Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

dlaczego nie działają wyłączniki schodowe?

wiesiek9 10 Lip 2007 07:53 15700 13
  • #1 10 Lip 2007 07:53
    wiesiek9
    Poziom 9  

Witam!
    Jestem laikiem elektrycznym, ale ambitnym. Postanowiłem zainstalować oświetlenie na schodach do piwnicy - schemat książkowy: wyłącznik, żarówka, wyłącznik. Znalazłem niezbędny schemat w internecie, kupiłem wyłączniki schodowe (takie dał sprzedawca i tak wynika z oznaczeń), podłączyłem z rozetki zasilającej: faza na pojedyncze podejście do wyłącznika, wyjście podwójnym przewodem do drugiego wyłącznika - z podwójnego podejścia na podwójne) wyjście z pojedynczego na żarówkę i zamknięcie obwodu z żarówki do "0" w rozetce zasilającej.
    Wydaje mi się że zrobiłem to zgodnie ze schematem i sztuką elektryczną.
    Po włączeniu bezpieczników (nic się nie posypało) próba generalna:
    włączenie1-świeci, wyłączenie2-gaśnie, włączenie1- nie świeci, włączenie2-świeci. Co się okazuje: można zaświecić tylko tym przełącznikiem którym zostało zgaszone, po włączeniu drugim ciemności.
    Mam pytanie do fachowców: co zrobiłem źle?????????

0 13
  • #2 10 Lip 2007 08:00
    tomasz7em
    Poziom 10  

hej!
    to musi działać albo weź inny schemat

1
  • #3 10 Lip 2007 08:04
    Mirek Z.
    Moderator

Przyjrzyj się wyłącznikom - jeden z zacisków powinien być wyraźnie oznaczony (chyba literą P). Tam podłączasz fazę lub odejście na żarówkę. Możesz też zmierzyć, który zacisk jest przełączający (ma zawsze przejście - albo z drugim albo z trzecim - zależnie od przełączenia).

0
  • #4 10 Lip 2007 08:15
    wiesiek9
    Poziom 9  

Dzięki za tak szybki odzew.
    1. Jaki może być inny schemat?