Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podłączenie silnika 3-fazowego w sprężarce.

dimloth 06 Jul 2007 15:15 13393 16
  • #1
    dimloth
    Level 11  
    Hej!
    Sąsiad nabył ostatnio używaną sprężarkę powietrza.... Jako, że o elektryce nie ma zbytniego pojęcia poprosił mnie abym dowiedział sie w jaki sposób należy podłączyć znajdujący sie tam silnik...
    Na silniku nie ma żadnego włącznika, a jedynie wychodzi z niego 6 czarnych przewodów.... Z tabliczki znamionowej udało mi sie odczytać kilka parametrów :

    Moc: 0,6KW
    220/380V 3.0/1.7A trójkąt/Y (nie jestem pewien czy to jest gwiazda, ale słyszałem, ze w sprężarkach stosuje sie rozruch ciężki)
    silnik oczywiście trójfazowy

    Jaki zastosować przełącznik? Czy ma to być gwiazda/trójkąt? Jak sprawdzić które przewody gdzie podłączyć i jak je podłączyć?
    Niestety nie znam sie na elektryce/elektronice (dopiero rozpoczynam studia w tym kierunku) wiec prosiłbym o dokładne wytłumaczenie tematu...
    Może znacie jakieś strony www z teoria poświęcone tej tematyce ?

    Z góry dziekuje za pomoc :)
  • #2
    Zbych034
    Level 39  
    Zastosuj przełącznik trójkąt/gwiazda. Podłączasz do niego 6 przewodów od silnika (oczywiście trzy wchodzi zasilania z sieci czyli w sumie 9 przewodów + zero). Na wyłączniku powinne być oznaczenia które umożliwią ci podłączenie (w razie wątpliwości podpytaj sprzedawcę). Powodzenia Oczywiście jak kolega pisał niżej przełącznik jest gwiazda/trójkąt. Przepraszam za błąd.
  • #3
    jdjan1
    Level 26  
    Witam!

    dimloth napisał:
    Quote:
    Moc: 0,6KW
    220/380V 3.0/1.7A trójkąt/Y

    Silnik ma pracować z rozruchem bezpośrednim połączony w gwiazdę. Na pokrywce tabliczki zaciskowej powinien być schemat połączeń, jeżeli nie ma - napisz - narysuję.
    Zbych034 napisał:
    Quote:
    Zastosuj przełącznik trójkąt/gwiazda.

    Kolego
    -nie taka jest kolejność włączania przy rozruchu,
    -ten silnik przy "naszym" napięciu sieci nie może pracować z przełącznikiem ZERO-GWIAZDA-TRÓJKĄT.

    Pozdrawiam

    Jan
  • #4
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Panowie, nie zartujcie, silnik o,6 kW z wylacznikiem gwiazda/ trojkat ?. Tym bardziej w kompresorze gdzie wylacznik cisnieniowy wlacza i wylacza silnik. Przelaczniki rozruchowe stosuje sie dopiero bodajze przy silnikach powyzej 5kW przylaczanych do sieci publicznej. Taki silnik przy napieciu miedzyfazowym 380V pracuje tylko i wylacznie polaczony w gwiazde.
  • #5
    12robert12
    Level 28  
    powinieneś mieć taką tabliczkę zaciskową, dajesz zworki z jednej strony tak jak na rysunku a z drugiej zasilasz. Silnik zasilany z instalacji trójfazowej, przewód ochronny podpinasz do zacisku ochronnego (obudowy) czyli minimum przewód 4 żyłowy przekrój 1.5mm². Wyłącznik silnikowy o zakresie maksymalnym 1.6A i ustawić go na prąd znamionowy silnika (podany na tabliczce znamionowej).

    Dobezpieczenia w postaci bezpieczników nie trzeba stosować przy takiej mocy silnika, zastosować jakiś rozłącznik do wyłączania zasilania na silnik.

    Połączyć można tylko w gwiazdę. Trójkąt tylko z falownika.

    Pozdrawiam
  • #6
    ry1e2
    Level 11  
    Witam. Silnik taki przy połączeniu bezpośrednio do sieci elektroenergetycznej, może pracować tylko i wyłącznie w gwiazdę. Po połączeniu tego silnika w trójkąt bezpośrednio do sieci nie polecałbym. Ulegnie spaleniu. Aby Prawidłowo podłączyć ten silnik musisz postępować wg. punktów.
    1.
    Musisz odnaleść trzy uzwojenia silnika. Musisz mieć do tego omomierz. Do jednego zacisku omomierza podłączasz dowolny przewód wychodzący z silnika, pootem drugim zaciskiem omomierza dotykasz kolejno pozostałe pięć przewodów. W momęcie kiedy dotykając któregoś przewodu omomierz będzie wskazywał rezystancję bliską zeru znaczy to ze to jest koniec uzwojenia którego szykasz. pozostałe dwa uzwojenia silnika szukasz w sposób analogiczny.
    2.Musisz teraz zewrzeć ze sobą trzy końcówki każdego z uzwojeń(tak jak pokazał to kolega12 robert12)
    3
    Na początki uzwojeń podajesz napięcie.

    Koledzy każde urzadzenie powinno być zabezpieczone przed skutkami zwarcia. Nieprawdą jest że wystarczy cytuję "jakiś rozłącznik". Dodatkowo każdy silnik pwinien być zabezpieczony zabezpieczeniem termicznym!!!!!!!!!

    Dodano po 2 [minuty]:

    Zapomniałem jeszcze o jednej ważnej rzeczy mianowicie przewód ochronny musisz połączyć z obudową silnika.
  • #7
    stroop
    Level 11  
    witam Przełącznik trójkąt-gwiazda jest tu nie potrzebny. stosuje sie go przy rozruchu silników asynchronicznych klatkowych (powyżej 10 kW ) w celu zmniejszenia napięcia o sqrt3 jak wiadomo. Zabezpieczeniem jest bezpiecznik instalacyjny. polecam typu B z uwagi na mała moc silnika typu C to zbędny wydatek
  • #8
    Los_sandalos
    Level 27  
    stroop wrote:
    witam Przełącznik trójkąt-gwiazda jest tu nie potrzebny. stosuje sie go przy rozruchu silników asynchronicznych klatkowych (powyżej 10 kW ) w celu zmniejszenia napięcia o sqrt3 jak wiadomo. Zabezpieczeniem jest bezpiecznik instalacyjny. polecam typu B z uwagi na mała moc silnika typu C to zbędny wydatek


    Wszystko w cytowanym powyżej tekscie jest niezbyt prawdziwe:
    - rozruch Δ/Y stosuje się w silnikach z uzwojeniami wykonanymi na napięcie 400/690 V w urządzeniach gdzie nie ma ciężkiego rozruchu. Co do poziomu mocy to przyjęło się że granicą jest tu 5,5 kW.
    - silniki zabezpiecza się wyłącznikami silnikowymi ze względu na to, że ochrona silnika przed przegrzaniem wymaga aby zabezpieczenie było nastawione na wartość o kilkanaście procent powyżej prądu nominalnego. Mało kiedy prąd silnika i typowy typoszereg "esek" pokrywa się w ramach tego kilkunasto procentowego zakresu powyżej prąd n. silnika. Stosowanie eski o ch-ce "B" jest nieprawidłowe - ch-ka "B" jest przeznaczona dla ochrony instalacji i urządzeń o charakterystyce rezystancyjnej lub małoindukcyjnej. Dla silników stosuje się charakterystykę "C" z tym, że eska stanowi zabezpieczenie tzw. zwarciowe a przeciążeniowe zrealizowane jest np. poprzez podwieszenie pod stycznikiem wyłącnika termicznego z nastawialnym prądem zadziałania.
    - eski "B" i "C" kosztują mniej więcej tyle samo

    A w sprawie samego sedna wątku:
    - zastosować wyłącznik ciśnieniowy (kosztują już poniżej 100 zł - NEMA, Condor ~250 zł) ze stykami trójfazowymi (znaczy trzytorowy). Większość kompresorów (fabrycznych) nie posiada wyłączników ciśnieniowych ze względu na małe prawdopodobieństwo przeciążenia silnika (z zasady pracy sprężarki) oraz oczywiście na koszty.
    - Jeśli sprężarka jest ciut lepsza lub z innych przyczyn zależy nam na najlepszym możliwym zabezpieczeniu przed jej uszkodzeniem to celowe wydaje się być zamontowanie wyłącznika silnikowego (kilkadziesiąt zł) oraz (co nie było tu poruszane) załączanie silnika stycznikiem a nie samym wyłącznikiem silnikowym - wyłącznik (może być jednofazowy) steruje tylko stycznikiem. Niestety problemem jest brak miejsca na montaż ww. elementów na typowej sprężarce.
  • #9
    krzys09
    Level 12  
    dobra wszystko sie zgadza prócz tego ze kolega pyta jak podłączyc silnik z ktorego ma 6 przewodów podpowiedzi sie zgadzają ALE musisz sprawdzic z silnika powinny byc spięte dwie wiązki po 3 żyły czesem jest to w gumowej rurce ponieważ jak pomyslisz jedno uzwojenie, chodzi o polaryzacje uzwojenia muszą wytwarzac pole wirowe w jednym kierunku,to spalisz silniczek.
  • #10
    Los_sandalos
    Level 27  
    Te przewody wychodzą raczej z jakiejś puszki zaciskowej więc nie powinno być problemu. Jeśli nie to trzeba znaleźć pary (końce jednego uzwojenia) i połączyć próbnie w Y sprawdzając kierunek obrotów, ewentualnie zmienić kierunek wirowania (np. obrócić fazy lub przewody do silnika).
  • #11
    KACZOREK
    Level 21  
    po co tyle kombinacji sprawa jest bardzo prosta. otwórz pokrywkę tabliczki zaciskowej i te trzy przewody które są na górnym rzędzie podłącz do wyłącznika głównego a trzy dolne do wyłącznika ciśnieniowego z tym że druga strona wyłącznika ciśnieniowego powinna być zwarta i jest po sprawie. do silników takiej mocy nie stosuje się styczników wykonawczych bo sam ciśnieniowy ma łączeniowy prąd znamionowy 16A
  • #12
    kierbedz4
    Level 36  
    W mojej sprężarce silnik pracuje od chwili włączenia w sposób ciągły.Na wejściu powietrza ze sprężarki do butli zamontowany jest zawór regulator ciśnienia który jest zamontowany na butli w ciągnikach URSUS C4011 lub URSUS 360. Na zaworze jest możliwa regulacja ciśnienia na zbiorniku. Nie może być przekroczone ciśnienie na zbiorniku powyżej 8 atm co jest zgodne z atestem butli.W chwili napełnienia butli do zadanego ciśnienia powietrzem otwiera się zawór i nadwyżka powietrza ulatuje w powietrze. w chwili poboru powietrza z butli natychmiast zamyka się automatycznie zawór i następuje u zupęłnienie powietrza w butli do wartości ciśnienia ustawionej na regulatorze ciśnienia. Tak wykonana sprężarka pracuje u mnie od 1989r bezawaryjnie. Bezwładność wyłącznika ciśnieniowego powodowała załąszanie silnika sprężarki z pewnym opóżnieniem i nie było stabilnego ciśnienia w butli sprężarki.
  • #13
    wittek_
    Level 10  
    To ja podepnę się pod temat.... kilka dni temu dostałem za bezcen, jak sądzę taką samą sprężarkę... bynajmniej silnik jest identyczny jak opisuje kolega... :D niestety jest nie kompletna...brakuje zegara, wyłącznika ciśnieniowego i czegoś tam pewnie jeszcze.... jak miernikiem sprawdzić czy silnik nie jest spalony i jak go podłączyć...? co muszę kupić ? z przeczytanych postów wnioskuję, że jakiś przełącznik typu trójkąt.. czy to ma jakieś parametry?

    u mnie z silnika wyprowadzonych jest 6 przewodów, wszystkie koloru czarnego... przykręcone są do jakiejś tabliczki zaciskowej, tzn. są tak jakby sparowane.. dwa przewody, przykręcone na przeciw siebie...
    Które przewody gdzie podłączyć

    Czy potrzebny mi bedzię wyłącznik termiczny, jeśli tak to jaki?
  • #14
    ZGG
    Level 27  
    Jeżeli chcesz sprawdzić czy silnik nie jest spalony. To najlepiej powąchaj . czy uzwojenia lub jakis otwór z silnika czy nie smierdzi spalenizną. Znacznie lepiej jest odkręcić jeden z delki w silniku. i obejrzeć uzwojenia. Powinny być brązowe żołtawe. Ale nigdy czarne.Omomierzem możesz oczywiście sprawdzić czy niemsz przebicia na mose lub pomiędzy fazami. Jeżeli masz jakąs tabliczkę. To nalezy równierz omomierzem. lub inna kontrolka poszukać gdzie jest przejście dla prądu. I to będa początki i końce każdej z faz. na tabliczkach z 6-cioma srubkami uzwojenia łaczone sa na skos. dwie fazy. i trzecia po przekątnej. Resztę koledzy już opisali powyżej.
  • #15
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    Rezystancja wszystkich trzech uzwojeń mierzona na zaciskach(bez rozkręcania dekli silnika)powinna być jednakowa.
  • #16
    przemtorz
    Level 10  
    Nie chciałem zakładać nowego tematu, a również mam problem z silnikiem, ale całkiem innym. Chodzi o silnik 11 kW od śrutownika do zboża. Niecały rok temu były wymienione łożyska, a teraz znowu śrutownik zaczyna drżeć. Ma minimalny luz, ale w płaszczyźnie poziomej (mogę nim poruszać do przodu, do tyłu może z dwa milimetry). Czy tym może być spowodowane drżenie śrutownika? Wirująca tarcz niema wyczuwalnych luzów, ale zeszła dość lekko. Wydaje mi się, że wymiana łożysk nic nie pomoże, może wyrobiły się te elementy w których są one osadzone? Czy można to kupić, czy lepiej wytoczyć? Czy zrobią mi to w punkcie naprawy silników? Będę wdzięczny za odpowiedź.
  • #17
    wola
    Level 26  
    Witam.
    Quote:
    Chodzi o silnik 11 kW od śrutownika do zboża. Niecały rok temu były wymienione łożyska, a teraz znowu śrutownik zaczyna drżeć. Ma minimalny luz, ale w płaszczyźnie poziomej (mogę nim poruszać do przodu, do tyłu może z dwa milimetry).



    Załączałeś silnik bez założonych pasków klinowych (zakładam że "Wirująca tarcz" ,to koło na paski klinowe).Czy oś wału silnika i oś noży śrutownika są względem siebie równoległe?
    Wał silnika nie powinien mieć luzów.Przy łożysku powinna być podkładka sprężynująca (dolega do zewnętrznego pierścienia łożyska).
    Jak rozkalibrowały się gniazda na łożyska w minimalnym stopniu to być może pomoże punktowanie tego gniazda. Ale to półśrodek.I przestroga-obudowa łatwo pęka.


    Quote:
    Czy zrobią mi to w punkcie naprawy silników?

    Na pewno zdiagnozują .I albo naprawią albo wskażą jak to naprawić( jeśli to silnik)