondensatorów C5 9400µF trochę za długi jak na lampę studyjną.
    Ja ładowałbym przez kondensatory C1, C3 100µF lub większe.
    Zmieniłbym tyrystor CSR1 na mocniejszy.
    Zapomniałeś zastanowić się nad pracą diody D13.
    Przez nią następuje rozładowanie baterii kondensatorów C5 9400µF,
    prąd w tym momencie osiąga wartość większą od 1000A.
    Proponuję zmienić diodę na inną, lub połączyć równolegle 4 diody P600K.

  • #130 18 Lip 2008 12:22
    olinek2
    Poziom 23  

    Kto buduje/projektuje?? - ja tyż :P
    Buduje sobie 2 lampki 120Ws każda na IFK, zasilane z 12V i 220V :) Wtedy można iść w plener i się nie martwić o gniazdko. Moc regulowana w granicach 1/8-1 z dość dokładną stabilizacją mocy błysku. Moc nastawiona dla 12V będzie taka sama jak dla 220V - skale potencjometru się nie zmienią.
    Zastanawiam się tylko nad obudową dla błyskotek.
    Może kiedyś się zabawię w ultraszybką lampkę wyzwalaną dzwiękiem, jak kolega sprzed kilku stron :)

    Mam jeszcze pytanie, jak wygląda zużywanie się palników ? W pewnym momencie przestają błyskać ??

    Co do kondensatorów jadę na Samwha 470uF/400V 85st.C. 105 zostawiłem do spawarek ;) można je na prawdę w dobrej cenie wyrwać na alledrogo od pewnej sympatycznej Pani :)

    Pozdrawiam,
    Olek

    P.S.: Chyba Szymwal się nie obrazisz, że poruszmy temat lamp w Twoim topicu :)

  • #131 18 Lip 2008 13:17
    fotmec
    Poziom 11  

    Wracając do wyzwalania radiem - dziwny efekt zuważyłem - jak naciskam spust aparatu z podłączonym emiterem w odleglości około 20 cm od torsu (klatka piersiowa , brzuch ) to zasięg jest większy , jak zbliżę do torsu lub głowy to zasięg spada (może mam zakuty łeb :D albo ołowiane kiszki ). Jak to wyjaśnić? Pytam tylko z ciekawości.

  • #132 18 Lip 2008 13:19
    olinek2
    Poziom 23  

    Raz ciało działa jak lustro i odbija promienie, a raz pochłania.

  • #133 18 Lip 2008 17:00
    szymwal
    Poziom 17  

    fotmec napisał:
    Jeżeli chodzi o anteną to wiem że ważne są proporcje grubość i długość. Zastosowałem coś o średnicy około 4mm i długości 60 mm, no i działa..

    Antena żeby była dobrze dopasowana do radiosynchronizatora
    musi mieć długość proporcjonalną do częstotliwości 433Mhz.
    W twoim wypadku powinna mieć długość 7.9 cm.

    fotmec napisał:

    Co jeszcze mógłbyś mi zaproponować odnośnie regulacji mocy? Wybacz mi ciekawość ale jestem zielony z elektroniki, a wszystko co zrobiłem działa ( dzięki TOBIE szymwal).
    Muszę w to wszystko wcisnąć jakąś żarówkę pilotującą, chyba włączę ją na stałe. Obudowy już mam.


    Może taki schemat jesteś w stanie zrobić,

    Elektronika studyjnych lamp błyskowych

    Brakuje na nim jeszcze układu wyzwalania palnika.

    Dodano po 9 [minuty]:

    olinek2 napisał:

    Mam jeszcze pytanie, jak wygląda zużywanie się palników ? W pewnym momencie przestają błyskać ??


    Palniki IFK-120 są kiepskiej jakości,
    przy pracy przy znamionowej mocy 120Ws.
    Optymalna moc to ok. 80-100Ws.
    Jeżeli chcesz zwiększyć trwałość to nawiń nową
    elektrodę wysokiego napięcia tak jak na tym schemacie.

    http://www.ws.ps.pl/high_speed_flash/thumbs/speedflash7_4.JPG

  • #134 18 Lip 2008 18:52
    olinek2
    Poziom 23  

    Szymwal, a co zrobiłem :) Pewnie, że nawinąłem nową elektrodę ;) Zawsze tak robię, bo to sreberko oryginalne odpada po pewnym czasie. Poza tym palnik przed pracą powinno się odtłuścić, aby nie powstawały niszczące naprężenia.

    Jak mocno spada żywotność IFK przy 120Ws w stosunku do 100Ws ?

    No i nikt nie odpowie, jakich obudów używać ??

    No i jak wygląda zużywanie się palników, przestają błyskać, czy jak ??

    Pozdrawiam,
    Olek
    P.S.:Jakby była potrzebna pomoc z dziedziny przetwornic, mogę pomóc.

  • #135 18 Lip 2008 19:31
    fotmec
    Poziom 11  

    Orzeszku włoski zaczynam kumać. Ta żarówka 75 W to służy do wyrównania różnić naładowany i nie naładowanych kondensatorków, nie będzie palić styków. Diody zablokują „ powrót” wysokiego napięcia ( rozumowanie chłopa na temat Wysp Wielkanocnych). Postaram się zdobyć te element i uruchomię je .
    Teraz wiem że muszę zrobić nowe obudowy , cudem było wepchnąć to co teraz zrobiłem, a z tymi włącznikami i żarówką to nie będzie możliwe. I tak warto chociaż dla samej wiedzy jaką szymwal mi wszczepił.
    Jeżeli chodzi o antenkę to teraz działa nawet przez 1m muru ( szczęka mi opadła a ząbki same wypadły) szacuneczek, mega szacuneczek.
    Starzenie palników poznasz po kolorze (ciemnożółty) i zadymieniu. Im ciemniejszy tym bardziej wyeksploatowany no i słabiej błyska.
    Obudowy : kiedyś widziałem gościa co zrobił obudowy po puszkach 1L po farbie olejnej.
    Można dogadać się z blacharzem samochodowym i powygina na giętarce blachę i pospawa. Otworki na panel sterujący sam możesz wywiercić. Może wieczorem pokaże swoje z przed lat ( studenckie w wersji eko).

  • #136 18 Lip 2008 19:37
    olinek2
    Poziom 23  

    Wiesz, gięcie blach nie jest dla mnie problemem (możesz poszukać moich konstrukcji w DIY).
    Swoją drogą to można dać mufkę 120mm z zaślepką, lekko szlifując i malując źle nie będzie wyglądać.
    Jest jeszcze wyjście w postaci KM95, jednak piękna nie jest.
    O zadymienie, chodzi Ci na całej długości palnika, bo przy elektrodach to chyba nawet fabrycznie. Może moje pytania wyglądają laicznie, jednak nie miałem doczynienia z palnikami błyskowymi. Do tej pory nie była to moja działka.
    Pozdrawiam

  • #137 18 Lip 2008 19:50
    fotmec
    Poziom 11  

    Fabrycznie są lekko jakby zasrebrzone lub czyste. Słyszałem gdzieś że jak źle są dobrane bieguny to szybko się zużywają. Ile w tym prawdy to nie wiem.

  • #138 18 Lip 2008 20:03
    olinek2
    Poziom 23  

    Bieguny, to czasem jeden strzał wystarczy żeby było pozamiatane.

  • Ups
  • #139 18 Lip 2008 21:23
    fotmec
    Poziom 11  

    Takie pytanko - do czego służy ten regulowany opornik w lampach. Jak regulowałem to szybciej lub wolniej się ładowała lampka (znaczy zapalała kontrolka) i trochę zmieniała siła błysku.

  • #140 18 Lip 2008 21:51
    szymwal
    Poziom 17  

    olinek2 napisał:

    Jak mocno spada żywotność IFK przy 120Ws w stosunku do 100Ws ?


    Z praktycznych obserwacji żywotność palnika IFK120 przy intensywnej eksploatacji wygląda następująco;
    - moc 120 Ws 1 miesiąc
    - moc 80 Ws 1 rok
    - moc 40 Ws bezterminowo
    Przy mocy 120Ws następują nie widzialne mikro pęknięcia szkła i palnik traci podciśnienie.

  • #141 18 Lip 2008 22:13
    olinek2
    Poziom 23  

    Aha :) No to najlepiej byłoby dla lampy 150Ws dać 2 palniki IFK i się cieszyć długą pracą.

    A propos budowy palnika, dzisiaj na discovery w "How it's made" było właśnie jak są robione palniki, jutro albo w poniedziałek o 15 powtarzają :) Może na you tube też będzie. Te połyskujące powłoki powstają na takiej samej zasadzie jak rozpylenie gettera piecem indukcyjnym w lampach elektronowych.

    Jeśli będę miał lampę 100Ws, ale z reguły będę korzystał z mniejszych mocy i dość rzadko - kilka razy w miesiącu jest szansa, że palnik będzie służył długo ?? Chyba najgorszymi katorgami dla niego jest seria zdjęć pod rząd, ponieważ elektrody się podgrzewają i cały palnik.
    Lampami będę doświetlał namiot bezcieniowy do zdjęć produktowych, bo testuję zasilacze komputerowe w serwisie mod-planet.com.

    Szymwal, jak sądzisz lepiej dać 80Ws czy 100Ws? Wystarczy 2x80Ws czy 2x60Ws do namiotu bezcieniowego ??

  • #142 19 Lip 2008 00:49
    fotmec
    Poziom 11  

    Wiem że to pytanie do szymwal'a jednak pozwolę sobie odpowiedzieć (myślę że się nie obrazi, a nawet zgodzi - przy takich wartościach nie odczujesz różnicy ale na pewno na 100 % lepiej mieć dwie lampy niż jedną przy namiocie bezcieniowym.
    Jak obiecałem noc bezsenna, złożyłem na „pająka” i działa – paczka kondensatorów ( wg postu gdzieś wyżej ) i nowy palnik Elektronika studyjnych lamp błyskowych (palnik po każdej zabawie paluchami należy odtłuścić np: spirytus :D) , a tu moje stare sprzęty z przed 10 lat Elektronika studyjnych lamp błyskowych Elektronika studyjnych lamp błyskowych .
    Na koniec dowód że radiówka działa Elektronika studyjnych lamp błyskowych

  • #143 19 Lip 2008 09:49
    olinek2
    Poziom 23  

    Ehh, ja nie mówiłem o jednej lampie, nie dogadaliśmy się :P. Mam 2 palniki jak narazie. Do namiotu jest jasne, że potrzebne są 2, albo lepiej 3, aby równo doświetlić scenę.
    Lamp miałem robić co najmniej 2 i teraz tylko pytanie: "Ile pompować mocy w palnik, tak żeby pożył w miarę długo, a błyskał w porządku?"
    Na każdy z palników zakupiłem 4x470uF, jak myślicie: "Do ilu ładować ?" Dla 120Ws wychodzi 357V, a dla 315V wychodzi 91Ws.

    Mam pytanie, jak wygląda sprawa żarówki pilotującej, ma ktoś zdjęcie prosto w odbłyśnik, aby zobaczyć jak jest palnik umieszczony i żarówka ?

    Dzięki za odpowiedzi,
    Pozdrawiam
    Olek

  • #144 19 Lip 2008 10:39
    fotmec
    Poziom 11  

    Witam. Myślę że jak ustawisz około 90 Ws i nie będziesz często błyskał ( mniej niż 50 błysków ale codziennie) to sprzęt pożyje i parę lat .
    Jeżeli chodzi o palnik IFK 120 to musisz pilota umieścić obok. Profesjonalne palniki mają dużą średnicę wewnętrzną i można pilota umieścić wewnątrz palnika link www.forfoto.pl/showthread.php?tid=5698 .
    Ja będę miał coś w tym stylu : załącznik
    z tym że żarówka bezie bezbarwna.
    Znalazłem gdzieś taką tabelkę
    62 Ws = 30 LP
    125 Ws = 41 LP
    250 Ws = 60 LP
    500 Ws = 82 LP
    1000 Ws = 120 LP
    Jeżeli chodzi o lampiony między 62 – 125 Ws to jest ich na rynku sporo ( nawet na alledrogo).
    Większość lamp jet oparta o te palniki które wytrzymują kilka – kilkanaście lat i nie są drogie (około 20 zł.).Wniosek prosty 91 Ws to max dla tych palników (margines bezpieczeństwa :D ).

  • #145 19 Lip 2008 13:13
    szymwal
    Poziom 17  

    fotmec napisał:
    Takie pytanko - do czego służy ten regulowany opornik w lampach. Jak regulowałem to szybciej lub wolniej się ładowała lampka (znaczy zapalała kontrolka) i trochę zmieniała siła błysku.


    Podziwiam Twoją chęć zrobienia lampy błyskowej nie mając elektronicznego wykształcenia.
    Narysowałem Ci łopatologicznią, ostateczną wersję lampy którą możesz wykonać.

    Elektronika studyjnych lamp błyskowych

    Wprowadziłem rezystory rozładowywujące nie używane kondensatory.
    Narysowałem trzy warianty układu sychronizacji i wyzwalania palnika.
    Rysunek 2 przedstawia schemat lampy FIL-105.
    Regulowany rezystor służy do ustawienia momentu zaświecenia się neonówki wskazującej naładowanie kondensatora .
    Żarówkę halogenową L2 umieść w taki sposób żeby można było obserwować jej świecenie.
    Zaletą zastosowania żarówki zamiast rezystora w obwodzie ładowania kondensatorów jest jej nie liniowa praca,
    oraz sygnalizacja naładowania kondensatorów lampy błyskowej.

    Dodano po 7 [minuty]:

    olinek2 napisał:
    Szymwal, jak sądzisz lepiej dać 80Ws czy 100Ws? Wystarczy 2x80Ws czy 2x60Ws do namiotu bezcieniowego ??

    Daj 100Ws . Zakup na zapas kilka palników IFK-120.
    Są bardzo tanie po ok.7 PLN.

  • #146 19 Lip 2008 16:24
    olinek2
    Poziom 23  

    A gdzie tak tanio można wyrwać ?? Bo ja nie mam dostępu :/ NIestety, takie uroki mieszkania w dziurze :( Kiedyś jak znajomy miał sklep to wszytsko było po cenach ok, a teraz to istna masakra. 18zł za używanego IFK, chyba ich pogięło.

    Dzięki za rady i pomoc. Teraz już wiem jak projektować układ :)
    Czyliz tego co tu widzę, powinienem żarówkę umieścić z boku palnika, a można nieco zdecentralizować palnik, czy lepiej dać na środku odbłyśnika, bo może nie równo odbijać, a żarówkę obok, nie centralnie ??
    Odbłyśnik mam aluminiowy wytłaczany jakieś 15cm w najszerszym punkcie i otwór w nim 4cm.

    Pozdrawiam,
    Olek

  • #147 19 Lip 2008 17:08
    fotmec
    Poziom 11  

    Ooooo kurna paka. Powolutku, czy to znaczy że muszę zmienić cały układ tej lampy?
    Nie wystarczy dodać kondensatory, oddzielić wyłącznikami z opornikiem i żarówką?
    To może trochę potrwać (brak elementów) – może jest jakaś lampa która już korzysta z takiego rozwiązania ( ze zbliżonych elementów) - no i muszę zmienić obudowy na większe bo za mało miejsca na kondensatory i trochę się robi ciepło w środku, będę musiał dać aktywne chłodzenie - wiatrak z komputera chyba będzie ok.
    „Gęsto” mi się zrobiło więc proszę o cierpliwość, wyrozumiałość.
    Jedno wiem, bardzo, bardzo dziękuje za podsunięte rozwiązania (do szywal) i bardzo przyjazną formę przekazania wiedzy – czapki z głów ! ! !

    Do olinek – to nie istotne i tak światło rozpraszasz przez namiot, nie ma znaczenia przesunięcie w tego typu oświetleniu, jest kilka przypadków gdzie jest to ważne.

  • #148 19 Lip 2008 17:18
    olinek2
    Poziom 23  

    No ok, wiem, ale zakładając, że dla mnie jest to ważne, dam palnik pionowo centralnie, a po bokach 2 halogenki 20W symetrycznie w oprawkach i będzie dobrze :)

  • #149 19 Lip 2008 18:09
    szymwal
    Poziom 17  

    fotmec napisał:
    Ooooo kurna paka. Powolutku, czy to znaczy że muszę zmienić cały układ tej lampy?
    Nie wystarczy dodać kondensatory, oddzielić wyłącznikami z opornikiem i żarówką?

    Nic podobnego. Zasugerowałem Ci duży wybór.
    Możesz zrobić lampę zarówno według prostej wersji

    https://obrazki.elektroda.pl/6_1216392136.jpg

    jak i bardziej złożonej.

    https://obrazki.elektroda.pl/63_1216464647.jpg

    Do jednej i drugiej wersji musisz dołączyć układ synchronizacji i wyzwalania w wersji która Ci się podoba.
    Łącząc zaznaczone punkty 1,2,3 na rysunku nr.1
    z odpowiednikami na rysunkach nr. 2,3,4.

  • #150 19 Lip 2008 23:03
    fotmec
    Poziom 11  

    Szymwal - wybacz - ja kudłaty, durnowaty ... już zrozumiałem. Tak to jest jak za dużo się dostaje i nie wie co z tym zrobić :sm8: .

    Olinek2 - tak też może być - zwróć uwagę że bańka palnika i bańka halogena są bezbarwne i na wskroś przepuszczają światło. Dwa halogeny bardzo będą podgrzewać palnik.

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson