Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 10 rok testu trwa.

Kwazor 28 Lis 2008 07:11 515472 1270
  • #151
    bazie
    Poziom 10  
    pgoral napisał:
    Ale te IKEA zazwyczaj mają powolny delikatny zapłon. I się powoli rozjarzają.


    To prawda, niektóre potrzebują około minuty na osiągnięcie pełnej jasności. Ale Ikea ma też 11W żarówki typu 2U, które świecą praktycznie od razu. Te rurki są zginane pod kątem prostym, a nie z zaokrągleniem, jak w starszym modelu.

    Cytat:
    A Philipsy i Pila owszem - padają.


    Ciekawe, jak na tym tle wypada Polux. Niby też chińszczyzna, ale jak dotąd padła mi tylko jedna. A wiele typów żarówek Poluxa świeci praktycznie od razu. Z tym, że firma ma niedziałającą stronę internetową www.sanico.com.pl, a z dostępnością też bywa różnie - w różnych sklepach pojawia się a potem zupełnie znika (np. Tesco, Merlin).
  • Relpol przekaźniki
  • #152
    Kwazor
    Poziom 30  
    Ikea 11W po wystrzale elektroniki ( widoczny niebieski PTC )
    Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 10 rok testu trwa.

    Wymontowałem PTC . Mierze go omomierzem kurna przerwe ma ... ale pamietam ze swietlówka zapalała sie na ciepło...

    Montaz w PIŁA 18W :
    Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 10 rok testu trwa.

    I efekty zapłonu widac na filmie w załaczniku .. PTC które za w IKE-ach to widocznie połaczony razem pozystor + kondesator...w szeregu

    I Najlepsza elektronika jaka narazie widziałem IKEA 20W
    Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 10 rok testu trwa.

    Widac NTC od strony sieci 220V swietne rozwiazanie by nie było udarów pradowych przy załaczeniu zasilania.

    2 sztuki PTC !!
    Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 10 rok testu trwa.

    Przy tych pradach co leca przy podgrzaniu skretek św. 20W to pojedynczy PTC mogły ulec uszkodzeniu .


    W załaczniku film z zapłonu 18W piły po przeróbce ..idealny zapłon.
  • #153
    skaktus
    Poziom 37  
    Witam.

    Ostatnio mam do czynienia z świetlówkami 18 W Apollo, typ 2U-18P5-RED - ich żywotność wynosi ok pół roku. Po pierwszym miesiąc potrafią już być czarne a i czasem paść...

    Poniżej zamieszczam ich wygląd elektroniki wewnątrz:

    Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 10 rok testu trwa.

    Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 10 rok testu trwa.


    Jak radzicie - co z nimi robić ? Gdzie zamieścić pozystor (jaki) ? Mam sporo tych świetlówek - były w jakimś markecie po parę zł i tato tego nakupił bo myślał że będzie z tego duży zysk.

    PS-gdzie dostać takie pozystory ? W moim elektroniku jak zwykle nie wiedzieli co jest co...
  • Relpol przekaźniki
  • #154
    Sabre
    Poziom 18  
    Niestety również nie mam zbyt dobrej opinii o świetlówkach Philipsa. Kupiłem o ile się nie mylę 11W, na drugi dzień przestała działać, na szczęście miałem paragon. Świetlówkę oddałem w sklepie i kupiłem świetlówkę OSRAMa. Mam wrażenie, że one wytrzymują większą ilość włączeń niż świetlówki Philipsa.
  • #155
    Kwazor
    Poziom 30  
    Skaktus mówisz poł roku i czarne.. to woła o pomste do nieba... niestety miałem Maxluxa 15W i mi wystrzeliło elektronike ..

    Pierwsze skojarzenie to za duzy prąd płynie w swietlówce co powoduje szybkie zużywanie elektrod lub badziewna konstrukcja elektrod wyładowczych.

    PTC czyli pozystor o dodatnim wspołczynniku temperaturowym.
    Opornosc 220R.

    Sabre akurat u ciebie doszło do uszkodzenia elektroniki co zdarza sie nawet najlepszym.

    Mnie najbardziej interesuje zużywanie sie swietlówki (czas ilosc zapalen itd...) oraz przedłuzanie trwałosci...

    Swietny film z produkcji swietlówek :
    http://pl.youtube.com/watch?v=tf-LOmMZoIw
  • #156
    skaktus
    Poziom 37  
    Dzięki za informację.

    Pozystora niestety od tak sobie nie kupię - jak pisałem u mnie w mieście nie wiedzą co to jest i mnie zbywają. Szukałem na internecie i albo nikt nie ma na stanie albo są 3 pinowe.

    Skąd ty zdobywasz pozystory ?
    W tą świetlówkę co opisałem to wpinać szeregowo ?
  • #158
    Akwroclaw
    Poziom 10  
    Zainstalowałem NTC 4,7 kOm w obwodzie zasilania 24W Polluxa. Ten typ świetlówki daje miłe, nie rażące światło, nieco przypominające widmem żarówkę i nie sieje trupim niebieskim :).
    Startuje dłużej, ale poniżej sekundy, czasami wydaje mi się, że jeszcze zbyt szybko, porównując to do filmów, które zamieściliście.

    Po starcie odkłada się na niej 10V, co jest ok 4% napięcia sieci, i pewnie tyle też mocy jest tracone. Mam nadzieję, że owa świetlówka, która jest zawieszona w kuchni dostała dodatkowy rok albo dwa.

    Jednak ciągle się głowię nad PTC 220 Om. W sklepie i na giełdzie na Robotniczej nie mają, a na Allegro jest albo 33R albo 1k2. I bądź tu mądry. 1k2 dawać to się pewnie nie opłaca, bo będzie mało efektu - przez 1k2 przepływa mało prądu. Natomiast przez 33 R może przepływać zbyt dużo prądu. Chociaż nie jestem pewien, bo może to dawać szybkie nagrzanie i szybkie zadziałanie PTC (tzw trip).

    Czy ktoś mierzył prąd w obwodzie grzania elektrod świetlówki - ile tam jest? I na ile można sobie pozwolić? i czy warto biorąc pod uwagę zużycie? 220R uważam za dobrą, wyważoną wartość.

    Pytanie - a może 33R dać dwa w szereg i dostać 66R - czy to będzie wystarczające?
  • #159
    Kwazor
    Poziom 30  
    Od biedy mogłbys dac te PTC tylko wtedy dodatkowo w szeregu z nimi trzeba by dostawic kondesator Cx ( trzeba by go dobrac doswiadczalnie )
    Oraz zmniejszyc pojemnosc kondensatora głownego zapłonowego.

    Chodzi tu oto by wiekszy prad poszedł przez PTC i szybciej sie nagrzały.

    Bo sapo podłaczenie PTC rownolegle do kondesatora zapłonowego moze byc przycznyna wystrzału elektroniki !

    Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 10 rok testu trwa.

    Zreszta zrob test i wstaw rownolegle do tego kondesatora np 10nF zobaczysz jak pieknie zarniki sie rozpalaja do białosci..
  • #160
    -RoMan-
    Poziom 42  
    Dlaczego równolegle do kondensatora zapłonowego? Lepiej szeregowo i zwiększyć wartość tego kondensatora.
  • #161
    lechoo
    Poziom 39  
    Jak dasz szeregowo to dobroć tak powstałego układu RLC będzie za mała i zapłon nie nastąpi.
    W świetlówkach są zwykle 2 kondensatory połączone szeregowo np. 3n3 i 6n8, czy czym równolegle z jednym z nich jest pozystor.
  • #162
    -RoMan-
    Poziom 42  
    Dlatego piszę o zwiększeniu wartości tego kondensatora - na przykład zamiast 3n3 dać 6n8. Jak mi kiedyś wpadła w łapy jakaś chińszczyzna, to wypróbowałem z termistorem bodaj 330R - działało.
  • #163
    Kwazor
    Poziom 30  
    Dostałem od kolegi z parcy Philipsa Genie 14W.
    Mowił ze mu padła .. spojrzenie na banke potwierdziło to ze jedna z elektrod musiała dostał przerwy.

    Zwarłem uszkodzony żarnik i :
    Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 10 rok testu trwa.
    Uszkodzony ten z lewej..
    Spytam sie go jeszcze ile lat miała ona..

    Edit : 3 lata pracowała w lampce koło komputera czyli duza ilosc zapaleń..
  • #164
    mas444
    Poziom 14  
    Mam uszkodzonego Philipsa Genie 14W. Pracował pół roku w obwodzie z neonówką w wyłączniku. A więc gdy był wyłączony migał sobie co sekundę.
    Teraz się nie zapala po załączeniu, dopiero stuknięcie w szkło powoduje zapłon. Po podmianie elektroniki tak samo. Nie ma dużych zaczernień na rurach, choć z jednej strony wyraźnie ciemniej, niż z drugiej. Myślę nad zwarciem skrętek po tej stronie. Tylko do którego wyprowadzenia podłączyć zwarte skrętki ( na płytce jest ich 4 ) żeby nie wykończyć lampy od razu.

    Pozdrawiam
  • #165
    k4be
    Poziom 31  
    Odpowiedź prosta - zewrzeć, nie odłączając od płytki :)
  • #166
    arturse
    Poziom 12  
    A co powiecie na to ?
    Swieci tylko przy elektrodach.
    Eksploatowana rok.
    "IKEA" 18W
    Mozna z tym jeszcze cos zrobic ?
    Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 10 rok testu trwa.
  • #168
    arturse
    Poziom 12  
    mas444 napisał:
    Myślę nad zwarciem skrętek po tej stronie. Tylko do którego wyprowadzenia podłączyć zwarte skrętki ( na płytce jest ich 4 ) żeby nie wykończyć lampy od razu.

    Pozdrawiam


    Zwarcie skretki spowoduje ze przez druga poplynie wiekszy prad i szlag ja trafi.
    Sprawdzone empirycznie ...

    Dodano po 1 [minuty]:

    k4be napisał:
    Wymienić kondensator startowy?

    Sprobuje :)

    Dodano po 2 [godziny] 10 [minuty]:

    k4be napisał:
    Wymienić kondensator startowy?


    Wymiana kondensatora zalatwila sprawe.
    Mial uplywnosc.

    Dzieki za pomoc !
  • #169
    arturse
    Poziom 12  
    Rozpracowal ktos moze schemat swietlowki "ikea" 18W ?
  • #170
    k4be
    Poziom 31  
    A co tam do szukania? Praktycznie wszystkie mają w środku to samo...
  • #171
    arturse
    Poziom 12  
    Witajcie !

    Tyle razy czytalem o zimnym starcie i o tym ze szkodzi swietlowkom ...
    Prosze, wylozcie mi lopatologicznie co to wlasciwie jest zimny start, jak to sie dzieje ze swietlowka startuje na zimno, skoro zimna nie powinna wystartowac, i na koniec co tak na prawde powoduja zimne starty.
    Jesli ktos wie ...
  • #173
    k4be
    Poziom 31  
    Chyba muszę się pośpieszyć z napisaniem tej strony internetowej o świetlówkach, na tym forum istotę startu świetlówki z zimnymi i z nagrzanymi elektrodami opisywałem już kilka razy :)
    Elektrody w świetlówkach są tak wykonane, żeby można było przepuszczać przez nie prąd, celem ich rozgrzania. Elektrody są pokryte substancją emisyjną, która emituje elektrony znacznie łatwiej niż zwykłe metale, jednak wymaga do tego odpowiedniej temperatury. Przy standardowej metodzie zapłonu lampy, najpierw nagrzewa się katody, znacznie ułatwiając zapłon świetlówki, i dopiero potem podaje impuls startowy. Zapłon na zimno polega na tym, że do elektrod od razu przykłada się wysokie napięcie, powodując normalne wyładowanie jarzeniowe. Zaleta rozwiązania to szybszy (o 0.5-2 sekundy) start lampy, i czasami prostszy układ statecznika elektronicznego. Wady to rozpylanie materiału elektrod podczas emisji na zimno - powodujące znaczne skrócenie żywotności elektrod, i niszczące luminofor przez osiadanie rozpylonego metalu, oraz wyższe napięcie niż na ciepło potrzebne do zapłonu.
    Podczas normalnej pracy elektrody są nagrzewane przez prąd wyładowania (głównie energia zderzeń jonów i elektronów z nimi), różnica między tymi metodami startu dotyczy tylko pierwszych kilkunastu, kilkudziesięciu sekund pracy po każdym włączeniu.
    Istnieją także świetlówki przeznaczone do zimnego zapłonu (tzw CCFL albo błędnie zimne katody - w końcu lampa to nie tylko katoda :) ), w nich elektrody są o wiele masywniejsze, żeby rozpylanie materiału nie przeszkadzało.
  • #174
    enigma
    Poziom 12  
    Mam takie szybkie pytanko:

    Zarys projektu:
    Elektronika od świetlówki 30W
    3x7W połączone równolegle pod elektronikę a do tego do wszystkich świetlówek dołączone po własnym PTC+kondziu.
    Ma prawo to zadziałać?
    Mam nietypową lampkę do przerobienia i nie wcisnę 3x elektroniki w nią.
  • #175
    300sl
    Poziom 9  
    Zdjęcia elektroniki świetlówki OSRAM DULUXSTAR Mini Twist 5W/827 270lm E14

    Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 10 rok testu trwa.

    Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 10 rok testu trwa.

    Pozdro.
  • #176
    Kwazor
    Poziom 30  
    Dostałem na PW pytanie :
    Czy swietlówka podczas startu ( rozgrzewania)pobiera 2 razy wiecej pradu ?

    Odpowiedz brzmi nie !

    Do dzis dnia nie wiem skąd ten mit sie bierze ( również u osób wogole nie zwiazanych z elektronika usłyszałem ten mit )
    Jesli wystepuje zapłon ciepły to faktycznie przez okres około sekundy jest wyzszy pobór pradu niz nominalnie. ale nie 2 krotnie !( rozgrzanie zarników)
    Pozniej dopoki lampa sie nie rozgrzeje to pobór pradu jest mniejszy ( niskie cisnienie par rteci w lampie wiec wieksza opornosc )

    Wiec nawet jak by pobierała 1 kW na starcie przez 0.1 sekundy ;) to i tak nie ma wiekszego wpływu na nasz rachunek.

    Jak juz pisałem wpakowałem PTC do piły20W i chyba piernik go strzelił bo lampa zapala sie na zimno ( rozumiem dlaczego w IKEA20W były 2 PTC )

    Musze zajrzec do wnetrza i obadac sprawe (podejrzewam rozwarstwienie PTC )

    EDIT : PTC jest całe tylko lut puscil... Świetlówka znów zapala sie na goraco :D
  • #177
    quazarr
    Poziom 10  
    witam
    kupiłem ostatnio świetlówkę philips genie 14W poprzez allegro za kilka złotych sztuka (wiadomo fabryka w chinach)
    9 sztuk ok no i jedna takie dziwne zachowanie ma od początku tzn bzyczy w miejscu żarników kilka sekund i się wkońcu włącza. ale po tym jak pracowała 2h i ją wyłączyłem i ponownie włączyłem po 5 minutach ciągle bzyczy tam gdzie żarniki ale nic się nie dzieje tzn nie zapala się normalnie tylko co jakiś czas małe błyski w końcówkach rury.

    wkońcu zdecydowałem się ją rozebrać
    organoleptycznie stwierdziłem że nić się nie okopciło nie śmierdzi spaloną elektroniką
    nie ma pozystora niestety
    co może być przyczyną takiego dziwnego bzyczenia w rurce z gazem?

    Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 10 rok testu trwa.

    Moje świetlówki kompaktowe (przerobilem na lepsze) 10 rok testu trwa.

    po tym jak ją złożyłem wszystko się ustabilizowało
    prawdopodobnie drut od żarników nie przylegał zbyt dobrze do końcówek na płytce . zimny start znowu działa
    teraz kupić jakiś pozystor...


    tylko czy ktoś mógłby nakreślić mi jakie wartości powinien on posiadać? czy wspominany kilka razy 220R będzie dobrym dla tej świetlówki?
  • #178
    wojtekzak
    Poziom 11  
    Witam.
    Ostatnio również interesuję się tymi lampami i wydłużeniem ich żywotności.
    Mam pewne pytanie do kogokolwiek, kto ma w tych lampach PTC, otóż:
    Aby zakupić sobie taki termistorek, potrzebujemy znać jego parametry. Ktoś tu się wypowiadał, że powinien mieć ok 220 om w temp otoczenia (załóżmy 25 st C). W porządku, ale termistorki opisane są przez jeszcze jeden ważny parametr, a mianowicie przez temperaturowy współczynnik rezystancji. O tym nie było wspomniane w całym temacie.
    Byłbym wdzięczny za takie info. Może ktoś ma możliwość zbadania jego oporu w stanie nagrzanym, i orientacyjną temperaturę w tym stanie. To by załatwiało sprawę.
    Pozdrawiam
  • #179
    Spider1
    Poziom 13  
    Apropo spalonego zarnika w swietlowce, czy nie mozna by podlaczyc w szereg z spalonym zarnikiem opornika o rezystancji zarnika zdrowego. To powinno uchronic elektronike. Co o tym sadzicie?
  • #180
    Kwazor
    Poziom 30  
    Spider : ja w swietlowce z spalonym zarnikiem po pprstu zwarłem go na krótko i swietlowka działa do dzis dnia a ma juz przepracowane jakies 600 godzin...

    Wiec o elektronike się nie martw.

    Co do rezystacji PTC w stanie nagrzanym to jeszcze tego tematu nie badałem ale spróbuje zmierzyc ja ( dla np 100 C )

    Pobadam PTC o opornosci 220R..