Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ponowna legalizacja/homologacja butli gazowej

22 Cze 2012 23:09 135060 53
  • #31
    ekmir
    Poziom 24  
    No co do tych kosztów to chyba nie zupełnie tak jest.
    Ja za przedłużenie legalizacji/homologacji o kolejne 10 lat zapłaciłem 220 zł.
    Też mam do najbliższego zakładu min. 120 km.

    Zrobiłem to jednak przy okazji i w zasadzie kosztów przejazdu nie było :)
  • #32
    sebastuss
    Poziom 11  
    Jesli zrobiłeś to sam to masz tanio i przy okazji transport tego nie opłaciłeś ale dolicz do tego koszt przełożenia (u mnie w okolicy ok100zł) do tego przesyłka minimum 20zł w jedną stronę czyli masz conajmniej 360 zł.W dodatku musiałeś mieć zbiornik w idealnym stanie że na 10lat dostałeś bo słyszałem od ludzi że niektórzy na 3 lata tylko dostali inni na 5lat. Przeciętny Kowalski sam tego nie zrobi.
  • #34
    sebastuss
    Poziom 11  
    "sam" tzn własnymi rękoma, własnoręczny demontaż i montaż butli spr. szczelności i wszystko co się z tym wiąże. Co tak trudno zrozumieć w słowie "sam"?
    Jak trzeba coś zrobić z instalacją LPG to wszyscy gazownika szukają i płacą
  • #35
    ekmir
    Poziom 24  
    Trudno zrozumieć bo przy Gazie się samemu nie manipuluje :)
  • #36
    sebastuss
    Poziom 11  
    Ja tam sam we wszystkim grzebię i chodzi, ostatnio całą instalację Kolteca reanimowałem i śmiga jak ta lala :)
  • #37
    ekmir
    Poziom 24  
    Moje gratulacje ale przy Gazie to troszkę ryzykowna zabawa
  • #38
    sebastuss
    Poziom 11  
    tzn że gazownicy to samobójcy? Jak się wie co się robi to nie ma prawa się nic stać. Osobiście kilkanaście aut miesięcznie czasami cofam z SKP z powodu nieszczelnej instalacji a wszystko u gazowników robione.Często wraca taki klient na przegląd i sam muszę sprawdzić co jest bo gazownik twierdzi że mam czujnik gazu zepsuty i on pianką nic nie widzi :) Ostatnio bardzo często zdarza sie że filtry z za cienkimi krućcami montują np14` do przewodów 16` ale to oczywiście wina czujnika że tam gaz czuje a nie powinien :)
  • #39
    ekmir
    Poziom 24  
    sebastuss napisał:
    Jak się wie co się robi to nie ma prawa się nic stać.


    I przy tym pozostańmy by przypadkiem niewłaściwych wniosków z tych wypowiedzi nie wyciągnięto :)
  • #42
    Nikifor67
    Poziom 11  
    Witam użytkowników forum. Mam pytanie, za 3 tygodnie kończy mi sie legalizacja butli LPG, która zamontowałem w marcu 2003 roku. Czy po powtórnej legalizacji należy bezpośrednio udać sie do wydziału komunikacji na zmianę w dowodzie rejestracyjnym, czy mogę eksploatować pojazd posiadając nowy dokument przedłużający legalizację?(Przegląd rejestracyjny ważny do czerwca 2013 roku)
    Problem w tym , ze pracuje po za miejscem zamieszkania ok 300km i czy jest sens celowo jechać do "macierzystego" wydziału komunikacji po wpis w dowodzie rejestracyjnym, czy wpis dokonać przy okazji pobytu w miejscu rejestracji pojazdu?

    Dodano po 22 [minuty]:

    Mam jeszcze jedno pytanie. Czy w przypadku , gdy nie zdecyduję się na legalizację powtórną butli to musze zdemontować całkowicie instalacje w warsztacie czy można wymontować tylko butle? Kolejna sprawa czy demontaż musi wykonać specjalistyczny warsztat LPG, czy mogę zdemontować w dowolnym warsztacie samochodowym. W końcu usuwam, a nie zakładam instalacje? Kolejna sprawa w pojeździe z instalacja LPG posiadam m.in. emulator wtryskiwaczy, przy zdemontowaniu instalacji LPG pojawi się problem z wtryskiem benzyny, którego prace dotychczas regulował emulator. Wobec tego co zawarłem wcześniej, czy nie jest taniej kupić nową (identyczną) butlę LPG niż demontować starą do legalizacji i powtórnie montować starą. Przypuszczam nawet , że demontaż całkowity instalacji LPG, oraz przywrócenie pojazdu do eksploatacji na benzynie tj. poprawne podłączenie sterowania wtryskiwaczami, przebudowa układu chłodzenia do pierwotnego stanu nie będzie droższa od kupna nowej butli i eksploatacja auta na gazie do jego sprzedaży lub kasacji. Proszę o informację w tym zakresie.
  • #43
    ekmir
    Poziom 24  
    Nikifor67 napisał:
    Witam użytkowników forum. Mam pytanie, za 3 tygodnie kończy mi sie legalizacja butli LPG, która zamontowałem w marcu 2003 roku. Czy po powtórnej legalizacji należy bezpośrednio udać sie do wydziału komunikacji na zmianę w dowodzie rejestracyjnym, czy mogę eksploatować pojazd posiadając nowy dokument przedłużający legalizację?(Przegląd rejestracyjny ważny do czerwca 2013 roku)
    Problem w tym , ze pracuje po za miejscem zamieszkania ok 300km i czy jest sens celowo jechać do "macierzystego" wydziału komunikacji po wpis w dowodzie rejestracyjnym, czy wpis dokonać przy okazji pobytu w miejscu rejestracji pojazdu?


    Nie rozumiem po co miałbyś się udawać do Wydziału Komunikacji. Jeśli posiadasz instalację gazową to masz to już w dowodzie rejestracyjnym. Ponowna legalizacja butli jest potrzebna do przeprowadzenia tzw. przeglądu technicznego - dopuszczającego pojazd do dalszej eksploatacji.
  • #44
    Nikifor67
    Poziom 11  
    Rozumiem , dziękuję za odpowiedz. Czyli z tym wpisem w dowodzie rejestracyjnym jeżdżę , aż do badania technicznego w czerwcu.
    Ale w dowodzie rejestracyjnym widnieje wpis LPG-08.04.2003 rok.
    Czyli do którego dnia jest ważna homologacja wg tego wpisu?-to jest data montażu instalacji.
  • #45
    ekmir
    Poziom 24  
    Nie miałem takiej sytuacji ale wydaje mi się, że w tej konkretnej sytuacji należałoby wcześniej zrobić przegląd.
  • #46
    Nikifor67
    Poziom 11  
    A ile aktualnie kosztuje (przedział cenowy )przegląd zbiornika lpg?
  • #47
    szwagros
    Poziom 32  
    Nikifor67 napisał:
    Czy po powtórnej legalizacji należy bezpośrednio udać sie do wydziału komunikacji na zmianę w dowodzie rejestracyjnym, czy mogę eksploatować pojazd posiadając nowy dokument przedłużający legalizację?

    W dowodzie rej nic nie trzeba zmieniać. Jak sam zauważyłeś, masz tam jedynie datę montażu instalacji, a nie termin jej ważności.
    Nikifor67 napisał:
    Kolejna sprawa czy demontaż musi wykonać specjalistyczny warsztat LPG, czy mogę zdemontować w dowolnym warsztacie samochodowym.

    Wymontowanie instalacji powoduje zmianę sposobu zasilania pojazdu - z P+LPG na P, wymaga to odnotowania w dowodzie rej, a do tego musi być jakaś podstawa.
    Nikifor67 napisał:
    Ale w dowodzie rejestracyjnym widnieje wpis LPG-08.04.2003 rok.
    Czyli do którego dnia jest ważna homologacja wg tego wpisu?-to jest data montażu instalacji.

    Dziwny przypadek. Zazwyczaj w dowodzie jest odnotowany tylko fakt zainstalowania LPG, bez dat. Dlatego diagnosta przy przeglądzie okresowym bierze pod uwagę tylko rok produkcji.
    Według mnie możesz jeździć aż do terminu przeglądu okresowego.
    Nikifor67 napisał:
    A ile aktualnie kosztuje (przedział cenowy )przegląd zbiornika lpg?

    Kilka dni temu płaciłem 270zł za całość usługi - wyjęcie zbiornika, badania i ponowny montaż.
  • #48
    Nikifor67
    Poziom 11  
    a czy podczas przypadkowej kontroli drogowej przez policję nie będą policjanci żądali dokumentu legalizacji LPG skoro widnieje data 08.04.2003? Czy wystarczy im tylko dowód rejestracyjny z aktualnym wpisem. Np kontrola będzie po 8 kwietnia 2013 r.
  • #49
    ekmir
    Poziom 24  
    Przypadek jest dziwny bo wydaje mi się, że diagnosta nie powinien podczas ostatniego przeglądu dopuścić pojazd do eksploatacji dłużej niż ważność badań butli.
  • #50
    Nikifor67
    Poziom 11  
    Ale dopuscił dokładnie na 12 mcy od badania ok 2 mce dłuzej niż ważnośc butli.
    Ale jesli sytuacja jest dwuznaczna zawsze sie interpretuje na korzyśc klienta.
    No ale jak policja podejdzie w temacie podczas przypadkowej drogowej kontroli?
    Uzna wpis z dowodu rejestracjnego o wazności rejestracji czy bedzie wołać świadectwa legalizacji LPG(którego notabene nie musze posiadać), gdyz zgodnie z polskim prawem wyraźnie określono obowiazkowe dokumenty podczas kontroli drogowej.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Oczywiście i bez sporne , że do nastepnego przegladu rejestracyjnego bezwzglednie musze posiadać legalizacje butli, ale 2 mce to kawałek czasu....

    Dodano po 9 [minuty]:

    znalazłem link do strony, gdzie sa informacje dot. obowiazkowych dokumentów podczas kontroli w zaleznosci od rodzaju pojazdu od 3,5 tony i powyzej, oraz pojazdu prywatnego i słuzbowego.
    http://www.tircenter.eu/obowiazki-kierujacego-dokumenty-wymagane-przy-kontroli-drogowej

    Dodano po 1 [minuty]:

    w przpadku osobówek prywatnych jest jasno i ewidentnie napisane, ale zycie bywa rózne.)))

    Dodano po 13 [minuty]:

    Przed chwila znalazłem dokument USTAWA PRAWO O RUCHU DROGOWYM który jasno precyzuje temat, który poruszyłem w niniejszym forum : Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602
    Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym. Art 38.pkt 1,2,3.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
    Stan prawny: 17.02.2013
    Art.71 Dokument stwierdzający dopuszczenie pojazdu do ruchu
    1. Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Przepis ten nie dotyczy pojazdów, o których mowa w ust. 3.
    2. Pojazdy określone w ust. 1 są dopuszczone do ruchu, jeżeli odpowiadają warunkom określonym w art. 66 oraz są zarejestrowane i zaopatrzone w zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne, a w przypadku pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, w nalepkę kontrolną.
    3. Pojazd niewymieniony w ust. 1, przyczepa motocyklowa oraz przyczepa specjalna przeznaczona do ciągnięcia przez ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny jest dopuszczony do ruchu, jeżeli odpowiada warunkom określonym w art. 66.
    4. Zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t i przyczepy albo autobusu i przyczepy może być dopuszczony do ruchu po uzyskaniu odpowiedniej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu silnikowego, dokonanej na podstawie przeprowadzonego badania technicznego. Przepis ten nie dotyczy motocykla.
    4a. Przepis ust. 4 dotyczy także ciągnika rolniczego i pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej. W przypadku ciągnika rolniczego może być on dopuszczony do ruchu po uzyskaniu odpowiedniej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym o ograniczeniu prędkości konstrukcyjnej do 25 km/h.
    5. Pojazd zarejestrowany za granicą dopuszcza się do ruchu, jeżeli odpowiada wymaganym warunkom technicznym i jest zaopatrzony w tablice rejestracyjne z numerem rejestracyjnym składającym się z liter alfabetu łacińskiego i cyfr arabskich, z zastrzeżeniem art. 59 ust. 2 i 3, a kierujący pojazdem ma przy sobie dokument stwierdzający dokonanie rejestracji.
    5a. W przypadku gdy z dokumentu stwierdzającego dokonanie rejestracji pojazdu, o którym mowa w ust. 5, nie wynika prawo do używania pojazdu przez kierującego, osoba ta obowiązana jest posiadać przy sobie i okazywać na żądanie organu kontroli ruchu drogowego dokument potwierdzający to prawo.
    6. Pojazd sprowadzony z terytorium państwa niebędącego członkiem Unii Europejskiej, po dokonaniu ostatecznej odprawy celnej przywozowej, dopuszcza się do ruchu na okres 30 dni.
    7. Właściciel pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej jest obowiązany zarejestrować pojazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie 30 dni od dnia jego sprowadzenia.
  • #51
    Nikifor67
    Poziom 11  
    Znalazłem jeszcze artykuł który można przypisać do niniejszego tematu.
    Artykuł dotyczy ważności dowodu rejestracyjnego, z którego wynika , że pojazd możemy eksploatować bez reperkusji tak długo jak ważny jest przegląd techniczny wykonany na Stacji Kontroli Pojazdu.

    http://motoryzacja.interia.pl/wydarzenie/uzyw...grozi-za-brak-badan-technicznych,1896741,5906

    Nie wiem jak to sie ma do sytuacji , gdy legalizacja butli LPG kończy sie wcześniej jak w moim przypadku tj 2 miesiące niż ważny jest przegląd.
    pozdrawiam
  • #52
    Nikifor67
    Poziom 11  
    Konsekwencje braku badań technicznych Dodano: 26-02-2013
    Konieczność opłacenia OC czy też przeprowadzenia badań technicznych to tylko niektóre rzeczy o których powinien pamiętać każdy właściciel auta. Niedopełnienie obowiązków w tym zakresie może rodzić dotkliwe dla portfela skutki. Co grozi za brak ważnego okresowego przeglądu pojazdu? O to kilka rzeczy o których warto wiedzieć!

    Kto i kiedy?

    Zgodnie z obowiązującymi przepisami, badania techniczne nowego samochodu osobowego są dokonywane przed jego pierwszą rejestracją. Następnie należy wykonać przed upływem trzech lat od daty pierwszej rejestracji. Kolejne trzeba już przeprowadzić w ciągu najbliższych dwóch lat, a dalej co roku. W przypadku aut z instalacją gazową, taksówek i samochodów nauki jazdy badania techniczne należy wykonać roku bez względu na wiek pojazdu.
    Często zdarza się, że właściciele nowych aut zapominają o konieczności przeprowadzenia przeglądu technicznego po upływie trzech lat. Na jazdę bez aktualnego przeglądu technicznego nie może pozwolić firma, która oddaje auta służbowe do dyspozycji swoim pracownikom, tym bardziej jeśli są one głównym narzędziem wykonywania ich obowiązków służbowych. Jednym z rozwiązań wspierających w takiej sytuacji fleet managerów są systemy monitoringu pojazdów. Oprócz tego, że posiadają one możliwość kontroli oraz analizy ponoszonych wydatków, użytkownicy do dyspozycji mają wiele innych funkcjonalności. - Warto zwrócić uwagę na możliwość otrzymywania powiadomień w postaci alertów, gdy dla któregoś z posiadanych pojazdów zbliża się termin wygaśnięcia ubezpieczenia czy przeglądu technicznego - mówi Małgorzata Słodownik, manager działu handlowego monitoringu pojazdów Flotis.pl.

    Nowe rodzaje usterek

    Zanim ruszymy w podróż warto wiedzieć, że ustawa ustawie nierówna! Zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 26 czerwca 2012r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach stwierdzone w trakcie badania technicznego usterki dzieli się na trzy grupy:
    • usterki drobne - usterki techniczne niemające istotnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska,
    • usterki istotne - usterki techniczne mogące naruszać bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska,
    • usterki stwarzające zagrożenie - usterki stanowiące bezpośrednie i natychmiastowe zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska w stopniu uniemożliwiającym używanie pojazdu w ruchu drogowym, niezależnie od okoliczności.
    W przypadku wykrycia drobnej usterki diagnosta może wbić pieczątkę do dowodu rejestracyjnego, co oznacza pozytywne przejście badania technicznego pojazdu. Konieczne jest jednak w tej sytuacji poinformowanie kierowcy o tym, że w samochodzie jest usterka i należy ją usunąć. Kierowca nie ma jednak obowiązku pojawienia się na stacji w ciągu dwóch tygodni w celu udowodnienia, że usterka ta została naprawiona. Warto podkreślić, iż w przypadku usterek istotnych, zmotoryzowany ma na ich usunięcie dwa tygodnie. W takim przypadku nie jest zatrzymywany dowód rejestracyjny, jednakże kierowca nie otrzymuje pieczątki. Natomiast jeśli diagnosta wykryje usterki stwarzające zagrożenie może on zatrzymać dowód rejestracyjny, a kierowca nie może jeździć samochodem, dopóki ich nie usunie. Diagnosta przesyła również dokument do odpowiedniego wydziału komunikacji. Można go odebrać, gdy samochód zostanie naprawiony i pozytywnie przejdzie badanie techniczne.

    Warto podkreślić, że obecnie po zakończeniu przeglądu do rejestru badań technicznych wpisywane są tylko usterki uznane jako istotne oraz te stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa i środowiska.

    Co grozi za brak badań technicznych?

    W przypadku kontroli drogowej i braku ważnych badań technicznych może dojść do zatrzymania dowodu rejestracyjnego, a także problemów z ubezpieczycielem w razie ewentualnej kolizji. To policjant decyduje czy zatrzymany pojazd nadaje się do dalszego ruchu. Jeśli nie, odbiera on kierowcy dowód rejestracyjny a auto trafia na lawetę. Jeśli jednak samochód jest sprawny i nie stanowi zagrożenia w ruchu, policjant zatrzymuje dowód rejestracyjny i wydaje kierowcy pisemne skierowanie na badanie techniczne pojazdu. Co ważne, upoważnia ono tylko do doprowadzenia pojazdu do okręgowej stacji kontroli pojazdów i nie zastępuje dowodu rejestracyjnego. Dokument ważny jest maksymalnie przez 7 dni. Jeśli wyniki badania będą pozytywne, stacja kontroli pojazdów wydaje stosowne zaświadczenie (ważne 30 dni), z którym należy udać się z nim do wydziału komunikacji, gdzie zostanie zwrócony dowód rejestracyjny. Z dowodem rejestracyjnym oraz kserokopią zaświadczenia trzeba wrócić do stacji kontroli pojazdów (która wykonała badania) w celu uaktualnienia dowodu rejestracyjnego.
    W przypadku kolizji drogowej i braku ważnego przeglądu technicznego wypłata odszkodowania z polisy AC uzależniona jest od warunków umowy. Jeśli nie przewiduje ona w takiej sytuacji odszkodowania, to właściciel auta najprawdopodobniej nie dostanie pieniędzy. Może jedynie dochodzić swoich praw w sądzie. Przyznanie odszkodowania uwarunkowane jest niekiedy oceną rzeczoznawcy. Jeśli stwierdzi on brak winy z powodu stanu technicznego pojazdu, ubezpieczyciel powinien wypłacić odszkodowanie. Warto jednak zaznaczyć, iż brak przeglądu nie ma wpływu na ochronę ubezpieczenia OC.
  • #53
    szwagros
    Poziom 32  
    Po co wklejasz teksty z interii?
    I po co w ogóle drążysz ten temat? Przecież sprawa jest prosta - data w dowodzie rej to NIE JEST termin ważności instalacji/butli. Koniec kropka.
  • #54
    ekmir
    Poziom 24  
    W mojej ocenie diagnosta powinien termin następnych badań skrócić do momentu ważności butli.