Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyj±tek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że ogl±dasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silniki do nietypowego pojazdu g±sienicowego

zbuffer 09 Lip 2007 19:49 8843 11
  • #1 09 Lip 2007 19:49
    zbuffer
    Poziom 10  

To mój pierwszy post na tym forum więc witam wszystkich!
    Jestem studentem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki na AGH i postanowiłem co¶ w te wakacje wreszcie ruszyć z budow± robotów ;)
    Zdaje sobie sprawę, że mój pomysł jest zbyt ambitny na pocz±tek ale tak już mam;P Nakre¶lę tak mniej więcej jak to ma wygl±dać.

Mianowicie jak w tytule będzie to pojazd g±sienicowy z dwiema niezależnymi g±sienicami w kształcie trójk±ta równobocznego o boku około 30 cm.
    Wewn±trz ma być zawieszona na osi ł±cz±cej trójk±ty "klatka" z całym oprzyrz±dowaniem - elektronik±, czujnikami itp.
    Co do samej konstrukcji mechanicznej nie będzie większych problemów bo w końcu po co¶ jestem na Inżynierii Mechanicznej;) Projekt powstaje oczywi¶cie w programie CAD'owskim zgodnie z wszelkimi prawidłami :D
    Co do napędu to po pierwsze g±sienice będ± zrobione z pasków wielorowkowych samochodowych - po dwa paski na stronę. Wszystkie koła będ± łożyskowane tocznie (łożyska kulkowe) i maj± ¶rednicę 50 mm.
    Silniki jakie chcę użyć to silniki DC z przekładni± i najlepiej enkoderem - na 12 lub 24 V. Prędko¶ć obrotowa, maksymalna jaka by mnie zadowalała to 400-500 obr/min.
    Masa całkowita pojazdu ok. 2,5 kg.
    I tu pojawia się pytanie - jak obliczyć potrzebny moment?!
    Problem jest głównie dynamiczny - nie mam pojęcia i nie mogę nigdzie znaleĽć jak oblicza się pojazdy g±sienicowe? jakie znaczenie ma powierzchnia g±sienic? jakie będ± opory?