Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Variator - jak coś takiego zrobić samemu

30 Paź 2003 15:02 6563 27
  • Poziom 14  
    :?:
    Podobno ustrojstwo to pozwala wyprzedzić zapłon, co przy LPG poprawia znacznie spalanie i osiągi. Słyszałem też że jest on montowany seryjnie w alfach i niektórych fiatach oraz jako wypas dodatkowy do niektórych instalek LPG.
    Mam fele '99 na pełnym wtrysku oraz instalke LPG tartarini kasyczną (z mieszlnikiem, silnikiem krokowym w zaworze głównym i sterownkiem).
    W tej sytuacji nie mam możliwości ingerencji w ustawienie kąta zapłonu ani składu mieszanki gaz/powietrze.

    Nie znalazłem niegdzie schematu variatora.
    Ktoś próbaw zrobić coś takiego samemu?
  • Poziom 2  
    Popraw mnie jak sie myle :!: ale w mechanice wariatorem nazywa sie chyba przekladnie pasowa??
  • Poziom 11  
    Dokładnie, wariator to przekładnia pasowa z możliwością płynnej regulacji przełożenia, ale może w elektornice jest to coś innego?
    Też mam auto na gazie, a dokładniej Opla Vectre 1.8 '91, no i ten temat takze mnie interesuje, bo z ta instalacja to różnie jest. Raz zapalam to silniczek jak pszczółka, następnego dnia to muli sie strasznie, a do tego szarpie jak dodaje delikatnie gazu, tak jakby komputer nie mógł sie zdecydowac czy przyspieszać czy zwalniać. Nie mogę sobie z tym poradzić.
    Pozdrawiam
  • Poziom 2  
    wariator owsze jest montowany w fiatach i alfach ale z zaplonem niewiele ma wspolnego.W sumie jest to dosyc prosty element montowany pomiedzy kolem pasowym a walkiem rozrzadu i pod wplywem cisnienia oleju przesuwa(przefazowuje) walek rozrzadu co powoduje wzrost osiagow w wysokich obrotach i lepsza elastycznosc na niskich.
    Szuwarek, a moze jakis cudny mechanior ktory zakladal lpg nie zaopatrzyl Ciw w emulator sondy lambda?
  • Poziom 11  
    emulator, czyli masz na mysli urzadzenie oszukujace, czy tez udawajace w tym przypadku sonde? A po co? sonda jest i dziala, komp do gazu tez czyta ladnie wskazania z sondy. Problemu ze roznym dzialaniem silnika jeszcze nie rozgryzelm, ale chyba rozgryzlem problem ze skakaniem przy delikatnym dotknieciu gazu, wina lezy chyba po stronie potencjonometru ktory znajduje sie przy przepustnicy,ale jest to urzadzenie nierozbieralne i nie mam dojscia do niego, podobno sa tam dwie sciezki odpowiedzialne za obroty wolne, a druga za te podczas jazdy, ale nie wiem. A tak poza tematem wie ktos co konkretnie robi ten potencjonometr, bo jak zaczne nim krecic bez ruszania przepustnicy to obroty silnika zaczynaja roznac, nie za duzo.
  • Poziom 14  
    co ty dobrego robisz potem nie dojdziesz do ustawień pierwotnych przecież komputer ze swoim programem nie zmieni ustawień bo programista niestety nie przewidział że będzież kręcił tym co nie trzeba . problem leży gdzie indziej , oddaj auto do serwisu. hej
  • Poziom 18  
    Mg123 napisał:
    :?:
    Podobno ustrojstwo to pozwala wyprzedzić zapłon, co przy LPG poprawia znacznie spalanie i osiągi. Słyszałem też że jest on montowany seryjnie w alfach i niektórych fiatach oraz jako wypas dodatkowy do niektórych instalek LPG.
    Mam fele '99 na pełnym wtrysku oraz instalke LPG tartarini kasyczną (z mieszlnikiem, silnikiem krokowym w zaworze głównym i sterownkiem).
    W tej sytuacji nie mam możliwości ingerencji w ustawienie kąta zapłonu ani składu mieszanki gaz/powietrze.

    Nie znalazłem niegdzie schematu variatora.
    Ktoś próbaw zrobić coś takiego samemu?


    Ja tez nie znalazlem, ale szukam caly czas. Wiem, ze urzadzonko wpina sie w szereg z czujnikiem Halla. Hallotron podaje na wyprowadzenie ECU impuls albo 0V albo +12V (w zaleznosci od polozenia kola zamachowego). Niestety nie wiem w jaki sposob wariator modyfikuje ten sygnal aby go przyspieszyc (moze przesuwa go w przod o prawie caly cykl?). Trzeba by miec jeden egzemplarz i zobaczyc jak to dziala.
    Moze wystarczy nam emulator MAP sensora? Podobno wskazania tego czujnika tez wplywaja na moment zaplonu. Niektorzy producenci akcesoriow do LPG zalecaja montaz tego emulatora.
    P.s. Tez jezdze felicią ;-)
  • Moderator Samochody
    :arrow: Szuwarek:
    emulator sondy jest po to, żeby komputer Ci nie "zgłupiał" po przejściu na benzynę. Jeżdżąc z prawdziwą sondą na gazie "rozkalibrujesz" komputer i po przejściu na benzynę źle będą działały wtryski. Chodzi o to, że w tej chwili sonda działa i komputer (ECU) próbuje modyfikować parametry wtrysku ale silnik nie "reaguje" bo wtryski nie działają lub raczej reaguje z dużym opóźnieniem i tak na prawdę nie na działania ECU a komputera gazowego.
  • Poziom 15  
    Tak jest coś takiego montuje się to zazwyczaj pomiędzy czujnik położenia wału korbowego lub (i) wałka rozrządu a ECU i powoduje to przy mocniejszym naciśnięciu pedału przyspieszenia przestawianie się zapłonu. Oczywiście dostaje też to sygnał z TPS
  • Poziom 14  
    czesc dlaczego tak komplikujecie sobie zycie przeciez i tak czy owak wszystko co jest robione z elektronika w samochodzie idzie pod kontem norm euro 1,2,3,4 . wiec ta elektronika bedzie coraz to bardziej wyrafinowana .rzecz w tym aby umiec to obslugiwac a nie przerabiac a wtedy auto na pewno bedzie malo palic i zachowywac sie poprawnie. co nic nie szkodzi aby samemu troche pogrzebac ja sam mam pewne osiagniecia i montuje np do bmw czy hondy uklad z gazem w najprostszej postaci taki jak do gaznika i robie pare swoich zmian i wszystko dziala jak w zegarku.
  • Poziom 18  
    :arrow: m4341 nie rozumiesz:
    - Autko nie jest fabrycznie przygotowane do pracy na gazie, dlatego stosuje sie takie wynalazki. Jak autor tego tematu slusznie zauwazyl, przyspieszenie zaplonu przy pracy na gazie ma pozytywny wplyw na prace silnika. Urzadzenie jest omijane przy pracy na benzynie, wiec nie ma obawy o zle dzialanie silnika przy tradycyjnym paliwie.
    Nowsze auta nie maja aparatu zaplonwego i nie ma czym krecic. Jest czujnik polozenia walu, komputer, swiece i finał. Jakbys w takim ukladzie przesunal zaplon? Nie jest to zbyt proste, co? W polonezie bralem klucz i krecilem aparatem, potem jechalem sie przejechac. Teraz mam taki sam problem jak Mg123 .
  • Poziom 14  
    wy mówicie o tym i dobrze ale jast takie ustrojstwo jak czyjnik stuku puku i na podstawie informacji przesłanych ustala wyprzedzenie zapłonu no tak czy nie a później troche z mapy jak nie wie co się dzieje i OK. chyba że będziecie ingerować fałszując dane do komputera, wiem że każdy szanujący się elektronik to i owo ma w kieszeni. w przypadku pełnej elektroniki da się tak samo ingerować w procesy , np przesuwając recznie czujnik na wale czy wałku, na prawdę pomaga bo to zależy od paliwa jakie stosujesz a z gazem trzeba trochę w tył ja z benzyną. i jak się dorobi do tego pstryczek lub wajche to można sobie przełanczać. sam to robie bo trochę byłem po rajdówkach a tam są same pstryczki nic co steruje samo z siebie. hej
  • Poziom 34  
    Witam.
    Wracam do sedna postu.
    też byłbym zainteresowany schematem wariatora (nie interesuje mnie kupno za ok. 300zł do LPG). Słyszałem że "Ruscy" coś takiego też robili (i to z płynną regulacją przesunięcia - w kabinie) a "ruscy" lubią na ftp szastać schematami, trochę szukałem ale bez efektów.
  • Poziom 15  
    zaraz zaraz przyspieszenie zaplonu na gazie nie pomoze a nawet zaszkodzi dynamice pojazdu sam,probowalem z zaplonem w vw polo ale tam dalo sie obrocic aparat zaplonowy.a jak ma sie czujnik plozenia walu korbowego to jego juz zsie nie przesunie :( Podobno odlaczenie czujnika spalania stukowego,ktory w sumie na gazie nie jest potrzebny,powoduje cofniecie zaplonu o ok 3 stopnie.
  • Poziom 34  
    tosiek1 napisał:
    zaraz zaraz przyspieszenie zaplonu na gazie nie pomoze a nawet zaszkodzi dynamice pojazdu


    Ja tam jestem innego zdania (golf gti 16v), przyspieszenie zapłonu na gazie daję radę , ale dzwoni silnik na benzynie (ja nie mam "stukowych") a z wariatorem to by można było zróżnicować zapłon zależnie od paliwa.Ale te 250zł to troszkę dużo a układ pewnie jest dość prosty.
  • Poziom 18  
    tosiek1 napisał:
    zaraz zaraz przyspieszenie zaplonu na gazie nie pomoze a nawet zaszkodzi dynamice pojazdu sam,probowalem z zaplonem w vw polo ale tam dalo się obrocic aparat zaplonowy.a jak ma się czujnik plozenia walu korbowego to jego juz zsie nie przesunie :( Podobno odlaczenie czujnika spalania stukowego,ktory w sumie na gazie nie jest potrzebny,powoduje cofniecie zaplonu o ok 3 stopnie.


    Gaz spala się wolniej, więc trzeba przyspieszyć zapłon ale podobno w pewnym zakresie obrotów silnika, nie wiem do konca czemu (moze ktos mi wytłumaczy?).

    m4341 napisał:
    wy mówicie o tym i dobrze ale jast takie ustrojstwo jak czyjnik stuku puku i na podstawie informacji przesłanych ustala wyprzedzenie zapłonu no tak czy nie a później troche z mapy jak nie wie co się dzieje i OK. chyba że będziecie ingerować fałszując dane do komputera, wiem że każdy szanujący się elektronik to i owo ma w kieszeni. w przypadku pełnej elektroniki da się tak samo ingerować w procesy , np przesuwając recznie czujnik na wale czy wałku, na prawdę pomaga bo to zależy od paliwa jakie stosujesz a z gazem trzeba trochę w tył ja z benzyną. i jak się dorobi do tego pstryczek lub wajche to można sobie przełanczać. sam to robie bo trochę byłem po rajdówkach a tam są same pstryczki nic co steruje samo z siebie. hej

    Czujnik 'stuku puku' ;-) opóźnia zapłon, jeśli wystąpi spalanie stukowe. Tylko tyle.
  • Poziom 15  
    tyo ja juz nie wiem :? na forach zwiazanych z lpg pisza ze zaplon powinno sie opóznić,w polówie opuznilismy i dopiero zaczela normalnie jechac.Moze to zalezy od generacji instalacji gazowej :?: Moze ktos probował przeprowazdzic jakies testy z roznymi ustawieniami zaplonu na gazie i podzielilby sie swoimi spostrzezeniami :)
  • Poziom 34  
    Ja tam znalazłem taką opinię : "Spalanie LPG pod ciśnieniem jest wolniejsze od spalania benzyny, więc zapłon musi zostać wyprzedzony o kilka stopni. To jednak oznacza, że jeśli samochód jest zasilany zarówno benzyną, jak i gazem, podczas jazdy na benzynie problemem mogą być strzały i zapłon może zostać wyprzedzony najwyżej o 1-2 stopnie."

    I faktycznie jeśli przyspieszę zapłon to auto (mój golf) lepiej się wkręca i jest mocniejszy.
  • Poziom 15  
    no to z tego wynika ze kazdy typ zaplonu i instalacji gazowej trzeba traktowac odrębnie :? Swoja droga ciekawe od czego to zalezy :?: probowalem u siebie jezdzic z odlaczonym czujnikiem spalania stukowego i tak jakby lepiej jest ale do hamowni niestety dostepu nie mam :(
    pozdrawiam
  • Poziom 14  
    witam. no panowie w dobrą stronę idziemy ,w dobie drożejącej benzyny i na gazie można zaoszczędzić. należy podchodzić do samochodu jak do kobiety , każda inna a jakoby ta sama. wszystkie próby trzeba przeprowadzić na gorącym silniku a gwarantuje że znajdziecie punkt ustawienia dla danego silnika. wyprzedza się zapłon do momentu dzwonienia zaworów przy nagłym przygazowaniu i cofa lekko i znowu wyprzedza . pozostawiamy ustawienie w pozycji której nie słychać dzwonienia zaworów. jeżeli jeżdzimy na gazie to ustawiamy wyprzedzenia na gaz a jeżeli na benzynę to znaczymy punkt na korpusie i tak mamy dwa ustawienia . trzeba czyjniki wartości opałowej paliwa odsunąć od bloku silnika . podniesą się też wolne obroty i trzeba je zredukować do nastwów fabrycznych gdzieś koło 800 a jak sie da to mniej ale uwaga bo może przy 600 w stanie zimnym gasnać. w przypadku czujników na wałach czy kołach trzeba je przestawić. i naprawdę macie pare litrów benzyny w kieszeni. po takim ustawieniu niejeden gość rezygnuje z instalacji gazu. sa inne sposoby na obniżenie zuzycia paliwa ale o tym innym razem. hej
  • Poziom 15  
    no własnie czujniki polozenia wału przestawić...ale jak tam sa specjalne wkrety takie ktore uniemozliwiaja jkiekolwiek przesuniecie punktu zaplonu,i w ukladach wtruskowych typu Renix mpi/spi (czy cos takiego) nie da sie przestawic zaplonu inaczej niz tylko ingerujac w mapy zaplonu w komputerze.I to jest podstawowy problem bo mozna sobie zrobic chip tunning ale jak przeyjdzie wtedy na benzynie zezdzic to szkoda silnika :? No i dochodzimy do tematu glownego tematu czyli variatora ktory przesówałby sygnal z czujnika polozenia walu korbowego w fazie i umozliwialby w ten sposob regulacje zaplonu.
  • Poziom 18  
    Poprawcie mnie jak się mylę: Przyspieszyć zapłon o 10 stopni to to samo, co opóźnić o 350 stopni.
  • Poziom 11  
    Wariator jest zbendny dla silników z czujikiem spalania stukowego. W innych przzypadkach oprucz reczneje regulacji jest zbawienny. Ja jednak uwazam że zamiast 300zł na wariator lepij wydac 500na chip tuning i masz z chamowni wsio na papierze jak jest. Pozdrawiam.
  • Poziom 14  
    Taki czujnik można przenieść wszędzie gdzie da się np . zamontować i napędzić paskiem zębatym dodatkowy wałek . ja robiłem to tak : montowałem dodatkowy przerobiony alternator w miejsce pompy klimy w którym znajdowały sie czujniki i reszta. pamiętajcie że zasadą nr 1 przy wszelkiego rodzju tuningach jest prostota rozwiazań bo samochód ma jeździć sporo czasu i jeszcze co jakiś czas się go sprzedaje. i jeszcze jedno wartość opałowa paliwa inaczej powiedzmy {stukowa} nijak sie ma do danego modelu silnika. jest on zaprojektowany do danego pojazdu lub grupy i nasze przyśpiesznie zapłonu to zabieg bo kiepskie paliwo lejemy do zbiornika ale pomaga. włosi robią mechaniczny system przyśpieszania w Alfie bo on działa i jest w miarę bez defektów. myślę że za każdym razem trzeba analizować co się osiągnie po przeróbkach. natomiast nie jestem zwolennikiem programowego tuningowania bo to ma krótkie nogi i czy tak czy owak wyladujecie w remoncie kapitalnym silnika. bo podciaganie obrotów max. rodzi szereg ubocznych skutków. hej.
  • Poziom 15  
    mpytanie do m4341 a jak wtedy zastapic ten wieniec zebaty,ktory generuje w czujniku napiecia w odpowiedniej postaci?? To przeciez ma spora srednice i w alternator raczej tego nie wsadzimy :? chyba ze zrezygnujemy z calego przebiegu sygnalu i zostawimy tylko to podbicie w miejscu gdzie sa dwa zeby i przerwa na dwa zeby :?:
  • Poziom 14  
    musicie mi opisać co to za samochód i co chcecie osiągnąć przez tą pracę może mam jeszcze lepszy sposób. Kiedyś zamontowałem dwa czujniki z przełącznikiem w kabinie jeden był włączany powyżej 3 tys/obr, drugi powyżej 6tys/obr. po wyłączeniu obydwu system pracował standardowo i wy musicie zostawić na swoim miejscu fabryczny a dodatkowy zamontować ? no właśnie ja robiłem przystawkę z przerobionego alternatora jak nigdzie nie mogłem znaleźć miejsca. to może być wałek rozrządu lub koło pasowe z przodu na którym mocujecie magnes dobrej jakości najlepiej przykleić z przeciwciężarem i na krzywce przestawiany czujnik , gotowe. rozwiązanie z alternatorem to ostateczność i w warunkach rajdowych o co innego chodzi.hej
  • Poziom 15  
    mam renault 19 i podstawowym problemem jest to ze jest tam czujnik indukcyjny a nie halloton :( ma on rezystancje ok 200 ohm i sygnalem dla kompa jest pojedynczy skok napiecia w odpowiednim momencie.I watpie zeby dało sie go czyms zastapić
  • Poziom 14  
    no to jest proste. musisz zamontować za kołem pasowym płytkę stalową o odpowiedniej średnict i na jej obwodzie wklejony magnes. czujnik dostaniesz od innego pojazdu. sądze że od fiata albo innego. który to trzeba zamontować na płytce potem przykreconej do bloku silnika lub innego elementu stałego.ważne aby otwory w płytce dały możliwość przesunięcia całości z czujnikiem po obwodzie wirujacej płytki z magnesem .w ten sposób ustalisz wyprzedzenie zapłonu do jakości paliwa. musi być zachowana minimalna odległość czujnika od magnesu. hej.