Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Naprawa spawarki - Turbo CE225

12 Lip 2007 15:24 3123 10
  • Poziom 15  
    Posiadam spawarke taką jak na załączonym linku http://www.spaw.com.pl/sklep,2187,,,03,,pl-pln,275527,0.html. Po przyblokowaniu wentylatora spaliło sie uzwojenie wtórne (zwarcie miedzyuzwojeniami). Nawinąłem nowy drut odrobine cieńszy(4mm) a oryginalny byl troche grubszy ok 4,2-4,4. I teraz są problemy - spawarka strasznie buczy zasilana 220V i na wtórnym nie ma napięcia!!! raptem ok 0,5V !! czasami wybija bezpiecznik. Natomiast zasilana 400V miedzyfazowo... wybija bezpiecznik odrazu. Nie wiem czy dobrze podłączone jest pierwotne... są 4 wyprowadzenia: ze wskazań omomierza wynika, ze są 2 oddzielne uzwojenia przy czym jedno zabezpieczane wyłącznikiem termicznym (przy zaslaniu 220V). Zastanawia mnie, ze podczas zasilania 220(gdzy trafo buczy) na wtórnym prawie nie ma napięcia!!
    Co z tym zrobic??
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 20  
    Witam, Jeżeli nawijałeś dwie cewki to mogłes pomylić ich połączenie "kierunkowości". Inna możliwość to masz zwarcie w uzwojeniu.
    Pozdrawiam
  • Poziom 15  
    nawiniete zostało tylko wtórne... pierwotne nie bylo ruszane
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 24  
    Na pierwotnym masz 2 uzwojenia - jeśli obydwa połączysz szeregowo to będziesz miał uzwojenie na 400V Jeśli przy podłączeniu dwóch uzwojeń pomylisz końce uzwojeń to może buczeć bo strumienie z tych uzwojeń będą się wzajemnie znosić i na wtórnym wyindukuje się tylko tyle o ile różnią się pierwotne (w dużym uproszczeniu oczywiście) a prąd będzie płynął praktycznie znamionowy. Ale jeśli byś coś pomieszał z podłączeniem i połączył obydwa pierwotne równolegle i dodatkowo w przeciwfazie to masz podwójny problem.
    Oczywiście pozostaje jeszcze możliwość zwarcia na pierwotnym.
    A buczy na luzie czy tylko jak obciążasz?
    Próbowałeś rozłączyć całkowicie pierwotne a wtórne zasilić np. z 24V AC przez żarówkę i mierzyć napięcia na nieobciążonym pierwotnym łączonym w różne sposoby? Połączenie w którym uzyskasz najwyższe napięcie (100-200V) to połączenie na 400V. Jak takie znajdziesz to resztę już trzeba obliczyć z proporcji aby znaleźć napięcie przy którym uzyskasz połączenie dla 230V. Jeśli żarówka 24V zaświeci nawet gdy pierwotne wisi w powietrzu to masz zwarcie na stronie 230/400V.
  • Poziom 15  
    Buczy na luzie.

    Zroblem tak jak radziles... podłaczylem trafo 24V przez zarówke (24V60W) na wtórne uzwojenie spawarki... po właczeniu zarówka świeci jest na niej ok 15V. Na wyjsciach uzwojeń pierwotnych są napiecia 30 i 48V :/ Przy jednym z połączeń zarówka jazyła bardzo mocno i brak napięć na pierwotnym. Nie wiem co mam o tym myśleć
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Buczeć na luzie nijak nie powinien...
    Połączenie przy którym żarówka najmocniej świeciła wg mnie jest beee :D

    No więc wg mnie uzwojenie pierwotne na którym uzyskałeś 48V jest uzwojeniem na 230V, uzwojenie na którym uzyskałeś 30V jest dodatkowym uzwojeniem, które trzeba przyłączyć szeregowo z poprzednim aby uzyskać uzwojenie na 400V, a to że żarówka świeci i trafo buczy kieruje mnie w stronę możliwości zwarcia pomiędzy zwojami uzwojenia pierwotnego :cry:

    Ale mogę się oczywiście mylić - to tylko dedukcja a do Holmesa mi dużo brakuje :oops:
  • Poziom 15  
    Najprawdopodobniej coz z połączeniem było nie tak, no ale dla pewnosci rozwinałęm uzwojenie pierwotne i wszystko bylo OK zadnego "przysmolenia". napięcie na wtórnym ok 63 V przy zasilaniu 230V. W tej spawarce rdzeń był spawany!!!! (aby połączyć 2 cześć rdzenia blachy transformatorowe zostały zespawane na drubości ok 3 mm!!!) Teraz by to złączyć do "kupy" chciałbym zastosować silikon, przekładkę z cienkiej tekturki i całość spiąć jakąś opaską. Wywaliłem z niej zasilanie na 220V bo i tak nie uzywane bylo. Złączyłem uzwojenia i idzie na całym pierwotnym - jeszcze zostały próby ze spawaniem - no ale to jak sie posklada rdzeń, bo nieźle hałasuje, a jak nadal bedzie głośnia to ją zaleje lakierem i też bedzie:-) Sądzę ze wszystko jest na dobrej drodze - nowa taka kosztuje ponad 700zł a koszt naprawy to ok 105zł za drut 4mm wraz z przesyłką (firma EURODRUT, zresztą szybko i sprawnie - polecam!). Dzięks PIXOSTAT ;-) Aha...przy próbie z zarówką - ona nadal świeci ;-)
  • Poziom 19  
    Jeśli rdzeń był spawany, napewno nie było tam żadnej przekładki dystansowej. Rdzeń powinien być złożony bez najmniejszej szczeliny. Wykonanie szczeliny chociażby 0,5 mm spowoduje zmniejszenie indukcyjności uzwojeń najmniej 2-krotnie, a w konsekwencji duży wzrost prądu biegu jałowego. U producenta, spawanie obydwu części rdzenia wykonane jest przy użyciu znacznej siły docisku tych elementów. Gwarantuje to że rdzeń złożony zostanie prawie bez szczeliny.
  • Poziom 12  
    Szczelinę wykonujemy w dławiku a transformator powinien mieć dobrze poskładany rdzeń. Możesz ścisnąć rrdzeń opaską a w razie potrzeby szczepić na bokach
  • Poziom 24  
    Żarówka służy jako ogranicznik prądu (zabezpiecza przed przeciążeniem trafa pomocniczego) i wskaźnik prądu jednocześnie :D. Zamiast żarówki i transformatora pomocniczego mógłbyś (a w zasadzie powinieneś :D) podłączyć autotransformator, opornicę i amperomierz - ale o ile to bardziej skomplikowane...
    Swoją drogą w zależności od doboru mocy i napięcia znamionowego żarówki w stosunku do napięcia zasilania i parametrów uzwojenia może się bardzo różnie zachowywać - ale zazwyczaj :wink: jasność zależy od obciążenia transformatora pomocniczego a co za tym idzie ze zmian w jasności można wnioskować co dzieje się z badanym transformatorem - im jaśniej żarówa świeci tym większe obciążenie daje transformator badany - reszta wniosków to już czasem wróżenie z fusów :D - no ale w połączeniu z doświadczeniem wzrasta prawdopodobieństwo spełnienia takiej wróżby. :wink:

    To że świeci na luzie może np świadczyć o dużym prądzie jałowym trafa (np źle złożony rdzeń - choć może trafo mieć fabrycznie takie właściwości) ale równie dobrze może wskazywać na zwarcie między zwojami lub wręcz całkowite zwarcie na uzwojeniu (no ale wtedy żarówa świeci na "full") - no a w ostateczności po prostu żarówka może mieć za małą moc (za małe R).

    Więc podsumowując - każdy stara się pomóc wg własnych doświadczeń - czasem rady są nie na miejscu i do niczego się nie przydają - bywa i tak.
    Pzdr
  • Poziom 15  
    No to rozumiem - zeszlifuje resztki spawu na płasko i dospasuje by byla jak najmniejsza szczelnia, bo jakaś napewno zostanie:/ - a calosc zepne opaską jak juz wspominalem - ewentualnie końce szczepie spawem - na próbie z "luźnym" rdzeniem spawalo dość dobrze - nie kleilo elektrody - ale najwazniejsze,ze działa :-)
    W oryginale rdzeń z blach transformatorowych w kształcie dwóch E w środku dali troche silikonu a brzegi zespawali
    Czy złożenie tego rdzenia tak jak napisałęm bedzie dobre, czy macie jakis inne patenty na to?

    24.07.2007
    Spawarka spisuje sie rewelacyjnie!! - dziekuję wszystkim, którzy brali udział w tym problemie.