Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 11 rok testu trwa.

Kwazor 24 Jan 2020 22:32 539655 1353
  • #1321
    mati211p
    HDD and data recovery specialist
    Tam muszą być zatrzaski, w miejscu tego rozpołowienia trzeba odpowiednio podważyć.
  • OxomiOxomi
  • #1322
    mdm150
    Level 26  
    mdm150 wrote:
    Ello.
    Pokusiłem się aby otworzyć jedną z zakupionych w Lidlu, świetlówek. Cóż otwarcie nie było łatwe, układ statecznika zrobiony jest na UBA2211BT i garści elementów.
    Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 11 rok testu trwa. Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 11 rok testu trwa. Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 11 rok testu trwa.


    Nawiązując do zacytowanego posta wyżej, muszę się pochwalić że jedna z nich nadal działa do dziś. Druga niestety się zbiła. Ma wyrobione dobre kilkatys. godzin.
    Z czego większość swojego żywota zasuwa w zamkniętym kloszu w kurniku po kilka godzin dziennie-śmiało. Jest to lidlowskie livarno 15W.
  • #1323
    mati211p
    HDD and data recovery specialist
    Moja Philips Tornado 32W też działa już dokładnie 3 lata i 18 dni jako oświetlenie podwórka zapalane na czujnik zmierzchowy AZH-106, po średnio 11h dziennie, (latem 6h, zimą 16h), więc już teraz jest około 12200h (deklarowane 8000h).
  • OxomiOxomi
  • #1325
    mati211p
    HDD and data recovery specialist
    mdm150 wrote:
    Ma ona ciepły start? Odnośnie livarno, to okresy świecenia w zimy sa znacznie dłuższe.


    Nie ma, więc nie spodziewałem się wyniku dużo większego niż podany przez producenta, ok. 1050 załączeń ma.
  • #1326
    User removed account
    Level 1  
  • #1327
    mati211p
    HDD and data recovery specialist
    Z tego co mi wiadomo Economy mają krótszą żywotność, ale jak tam PTC dodasz to może podziała trochę.
  • #1330
    User removed account
    Level 1  
  • #1331
    bestboy21
    Level 39  
    mjd2018 wrote:
    A czy jest możliwe, że ten ECONOMY 6yr brzęczy przez zużycie rury? Bo ktoś kiedyś tak pisał, chyba z świetlówką kompaktową yankon


    Raczej główny elektrolit zaczyna siadać i brzęczy wszystko a nie sama rura. Tam są proste przetwornice ala fly-back po stronie wtórnej i ona raczej by świszczała chyba że już z pierwotnej dostanie prostokąt to wszystko zaczyna brzęczeć jak na starym horrorze z jarzeniówką na suficie.
  • #1332
    mati211p
    HDD and data recovery specialist
    U mnie brzęczą tylko te świecące rurą do dołu, więc raczej jasne że elektrolit wysiada z powodu temperatury. W sumie nie sprawdziłem tej brzęczącej jeszcze.
  • #1333
    User removed account
    Level 1  
  • #1334
    mati211p
    HDD and data recovery specialist
    Czy ten kondensator był na 400V czy 350V?
  • #1335
    User removed account
    Level 1  
  • #1336
    User removed account
    Level 1  
  • #1337
    Świetlówka kompaktowa
    Level 15  
    Dawno mnie tu nie było, a widzę że sporo ciekawej dyskusji się wywiązało.

    Jeśli chodzi o Philips PL*Electronic/C, to były to kompakty z górnej półki jakościowej, jak 90% oferty producentów tych wyrobów z lat 90-tych.
    mjd2018 - ten Twój PL*Electronic to egzemplarz jeszcze holenderski, pochodzi z pierwszej połowy lat 90-tych (max lipiec 1995r). To były czasy, kiedy te kompakty potrafiły świecić kolejne 20 lat, potem było z tym coraz gorzej. Ze zdjęć widzę, że końce rury nie są specjalnie okopcone, ale w PL*Electronikach zdarzało się czasem, że skrętka upalała się bez migania, mimo ciepłego zapłonu. Jeżeli elektronika piszczy, to znaczy że da się to reanimować, bo gdzieś musi być przerwa. Przyczyną moga być też zimne luty, np. na doprowadzeniach między elektroniką a elektrodami rury, co czasem się zdarzało, najczęściej w Ikeach. P.S. Sam też szukam takich kompaktów, ale bardziej do kolekcji, niż regularnego używania.

    Kompakty Philips Economy lub ich współczesna wersja, czyli Economy Stick są nadal produkowane przez Philipsa, głównie w fabryce w Indiach. Serie, które mają taki jakby "wypustek" na górnych zgięciach rury są produkowane na zlecenie przez firmę To-Spo. Fajnie się je przerabia na ciepły zapłon przez dodanie PTC, ponieważ elektronika dobrze dociąża rurę. W kompaktach pokroju "różowych" Apolli ocieplenie rury było prawie niewykonalne, ponieważ elektronika obciążała ją ułamkiem znamionowego prądu.

    Co do parametrów obecnie dostępnych LEDów mogę się wiele wypowiedzieć. Sam będąc obecnie konstruktorem własnych źródeł światła, pracowałem jakiś czas temu w jednej z popularnych firm, które zajmują się importem oświetlenia, w tym LEDów oraz opraw oświetleniowych i wiem jak wyglądają realia. Generalnie LEDy są przeciążane i pracują na wyżyłowanych parametrach, stąd niska ich żywotność. Normą jest (wręcz standardem), że w tych popularnych ledowych "kopułkach", "pinkpongach" lub "świeczkach" czipy SMD osiągają temperaturę około 100 stopni, a często ją przekraczają przy dopuszczalnej temperaturze max 85C. Radiator jakiś tam jest, ale nie jest on w stanie odprowadzić tyle ciepła, a gdy taką lampkę zamknie się w kloszu, to wszystko zaczyna się tam smażyć. Zasadniczo importerzy idą po tej linii, żeby wyciągnąć jak najwięcej mocy przy braku konieczności stosowania dużej ilości diod, żeby obniżyć koszty. A to dzieje się za cenę trwałości, żeby klient przyszedł po nową i biznes się kręcił.
    Taka sama sytuacja jest w przypadku filamentów. Chodzi głównie o to, żeby wszystko trzymało się ekwiwalentu żarówki, czyli np. 4W = 470lm jak żarówka 40W. A temperaturą nikt się nie przejmuje. W przypadku filamentów tak pracujących, żarniki osiągają temperatury ponad 100 stopni, przy prądzie pracy około 1,5-2x większym od dedykowanego.
    Kolejna sprawa to przetwornica. W wielu LEDach stosuje się układy RC, gdzie pojemnością kondensatora steruje się prądem LEDów. W niektórych przypadkach za mostkiem umieszcza się mały elektrolit o dużej pojemności na 55-63V (bo tyle odkłada się przy spadku napięcia na diodach), który zawsze strzela jak dostanie napięciem sieciowym przy awarii diod. W większości obecnie produkowanych ledówek są stosowane przetwornice, które tak naprawdę są bardziej awaryjne od prostych układów RC. W tym przypadku przetwornica bardzo często pada, a lampka dostaje "czkawki" lub świeci połową jasności. Na to również wpływ ma temperatura.
    Prawda jest taka, że wyprodukowanie mega trwałej lampki LED to kwestia prostoty (najprostsze rozwiązania dają najlepsze rezultaty) oraz obniżania temperatury pracy diod przez zmniejszenie jej prądu pracy (i ewentualnie dodaniu więcej diod dla podniesienia jasności). To stosuję we własnych konstrukcjach i póki co testy wypadają bardzo dobrze. Producenci w Chinach, od których źródełka kupują ci różni znani importerzy, w tym także markety, tak naprawdę wiedzą o tym jak wydłużyć trwałość lamp, są tego świadomi ale nie stosują tych technik, żeby obrót towarem nie zmalał.
    Trochę się rozpisałem, ale mam nadzieję że dostarczyłem ciekawych informacji.

    W kompaktach elektrolity wysychają najczęściej gdy kompakt pracuje rurą do dołu i całe ciepło idzie w elektronikę, a dodatkowo w obudowie nie ma wywietrzników. To bzyczenie, będące skutkiem wyschnięcia elektrolitu, idzie w parze z obniżeniem jasności świetlówki i wydajności elektroniki - wtedy pojawia się też efekt stroboskopowy, który nie jest już filtrowany.
  • #1338
    User removed account
    Level 1  
  • #1339
    Kwazor
    Level 31  
    Panowie 12 LAT testu zapłonu na ciepło :
    Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 11 rok testu trwa.
  • #1340
    elektryku5
    Level 38  
    Świetlówka kompaktowa wrote:
    W większości obecnie produkowanych ledówek są stosowane przetwornice, które tak naprawdę są bardziej awaryjne od prostych układów RC.


    Często też pojedyncza dioda lubi się przepalić, markowe lampy z reguły są na przetwornicach i potrafią wydawać słyszalne piszczenie, co akurat trochę irytuje do czasu przyzwyczajenia się.
    Jeden LED no name 20-22W wręcz brzęczał, stąd zamiast do domu, poszedł do garażu i tam spełnia swoje zadanie...
  • #1341
    mati211p
    HDD and data recovery specialist
    Ja testuję obecnie Philipsa Tornado w oświetleniu zewnętrznym. Zapłon co prawda na zimno, ale w tej chwili z deklarowanych 8000 h ma wyświecone ok. 15600 godzin i działa dalej.
  • #1342
    satanistik
    Level 27  
    Ostatnio chciałem kupić świetlówkę kompaktową w hurtowni elektrycznej i było " Panie tego już ze 3 lata nie ma" a zwykłe żarówki są - i co Ty na to UE?
  • #1343
    mdm150
    Level 26  
    Wspomniane przeze mnie wcześniej Livarno umarło. Widać że jest okopcona rurka w okolicach skrętek i mocno zżółknięta obudowa...
  • #1344
    Doominus
    Level 34  
    Niby świeci ale czy nadal świeci tak samo?
    U mnie się zużyły świetlówki po 8 latach chyba. I niby to świeciło ale na warsztacie drobnych detali nie dało się zauważyć.

    Miałem startery elektroniczne philipsa.
  • #1345
    mati211p
    HDD and data recovery specialist
    Moja Philips Tornado 32W działa już dokładnie 4 lata i 23 dni jako oświetlenie podwórka zapalane na czujnik zmierzchowy AZH-106, teraz jest około 16320h (deklarowane 8000h), liczba zapłonów ok. 1490 - aktualnie jeśli chodzi o świetlówki mój rekord w zakresie godzin działania. Jestem bardzo zaskoczony tą ilością godzin działania, a do tego pracuje w bardzo trudnych warunkach - mróz, deszcz, wilgoć. Ostatnio przy -17 zapalona pod kontrolą, bo 7 stycznia 2017 r. jedna się uszkodziła. Tu też było blisko, czerwone skrętki przez 2 sekundy i brak zapłonu, potem zapaliła się. Do -10 zapala się normalnie.
  • #1346
    kris8888
    Level 33  
    Mała liczba włączeń, tylko raz dziennie, stąd tak duża trwałość. Gdyby była włączona non stop to wynik byłby jeszcze lepszy. Najbardziej świetlówki wykańczają częste załączenia i cykle rozgrzewania zimnych skrętek.
  • #1347
    mati211p
    HDD and data recovery specialist
    Następna świetlówka ze źle zamocowanymi skrętkami. To jest jedyna która uszkodziła się po 1,5 roku w sposób taki, że jedna z elektrod ma aż brązową obudowę. Działała tak, że po 4 minutach zapalała się i gasła jak uszkodzona sodówka, co widać na zamieszczonych przeze mnie wcześniej nagraniach. Dziś z ciekawości i wolnego czasu otworzyłem ją i taki oto widok aż szokujący. 1,5 roku świeciła w taki oto sposób. Z jednej strony prawie zwarta skrętka, druga zwarta przez dociśnięcie obudową. Nie wiem czy to fabrycznie tak, czy to ktoś tak od niechcenia montował. Sami oceńcie.
    Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 11 rok testu trwa. Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 11 rok testu trwa.
    Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 11 rok testu trwa.
    A to poprzednia awaria, też przez skrętkę, tamta po naprawie działa sobie do dziś
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=15967888#15967888
  • #1348
    ^ToM^
    Level 39  
    Temat praktycznie umarł. Wynika to zapewne z faktu, że wszyscy praktycznie przeszli na LED, gdyż zużywają 2-3x mniej prądu przy tej samej luminacji.
    Pozdrawiam!
  • #1349
    olaf x
    Level 32  
    Rok temu wysiadła w pokoju syna, kupiona jak tylko się pojawiły na rynku, w DT Junior od lat nie istniejącym w Warszawie. Kosztowały niezłą kasę, jak widać. Wtedy kupiłem zestaw do wszystkich pomieszczeń, już lata temu powysiadały, ta u niego w pokoju była najlepiej używana, jak włączył po zmroku tak się paliła do pójścia spać. Czyli jeden cykl na dzień. W pozostałych pomieszczeniach było pstrykane nie raz dziennie. Fakt, że w ostatnich latach jak go nie było to i pół roku nikt nie włączał w jego pokoju. Niemniej gdyby codziennie od początku raz dziennie włączał to pewnie by się skończyła z 5 lat wcześniej, ale i tak wynik powala.
  • #1350
    kris8888
    Level 33  
    ^ToM^ wrote:
    LED, gdyż zużywają 2-3x mniej prądu przy tej samej luminacji.
    Pozdrawiam!

    Tu bym polemizował🙂 Chociażby przykład ze zdjęcia post wyżej. Żarówka kompaktowa o mocy 20W daje 1200 lumenów. Taki sam odpowiednik LED, też 1200 lumenów ma moc około 12W. A są nawet takie, które potrzebują 15W żeby wyprodukować tyle światła. Czyli nie jest to nawet dwa razy mniej.

    Wszyscy przeszli na LED bo teraz już trudno kupić kompakty dobrej jakości w rozsądnej cenie. W moim odczuciu mimo wszystko dobre jakościowo żarówki kompaktowe dają przyjemniejsze światło, mają lepsze CRI i mniej męczą wzrok (mniej oślepiają).