Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Redukcja napięcia z 12V na 6V

15 Lip 2007 08:33 7709 9
  • Poziom 2  
    Do samochodu z II wojny potrzebuję zrobić zasilenie lamp do jazdy nocą (tzw notki) w zaciemnieniu. Samochód ma instalacje 12V, natomiast notki zasilanie są 6V (żarówki zespolone z lampą - nie bardzo da się wymienić). Również amperomierz i wskaźnik paliwa jest na 6V. Czy jest możliwe kupić lub zrobić taki reduktor 12/6V. Natężenie potrzebne przy zasilani około 12A.
  • Poziom 15  
    Możesz to zrobić na kilka sposobów . Piszesz że jest instalacja12V ale tylko do rozrusznika bo skoro żarówki są na 6V to już w starym samochodzie jest mało innych urządzeń. Możesz dać stabilizator zrobiony na tranzystorach np.2N3055/ KD508 lub podobne.A może lepiej dołożyć drugi mały akumulator i rozdzielić instalację. Nie napisałeś jaki to samochód i jakich parametrów nie chcesz zmieniać. Możesz też zmienić podłączenie do żarówek reflektorowych łącząc je w szereg i masz 6V na włókno przy 12V zasilania. Pozdrawiam
  • Poziom 26  
    transoptor napisał:
    Możesz dać stabilizator zrobiony na tranzystorach np.2N3055/ KD508 lub podobne.

    Litości! Na czym Ty chcesz rozporszyć 72W mocy?!
    Jedyne rozwiązanie to chyba wykorzystać do tego chłodnicę z samochodu... ;)

    Jeśli zmniejszenie napięcia (poprzez stabilizator), to tylko zasilacz impulsowy (przetwornica). Konstrukcja bardzo trudna (nie dasz rady samemu zrobić). Fabryczna też tania nie będzie...
  • Poziom 14  
    A nie prościej lampy połączyć szeregowo?
  • Poziom 17  
    Najtaniej i chyba najlepiej:
    1. lampy szeregowo
    2. amperomierz nie mierzy napięcia - problem z głowy
    3. wskaźnik paliwa przez LM7806
  • Poziom 2  
    Dzięki za pomysły. Mam tylko poniższe wątpliwości:
    1. Szeregowo lampy, jest jakieś rozwiązanie. Sam myślałem o 2 akumulatorach 6V połączonych i do zasilania lamp zaciemnionych pobrać z jednego. Tylko jest jeden problem lamp zaciemnionych jest 5 sztuk (2 przód, 2 tył jako szlakowe) i jedna z przodu - światło główne oświetlające drogę - 45W.
    2. Nie jestem elektrykiem ale czy podłączając amperomierz opisany jako 6V pod napięcie 12V nie uszkodzę go.
    3. LM7806 układ zdaje się że stabilizuje napięcie na 10V. Czy nie będzie to zniekształcać wskazań poziomu paliwa.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Samochód to Dodge WC51 jak w linku:
    http://www.autogallery.org.ru/m/dd34.htm

    Z instalacji 12V: prądnica, rozrusznik, regulator napięcia, światła przednie i tylne "cywilne"
  • Poziom 31  
    Nie wiem co to jest za dziwny amperomierz, ma jakieś zasilanie osobne? Może to do oświetlenia te 6V, bo normalnie amperomierz mierzy prąd który de fakto nie ma nic wspólnego z napieciem poza tym ze jest jego skutkiem.

    Nie stosuje sie poboru pradu z jednego aku mając dwa, bo jeden będzie niedoładowany a drugi przeładowany. Chyba że pobieramy symetrycznie z dwóch naraz po 6V

    7806 da nie 10 tylko 6V

    Swoją drogą dziwna bryka, dwie instalacje na 12V i 6V

    przy takich rzeczach najlepej zastosować przetwornice, albo łączyć szeregowo te żarówki. Ile masz tam poboru prądu przez całość? I jak to kiedyś działało?
  • Poziom 2  
    Samochód jest w końca wojny i zaczęto już stosować instalacje 12V. Niestety osprzęt wojskowy był przez strażaków w latach 50 usunięty. Obecnie jedynie można kupić taki osprzęt na 6V, stąt cały problem. Łącznie na 6V będzie potrzebne natężenie 11A.
  • Poziom 42  
    Zbigi10 napisał:

    1. Szeregowo lampy, jest jakieś rozwiązanie. Sam myślałem o 2 akumulatorach 6V połączonych i do zasilania lamp zaciemnionych pobrać z jednego. Tylko jest jeden problem lamp zaciemnionych jest 5 sztuk (2 przód, 2 tył jako szlakowe) i jedna z przodu - światło główne oświetlające drogę - 45W.....


    Myślisz o akumulatorach - to znaczy że chyba nie zostały jeszcze kupione - kup o większej pojemności na 6V i problem zniknie