Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak dobrać kable do wiązki silnikowej?

Fazi 10 Lip 2007 17:13 2071 5
  • #1
    Fazi
    Poziom 17  
    Witam!

    Buduję wiązkę do samochodu wyścigowego i chciałbym dobrać grubości i parametry kabli tak, aby nie były zbyt grube (masa) jednakże pewnie przewodziły żądany prąd. Jedyny wzór który znalazłem to:

    S[mm2]=(0,02*L*I)/U
    gdzie:
    S- szukany przekrój w milimetrach kwadratowych (nie średnica!)
    L- długość przewodu jaką chcemy zainstalować
    I- Max prąd płynący w przewodzie
    U- maksymalny założony spadek napięcia (zwykle nie większy niż 0,2...0,3V)


    Jednakże wzór ten nie uwzględnia materiału, rozumiem że jest to dla miedzi. Jednakże w Elfie znalazlem kable srebrzone, w cienkiej izolacji z PTFE i nie wiem jak dla tych kabli wyliczyć maksymalny prąd ( oczywiście przy napięciu 12-14V). Dla zainteresowanych : http://www.elfa.se/pl/ , nr artykułu np. 55-458-43 , pdf: http://www.elfa.se/pdf/55/05545009.pdf


    Ewentualnie zastanawiam się nad wykorzystaniem wzoru:

    R=ro(L/A)
    gdzie ro to rezystywnosc, L dlugosc , A pole pow. poprzecznej

    a następnie określić prąd z I = U/R gdzie U to nap strat , przyjąć 0,1-0,2V
    Tyle że skad wiadomo ile napięcia może/powinno się odłożyć w kablu?

    poza tym, jaka przyjać wartość rezystywności dla posrebrzanej miedzi? Co prawda są porównywalne ( miedz 0,0172 a srebro 0,016) no ale...

    Prosze o rade ;)
  • TermopastyTermopasty
  • #2
    mada30
    Poziom 15  
    Witam,
    Przekrój przewodu powinieneś dobrać do bezpieczników w danym obwodzie, a bezpieczniki do obciążenia. Bezpieczniki dobierasz wg typoszeregu.
    Więc przy 10A bzp w najbardziej oddalonym pkt układu musi zadziałać bzp bez względu na prąd działający w czasie normalnej pracy ( +12V -->bzp10A-->czujnik-->żarówka50mA-->masa). Jeżeli chodzi o część mechaniczną przewodów to w częściach ruchomych (przy silniku) dajesz grubą izolacje niż w częściach stałych (rama, profile) ilość żył w lince też jest ważna.
  • TermopastyTermopasty
  • #3
    Pfemek
    Poziom 22  
    Wzór na rezystancję przewodu:

    R[Ω]=l[m]/(gamma[(S*m)/mm²]*s[mm²])

    R-rezystancja
    l-długość przewodu
    gamma-przewodność właściwa materiału (jednostką tego jest [(S*m)/mm²] Simens razy metr przez milimetr kwadrat :), w zadaniach zawsze podstawiałem 34,8 za tą wartość, nie wiem tylko czy to czasem nie dotyczy aluminium)
    s-przekrój przewodu

    Znając rezystancję przewodu i prąd jaki będzie płyną w danym obwodzie możemy obliczyć straty mocy oraz spadek napięcia w przewodzie ze wzorów:

    Straty mocy:

    ΔP[W]=J²[A]*R[Ω]

    Spadek napięcia (z prawa Ohma):

    U=J*R

    Zakładając, że spadek napięcia nie może być przykładowo większy niż 0.1-0.2V można obliczyć właściwy przekrój przewodu.

    Zrobiłem od podstaw kilka instalacji elektrycznych dla samochodów rajdowych. Jeżeli chodzi o przekroje przewodów to najwięcej uwagi trzeba poświęcić na zasilanie świateł, dodatkowych halogenów oraz ładowanie i zasilanie rozrusznika. Do obwodów zapłonu, ewentualnie systemu wtryskowo-zapłonowego najlepiej stosować przekroje zgodne z zastosowanymi przez producenta. Trzeba również pamiętać o bezpiecznikach i przekaźnikach przy włącznikach zasilających obwody większej mocy. Dodam również, że jeżeli instalację da się zbudować na fabrycznych rozwiązaniach to warto za bazę wziąźć oryginalne wiązki...

    ps.
    Mam nadzieję, że nie pomyliłem się we wzorach, pisałem z pamięci :)

    Pozdrawiam...
  • #4
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #5
    Przemek Elektro
    Poziom 16  
    Tylko nie przesadzaj z tym odchudzaniem, bo się za chwile urwą od wstrząsów.
  • #6
    BogdanT
    Poziom 16  
    Warstwa srebra jest tak cienka, że nie ma sensu uwzględniać jej przy obliczeniach rezystancji przewodu. Ma ona zauważalny wpływ tylko przy prądzie zmiennym o wysokiej częstotliwości.