Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektronika studyjnych lamp błyskowych

szymwal 26 Sie 2014 16:15 234814 687
  • #661
    lesio21
    Poziom 10  
    Jest znalazłem, przecież to radzieckie technologie to nie może wyglądać normalnie. :)
  • Relpol przekaźniki
  • #662
    kranzio
    Poziom 26  
    Pytanie odnośnie modyfikacji lampy łucz-m1. Na drugim schemacie kolegi szymwal Link jest układ UC3843. Czy ważne jest, który zastosuję, bo jest kilka z różnymi literkami na końcu: UC3843AN, UC3843BNG, UC3843N.
  • #663
    szymwal
    Poziom 17  
    Literki na końcu układu UC3843 są mało istotne.
    Oznaczają między innymi rodzaj obudowy układu scalonego.
    Na cytowanym schemacie opisane są wyprowadzenia dla obudowy 8-DIP lub 8-SOP
  • #664
    lesio21
    Poziom 10  
    Na drugim schemacie Link jest zaznaczony fragment schematu na pomarańczowo. W jakim celu tak jest odznaczone? Czy to jest tylko pod gniazdo pc? Jeśli nie będę chciał mieć gniazda pc to ta część jest niepotrzebna? I jaką rolę pełni SW2?
  • Relpol przekaźniki
  • #665
    szymwal
    Poziom 17  
    Dokładnie tak, jeżeli nie potrzebna synchronizacja przez kabel synchronizujący
    można pominąć elementy zaznaczone na pomarańczowo.
    Przełącznik SW2 znajdujący się w układzie fotocelii na na drugi błysk,
    daje możliwość synchronizacji na pierwszy błysk. ( SW2 rozwarty )
  • #666
    kranzio
    Poziom 26  
    Pytanie jeszcze do kolegi czy jeśli wprowadzę modyfikację lampy wg drugiego schematu zaznaczonego na niebiesko Link to czy ona będzie tylko działać z tym modułem sterującym co jest wyżej? Czy mogę podłączyć napięcie z sieci 230V w celu sprawdzenie poprawności połączenia? Jeśli tak to do punktów podłączyć 230V 1a i 3a.
  • #667
    szymwal
    Poziom 17  
    W celu sprawdzenia modyfikacji lampy Łucz M1 należy dodać rezystor 820 oraz diodę prostowniczą tak jak na tym schemacie.

    Elektronika studyjnych lamp błyskowych

    Proszę uważać na bardzo niebezpieczne napięcie występujące na kondensatorach wyładowczych C16 C17.
    W celu dokonania jakichkolwiek zmian w układzie lampy należy bezwzględnie rozładować kondensatory przy pomocy rezystora lub żarówki na 230V.
  • #668
    kranzio
    Poziom 26  
    Wielkie dzięki. Jestem w posiadaniu kilku lamp łucz i zastanawiam się co to jest za modyfikacja w jednej z nich jest tam tyratron mtx-90 i jakiś niezidentyfikowany element o oznaczeniu FSK-1A u góry na lampie jak na zdjęciu. Z tego co znalazłem w internecie to jest jakiś rodzaj fotoceli?
    Elektronika studyjnych lamp błyskowych
  • #669
    Freddy
    Poziom 43  
    kranzio napisał:
    Wielkie dzięki. Jestem w posiadaniu kilku lamp łucz i zastanawiam się co to jest za modyfikacja w jednej z nich jest tam tyratron mtx-90 i jakiś niezidentyfikowany element o oznaczeniu FSK-1A u góry na lampie jak na zdjęciu. Z tego co znalazłem w internecie to jest jakiś rodzaj fotoceli?
    Elektronika studyjnych lamp błyskowych

    http://www.eandc.ru/catalog/detail.php?ID=16635
  • #671
    marcink87
    Poziom 1  
    Mam pytanie... a właściwie pytania.

    Posiada ktoś schemat do KH-150MR? Ewentualnie czegoś podobnego?

    Posiada ktoś schemat do Sun-boxa 600 Ws? Lub również czegoś podobnego?

    Ma ktoś pomysł jaka może byś przyczyna w sunboxie, że lampa normalnie odpala z przycisku TEST, a jeżeli włożymy kabel synchro to zaczyna migać (bardzo często i szybko) a z fotoceli nie załacza się w ogóle?
  • #673
    Rafal_osw1
    Poziom 1  
    Witam. Na wstępie powiem że na elektronice się za bardzo nie znam, mam raczej bardzo podstawowe pojęcie więc proszę o wyrozumiałość :)
    Nabyłem w ciemno niesprawną i nie do końca kompletną lampę Boling BL-400SM.
    W środku nie widzę nigdzie transformatora a on jest chyba niezbędny ale do końca nie wiem.
    Na pewno nie ma tylnego plastiku z uchwytem i wejściem na 230v na który wchodzi panel sterujący.
    Na panelu sterującym nie było też wejścia na kostkę do połączenia go z elektroniką, co mnie trochę zdziwiło ale zlutowałem to połączenie.
    Chętnie też przygarnę schemat jak by ktoś miał..

    Może ktoś, kto się na tym zna powie mi jak to mniej więcej podłączyć albo czego tam brakuje. z góry dziękuje :D

    Dodam jeszcze, że po moim podłączeniu zapaliła się czerwona dioda i po przekręceniu potencjometrem w górę coś zaczęło się w tym panelu iskrzyć więc szybko odłączyłem.
  • #674
    PPK
    Poziom 26  
    Boling BL-400SM to chyba lampa STUDYJNA czyli bez przetwornicy z baterii/akumulatorów zasilana z sieci 230VAC.
  • #675
    tomiok
    Poziom 33  
    PPK napisał:
    Boling BL-400SM to chyba lampa STUDYJNA czyli bez przetwornicy z baterii/akumulatorów zasilana z sieci 230VAC.

    Jasne, że lampa studyjna.
    Więc jak najbardziej zasilana 230V, skąd pomysł że jak studyjna to 12V?
    12V - to napięcie synchronizacji błysku (na stopce aparatu).

    Lampa kupiona na Alledrogo, niestety bez panelu sterującego.
    Tutaj więcej info o tym typie lamp:
    http://www.boling.com.cn/en-US/products/detail?pid=256
  • #676
    r_m
    Poziom 11  
    Rafal_osw1 napisał:
    jak to mniej więcej podłączyć albo czego tam brakuje

    W tym wątku były gdzieś podawane wątki do forum http://forum.osipoff.ru/ poświęconego lampom studyjnym, widziałem też co najmniej kilka schematów lamp (a co najmniej fragmentów). Na tamtym forum Andrieja Osipowa widziałem wątek poświęcony zasadom bezpiecznej pracy przy uruchamianiu i serwisowaniu lamp, na wszelki wypadek wolę o tym wspomnieć.

    Nie liczyłbym na znalezienie schematu tej lampy, musiałbyś go odtworzyć na podstawie tego co masz, i opierając się na zasadach działania i konstrukcji innych lamp, można by myśleć o odbudowaniu lampy. Jeśli nie masz doświadczenia, może to być pewnym wyzwaniem i może się okazać naprawdę niebezpieczne (nawet po wyłączeniu z gniazdka lampa spokojnie może Cię zabić).

    Myślę, że niezależnie od tego czy ją uruchomisz czy nie warto było ją kupić, jeśli palnik i kondensatory są w dobrym stanie (jeśli to ta aukcja o której myślę, druga "lampa" u tego sprzedawcy to była chyba obudowa z kondensatorami i palnikiem z jakiejś 600Ws).
    Palnik powinno się dać sprawdzić nawet w "ruskiej" SEF3 (i podobnych), są wszędzie dostępne za kilka-kilkanaście zł. Kondensatory - chyba nie trzeba pisać jak? Jeśli trzeba - może wystaw ją na części, w dziale "elektronika" ;)

    Przeglądnąłbym dokładnie kondensatory "główne", każdy po kolei (podejrzany wygląd, wycieki, sprawność), potem układ ładowania (stan wizualny, sprawność elementów - kondensatory, diody, duże rezystory), przy intensywnej pracy najczęściej dym leci z tych elementów, a po gwarancji właściciel mógł uznać, że naprawa jest nieopłacalna, i tak mogła trafić na aukcję. Jeśli poleciał układ regulacji "mocy" (tzn. napięcia na tych dużych kondensatorach) kondensatory mogą się ładować do "dziwnego" napięcia, to też byłoby do sprawdzenia, jednak wszelkie próby pod napięciem sugerowałbym robić dopiero po upewnieniu się, że lampa jest poprawnie podłączona.
    Jeśli odtworzenie schematu, odtworzenie brakujących połączeń i naprawa lampy są dla Ciebie za trudne, możesz poszukać gotowych schematów albo na stronie założyciela tego wątku, albo na tym rosyjskim forum, a lampę wykorzystać jako dawcę elementów. Podpowiedź praktyczna: jeśli znajdziesz schemat lampy 200Ws, z kondensatorami mającymi o połowę mniejszą pojemność niż masz w tej lampie, lepiej nie dawaj wszystkich jakie masz, tylko tak jak na schemacie, mniejszą pojemność (układ ładowania może mieć problemy - termiczne - z większymi pojemnościami). Gotowa obudowa, standardowe mocowanie nasadek to są bardzo "cenne" elementy do samodzielnej konstrukcji lampy.
  • #678
    eeo
    Poziom 10  
    Witam i pozdrawiam.
    W starej pancernej lampie błyskowej - Courtenay Sola 2 spalił się transformator zapłonowy. Chciałbym go wymienić, brakuje mi jednak jakichkolwiek danych co do jego parametrów. To, co wiem, to średnica - ok. 18 mm, rozmiar lampy - okrągła, ok. 8 cm średnicy, 10 mm grubości. Jaki transformator mógłbym zastosować zamiennie?
  • #680
    eeo
    Poziom 10  
    Dziękuję. Zastosowałem odpowiednik Heimann, z trzema wyprowadzeniami zamiast czterech, ale taki też działa.
  • #681
    kranzio
    Poziom 26  
    Pytanie o rezystor R10. Na schemacie ma wartość 0,02 Ohm/10W. Jest trudno dostępny. Można go zmienić na inny bądź połączyć kilka rezystorów 10W równolegle?
    Elektronika studyjnych lamp błyskowych
  • #682
    impulsite
    Poziom 9  
    Cytat:
    Można go zmienić na inny bądź połączyć kilka rezystorów 10W równolegle?

    Tak, można. Na przykład, 5 x 0,1 Ohm równolegle.
  • #684
    PPK
    Poziom 26  
    Poszukuję schematu do lampy METZ 2045 TC. Chcę zasilać z zasilacza zewnętrznego (oryg. 9V ; 6 baterii AA). Mogę przerobić "na oko" ale wolałbym najpierw sprawdzić co i gdzie podłączyć.
  • #685
    impulsite
    Poziom 9  
    PPK napisał:
    Poszukuję schematu do lampy METZ 2045 TC. Chcę zasilać z zasilacza zewnętrznego (oryg. 9V ; 6 baterii AA).

    Hi!
    Pin-out for high-voltage port of METZ 2045 TC there is here http://impulsite.ru/viewtopic.php?p=7723#p7723
    http://impulsite.narod.ru/metz/hv-port-ct-1_ct-5.jpg

    You may connect AC main unit like Metz N20, N21 (and other isolating transformer). Or adapt the external battery power pack like Metz P50, P76, Quantum Turbo, Godox PB960 and many others.
  • #686
    PPK
    Poziom 26  
    Thank's. I made a 9V DC power socket, in the battery case. You can write to me in Russian. I'm Peter.
  • #687
    impulsite
    Poziom 9  
    Спасибо, Петер! Интересно, какую схему вы выбрали для питания через батарейный отсек? Можете её показать?
  • #688
    PPK
    Poziom 26  
    нормальный внешний источник питания 230VAC / 9VDC-3A + розетка с выключателем батареи.